Permalänk

Får konstig bild ibland på ny laptop

Hej,

Jag har en 2 veckor "gammal" laptop Lenovo Legion 5 som fungerar klockrent. Men jag har märkt att ibland blir det väldigt konstigt på skärmen

Som ni kan se i bilden nedan blir det flimmrig visning ibland (högst upp på printscreenad bild blir det vita pixlar typ).
Vad kan sådant bero på? Det är ju inget fel på skärmen, känns som det kan vara något med grafikkortet? Blir så här om jag kör utan extern skärm, och även med externa skärmar.
Efter googling provade jag starta i felsäkert läge och avinstallera grafikkortet via enhetshanteraren och sen starta om datorn för att den ska få nya drivrutiner, men det blev ingen skillnad.

Den hittar inga nya drivrutiner varsig i windows update eller lenovos egna systemuppdatering.

Vad kan man mer prova?
https://ibb.co/FY5WJZR

Permalänk
Samsung Sverige

Det ser ut som de arterfakter man ofta fick förr när minnet på gpun överclockades lite för friskt.

Nåja, tyvärr så är det ofta grafikkort eller skärmen det är fel på vid dessa tillfällen ifall om-installation inte löser biffen.

Och jag förmodar att du inte har någon konstig överclockning från något installerat program? Somsagt detta var vanligt förr vid för höga overclocks men dagens ECC vram har effektivt satt stopp för detta

Det du kan prova är att sänka minnes-frekvensen på grafikkortet. Exempelvis genom programmet Msi afterburner.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung