AMD dubblerar omsättning och vinst andra kvartalet 2021

Permalänk
Melding Plague

AMD dubblerar omsättning och vinst andra kvartalet 2021

AMD visar siffror för årets andra kvartal och bolaget ser onekligen ut att ha vind i sina segel. Högst tillväxt syns inom serverar och konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Deras återgång på serversidan är verkligen imponerande!
Att konsoler är en stor bidragande faktor är ju självklart med dom avtal och kontrakt dom sitter på iom XBOX & PS5 etc.
Kul för AMD

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tycker Intels avslöjanden om stora planer långt in i framtiden känns lite som ett tecken på att de vet att de kommer fortsätta tappa till AMD i närtid.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För er som läste nyheten innan 10:09. Jag formulerade om inledningen av det sista stycket något. Jag var dålig på att läsa och fick det att låta som om AMD knappade in på Nvidia medan skillnaden mellan dem snarare ser ut att öka (om än pyttelite) till Nvidias fördel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är inget annat än sjuka siffror AMD visar upp! Att i en så pass etablerad och konkurrensutsatt bransch lyckas dubbla omsättning från föregående år är en imponerande prestation i sig, men att samtidigt lyckas med att MER än dubblera bruttovinsten (marginalerna) är helt klart enastående (ofta brukar ju företag var tvungna att offra marginalerna, iaf tillfälligt, för att nå ökad omsättning).

I dessa tider kan man inte annat än konstatera att AMD förtjänar ett OS-guld!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Det är inget annat än sjuka siffror AMD visar upp! Att i en så pass etablerad och konkurrensutsatt bransch lyckas dubbla omsättning från föregående år är en imponerande prestation i sig, men att samtidigt lyckas med att MER än dubblera bruttovinsten (marginalerna) är helt klart enastående (ofta brukar ju företag var tvungna att offra marginalerna, iaf tillfälligt, för att nå ökad omsättning).

I dessa tider kan man inte annat än konstatera att AMD förtjänar ett OS-guld!

Nja, man ger ju ut guld efter bästa prestation, inte bästa ökning av prestation. Men jag håller med om att deras prestation är anmärkningsvärd och jag tror starkt på företaget som en finansiell investering.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Nja, man ger ju ut guld efter bästa prestation, inte bästa ökning av prestation. Men jag håller med om att deras prestation är anmärkningsvärd och jag tror starkt på företaget som en finansiell investering.

Vad är då just "bästa prestation"? I vissa sporter, t ex höjdhopp, är det tydligt definierat men i andra som tex surfning, skateboard, dressyr, konstsim etc så är det subjektiva bedömningar som ligger till grund för resultatet.

Står därför på mig i min åsikt att AMDs prestation förtjänar guld!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk

Jag kom ihåg när Sweclockers rapporterade om AMD's ständigt röda siffor i kvartalsrapporterna och årsrapporterna, senare blev de svart och nu är de så gröna så man får ont i ögonen!

Permalänk
Medlem

Pengarna behövs för att kunna fightas mot grön och blå.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Born_HardCORE:

Det är inget annat än sjuka siffror AMD visar upp! Att i en så pass etablerad och konkurrensutsatt bransch lyckas dubbla omsättning från föregående år är en imponerande prestation i sig, men att samtidigt lyckas med att MER än dubblera bruttovinsten (marginalerna) är helt klart enastående (ofta brukar ju företag var tvungna att offra marginalerna, iaf tillfälligt, för att nå ökad omsättning).

I dessa tider kan man inte annat än konstatera att AMD förtjänar ett OS-guld!

Med tanke på stora kontrakt till både Microsoft och Sonny med konsolerna så är det riktigt imponerande. Då kan man ju snabbt räkna ut att de tjänar grymma pengar på privatmarknaden och även servermarknaden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Deras återgång på serversidan är verkligen imponerande!
Att konsoler är en stor bidragande faktor är ju självklart med dom avtal och kontrakt dom sitter på iom XBOX & PS5 etc.
Kul för AMD

Gör Valves Steam Deck bra ifrån sig blir det nog en del ökad försäljning även där, speciellt för RTG.

Skrivet av Ice Frontier:

Jag tycker Intels avslöjanden om stora planer långt in i framtiden känns lite som ett tecken på att de vet att de kommer fortsätta tappa till AMD i närtid.

Jo, jag väntar på att värdet faller mer för att köpa på mig mer. Tycker inte den är värd kostnaden idag, speciellt när den mer eller mindre fastnat. Tycker inte att något av det de visat känns som något som tar marknaden med storm. Alder Lake, möjligen. Men förra hybrid processorn blev det inte mycket av.

Sålde mina AMD på typ 95 och har väntat på att de skulle sjunka lite, men har varit ganska lite rörelser där med. Spännande att se vad aktien öppnar på, har en flik öppen för att ha koll på förhandeln.

Skrivet av UndaC:

För er som läste nyheten innan 10:09. Jag formulerade om inledningen av det sista stycket något. Jag var dålig på att läsa och fick det att låta som om AMD knappade in på Nvidia medan skillnaden mellan dem snarare ser ut att öka (om än pyttelite) till Nvidias fördel.

Mycket tacksamt att du är öppen med att texten har ändrats. Förr skulle det alltid göras i hemlighet vilket orsakat bråk ett flertal gånger då folk har läst olika versioner med helt olika innebörd och sedan inte fattat att redaktionen smygändrat.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se vad intäkterna kommer ifrån.
Antar att det är Server-sidan man tjänar pengar på?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CubaCola:

Skulle vara kul att se vad intäkterna kommer ifrån.
Antar att det är Server-sidan man tjänar pengar på?

Kanske borde ha lagt till i nyheten men procentuellt sett är deras operating income lika stor på båda deras produktsegment, den ligger på cirka 24% av omsättningen av respektive segment.

Däremot bryter de ju inte ner det i detalj och att de använder operating income istället för EBIT eller EBITDA gör ju att det kan gömma sig saker i siffrorna som påverkar nettoresultat. (Inte för att det är något fel i det, så gör alla amerikanska företag)

Men vid första anblick så ser det ju inte ut som om konsolerna direkt är en affär som svider så mycket för AMD som många antagit och som AMD tidigare själv hintat lite om. Troligen är det så som det brukar vara: lägre vinster initialt i produktionen (vilket också syntes i Q4 förra året) som sedan förbättras. Konsolerna är ju trevliga på det sättet, det blir bara billigare och billigare att tillverka med tiden

Jag gick inte in på så djupa detaljer i nyheten. Tänkte att jag inte ville blanda in allt för många ekonomiska parametrar då folk brukar ha lite svårt att hänga med i den typen av rapportering.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gör Valves Steam Deck bra ifrån sig blir det nog en del ökad försäljning även där, speciellt för RTG.

Ja möjligheten finns. Hoppas på att Valves får ett ordentlig genomslag den här gången. Har som sagt varit lite halvdana försök från andra betydligt mindre och antingen indiegogo eller kickstarter finansierade företag.
Hoppas

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Ja möjligheten finns. Hoppas på att Valves får ett ordentlig genomslag den här gången. Har som sagt varit lite halvdana försök från andra betydligt mindre och antingen indiegogo eller kickstarter finansierade företag.
Hoppas

Jo precis, intresset verkar ju vara enormt och de har varit rätt öppen med det mesta kunderna behöver veta. Steam machines blev inte väl mottagen även om det fanns ett fåtal som påstod sig gilla konceptet. SteamOS och linuxsatsningen var bra dock, och bra att de fortsatte på det spåret.

Precis, jag var rätt nära att slå till på Aya Neo faktiskt, men väntade på någon "seriösare" satsning från en stor aktör. Gillade Alienwares Project UFO, men den verkar ju ha fastnat i konceptstadiet helt.

Ser så mycket fram emot lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Vad är då just "bästa prestation"? I vissa sporter, t ex höjdhopp, är det tydligt definierat men i andra som tex surfning, skateboard, dressyr, konstsim etc så är det subjektiva bedömningar som ligger till grund för resultatet.

Står därför på mig i min åsikt att AMDs prestation förtjänar guld!

Förra året kastade Daniel Ståhl 30m, i år kastade han 65m. Fantastiskt resultat! Problemet är Intel som kastar 350m och vinner tävlingen oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men vid första anblick så ser det ju inte ut som om konsolerna direkt är en affär som svider så mycket för AMD som många antagit och som AMD tidigare själv hintat lite om. Troligen är det så som det brukar vara: lägre vinster initialt i produktionen (vilket också syntes i Q4 förra året) som sedan förbättras. Konsolerna är ju trevliga på det sättet, det blir bara billigare och billigare att tillverka med tiden

Spekulerar vilt här men kanske är det så att AMD får betydligt bättre betalt för kretsarna de säljer till PS5 och Xbox X/S än vad de fick för kretsarna de sålde till PS4 och Xbox One då de ville få in en fot hos Sony och Microsoft samtidigt som deras APUer var ett oprövat kort i konsoler. Alltså kanske det handlar om en gammal sanning som lever kvar men som inte stämmer längre?

Skrivet av UndaC:

Jag gick inte in på så djupa detaljer i nyheten. Tänkte att jag inte ville blanda in allt för många ekonomiska parametrar då folk brukar ha lite svårt att hänga med i den typen av rapportering.

Oh no Easy Mode! Where do I turn on Expert Mode??

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket mer omsättningen hade kunnat bli om AMD fått allt kisel de behövt från TSMC?
Det är min uppfattning att TSMC är den svagaste länken i kedjorna för AMD och Nvidia då de inte klarar av att leverera kisel i den takt det säljs.
Visst det höjer priserna på det som säljs, men vad för siffror hade de blivit om man tex fördubblat tillverkningen och istället sålt till lite under MSRP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Det är inget annat än sjuka siffror AMD visar upp! Att i en så pass etablerad och konkurrensutsatt bransch lyckas dubbla omsättning från föregående år är en imponerande prestation i sig, men att samtidigt lyckas med att MER än dubblera bruttovinsten (marginalerna) är helt klart enastående (ofta brukar ju företag var tvungna att offra marginalerna, iaf tillfälligt, för att nå ökad omsättning).

I dessa tider kan man inte annat än konstatera att AMD förtjänar ett OS-guld!

Nästintill inga företag förtjänar någon som helst belöning då deras enda syfte är att tjäna så mycket pengar som möjligt, på bekostnad av precis allt. Säkerligen ingen populär mening bland aktieägare, men jag tycker det bör sägas.

Permalänk
Medlem

Tänker tillbaka på AMD 2015 med röda siffror och produkter som var undermåliga. Vilken comeback inom allt!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Nästintill inga företag förtjänar någon som helst belöning då deras enda syfte är att tjäna så mycket pengar som möjligt, på bekostnad av precis allt. Säkerligen ingen populär mening bland aktieägare, men jag tycker det bör sägas.

Det är ett förenklat sätt att se på företag och det stämmer inte överens med verkligheten. Om deras enda syfte var att tjäna så mycket pengar som möjligt skulle de konvergera mot samma bransch till exempel, men man ser ju att det finns många olika branscher. Sen gör de förstås inte det på bekostnad av precis allt, företag består av människor som bestämmer vad de ska göra och hur de ska åstadkomma det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo precis, intresset verkar ju vara enormt och de har varit rätt öppen med det mesta kunderna behöver veta. Steam machines blev inte väl mottagen även om det fanns ett fåtal som påstod sig gilla konceptet. SteamOS och linuxsatsningen var bra dock, och bra att de fortsatte på det spåret.

Precis, jag var rätt nära att slå till på Aya Neo faktiskt, men väntade på någon "seriösare" satsning från en stor aktör. Gillade Alienwares Project UFO, men den verkar ju ha fastnat i konceptstadiet helt.

Ser så mycket fram emot lanseringen.

Ja, dom andra modellerna som lanserats och cirkulerat i media verkar ju i dom flesta fallen intressanta. Tills dess man ser att det nog tämligen omöjligt att få svenskt tangentbord och liknande, sen att dom verkar riktigt svåra och motstridiga att importera. Är väl främst GDPs modeller som LTT tittat på som är intressanta.
Får hoppas detta ändrar på saken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

2015 hade jag 0 amd produkter, nu är min workstation amd, server amd, laptop amd. det ända intel jag har kvar är en gammal htpc som den också kommer bytas ut snart.

intels produkter har varit skit länge, extremt varma och hungriga efter kraft, får se med den nya alder lake om det blir någon comeback för intel

Permalänk
Medlem

Nånting säger mig att dom inte tjänar väldans med pengar på konsoller. Däremot är det ju en otrolig omsättningshöjare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nånting säger mig att dom inte tjänar väldans med pengar på konsoller. Däremot är det ju en otrolig omsättningshöjare.

Tvärtom!

Det är ju en licens så inga kostnader utan ren vinst ner i fickan.

Sen är nog summan låg per enter men det ger cash utan risk.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Nästintill inga företag förtjänar någon som helst belöning då deras enda syfte är att tjäna så mycket pengar som möjligt, på bekostnad av precis allt. Säkerligen ingen populär mening bland aktieägare, men jag tycker det bör sägas.

AMDs belöning har de redan fixat själva genom vinsten de gör på sin verksamhet, behövs ingen ytterliggare. Sen att välskötta företag kan göra sig förtjänta av rena utmärkelser ser jag dock inget problem med överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Det går ju bra för alla nu. Man får hoppas att de använder merparten av tillströmningen för att ta fram bättre och billigare produkter och inte till feta bonusar till redan välbetalda chefer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Nästintill inga företag förtjänar någon som helst belöning då deras enda syfte är att tjäna så mycket pengar som möjligt, på bekostnad av precis allt. Säkerligen ingen populär mening bland aktieägare, men jag tycker det bör sägas.

Varför skulle det inte vara en populär mening bland aktieägare?

Det är så givet att det till och med är lagstadgat. Om inget annat anges i bolagsordningen och man ägnar sig åt något annat än att försöka maximera vinsten till sina ägare så bryter man mot aktiebolagslagen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förra året kastade Daniel Ståhl 30m, i år kastade han 65m. Fantastiskt resultat! Problemet är Intel som kastar 350m och vinner tävlingen oavsett

Intel må vara en bjässe till diskuskastare och ha prisskåpet fullt där hemma. Likväl har de nuförtiden väldiga problem med "tekniken" (ordvits avsedd!). Det senaste "10nm-kastet" har i åratal bara gått i nät, blivit bortdömt för övertramp samt lett till otaliga fotledsstukningar innan det nu på senare tid överhuvudtaget lyckats producera kastlängder som ens är värda att skriva hem om...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Varför skulle det inte vara en populär mening bland aktieägare?

Det är så givet att det till och med är lagstadgat. Om inget annat anges i bolagsordningen och man ägnar sig åt något annat än att försöka maximera vinsten till sina ägare så bryter man mot aktiebolagslagen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
"Uppgift om verksamhetens syfte
3 § Om bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst till fördelning mellan aktieägarna, skall detta anges i bolagsordningen. I så fall skall det också anges hur bolagets vinst och behållna tillgångar vid bolagets likvidation skall användas."
Det är inte samma som att syftet är att försöka maximera vinsten. Syftet är att gå med vinst som ska delas ut till aktieägarna.