Hej
Köpte en sak åt en annan person som saknar Tradera-konto.
Enligt rutan för frakt skulle den vara x kr.
Får sedan ett meddelande om att paketet har skickats, och att det kostade nästan y kr mer i frakt.
X verkade som en rimlig kostnad i mina öron då det är vad det kostar att skicka en liten bok med postens "Brev Skicka Lätt".
Det verkar dock som säljaren har valt fel lösning att skicka paket, och istället valt inrikes paket vilket är overkill för detta lilla brev.
Blir inte riktigt klok på Traderas regler, för det står:
"Frakt och avgifter
Fraktkostnaden för objektet behöver vara uträknad på förhand och angiven i annonsens ruta för frakt. Det finns begränsningar kring vilka avgifter en säljare får debitera en köpare.
Varför har vi denna regel?
Denna regel hjälper köparna att förstå den totala kostnaden för ett objekt. Att ha rimliga och förutbestämda fraktkostnader ger bra förutsättningar för en lyckad försäljning. Oväntade avgifter som läggs på i efterhand leder ofta till att köpare blir missnöjd. Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare. Samtliga avgifter ska anges i den totala fraktkostnaden."
Menar Tradera att säljaren kan begära mer i frakt efter försäljning utan att ens ha frågat mig om det var ok innan?.
Ännu en anledning till varför det är bättre att åka till skrottippen med saker man inte vill ha längre, och enbart köpa nytt...