Bud via PM eller inte i Sweclockers marknad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Nu är jag ute på tunn is här.
Dagens forum har alternativen för "annonstyp" och fraktalternativ.
Kan man komplettera med någon lämplig rubrik med exempelvis följande alternativ:
1. Fastpris
2. Öppen budgivning
3. Öppen budgivning och bud via PM

Säljaren får välja själv hur denne vill ha sin annons, och köparen får själv sålla vad denne vill se.

Skulle det vara möjligt? Fråga från en okunnig.

Låter ju extremt tramsigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molgorain:

Nu är jag ute på tunn is här.
Dagens forum har alternativen för "annonstyp" och fraktalternativ.
Kan man komplettera med någon lämplig rubrik med exempelvis följande alternativ:
1. Fastpris
2. Öppen budgivning
3. Öppen budgivning och bud via PM

Säljaren får välja själv hur denne vill ha sin annons, och köparen får själv sålla vad denne vill se.

Skulle det vara möjligt? Fråga från en okunnig.

Skriver jag 1000:- så är det 1000:- som gäller. Försten som ger mig pengar får varan. Skriver jag 1000:- eller bud så är det högsta budet som gäller. Svårare än så är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Då säger jag det. "Budget" finns. Vi lägger väldigt mycket resurser på SweClockers Marknad, kanske rentav mer än på något annat på sajten under detta år! @UndaC fråga kvarstår dock; hur ska ett sånt här system som efterfrågas fungera rent konkret? Ta i beaktning det jag skrev om PM. Så länge vi har ett PM-system, för mig en helt central del i vårt forum, har jag svårt att se hur vi ska kunna "enforca" något. Jag kanske har fel.

Nu kan jag verka dryg och det är inte min avsikt. Jag ser många klagomål och få förslag på hur vi ska lösa det här upplevda problemet. Tro mig, vi har stött och blött detta internt (och frågat oss hur hårt vi vill reglera Marknad). Finns ett konkret rimligt förslag på bordet är vi öppna för att ta en seriös diskussion. Vi har i alla fall inte lyckats konceptualisera ett system som omöjliggör budgivning, eller för den delen andra affärer av alla slag, via PM.

Till syvende och sist vill jag också tillägga att vår ambition eller vilja inte är att vara ett Tradera eller Blocket. SweClockers Marknad är en funktion som i första rummet är till för vår gemenskap och så kommer det förbli. Vi drivs inte av vinstmaximering med Marknad och är lyhörda inför vad vad medlemmarna tycker.
Då är jag en tramsig foliehatt. Jag bär det med stolthet!

Vitt jag vet kan jag fråga säljare på ebay, tradera mm också om det dom säljer, alltså kan jag gå runt systemet där med med den logiken.

Så som sagt att ni inte ser vad folk efterfrågar, ja detta dyker upp titt som tätt på sewclockers så ja då vet jag inte hur någon ska kunna framföra kretik konstruktivt till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Fortfarande trams då öppenhet går lika bra via pm, det har jag redan sett på flertalet annonser. Säljare XXX skriver i annonsen att YYY har gett ett nytt bud, om foliehattarna klagar över att bud har getts via pm så brukar oftast budgivaren (YYY) skriva i annonsen att det detta bud är korrekt.

Jag förstår din poäng, och så länge det går till så som du säger, tycker jag det är rätt. Men det betyder dock inte att en öppen budgivning är sämre.
Som en kompromiss borde den bästa lösningen vara att tillåta både öppna bud och bud via PM.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Vi har ett budgivningssystem på ingång för marknaden. Det i sig är inte ett komplett system, köpare och säljare kan och får ju kontakta varandra bäst de vill här. Vi har inte någon ambition om att leka polis i hur användare kommunicerar privat. Vår uppmaning är absolut att hålla sig till tråden med en öppen budgivning, men som det ser ut idag har vi inga tankar på att aktivt förbjuda budgivning via andra metoder.

Vår ambition har aldrig varit att ha ett "riktigt" budgivningsystem. Vi är en marknadsplats likt blocket snarare än tradera först och främst, budgivning är något medlemmarna här börjat med själva. Vi vill absolut stötta och förenkla det med lite nya funktioner. Men vi planerar inte att bygga om hela marknaden så att vi har ett tvingande budgivningssystem.

En stor anledning till det är också för att det finns en stark praxis där säljaren själv väljer vem den säljer till, det vill säga inte nödvändigtvis högstbjudande. En annan anledning är att vi har gott om köpare som inte är registrerade medlemmar, skulle vi tvinga bud i tråden skulle det också innebära att vi skulle skära ner mängden potentiella köpare drastiskt.

Och, jag förstår om detta kan uppfattas som drygt men det är inte min avsikt, det finns ju ett väldigt lätt sätt att hantera det här som köpare: om priset inte passar kan man avstå. Precis som det fungerar på blocket eller andra plattformar: ringer du upp en säljare och denne påstår att den har bud som är 100% över priset i annonsen: köp det inte.

Som säljare har man förstås alltid möjligheten att själva ange i annonsen att man bara accepterar bud som syns i tråden och som köpare har man också alternativet att inte delta i budgivningar som accepterar bud utanför tråden. Men vi har inte för avsikt att tvinga fram något här.

Tycker ni fortfarande ska ha alternativ för hemlig budgivning.

personligen har jag köpt lite veteran jordbruksmaskiner på det sättet.
man lägger sitt bud i en typ röstlåda och när budtiden är slut så får den som budat högst köpa den för summan han angett på sin lapp.

tycker det är ett bra sätt att sköta sin budgivning där varje person får värdera varan och efter eget tycke och om han verkligen vill ha den ge ett bud han tror kommer vara högre än alla andras bud.

dvs inget lägsta bud och ingen inte äns säljaren vet vad någon budat förrän tiden är slut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag förstår din poäng, och så länge det går till så som du säger, tycker jag det är rätt. Men det betyder dock inte att en öppen budgivning är sämre.
Som en kompromiss borde den bästa lösningen vara att tillåta både öppna bud och bud via PM.

Läs mitt tidigare inlägg

EDIT: Vill ni göra SweC marknad unik så bör alla annonser sättas till 1:-. Det högsta budet vinner oavsett vad det är för produkt som säljs
Där har ni ett vinnande koncept.

Permalänk
Medlem

Jag tror att alla som tycker att anonyma bud via pm är bra är samma personer som tycker det är dåligt när det kommer in någon och kommenterar på annonser med 970 för 5k, och säger att: "du TS, det där är väl lite i överkant, när man kan köpa 1070 för 3k?" (för att någon som inte stalkar GPU-marknaden inte ska bli "lurad")

För övrigt tycker jag inte att det finns någon som helst mening med pm för annonser, ställ hur specifika frågor du vill i tråden, jag har aldrig varit med om att en annons där diskussionen/frågorna har rört produkten som säljs blir modererad på något sätt. Dessutom hoppas jag att vi på detta forumet tänker att om jag vet något obskyrt problem som kan påverka produkten jag är intresserad av att eventuella intressenter ska få veta det så att de inte heller köper den i så fall, eller?

Själv vet jag att man inte får mest pengar för grejerna man säljer på sweclockers kontra blocket eller tradera, men alla affärer jag gjort (som säljare) har varit extremt smidiga och problemfria.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pa1983:

Vitt jag vet kan jag fråga säljare på ebay, tradera mm också om det dom säljer, alltså kan jag gå runt systemet där med med den logiken.

Så som sagt att ni inte ser vad folk efterfrågar, ja detta dyker upp titt som tätt på sewclockers så ja då vet jag inte hur någon ska kunna framföra kretik konstruktivt till er.

Vi ser vad folk efterfrågar och lyssnar in. Varför tror du annars att vi bemöter er alla här i tråden? "Någon" kan utan problem framföra konstruktiv kritik. Både jag och Anton har nu tillsammans vid flertalet tillfällen bjudit in till samtal och att lyssna in förslag på konkreta lösningar på ett upplevt problem. Det är bara ta emot vår utsträckta hand och vara konstruktiv.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror att alla som tycker att anonyma bud via pm är bra är samma personer som tycker det är dåligt när det kommer in någon och kommenterar på annonser med 970 för 5k, och säger att: "du TS, det där är väl lite i överkant, när man kan köpa 1070 för 3k?" (för att någon som inte stalkar GPU-marknaden inte ska bli "lurad")

För övrigt tycker jag inte att det finns någon som helst mening med pm för annonser, ställ hur specifika frågor du vill i tråden, jag har aldrig varit med om att en annons där diskussionen/frågorna har rört produkten som säljs blir modererad på något sätt. Dessutom hoppas jag att vi på detta forumet tänker att om jag vet något obskyrt problem som kan påverka produkten jag är intresserad av att eventuella intressenter ska få veta det så att de inte heller köper den i så fall, eller?

Själv vet jag att man inte får mest pengar för grejerna man säljer på sweclockers kontra blocket eller tradera, men alla affärer jag gjort (som säljare) har varit extremt smidiga och problemfria.

Vill säljaren trissa upp sitt 1060 till en miljard kronor så är det upp till denne. Det är väl ändå köparna som bestämmer vart gränsen går? Förstår fortfarande inte vart problemet är.

Permalänk
Medlem

On topic:
Jag är ej förtjust i budning via PM, men jag tycker inte det nödvändigtvis är ett problem eller något som behöver fixas.
Litar jag inte på trådskaparen/försäljaren att ett bud stämmer så ber jag om skärmdump eller liknande, eller kontaktuppgift till den som budat så att man kan kolla själv.

off topic:

Jag vet inte riktigt om jag kan tänka mig något bättre system än det som är idag.

Detta då det många gånger är så att någon säljer många produkter och kör separata budgivningar på alla.
Det blir väldigt förvirrande, och jag tror att en separat counter för budning ej skulle fungera.

Anyways, älskar marknaden, mitt enda problem är lite uppdelning efter län, då jag egentligen främst är intresserad mellan bilsträckan växjö-norra öland + upphämtning. Då blir det kalmar+kronoberg vilket täcker ganska stor yta.
Någon "tagg" för exakt vilken stad hade jag önskat. Så att man kan söka såvis, utan behöva välja län i scrollista. Ta dock inte bort "län". Jag gillar det också

Söker man på skicka så förstår jag inte heller vad sakens plats spelar för roll alls.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Vill säljaren trissa upp sitt 1060 till en miljard kronor så är det upp till denne. Det är väl ändå köparna som bestämmer vart gränsen går? Förstår fortfarande inte vart problemet är.

Då har vi väl helt enkelt olika syn på vad som är moralisk rätt att utsätta mindre kunniga köpare för helt enkelt.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

https://lawline.se/answers/avtal-upplysningsskyldighet-om-mar...

Citat:

Avtal - Upplysningsskyldighet om marknadsvärde

Ditt bud på plats är ett anbud. När säljaren svarade via sms att han accepterade ditt anbud, slöt ni ett avtal som är bindande för er båda två enligt 1 § AvtL. Det betyder att du är bunden att betala det pris du erbjöd för tavlorna, och säljaren är bunden att fullfölja sin del.

Men däremot kan avtalet bli ogiltigt på grund av något som kallas för svek, enligt 30 § AvtL. Du var medveten om att tavlorna var kraftigt underprisade, men teg om det till säljaren. Eftersom att du visste om prisets stora skillnad men aktivt valde att inte påpeka det skulle 30 § AvtL kunna bli aktuell. Det kan alltså leda till att avtalet är ogiltigt.

En annan grund som avtalet kan bli ogiltigt på är sakocker. För att det ska vara sakocker krävs dock att det du betalat gentemot marknadsvärdet är en struntsumma, och att du genom det har tjänat in mycket pengar. Det krävs också att säljaren genom exempelvis oerfarenhet gått med på priset och du har förmått alternativt påverkat honom att acceptera priset. Det återfinns i 31 § AvtL. Om sakocker föreligger blir avtalet ogiltigt.

Så om man inte informerar om marknadsvärdet som säljare eller köpare kan avtal bli ogiltiga enligt svensk lag om jag förstått det rätt. Jag är inte en jurist.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Kan de inte implementera det här kommer jag och gör det själv. Om inte deras kod är värsta soppan, så mycket bryr jag mig inte.

Allvarligt talat, det här är en bra idé, men svårt att implementera så att det inte går att fuska. Om någon väljer alternativ 2 måste man ju antingen stänga av PM för den personen eller så kan denne ljuga och ta bud via PM ändå.

Problemet för SweClockers är ju att de har ju inte hand om transaktionen som sker på något sätt, så de kan ju inte kontrollera att säljaren valt "rätt" köpare, att pengar skickas o.s.v. Men å andra sidan ger din idé möjlighet till litet mer transparens, och det kanske är good enough.

Själva transaktionen kommer Swec aldrig kunna kontrollera eller ta hand om. Förslaget grundar sig mer på att tydliggöra förfarandet. Att säljaren är tydlig med förfarandet och så kan man som köpare kan sålla bort de alternativ som inte är intressanta att engagera sig i.

Skrivet av xSean145:

Låter ju extremt tramsigt.

Utveckla vad du menar med extremt och vad är ditt konstruktiva förslag till denna diskussion? Personligen tycker jag att denna tråd är lustig, då det egentligen bara är att scrolla vidare om det inte förfarandet passar. Men det fungerar uppenbarligen inte för en del personer. För att göra det bättre så kan man komma med förslag.

Vilket även ligger i min natur, då jag är lösningsorienterad. När en kommentar som "extremt tramsig" kommer, så vill jag veta mera varför den är det och vad skulle man kunna göra istället?

Sidofråga, är "fraktalternativen" som redan finns som alternativ på marknaden tramsiga med?

Skrivet av anon25463:

Skriver jag 1000:- så är det 1000:- som gäller. Försten som ger mig pengar får varan. Skriver jag 1000:- eller bud så är det högsta budet som gäller. Svårare än så är det inte

Håller med!
Det behöver inte vara svårare än så. Personligen anser jag att budgivning inte hör hemma på Swec, då kan man vända sig till någon auktionssida. Men det är ett förfarande som används och allmänt accepterat, då är det bara att acceptera det. Samt scrolla vidare om det inte verkligen är något som jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Utveckla vad du menar med extremt och vad är ditt konstruktiva förslag till denna diskussion? Personligen tycker jag att denna tråd är lustig, då det egentligen bara är att scrolla vidare om det inte förfarandet passar. Men det fungerar uppenbarligen inte för en del personer. För att göra det bättre så kan man komma med förslag.

Jo för snart är man nere på dagis och förskolenivå där någon annan ska behöva diktera en massa trams regler för en så en annan vad jag antar är vuxen människa inte ska ta illa vid.

Vid min nästa annons ska jag uttryckligen skriva att jag välkomnar bud i både PM och öppet i tråden.

Permalänk
Medlem

Det här låter lite som hur fastighetsmarknaden fungerar,
många objekt försvinner innan visning efter något dolt bud med villkor...

Ett sätt att styra upp det hela är att ge makten till säljaren och lägga till funktionen att publicera PM i säljtråden för annonsen.

Det hade nog varit bra för fastighetsköp också.

Permalänk
Medlem

är ju helt upp till säljaren, han har betalat annonsen och säljer varan ifråga!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med, och jag har flera gånger tagit upp detta men lika många gånger kommit under rent artilleri för det. Att bud via PM kan missbrukas för att trissa upp budgivningen i den öppna tråden är ett missbruk som säkert redan många gånger har gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jo för snart är man nere på dagis och förskolenivå där någon annan ska behöva diktera en massa trams regler för en så en annan vad jag antar är vuxen människa inte ska ta illa vid.

Vid min nästa annons ska jag uttryckligen skriva att jag välkomnar bud i både PM och öppet i tråden.

Vanligt sunt förnuft är tyvärr en bristvara i dagens samhälle.
Därför behöver en del(rätt många är min uppfattning) människor regler som ett förhållningssätt, oavsett vuxen eller ej.

Gillar man inte annonsen och hur det går till, så är det bara att scrolla vidare.
Lägger man ett bud och det sedan nämns att ett bud har kommit via PM, och säljarten inte vill vara transparant med det. Då är det bara dra sig ur budgivningen, om man inte gillar det förfarande. Men ändå gnälls det, då folk känner sig "orättvist" behandlade.

Då är det lättare med regler eller så räcker det med en enkel hjälptext hur man bör formulera sin annons. Så förfarandet är tydligt för alla parter. Vilket du föregår med gott exempel om du är tydlig med din nästa annons om PM och budgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

är ju helt upp till säljaren, han har betalat annonsen och säljer varan ifråga!

Fast då kan säljare som är intresserade av att trissa sina bud och ”lura” andra köpare vända sig till andra ställen än här på Swec enligt mig.
Sweclockers har för mig varit en stöttepelare när det gäller trygga och ärliga affärer samt när man vill ha hjälp med tekniska frågor.

Så länge allt sker öppet och ärligt så är det ok. Säljaren får formulera sina krav precis som den vill så länge allt sker öppet. Jag förstår att man vill ha ut så mycket för sina prylar som möjligt vilket är helt i sin ordning.

Dock tycker jag personligen att det är ganska tråkigt att majoriteten av annonser här har blivit rena budgivningsannonser. Om jag är ute efter begagnad hårdvara så gillar jag att kunna köpa dem direkt till ett fast pris utan att behöva vänta in andra budgivare och till sist eventuellt ha tur att vinna ”auktionen” efter en längre tid. Därför börjar jag i alla fall att vända mig till andra forum och säljsidor.

Rättelse av ord efter synpunkt från annan medlem
Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det känns som att många här på forumet har väldigt höga förväntningar på att köpa datorprylar till bra priser, så pass höga förväntningar att det ser det som en rättighet. Sedan blir det stor besvikelse när systemet inte fungerar till ens fördel. Det gäller inte bara den här frågan, utan även den senaste tidens bristvaror m.m.

Man kan försöka säga vad man vill men det där är ju exakt varför denna tråd ens existerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Fast då kan säljare som är intresserade av att trissa sina bud och ”lura” andra köpare vända sig till andra ställen än här på Swec enligt mig.
Sweclockers har för mig varit en stöttesten när det gäller trygga och ärliga affärer samt när man vill ha hjälp med tekniska frågor.

Vad spelar det för roll..

är priset bra = köp
är priset för högt = köp inte
Har du ingen aning = låt bli budgivning och handla i butik.

För övrigt är det antingen stötesten eller stöttepelare och de är inte synonyma.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vad spelar det för roll..

är priset bra = köp
är priset för högt = köp inte
Har du ingen aning = låt bli budgivning och handla i butik.

För övrigt är det antingen stötesten eller stöttepelare och de är inte synonyma.

Bra att det finns ordpoliser här på Swec som korrigerar när det blir tokigt. Jag ändrar genast så att alla förstår och slipper anmärka på ett sådant fatalt misstag.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goedendag:

https://lawline.se/answers/avtal-upplysningsskyldighet-om-mar...
Så om man inte informerar om marknadsvärdet som säljare eller köpare kan avtal bli ogiltiga enligt svensk lag om jag förstått det rätt. Jag är inte en jurist.

Yes? Självklart så är väl priset man kommer överens om bindande? Jag har väl aldrig sagt något annat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacc:

Det här låter lite som hur fastighetsmarknaden fungerar,
många objekt försvinner innan visning efter något dolt bud med villkor...

Ett sätt att styra upp det hela är att ge makten till säljaren och lägga till funktionen att publicera PM i säljtråden för annonsen.

Det hade nog varit bra för fastighetsköp också.

Fast här pratar vi om tusenlappar, inte miljonbelopp. En helt klart skillnad.

Permalänk
Medlem

Hur det än är, så är det ingen som kan tvinga någon att köpa något till ett pris köparen inte går med på. Rätt simpelt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Läs mitt tidigare inlägg

Ok? Jag tror jag har missat något.

Skrivet av anon25463:

EDIT: Vill ni göra SweC marknad unik så bör alla annonser sättas till 1:-. Det högsta budet vinner oavsett vad det är för produkt som säljs
Där har ni ett vinnande koncept.

Det konceptet tror jag på, och kan vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aqua_HeaD:

Sweclockers har för mig varit en stöttepelare när det gäller trygga och ärliga affärer samt när man vill ha hjälp med tekniska frågor.

Så länge allt sker öppet och ärligt så är det ok. Säljaren får formulera sina krav precis som den vill så länge allt sker öppet. Jag förstår att man vill ha ut så mycket för sina prylar som möjligt vilket är helt i sin ordning.

Dock tycker jag personligen att det är ganska tråkigt att majoriteten av annonser här har blivit rena budgivningsannonser. Om jag är ute efter begagnad hårdvara så gillar jag att kunna köpa dem direkt till ett fast pris utan att behöva vänta in andra budgivare och till sist eventuellt ha tur att vinna ”auktionen” efter en längre tid. Därför börjar jag i alla fall att vända mig till andra forum och säljsidor.

Ge dig själv en minuts tanketid, fundera på vad ditt maxbelopp är på den varan. Skriv ditt bud till säljaren. Får säljaren ett högre bud så letar du vidare!
Förstår fortfarande inte vart problemet ligger.
Om det är bud, blir du då arg för att någon budar högre än du, eller blir du arg för att du inte fick varan till det priset som annonsen låg ute för?
Sticker priset för en begagnad vara iväg till nypris, köp det då i butik era snåljåpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Bra att det finns ordpoliser här på Swec som korrigerar när det blir tokigt. Jag ändrar genast så att alla förstår och slipper anmärka på ett sådant fatalt misstag.

Det är sommar och folk är lediga. Vad vill du, ska vi gå ut i solen och värmen???

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är sommar och folk är lediga. Vad vill du, ska vi gå ut i solen och värmen???

Det kan vi göra. En kall öl är aldrig fel i solnedgången.

Visa signatur

Permalänk

Lite sent och jag kan ha missat något, men:

Diskussionen verkar ha träffat lite fel, självklart ska inte SweC få/kunna läsa våra PM

Men bud via PM i sig är ju inga problem, men de måste redovisas, lite med samma policy som Swedroid kör med
Sen att något säljs direkt via PM är ju inte heller något problem, utan är ju bara när någon trissar priser genom att rapportera anonyma bud i tråden som det blir tveksamt, så är ju inget som kommer påverka majoriteten av annonserna

Straff? Liknande som andra "marknadsbrott" kanske?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]