Tradera: Extra frakt

Permalänk
Medlem

Tradera: Extra frakt

Hej

Köpte en sak åt en annan person som saknar Tradera-konto.
Enligt rutan för frakt skulle den vara x kr.

Får sedan ett meddelande om att paketet har skickats, och att det kostade nästan y kr mer i frakt.
X verkade som en rimlig kostnad i mina öron då det är vad det kostar att skicka en liten bok med postens "Brev Skicka Lätt".

Det verkar dock som säljaren har valt fel lösning att skicka paket, och istället valt inrikes paket vilket är overkill för detta lilla brev.

Blir inte riktigt klok på Traderas regler, för det står:

"Frakt och avgifter

Fraktkostnaden för objektet behöver vara uträknad på förhand och angiven i annonsens ruta för frakt. Det finns begränsningar kring vilka avgifter en säljare får debitera en köpare.
Varför har vi denna regel?

Denna regel hjälper köparna att förstå den totala kostnaden för ett objekt. Att ha rimliga och förutbestämda fraktkostnader ger bra förutsättningar för en lyckad försäljning. Oväntade avgifter som läggs på i efterhand leder ofta till att köpare blir missnöjd. Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare. Samtliga avgifter ska anges i den totala fraktkostnaden."

Menar Tradera att säljaren kan begära mer i frakt efter försäljning utan att ens ha frågat mig om det var ok innan?.

Ännu en anledning till varför det är bättre att åka till skrottippen med saker man inte vill ha längre, och enbart köpa nytt...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hej

Köpte en sak åt en annan person som saknar Tradera-konto.
Enligt rutan för frakt skulle den vara x kr.

Får sedan ett meddelande om att paketet har skickats, och att det kostade nästan y kr mer i frakt.
X verkade som en rimlig kostnad i mina öron då det är vad det kostar att skicka en liten bok med postens "Brev Skicka Lätt".

Det verkar dock som säljaren har valt fel lösning att skicka paket, och istället valt inrikes paket vilket är overkill för detta lilla brev.

Blir inte riktigt klok på Traderas regler, för det står:

"Frakt och avgifter

Fraktkostnaden för objektet behöver vara uträknad på förhand och angiven i annonsens ruta för frakt. Det finns begränsningar kring vilka avgifter en säljare får debitera en köpare.
Varför har vi denna regel?

Denna regel hjälper köparna att förstå den totala kostnaden för ett objekt. Att ha rimliga och förutbestämda fraktkostnader ger bra förutsättningar för en lyckad försäljning. Oväntade avgifter som läggs på i efterhand leder ofta till att köpare blir missnöjd. Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare. Samtliga avgifter ska anges i den totala fraktkostnaden."

Menar Tradera att säljaren kan begära mer i frakt efter försäljning utan att ens ha frågat mig om det var ok innan?.

Ännu en anledning till varför det är bättre att åka till skrottippen med saker man inte vill ha längre, och enbart köpa nytt...

Jag tolkar det som att det är fraktkostnaden som står i annonsen som ska gälla förutsatt att ni inte har kommit överens om något annat. Ta kontakt med tradera så kollar de över er situation.

Är det en ny tradera säljare som du har köpt av?
Vanligtvis så brukar man som säljare stå för mellanskillnaden om man har angett en för låg fraktkostnad.

Lite komiskt för några dagar sedan dök denna tråden upp
"Råkade skriva för lite i frakt på Tradera, vad gör jag nu?"
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1640509-rakade-skriva-...

Nästan som om att ni har handlat av varandra.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar som ovan: säljaren är fri att ta skäliga kostnader för frakt och emballage, men totalpriset ska alltid stå i annonsen i förväg.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag tolkar det som att det är fraktkostnaden som står i annonsen som ska gälla förutsatt att ni inte har kommit överens om något annat. Ta kontakt med tradera så kollar de över er situation.

Är det en ny tradera säljare som du har köpt av?
Vanligtvis så brukar man som ställare stå för mellanskillnaden om man har angett en för låg fraktkostnad.

Lite komiskt för några dagar sedan dök denna tråden upp
"Råkade skriva för lite i frakt på Tradera, vad gör jag nu?"
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1640509-rakade-skriva-...

Nästan som om att ni har handlat av varandra.

Jag tänkte också på den tråden, men det var en DVD.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak en gång, när jag var säljare.

Skickade med Schenker via Tradera.

Jag tog den kostnaden då jag ansåg att det som stod i annonsen "ska vara rätt" och att det är mitt fel att jag bockat i fel vikt när jag satte frakten.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Säljaren skrev något luddigt om att "fraktkostnaden vet jag inte riktigt", men jag har betalat 66kr vid tidigare köp av liknande varor.

varan är 20*26*1cm (bxhxd) och väger ca 500g.

Detta är med marginal inom postens krav på detta, där de anger Bredd+längd+höjd som max 90cm och max 2kg.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/b...

Men säljaren verkar vilja att jag nu ska betala mer än dubbelt i frakt.

Det är inte samma som länkats till tidigare på sweclockers dock

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Säljaren skrev något luddigt om att "fraktkostnaden vet jag inte riktigt", men jag har betalat 66kr vid tidigare köp av liknande varor.

varan är 20*26*1cm (bxhxd) och väger ca 500g.

Detta är med marginal inom postens krav på detta, där de anger Bredd+längd+höjd som max 90cm och max 2kg.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/b...

Men säljaren verkar vilja att jag nu ska betala mer än dubbelt i frakt.

Det är inte samma som länkats till tidigare på sweclockers dock

100% säljarens problem om hxn inte har koll på vad det kostar att skicka.
Betala inte en krona extra då detta kan användas av personer som tycker att dom inte fått tillräckligt med betalt för en pryl.

Permalänk
Avstängd

De fåtal fall där frakten har kostat mer än jag har angett har jag själv stått för. Det bör inte bekostas av köparen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vill upprepa mig lite men skapa ett case med Tradera. Det är lättare om Tradera säger till han vad han ska göra istället för att du gör det. Det brukar gå rätt smidigt då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bebben:

Jag råkade ut för samma sak en gång, när jag var säljare.

Skickade med Schenker via Tradera.

Jag tog den kostnaden då jag ansåg att det som stod i annonsen "ska vara rätt" och att det är mitt fel att jag bockat i fel vikt när jag satte frakten.

Jag sålde en massa grejor för några år sedan och fick en frakt-faktura på massor mer än jag tänkte (typ 600kr mer). Det visade sig att vågen inte fungerade som den skulle. Men det var fortfarande mitt ansvar, så det fanns inte så mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Säljaren ska skriva fraktkostanden i auktionen. Du ska inte betala mer efter avslutad auktion.

Postnord Skicka Lätt
250g 53kr
500g 57kr
1kg 66kr

Permalänk

Om säljaren anger fraktkostnaden för att skicka som Skicka Lätt men försändelsen skickas som paket utan att köparen bett om detta tycker jag att säljaren ska stå för extrakostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vill upprepa mig lite men skapa ett case med Tradera. Det är lättare om Tradera säger till han vad han ska göra istället för att du gör det. Det brukar gå rätt smidigt då.

Hej.
Fick tag på Tradera förut
De sa att de kunde prata med säljaren om att jag inte behövde betala mer eftersom vårat köp var bindande.

Tackar för alla svar

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Säljaren ska skriva fraktkostanden i auktionen. Du ska inte betala mer efter avslutad auktion.

Postnord Skicka Lätt

250g 53kr
500g 67kr
1kg 66kr

Va? Blir det en krona billigare när det går till ett kilo?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Va? Blir det en krona billigare när det går till ett kilo?

Nej.

Max 250 g: 51 kr
Max 500 g: 57 kr
Max 1 kg: 66 kr
Max 2 kg: 99 kr

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Va? Blir det en krona billigare när det går till ett kilo?

Skrev fel, nedan kommentar blev rätt.

Skrivet av Kommenterande 2:

Nej.

Max 250 g: 51 kr
Max 500 g: 57 kr
Max 1 kg: 66 kr
Max 2 kg: 99 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nej det gör det inte

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hej

Köpte en sak åt en annan person som saknar Tradera-konto.
Enligt rutan för frakt skulle den vara x kr.

Får sedan ett meddelande om att paketet har skickats, och att det kostade nästan y kr mer i frakt.
X verkade som en rimlig kostnad i mina öron då det är vad det kostar att skicka en liten bok med postens "Brev Skicka Lätt".

Det verkar dock som säljaren har valt fel lösning att skicka paket, och istället valt inrikes paket vilket är overkill för detta lilla brev.

Blir inte riktigt klok på Traderas regler, för det står:

"Frakt och avgifter

Fraktkostnaden för objektet behöver vara uträknad på förhand och angiven i annonsens ruta för frakt. Det finns begränsningar kring vilka avgifter en säljare får debitera en köpare.
Varför har vi denna regel?

Denna regel hjälper köparna att förstå den totala kostnaden för ett objekt. Att ha rimliga och förutbestämda fraktkostnader ger bra förutsättningar för en lyckad försäljning. Oväntade avgifter som läggs på i efterhand leder ofta till att köpare blir missnöjd. Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare. Samtliga avgifter ska anges i den totala fraktkostnaden."

Menar Tradera att säljaren kan begära mer i frakt efter försäljning utan att ens ha frågat mig om det var ok innan?.

Ännu en anledning till varför det är bättre att åka till skrottippen med saker man inte vill ha längre, och enbart köpa nytt...

- Emballage och skydd annat kringmaterial ingår inte i skicka lätt (det emballage som ofta finns hos ombuden har förbetalt porto då betalar man dubbelt)
- Alla har inte skrivare, utskrift ingår inte i skicka lätt det ska vara förutskrivet (biblioteken har stängt av skrivarna/åtminstone i min stad sedan start av corona man kan alltså inte betala för utskrift)

Dom flesta köparna accepterar inte paket som inte är spårbara, kantstötta det gäller att packa bra + spårbart då kvarstår paket hos ombud köparen får svälja kostnaden om inte annat fraktsätt har avtalats.

Nej Tradera menar att totalkostnaden ska ingå direkt i auktionen, skicka lätt har inte totalpriset och är inte en rättvis jämförelse det verkar som att köparen har räknat fel du kan anmäla så får Tradera titta på det mer än så framgår inte, är det inte obscena kostnader så betala och gå vidare.

Ja jag håller med det jag inte får sålt för ett rättvist pris för köpare/säljare eller om buden dumpas för lågt under rättvist pris så åker det på tippen inte värt att lägga tid och energi på att frakta saker men försöker donera vissa saker/avhämtning även det kan vara svårt även om det är dyra prylar i bra skick, hamnade nog två månadslöner på återvinningen förra månaden vissa av sakerna återanvänds säkert.

EDIT: Såg att det hade löst sig https://www.sweclockers.com/medlem/301514

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

- Alla har inte skrivare, utskrift ingår inte i skicka lätt det ska vara förutskrivet (biblioteken har stängt av skrivarna/åtminstone i min stad sedan start av corona man kan alltså inte betala för utskrift)

Numera kan man visa upp QR kod hos posten pch schenker för att få det utskrivet. Gäller även skicka lätt. Skickar man med schenker måste man boka frakten via tradera för att få QR kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Numera kan man visa upp QR kod hos posten pch schenker för att få det utskrivet. Gäller även skicka lätt. Skickar man med schenker måste man boka frakten via tradera för att få QR kod.

Ofan det var en positiv vändning då saknas bara möjligheten att lägga till emballage med skicka lätt som kan packas hos ombudet
UPS har inte det utbudet ännu hade med mig färdigt paket men lappen lossnade frågade om tejp och dom var supertydliga att UPS inte har dom tjänsterna det är ren inlämning allt ska vara färdigt men att dom hjälper till denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ofan det var en positiv vändning då saknas bara möjligheten att lägga till emballage med skicka lätt som kan packas hos ombudet
UPS har inte det utbudet ännu hade med mig färdigt paket men lappen lossnade frågade om tejp och dom var supertydliga att UPS inte har dom tjänsterna det är ren inlämning allt ska vara färdigt men att dom hjälper till denna gång.

Ja Schenkerombud brukar också vara sådär att dom vägrar hjälpa till med något medans på posten har dom alltid vart snälla med material som tejp, klisterpapper, pennor och plastfickor.

Om man vill ta betalt för emballge kan man välja att trycka på ”eget fraktpris” och skriva in hur mycket det ska kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

- Emballage och skydd annat kringmaterial ingår inte i skicka lätt (det emballage som ofta finns hos ombuden har förbetalt porto då betalar man dubbelt)

EDIT: Såg att det hade löst sig https://www.sweclockers.com/medlem/301514

Angående detta
Säljaren skickade i ett återanvänt vadderat brev som paket. Blev lite fundersam först när det stod ett helt annat namn som avsändare på brevet. Hade varit snopet om det skickades tillbaka till "avsändaren" och denne fattar inget varför den har fått denna vara

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Angående detta
Säljaren skickade i ett återanvänt vadderat brev som paket. Blev lite fundersam först när det stod ett helt annat namn som avsändare på brevet. Hade varit snopet om det skickades tillbaka till "avsändaren" och denne fattar inget varför den har fått denna vara

Då är ju skicka lätt den bästa lösningen, verkar som att han har snurrat till det totalt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Då är ju skicka lätt den bästa lösningen, verkar som att han har snurrat till det totalt :/

Ja, eller om den som skulle hjälpa till på inlämingsstället inte visste vad den gjorde.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Säljaren kan ju själv välja vilken fraktkostnad hen vill ta och det kan påverka köparnas vilja att bjuda på auktionen.
Jag kan förstå att man ibland vill ha betalt för emballaget om det är dyrt, men då är det ju bara att skriva det tydligt på säljsidan på Tradera. Det känns liksom lite självreglerande.

I min värld är det säljarens ansvar att kolla upp allt som krävs för att det ska funka med frakten och stå för den kostnad man har lovat. Om man slarvar eller inte orkar kolla upp saker tillräckligt väl är det bara att ta smällen och se det som lärpengar inför nästa försäljning.

De få gånger jag själv säljer något på Tradera brukar jag erbjuda flera olika fraktalternativ så att köparen själv kan välja och betala för det fraktsätt som passar bäst. Alla har inte bil eller nära till ett utlämningsställe och det kan vara bra att kunna välja själv – både med avseende på smidighet och kostnad. Jag sålde en sak till en kille i Norrland en gång och hans bästa alternativ var att åka flera mil för att hämta sitt paket. Då inser man hur bra man har det med paketombud för alla större fraktbolag vid torget några hundra meter bort …

Permalänk
Medlem

Är helt säljarens ansvar. Tradera har bra rabatter för att skicka produkter för säljaren, exempelvis så är dhl paket ganska rabatterade om man kör via tradera.
Jag har själv satt ett fraktpris, och då även sagt i annonsen att om frakten blir lägre så Swishar man mellanskillnaden..
Har säljaren inte angett korrekt fraktpris så är det säljarens fel, inte ditt..

Mvh

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Ja Schenkerombud brukar också vara sådär att dom vägrar hjälpa till med något medans på posten har dom alltid vart snälla med material som tejp, klisterpapper, pennor och plastfickor.

Om man vill ta betalt för emballge kan man välja att trycka på ”eget fraktpris” och skriva in hur mycket det ska kosta.

Självhäftande plastfickor brukar de dela ut om man frågar efter det hos ombud. Jag skickar nästan alltid med schenker och jag kör på deras självhäftande plastfickor. Jag brukar få med mig typ 20st hem så att jag har ett lager hemma. Kanske är det skillnad beroende på hur service inriktad den anställde är hos olika ombud. Tejp etc har jag dock aldrig frågat efter då jag alltid packar allt hemma i återvunnet packmaterial.

Permalänk
Medlem

Säljaren kanske ville ha någon ersättning för den provisionen hen får betala till Tradera

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deques:

Säljaren kanske ville ha någon ersättning för den provisionen hen får betala till Tradera

Det ser man ibland på större utländska auktionssajter – att säljaren kräver en extra avgift vid betalning med PayPal.