SweClockers guide till ergonomi vid datorn

Permalänk
Medlem

Ett problem med många kontorsstolar som jag ser det är att det är alldeles för långt mellan armstöden, även om man har skjutit in dem så långt det går. 480mm och uppåt är ganska vanligt. Jag förstår att sitsen behöver vara tillräckligt bred för att passa många olika personer, men man tycker att borde finns några modeller där man kan skjuta in armstöden ännu mer. Man skulle ju kunna låta armstöden gå att skjuta in en bit över sitsen utan att det innebär några större problem. Jag är själv ganska smal och skulle föredra ett avstånd på kanske 400 mm eller t.o.m ännu mindre, då jag inte vill sitta med armarna alltför långt utsträckta från kroppen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrSvamp:

Då återigen som fysioterapeut. Vi (som yrke) pratar hela dagarna om hur viktigt det är med "hållning", finns inget som säger att hållningen är viktig, det är baserat på ett rationalliserande av data, vi har en effekt som vi sedan förtsöker hitta en anledning till.
Formen på exempelvis marklyft har nog i verkligheten inte något med diskbråck att göra... däremot har vi egentligen bara större data på populationer som gör lyft i arbetet (på <14kg över tid) som vi utgår ifrån (den säger för övrigt i stort sett att du kan lyfta hur du vill). Man får utgå från en individ, hos en del människor gör det ont att stå upp, men har de ett par skor med klackar får de mindre ont. Det är bara det att klackarna ändrar hållningen högre upp. Mäter vi muskelaktiveringen i errektorerna bak på ryggen ökar aktiviteten med 20% av att bara ta på sig de skorna, efter lite längre tid (kanske 10dagar? jag gissar har inte studier och mätningar framför mig) är den runt 29%. Hos någon som har ont av precis det (kompressiv kraft och/eller extensionskänslig i en rygg) är det en jättedålig strategi... de ska inte ha sådana skor de kanske ska gå barfota?

Kosttillskott är ju vettigt... Om man försöker få större biceps är ju proteinpulver "smart", totalt intag av protein upp till 3.4g/kg kroppsvikt protein fördelaktigt (hos friska individer innan någon försöker påpeka något annat). Jämfört med att äta biff är det ekonomiskt. Men fettförbrännare eller nyponpulver för leder... not so much. Det blir som ansiktskrämer mot rynkor. (däremot hydrokortison mot vissa hudåkommer funkar ju).

TL DNR: håller med dig.

Du har helt rätt om just proteinpulver. Det dricker jag just nu efter en 11 km promenad, så blir det 1,5 dl fibergröt och 2 ägg på det också. Tränade massa kroppsdelar igår så. Jag tar också omega-3 kosttillskott och vitamin D, men inget mer än så. Främst så verkar omega-3 ha stöd i facklitteraturen om man inte äter fisk, och vitamin D är alltid bra att ta om man bor i Norden och vill undvika solljus som kritvit för att minska risken för hudcancer (jag faller inom riskgruppen).

För övrigt så har jag något krångel med längst ned i mitten av ryggen (runt kotorna verkar det som, inte kring musklerna där) som jag själv måste kolla upp. Det verkar klämma när jag sitter i soffan trots att jag tränat rygg i romersk ryggbänk. Men jag har inte detta problem när jag sitter i min IKEA-stol (1000-kronors klassen) i mitt arbetsrum och det i flera timmar i sträck.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har helt rätt om just proteinpulver. Det dricker jag just nu efter en 11 km promenad, så blir det 1,5 dl fibergröt och 2 ägg på det också. Tränade massa kroppsdelar igår så. Jag tar också omega-3 kosttillskott och vitamin D, men inget mer än så. Främst så verkar omega-3 ha stöd i facklitteraturen om man inte äter fisk, och vitamin D är alltid bra att ta om man bor i Norden och vill undvika solljus som kritvit för att minska risken för hudcancer (jag faller inom riskgruppen).

För övrigt så har jag något krångel med längst ned i mitten av ryggen (runt kotorna verkar det som, inte kring musklerna där) som jag själv måste kolla upp. Det verkar klämma när jag sitter i soffan trots att jag tränat rygg i romersk ryggbänk. Men jag har inte detta problem när jag sitter i min IKEA-stol (1000-kronors klassen) i mitt arbetsrum och det i flera timmar i sträck.

Om det sista va en indirekt fråga, har du problemet i soffan även när du inte tränar rygg? Om problemet enbart är efter gympass så fall har du anledningen där, du gör något. Exempelvis en situp utsätter en disk låglumbalt (~L4-L5) för 3000N kompressiv kraft, ett sånt superman-rygglyft utsätter dem för 6000N. En del ryggar blir sura av den belastningen under rörelse, som det mesta "om man är frisk utan symptom är det nog inget att bry sig om".
Bära en 16kg kettlebell i en hand är omkring 4200N kompressiv kraft, en i varje hand är omkring 2600N.
Jag hade sökt en fysioterapeut som har erfarenhet av styrketräning och kollat med dem (finns bra naprapatet/osteopater/kiropraktorer också, men de flesta av de yrkeskategorierna jobbar med passiva behandlingar vilket jag personligen ogillar).

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens ett skrivbord o stol, utan antingen ligger i soffan med laptoppen eller sitter/ligger i stora sackosäcken framför teven. På den tiden jag körde stol så var ju dock en fotpall ett måste, så satans obekvämt utan. Vad säger ergonomiexperterna om fotpall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ironiskt nog så torde den bästa ergonomiska utrustningen vara det som INTE riktigt går att bli bekväm i för länge utan du känner hela tiden att du måste röra på dig efter en timme eller två. Den kritiska artikeln om ergonomi (någon sida bak i tråden) berättade just om hur ryggforskaren skämtsamt rekommenderade om bästa sittunderlaget ur ergonomisk synpunkt, "En träbänk i kyrkan för då kommer du inte vilja sitta mer än en timme i taget i den innan du vill ställa dig upp och sträcka på dig."

Ursäkta om det jag spekulativt vill påstå nu men ergonomi tycks i en viss utsträckning vara lite av en pseudovetenskap eller något som har rätt svagt stöd i forskningen, likt kosttillskott kontra att äta vanlig rekommenderad husmanskost. Det låter bra och rimligt till en början men vid djupare vetenskaplig grävning så tycks det INTE vara något anmärkningsvärt bättre än många saker du kan köpa på exempelvis IKEA. Besök, prova vad som känns bra för svanken, nacken, benen och armarna och slå till sedan.

Jag känner nästan som om Sverker Olofsson från PLUS står och andas bakom våra nackar nu...

Den bästa ergonomiska utrustningen att "köpa" är ett gymkort: starka muskler och leder, samt vältränat hjärta, gör att du orkar med statisk och dynamisk belastning under längre tider när det verkligen är kritiskt i det företag du arbetar vid där du INTE kan lämna din sittplats oavsett vad. Det är ju gravitationen som din kropp kämpar emot under all form av belastning på Jorden.

Till sist måste jag erkänna att jag hade ingen aning först om "ergonomi" var lite av en marknadsjippo-industri (precis som kosttillskottsvärlden) förrän jag läste den där kritiska artikeln om ämnet. Självfallet finns det utrustning som är bekvämare än annan utrustning men någonstans är det lite fel väg att gå sett till det stora hela om att leva en hälsosam livsstil när stillasittande är den så kallade "tysta folkhälsosjukdomen".

Detta är extremt viktigt för dagens unga att förstå, trots att de är myndiga, så de inte köper världens bekvämaste sittutrustning så de "råkar" sitta 8 timmar i sträck för det var så himla bekvämt. Avslutande så är majoriteten av ergonomiköpare myndiga så de måste fatta egna belsut och ta följderna som kommer vid varje fattat beslut. Men ergonomi verkar just nu lite "hm...".

Jag kan helt klart hålla med om att det kan existera en del pseudovetenskap inom begreppet "Ergonomi". Det är därför jag varit väldigt hård på att utgå efter mer säkra källor för att undvika en stor del av det mer "osäkra". Om du själv vill dubbelkolla detta så länkar jag här ett par källor som vi utgått från:

- Capio "Det händer när vi sitter still"
- Harvard "The truth behind standing desks"
- Mayo Clinic "Office ergonomics: Your how-to gudie"
- Arbetsmiljöverket "Arbetsställning och belastning - Ergonomi"
- Arbetsmiljöverket "Dator- och bildskärmsarbete"

Sen håller jag även med om att träning i dess olika former är bland det bästa man kan göra för sin egna ergonomi och hälsa. Dock tillhör detta inte riktigt artikeln i samma utsträckning då fokusen låg på när man väl sitter ned.

Skrivet av mrSvamp:

Jag svarade på en kommentar och skrev dessutom att jag inte läst artikeln...

Man kan ju jämföra rekommendationerna med andelen som faktiskt följer rekommendationerna... Och man kan jämföra kostnader över tid relaterat till smärta/ohälsa med kostnaden vi lägger på ergonomiska prylar/hjälpmedel.
Ergonomi är viktigt där ergonomi är viktigt. För de som inte har ont är det inte säkert att det är viktigt över huvud taget.

Blir lite barnsligt svar resterande från dig, men klart, dricka 10 liter vätska om dagen är dåligt. Om du vill att jag gör samma extrema jämförelse som du "så drick inte 0-liter vätska heller".
Nu antar jag att artikeln riktade sig till friska människor, annars är det rätt oansvarigt att gå in och ge allmäna råd, för människors sjukdomar/problem är inte allmäna, de är specifika. Men som svar på det du skrev: beroende på vilken sorts ödem vi pratar om hade positionsbyte och regelbunden rörelse varit mer eller mindre livsviktig. Exempelvis genom att öka det venösa återflödet, blodtrycket i fötterna är exempelvis omkring 80mmHg enbart genom gravitationens inverkan (totalt sett är blodtrycket upp till 200mmHg) som jämförelse är hjärtats sugförmåga omkring 0mmHg.

Jag förstår att du lagt ner mycket tid på artikeln ovan och blir defensiv när du uppfattar att någon skriver något som kan tolkas negativt om den. Du får ett svar på själva artikeln i ett PM.

Jag såg att du påpekade att du inte läst artikeln, att du rent utgick från bilderna. Det ger dock samma varningsklocka som individer delandes nyhetsartiklar på social media och enbart utgår från rubriken utan att ha läst innebörden och således missat en hel del.

Rekommendationer är just det, rekommendationer. Precis som allt annat är det upp till individen som väljer om dem följer det eller inte. Sen vilken mängd pengar och tid man vill investera i det ergonomiska, må det vara i utrustning eller i träning är helt upp till individen. Ergonomi är rätt viktigt ändå, speciellt när den kan innefatta miljöer som individen vistas och nyttjar på arbetet eller i hemmet. För någon som inte har ont kan det istället ses som en proaktiv åtgärd.

Ditt antagande är rätt, artikeln är en generell artikel riktad åt friska individer. Har individen någon form av hälsoproblematik som kan påverkas av långvarit sittande bör denna alltid ta kontakt med sin hälsovårdscentral och där få kontakt med korrekt hälsoprofession.

Mitt inlägg var mindre menat att vara defensiv och mer menat åt andra som läser svaren och där dessa individer verka glömma existensen av individuella bedömningar och ibland även realism. Om något välkomnar jag saklig argumentation då detta ger möjlighet att utveckla kompetensen och kunskapen.

Skrivet av Gurrrra:

Jag har inte ens ett skrivbord o stol, utan antingen ligger i soffan med laptoppen eller sitter/ligger i stora sackosäcken framför teven. På den tiden jag körde stol så var ju dock en fotpall ett måste, så satans obekvämt utan. Vad säger ergonomiexperterna om fotpall?

Nu antar jag att din fråga om fotpall inkluderar användandet av detta vid ett skrivbord. En fotpall kan vara ypperligt att använda om man ej når ned till golvet och ej får ned stolen lägre. Fotpallen kommer då hjälpa att minska trycket under låren, vilket i sig kan minska risker för begränsat blodflöde.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera bra stolar för rygg och kropp för en som sitter vid datorn ca 4-5h per dag? Betalar gärna tusenlappar för bra stol för att slippa ont i svank o annat men gärna inte för.mycket

Permalänk
Medlem

Sadelstol (Salli Swingfit) är nog det bästa jag köpt, kombinerat med elmotordrivet sitt/ståbord (och förstås korrekt justerad bildskärm + korrekt använt handlovsstöd osv). Ryggproblemen jag hade försvann.

Det tog en stund att vänja mig vid sadelstolsittande dock, det gjorde duktigt ont efter längre sittningar i början.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Även om artikeln är viktig så tycker jag att den missar en del viktiga saker. För det första så räcker det inte med en bra stol och bord för att man ska sitta rätt. Man måste har rätt fysiska förutsättningar. Problemet är att många börjar sitta extremt långa pass redan i ung ålder när kroppen inte ens har vuxit färdigt. Som många redan har påpekat så är det väldigt viktigt att ta regelbundna pauser, men på sikt är det också viktigt att träna sin kropp och bygga muskler i rygg, nacke och bål.

En annan sak som artikeln också missar är vikten av kolla sin syn regelbundet. Även små synförändringar kan leda till dålig hållning då man gärna kompenserar genom att omedvetet sträcka fram huvudet. Även om man inte har "dålig" syn så kan det vara läge att skaffa terminalglasögon och gärna möblera så att man med jämna mellanrum kan titta långt bort i rummet eller ut genom ett fönster.

En tredje sak är att se över hur man sitter även på andra ställen. Det värsta stället jag vet är när man hamnar i TV-soffan på kvällen. Om man kombinerar den med telefon, laptop eller två timmar film i halvdålig belysning så har man en potentiell ryggdödare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Även om artikeln är viktig så tycker jag att den missar en del viktiga saker. För det första så räcker det inte med en bra stol och bord för att man ska sitta rätt. Man måste har rätt fysiska förutsättningar. Problemet är att många börjar sitta extremt långa pass redan i ung ålder när kroppen inte ens har vuxit färdigt. Som många redan har påpekat så är det väldigt viktigt att ta regelbundna pauser, men på sikt är det också viktigt att träna sin kropp och bygga muskler i rygg, nacke och bål.

Och det handlar inte bara om att bygga upp muskelstyrka i unga år. Fram till ungefär 25 års ålder, oftast lite lägre för tjejer och lite högre för killar, så bygger man upp densiteten på sitt skelett, genom träning/belastning. Peak Bone Mass brukar man prata om och är alltså den högsta benmassan man bygger på sig under sitt liv, och den infaller i ovan skrivna åldrar. Efter det så kan man inte bygga mer benmassa utan den kommer konstant bli svagare. Det går med träning och belastning att flacka ut den nedåtgående kurvan men det går aldrig att bygga upp. Om man tränat och varit aktiv fram till sin peak så har man ett mycket bättre utgångsläge för resten av sitt liv. Gäller fortfarande så klart att fortsätta för att göra kurvan så flack som möjligt. Min gissning är att vi kommer få se osteoporos krypa längre ner i åldrarna framöver.
Kondition är en annan del som man bäst bygger upp i puberteten då det är perioden som hjärtsäcken växer. Efter det är säcken så pass stel att förändringarna är väldigt små. Självklart finns andra förbättringar att göra men just hjärtsäcken, och därigenom hjärtat, ökar endast marginellt. Tyvärr så är det många ungdomar idag som lägger av med idrott under pubertetsåren och missar chansen att skapa en bra grundförutsättning för god kondition.
Stillasittande tycker jag är ett av våra största samhälleliga problem idag. Kostar redan nu samhället massor av pengar och kommer öka framöver.

Permalänk
Medlem

För den som har problem med musarm etc. kan jag (som lekman / amatör) rekommendera denna:

https://www.logitech.com/en-us/products/mice/mx-ergo-wireless...

(Finns en del varianter till Logitechs men ingen jag testat har fungerat lika bra, har typ 10 stycken varianter i en skrivbordslåda )

Den är väldigt mkt smidigare att använda än den typiska trackballen med en stor kula i mitten som många kanske sett på bild och iaf för mig har fungerat utmärkt (har dock primärt använt den preventivt). Jag är lika effektiv med den som en vanlig datormus, tom även testat att spela FPS med den med rätt bra resultat, trots att det inte direkt är en gaming mus gällande senor osv Har dock kollegor som testat och hatar den så det är inte för alla.

För den som verkligen vill snöa in på ämnet kan jag rekommendera denna site

https://www.trackballmouse.org/

Permalänk
Medlem

Skelettet är högst intressant och påverkas av samspel mellan olika nutrienter. Kalcium känner de flesta till och vitamin D börjar bli mer känt i sammanhanget också. Däremot pratas det inte så mycket om vitamin K i dess olika former samt magnesium i bensammanhang. Benmineraliseringen kan både öka och minska över hela livet beroende på vilka näringsämnen man får i sig även om trenden givetvis går mot döden. Det är nästan aldrig för sent att göra positiva förändringar.

Kanske en uppföljningsartikel med vad man ska träna för att motverka olika former av dålig hållning vore på sin plats? Jag har samma hållning i svanken som Kalle Anka så för min del är erektorerna troligen överaktiva/stela och magmusklerna passiva/utdragna. Detta i kombination med något framåtrullade axlar ger överdriven S-form. Hade inte problem med axlarna innan jag köpte min första smartphone...

Så baserat på det är min amatörmässiga förståelse att träning av baksida axlar, övre ryggen, magen och rumpan borde motverka den överdrivna S-formen men det vore trevligt med en deep dive i ämnet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jag har slarvat rejält med att använda stöd för armbågen vilket har resulterat i att jag nu har inflammation i axeln och knappt kan sitta vid datorn alls. Jag pallar typ att sitta en timme max och sitter jag mer så gör det för ont och jag får ont lång tid efter. Det är så lätt att slarva med ergonomi särskilt om man sitter längre stunder och spelar plus att ansträngningen för kroppen blir värre om man sitter dåligt länge såklart. Det är så lätt hänt att luta sig framåt när det blir intensivt och spännande i spelet.

Permalänk
Medlem

På ämnet musarm

Använd penna, typ Wacom, penngreppet flyttar rörelser från handled till finmotorik i fingrar med penngreppet.

En pyttenliten mus som ger något liknande ett penngrepp, typ Swiftpoint GT.

Bli tvåhänt

Skaffa mindre och mycket lätt mus, 60gram eller mindre, med bra musmatta, typ Sweclockers stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

På ämnet musarm

Använd penna, typ Wacom, penngreppet flyttar rörelser från handled till finmotorik i fingrar med penngreppet.

En pyttenliten mus som ger något liknande ett penngrepp, typ Swiftpoint GT.

Bli tvåhänt

Skaffa mindre och mycket lätt mus, 60gram eller mindre, med bra musmatta, typ Sweclockers stora.

Gör inte en penna att man måste ha armen i luften snarare än vilande mot bordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gör inte en penna att man måste ha armen i luften snarare än vilande mot bordet?

Nix, underarmen kan glida på underlaget på samma sätt som när man har mus. Håll i en vanlig penna och rita i ett block och observera var rörerelserna sker i handen.

Faktum är att pennan för mej varit den oslagbart bästa lösningen när mitt arbete ledde till ganska svår musarm. Men det tar tid att vänja sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Nix, underarmen kan glida på underlaget på samma sätt som när man har mus. Håll i en vanlig penna och rita i ett block och observera var rörerelserna sker i handen.

Faktum är att pennan för mej varit den oslagbart bästa lösningen när mitt arbete ledde till ganska svår musarm. Men det tar tid att vänja sig.

Har närmast obefintlig erfarenhet av att använda en "datorpenna" men jag förställer mig att en skillnad är att man med en mus, och i synnerhet en stillastående trackball eller liknande, kan vila tyngden mot den och underlaget på ett annat sätt än vad man kan göra med en penna eller motsvarande. Det kan jag som lekman tycka borde innebära en större (an)spänning i att hålla handen/armen ovanför underlaget, men det bör väl någon mer kunnig uttala sig om.

Min egen ovana att använda penna i något sammanhang gör att jag tror det vore lite missvisande att själv testa då greppet i sig blir onaturligt jämfört med otaliga timmar med mus/trackball oavsett hur ergonomiskt det må vara för en van användare.

Sen tror jag inte man ska underskatta värdet i att bara få en förändring i sig, på samma sätt som de största fördelarna med att stå upp ibland inte verkar ha med själva ståendet att göra utan förändringen i sig av kroppsställningen. Sen är väl ergonomi överlag väldigt personligt, om du upplever en klar förbättring av att använda en penna så lär det vara den bästa lösningen för dig oavsett vad jag eller någon annan säger (om det nu inte är uppenbart dåligt av andra skäl).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har närmast obefintlig erfarenhet av att använda en "datorpenna" men jag förställer mig att en skillnad är att man med en mus, och i synnerhet en stillastående trackball eller liknande, kan vila tyngden mot den och underlaget på ett annat sätt än vad man kan göra med en penna eller motsvarande. Det kan jag som lekman tycka borde innebära en större (an)spänning i att hålla handen/armen ovanför underlaget, men det bör väl någon mer kunnig uttala sig om.

Min egen ovana att använda penna i något sammanhang gör att jag tror det vore lite missvisande att själv testa då greppet i sig blir onaturligt jämfört med otaliga timmar med mus/trackball oavsett hur ergonomiskt det må vara för en van användare.

Sen tror jag inte man ska underskatta värdet i att bara få en förändring i sig, på samma sätt som de största fördelarna med att stå upp ibland inte verkar ha med själva ståendet att göra utan förändringen i sig av kroppsställningen. Sen är väl ergonomi överlag väldigt personligt, om du upplever en klar förbättring av att använda en penna så lär det vara den bästa lösningen för dig oavsett vad jag eller någon annan säger (om det nu inte är uppenbart dåligt av andra skäl).

Jo, förändring i sig är det viktigaste och att man inte väntar för länge. Jag förordar inte en lösning före en annan, olika lösningar ger olika aktivering av olika muskelgrupper. Penna funkar nog inte så bra i spel men är helt ok i kontorsgöra och är suveränt i många CAD/rit miljöer.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! Jag byggde om en klädkammaren till ett litet kontor av den saken att jag kände att ergonomin blev lidande av förra stolen och skrivbordet, ett mindre tangentbord har ju även gjort susen för höger arm då den är mycket mer neutral framåt nu för tiden och inte utåt sidan. Fick även tag i en snorbillig Kinnarps Capella nästan ny för inga pengar i stort sett dock kanske inte den finaste färgen men det kvittar. Kroppen känns så mycket bättre efter jag bytte stol och sitter lite mer dynamiskt då jag inte låser ryggen samt att sitsen rör sig. Gör mycket för cirkulationen under lång tid med. Skrivbordet sitter fast i ett elfa system så det sitter i perfekt höjd för mig, började lite för högt men gick ner några hack och nu är det verkligen spot on. Vill inte vara inne på jobbet när jag vet att jag sitter bättre hemma

Bild hur det ser ut

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Trevlig läsning! Jag byggde om en klädkammaren till ett litet kontor av den saken att jag kände att ergonomin blev lidande av förra stolen och skrivbordet, ett mindre tangentbord har ju även gjort susen för höger arm då den är mycket mer neutral framåt nu för tiden och inte utåt sidan. Fick även tag i en snorbillig Kinnarps Capella nästan ny för inga pengar i stort sett dock kanske inte den finaste färgen men det kvittar. Kroppen känns så mycket bättre efter jag bytte stol och sitter lite mer dynamiskt då jag inte låser ryggen samt att sitsen rör sig. Gör mycket för cirkulationen under lång tid med. Skrivbordet sitter fast i ett elfa system så det sitter i perfekt höjd för mig, började lite för högt men gick ner några hack och nu är det verkligen spot on. Vill inte vara inne på jobbet när jag vet att jag sitter bättre hemma

Bild hur det ser ut

https://i.imgur.com/Ek7CnuF.jpg

Tycker ditt "kryp in" ser riktigt trevligt ut faktiskt! Sen var det en rätt smart idé med Elfa systemet så du kan ställa in korrekt höjd och så vidare, kan t.om. bli ett knep jag möjligtvis lånar i framtiden

Permalänk
Medlem

Tack för att ni tog er tid att skriva en sådan här guide! Mycket uppskattat.

Permalänk
Medlem

Jag har under årens gång pillat mycket med egen ergonomi får att kunna sitta perfekt när man både arbetat inom it och haft gaming som hobby och därmed suttit 8-24h per dag, men även hjälpt diverse folk på jobb att sitta bra.
Skrivbord, stol, tangentbord mus och slappna av i axlarna etc får folk ofta till, men de allra flesta lämnar sina monitors alldeles för lågt.
Att höja en normal monitor till sin högsta höjd är fortfarande för lågt för en svensk man, om man inte är väldigt kort.
Böcker eller buntar med printerpapper är perfekta att testa justera höjd med, då de flesta har de till hands.
De flesta skall upp 2-3 buntar med printerpapper för att sitta korrekt (med monitors i normal kontorsstorlek på ~27").

Denna bilden med grön bock vill jag påstå har monitorn för lågt. Att sitta och snegla nedåt så gör att ögonen kommmer tröttna och man lutar sig framåt och slutar att fullt använda nack/ryggstöd.
Mellan tummen och pekfingret behöver hon två buntar printerpapper till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Denna bilden med grön bock vill jag påstå har monitorn för lågt. Att sitta och snegla nedåt så gör att ögonen kommer tröttna och man lutar sig framåt...

Givet att man är en ovan datoranvändare som ideligen behöver flytta blicken mellan tangentbordet och skärmen så blir det ett väldans nickande med så här stort avstånd, och det kan inte vara bra. Höjer man skärmen ytterligare så förvärras problemet och om man dessutom (som rekommenderat) har negativ vinkel på tangentbordet så måste man luta sig framåt för att se vilken knapp man ska trycka på.

Tvärtom blir det bättre ju mindre man behöver flytta blicken för att växla fokus mellan skärm och tangentbord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Givet att man är en ovan datoranvändare som ideligen behöver flytta blicken mellan tangentbordet och skärmen så blir det ett väldans nickande med så här stort avstånd, och det kan inte vara bra. Höjer man skärmen ytterligare så förvärras problemet och om man dessutom (som rekommenderat) har negativ vinkel på tangentbordet så måste man luta sig framåt för att se vilken knapp man ska trycka på.

Tvärtom blir det bättre ju mindre man behöver flytta blicken för att växla fokus mellan skärm och tangentbord!

Det låter rimligt, och är man ovan datoranvändare så sitter man ju per definition inte så ofta/länge vid datorn ändå, så ergonomi blir mindre viktigt.

Permalänk
Inaktiv

Nu ögnade jag igen tråden ganska snabbt men om ingen nämnt det uppenbara så gör jag det: Kolla synen hos en optiker om ni måste luta er fram för att kunna se skärmen. Har ni inte behövt glasögon/linser innan och kommit in i vuxen ålder kan det faktiskt vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

... är man ovan datoranvändare så sitter man ju per definition inte så ofta/länge vid datorn ändå, så ergonomi blir mindre viktigt.

Två tankevurpor här:
1. Ovan betyder att man inte använt datorn så mycket tidigare, inte att behovet framåt i tiden är litet.
2. Ovan betyder även långsam, så för att utföra en viss insats kommer den ovane behöva längre tid framför datorn än den som är van vid programmet.
3. (Tillägg) Även den som har stor vana behöver inte vara särskilt säker/snabb vid tangentbordet. Det är en fråga om praktisk utbildning i att använda tangentbord, vilket många i dag saknar.

Det är många som i sitt yrkesliv blir pådyvlade illa utformade program som de måste använda utan att få någon riktig utbildning i hur de funkar. Jag ser det själv på min fru som arbetar som lärare och hör hur hon svär över både programvaror och äldre kollegor som helt saknar teknisk kompetens. Kommunen använder ett antal olika system för inre kommunikation, oftast optimerade för dem som sitter i kommunhuset och missanpassade för övrig personal. Många i personalen vet inte hur de ska användas och skickar information mest på måfå så att det når fel mottagare, det kan nå för många, eller för få (i det system som inte avsedd mottagare kollar), eller adresseras till fel person (med samma namn som avsedd mottagare).
Systemen för registrering av elevers närvaro och betyg är inte mycket bättre. Kräver många timmars slit framför datorn för dem som inte lyckas förstå programdesignerns logik och är bra på att hantera ett tangentbord.

Permalänk

Jag får ont i vissa punkter i kroppen när jag sätter mig som på bilden. Dessutom kisar jag för att det blir svårt att läsa på skärmen. Något tips?

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu och @Crowwops! Jag var imponerad att ni inte tog med en stol ex en Håg Capisco 8107 där du kan sitta framåt, bakåt och sidan justerbar sits och nackstöd beroende om du ska ha en stående eller sittande position. Visst den är dyr men samtidigt så har den en extrem garanti på alla delar. Där du får 10 års sittande garanti. Har själv en som är begagnad, ser dock som ny för dom slits sällan ut. Annars var det kul att läsa.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Dessutom kisar jag för att det blir svårt att läsa på skärmen. Något tips?

Kolla Anders190 inlägg två inlägg upp
(optiker)

Det kan ju även bero lite på vad du kör för skärm och upplösning. Kör du nån liten 4K skärm så kanske det är läge att testa öka skalningen tex?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kolla Anders190 inlägg två inlägg upp
(optiker)

Det kan ju även bero lite på vad du kör för skärm och upplösning. Kör du nån liten 4K skärm så kanske det är läge att testa öka skalningen tex?

Ah, jag har redan glasögon. Bra syn med dem. 1080p LED 144 hz på 24 tum.

Edit: kom på att jag kanske helt enkelt sitter för mycket framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag får ont i vissa punkter i kroppen när jag sätter mig som på bilden. Dessutom kisar jag för att det blir svårt att läsa på skärmen. Något tips?

Finns forskning på att det INTE är bra att sitta helt rakt utan att belastningen minskar avsevärt på kotorna om man sitter bakåtlutat.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/57654#1

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB