Hjälp att köpa minnen 32gb p8p67 deluxe

Permalänk

Hjälp att köpa minnen 32gb p8p67 deluxe

Hej!

Nu ska jag verkligen köpa mer minne till min gamla dator! Kör med endast 8gb nu win10 och det räcker verkligen inte. Vill satsa på 32gb helst men kan gå för 16 också om jag hittar billigt. Enda jag vet är att jag har mobo p8p67 deluxe som ska palla 32gb och tror jag kör med ddr3 dual channel. Hjälp mig att hitta minnen som passar min dator:) Stort tack på förhand!

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Du kan också gå för 24GB (om du köper 2x8GB) . Du borde ha 2x4GB nu.

Börja isf med att kontrollera vad du har för minnen, med t.ex. CPU-Z.
(Det är SPD-fliken och Part Number som är av intresse)

Permalänk
Permalänk
Vila i frid

De här har funkat för mig sedan 2012, kör 4x8 GB.

Permalänk
Medlem

Amazon har riktigt bra pris på 4x8GB Corsair-minnen. Men kontrollera isf att du får plats med dom,
då dom har hög kylfläns. (Risken är att dom kan ta i CPU-kylare/fläkt)

https://www.amazon.se/Corsair-Vengeance-svart-skrivbordsminne...

Permalänk

Detta har ja nu, 2 st tot 8gb. Vill ha 32gb. Vad ska man välja?^^

cbtcp: funkar om ja tar 4st av dom du länkade? alltså köpa 2 par och stoppa in?

Visa signatur

win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

cbtcp: funkar om ja tar 4st av dom du länkade? alltså köpa 2 par och stoppa in?

Sannolikt, ja, men vissa moderkort ÄR känsliga för fyra stickor så jag kommer inte att garantera något.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

varifrån köpte du dina? vill ha exakt samma:)

Visa signatur

win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av spartan_86:

varifrån köpte du dina? vill ha exakt samma:)

Minnena heter tydligen även Kingston KVR1333D3N9 och finns att hitta lite varstans.

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1032042

så nån av dessa skulle funka på min dator? 4st av dessa:)

Visa signatur

win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1032042

så nån av dessa skulle funka på min dator? 4st av dessa:)

Fyra såna stickor blir nästan 2000 kr, en väldigt dyr uppgradering till en så gammal processor. Det blir även en nedgradering i frekvens eftersom du har DDR3-1600 just nu medan de minnena är DDR3-1333. Minnena som TechWolf länkade är rejält mycket mer prisvärda.

Permalänk
Skrivet av perost:

Fyra såna stickor blir nästan 2000 kr, en väldigt dyr uppgradering till en så gammal processor. Det blir även en nedgradering i frekvens eftersom du har DDR3-1600 just nu medan de minnena är DDR3-1333. Minnena som TechWolf länkade är rejält mycket mer prisvärda.

aldrig handlat från amazon och vet inte när dom skulle komma fram och vilka frakter tillkommer. kanske köper 16gb borde räcka? svårt att hitta prisvärda 32gb om ingen har att sälja här;)

Visa signatur

win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

aldrig handlat från amazon och vet inte när dom skulle komma fram och vilka frakter tillkommer. kanske köper 16gb borde räcka? svårt att hitta prisvärda 32gb om ingen har att sälja här;)

Om du klickar på länken, ser du att det är fri leverans, och framme Ons 25/8.

Om du har principiella grunder att inte handla på Amazon, så är det OK för mig.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

Det står på respektive varas sida när förväntad leveransdag är.
Amazon har fri frakt vid beställningar över 229:-

På dom länkade minnena är lev.dag med fri frakt för mig tisdag (Dom skickas på måndag)
Med prioriterad frakt, skickas dom ikväll och är framme på måndag. (Kostar 49:-)

Men frågan där är vad du har du CPU-kylare, eftersom dom har hög kylfläns
som kan ta i CPU-kylaren/fläkt ?!

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Om du klickar på länken, ser du att det är fri leverans, och framme Ons 25/8.

Om du har principiella grunder att inte handla på Amazon, så är det OK för mig.

nej inget jag direkt tänker på, vad man än handlar idag har säkert nån dålig grund..

Skrivet av TechWolf:

Det står på respektive varas sida när förväntad leveransdag är.
Amazon har fri frakt vid beställningar över 229:-

På dom länkade minnena är lev.dag med fri frakt för mig tisdag (Dom skickas på måndag)
Med prioriterad frakt, skickas dom ikväll och är framme på måndag. (Kostar 49:-)

brukar det stämma det som står där? och kommer de nån extra frakt avgift från postnord? sist men inte minst kommer dom minnena passa min mobo och dator?

Visa signatur

win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

nej inget jag direkt tänker på, vad man än handlar idag har säkert nån dålig grund..

brukar det stämma det som står där? och kommer de nån extra frakt avgift från postnord? sist men inte minst kommer dom minnena passa min mobo och dator?

Ja, det brukar stämma bra. Nej, det är priserna som står på Amazons sida som gäller.

Funkar bra till moderkortet. Frågan är som sagt CPU-kylaren, då dom har hög kylfläns.

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Ja, det brukar stämma bra. Nej, det är priserna som står på Amazons sida som gäller.

Funkar bra till moderkortet. Frågan är som sagt CPU-kylaren, då dom har hög kylfläns.

Kanske får plats men det kommer bli tight?^^ Finns det andra som passar bättre eller ska ja chansa med dom?:)

Visa signatur

win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Du kan testa med dom befintliga minnena. Din bild från CPU-Z säger att det är CMZ minnen, dvs Vengeance.
Samma serie som dom på Amazon. Ta det minnet som sitter i slotten näst närmast kylaren, och flytta det
till den närmast kylaren istället.

Fungerar det så kommer minnena på Amazon också att fungera, då dom ska ha samma fysiska storlek.

(Kom ihåg att flytta tillbaka minnet efter testet. Annars kör du med single channel)

Permalänk

Vill tacka alla som hjälpte mig här, köpte minnena från amazon och allt funka som det ska, 32gb minne nu och ja tror inte ja kommer nånsin fylla det men är bättre än förr nu plus billigt som fan var det;) använde mig för första gången amazon och kommer att fortsätta med det. Gick jävligt fort måste ja säga och smidigt som fan. Tack så jättemycket allihopa;)))

Visa signatur

win10 - 860 evo 500gb