Apple döms att tillåta extern betalning i applikationer

Permalänk
Melding Plague

Apple döms att tillåta extern betalning i applikationer

När Epic Games valde att runda Apples regler gjorde utvecklaren ett tydligt övertramp och ska därför betala ersättning, men framöver blir App Store mer tillåtande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Edit Epic game kanske inte vann just detta krig, men andra aktör vann så att dom inte alltid behöver använda Apple system för att ta emot betalningen.

bättre förklarning
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hahaha nu bliv Apple ägd.

Apple kallar det för en stor vinst, och Epic Games planerar att överklaga beslutet. Epic Games säger även att Fortnite inte kommer tillbaka till App Store så länge som de inte får konkurrera fritt med Apples betalsystem.

Permalänk

Bra det gynnar oss konsumenter om Apple får öppna upp.

Angående Epic Games så kommer jag aldrig köpa någon produkt av dem och bryr mig inte lika mycket om vad som händer med detta företag. Det finns ju en poäng med att de aktivt valde att bryta emot reglerna och får då betala för detta. I vilket fall tror jag inte Epic Games går under för detta. Lite trist dock att de fick offra sig för att förbättra för oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hahaha nu bliv Apple ägd.

Är det din slutsats? Tim Sweeney verkar inte hålla med:

https://twitter.com/timsweeneyepic/status/1436370670166945792...

Epic yrkade ju på att ha sin egen "butik" implementerad i Fortnite.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hahaha nu bliv Apple ägd.

Domstolen klargjorde att det inte handlade om monopol och hämmande av konkurrens. En komplex dom men Apple jublade.

T.ex kan de välja att vägra Epic att finnas på plattformen. Så visst, de "tillåter" andra betalvägar, men Apple tillåts stänga ute dem.

Messed up o bara i USA...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Domstolen klargjorde att det inte handlade om monopol och hämmande av konkurrens. En komplex dom men Apple jublade.

T.ex kan de välja att vägra Epic att finnas på plattformen. Så visst, de "tillåter" andra betalvägar, men Apple tillåts stänga ute dem.

Messed up o bara i USA...

Med andra ord inget förändrats hos apple store.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Med andra ord inget förändrats hos apple store.

Citat: men trots det måste Apple inom 90 dagar justera regelverket för att tillåta utvecklare att ta betalt och länka till funktioner utanför företagets system.
Detta är ett litet steg för en Epic Games, men ett jättekliv för mänskligheten.
Skämt åsido, vi konsumenter blir vinnare av detta då vi kan köpa tjänster utan en girig mellanhand i onödan, Epic Games förlorar säkert för att de offrade sig och började bråka.

Permalänk
Medlem

Om jag inte läser fel så är beslutet om att man inte får länka tills extern betalning baserat på en lokal lag i Californien. Innebär det då att den skall kolla var i landet man är när man använder appen?

Jaja, det lär överklagas. De har väl fyra nivåer av domstolar kvar eller nåt åt det hållet. Skall också bli intressant att se hur Apple agerar - de låter glada nu, men de har samtidigt hållit fast vid den här regeln under 10 år av hård kritik, så de kan inte vara överlyckliga.

Har funderat sen jag såg nyheten igår vad jag tycker om den, och jag tycker nog att det här är ungefär så bra som det hade kunnat gå. Hade domstolen sagt att det måste finnas extern betalning i apparna hade det påverkat så mycket annat. Det här är ett väldigt begränsat beslut och ändrar den mest hatade delen av reglerna, och påverkar inte så mycket utanför App Store. Helt OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra det gynnar oss konsumenter om Apple får öppna upp.

Angående Epic Games så kommer jag aldrig köpa någon produkt av dem och bryr mig inte lika mycket om vad som händer med detta företag. Det finns ju en poäng med att de aktivt valde att bryta emot reglerna och får då betala för detta. I vilket fall tror jag inte Epic Games går under för detta. Lite trist dock att de fick offra sig för att förbättra för oss andra.

På vilket sätt gynnar det konsumenten att Apple "öppnar upp"? Ingenting kommer ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om jag inte läser fel så är beslutet om att man inte får länka tills extern betalning baserat på en lokal lag i Californien. Innebär det då att den skall kolla var i landet man är när man använder appen?

Jaja, det lär överklagas. De har väl fyra nivåer av domstolar kvar eller nåt åt det hållet. Skall också bli intressant att se hur Apple agerar - de låter glada nu, men de har samtidigt hållit fast vid den här regeln under 10 år av hård kritik, så de kan inte vara överlyckliga.

Har funderat sen jag såg nyheten igår vad jag tycker om den, och jag tycker nog att det här är ungefär så bra som det hade kunnat gå. Hade domstolen sagt att det måste finnas extern betalning i apparna hade det påverkat så mycket annat. Det här är ett väldigt begränsat beslut och ändrar den mest hatade delen av reglerna, och påverkar inte så mycket utanför App Store. Helt OK.

Apple vill nog måla upp en god fasad eftersom de inte vill att allmänheten ska tro att de åkte på storstryk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av superegg:

Hahaha nu bliv Apple ägd.

Ibland önskar man att det fanns dislike på Sweclockers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Är det din slutsats? Tim Sweeney verkar inte hålla med:

https://twitter.com/timsweeneyepic/status/1436370670166945792...

Epic yrkade ju på att ha sin egen "butik" implementerad i Fortnite.

Se det i et större perspektiv. Detta kommer gynna alla som skapar appar och tjänster som säljs via App Store. Så jo, Apple blev ägd på ett sätt. Detta beslut är bra för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Se det i et större perspektiv. Detta kommer gynna alla som skapar appar och tjänster som säljs via App Store. Så jo, Apple blev ägd på ett sätt. Detta beslut är bra för alla.

Man kan väl säga att både Apple och Epic förlorade men att alla andra apputvecklare vann. Särskilt mobilspelsutvecklare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

På vilket sätt gynnar det konsumenten att Apple "öppnar upp"? Ingenting kommer ändras.

Nu vet jag inte exakt hur Apple kommer öppna upp och om det gäller i hela världen.
Men att kunna slippa betala en mellanhand leder till att produkten kan bli billigare eller tillverkaren kan få mer betalt. Om flera tillverkare blir av med mellanhanden, så finns det större incitament till att priserna skulle gå ner.

Permalänk
Skrivet av anon14781:

Se det i et större perspektiv. Detta kommer gynna alla som skapar appar och tjänster som säljs via App Store. Så jo, Apple blev ägd på ett sätt. Detta beslut är bra för alla.

Bra för alla på vilket sätt? Nu vill jag höra dina ståntpunkter på vilka fördelar det ger konsumenterna. Detta öppnar snarare upp för virus och botnätverk in i iOS om man länkas till tredjepartsalternativ. Dvs kunderna vinner ingenting på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Se det i et större perspektiv. Detta kommer gynna alla som skapar appar och tjänster som säljs via App Store. Så jo, Apple blev ägd på ett sätt. Detta beslut är bra för alla.

Nej, detta gynnar i stort sett bara storföretag som kommer kunna öka sina marginaler. Slutkunder kommer i väldigt få fall märka någon som helst skillnad.

Permalänk
Medlem

Trist att Sweclockers följer efter andra och använder sig av click bait rubrik när hela fallet/domen i stort sett bara innebär fördelar för Apple kontra hur det tidigare varit.

Rätt komiskt också att se att majoriteten av folk på div forum runt om i världen till en början också gått på detta trick av rubriker/nyheter och skrattar högt och tror det här var en stor vinst för Epic. Apples aktie föll väl över 3% på denna nyhet igår om jag inte är helt ute och cyklar så aktieägare verkar absolut inte förstått vad domen faktiskt innebär. Skulle varit intressant och se hur börsen reagerade om medier faktiskt poängterade vad domen innebär och hade rubriker som visade sanningen dvs att detta egentligen bara premierar Apple.

Jag äger inte en enda Apple pryl än så länge men tycker Epic och Tim Sweeny haft fullständigt storhetsvansinne i denna soppa av att försöka få in sin egna fortnite affär gratis i Apples affär och sen inte pröjsa en krona för alla transaktioner som sker.

Permalänk
Skrivet av Orchid:

Trist att Sweclockers följer efter andra och använder sig av click bait rubrik när hela fallet/domen i stort sett bara innebär fördelar för Apple kontra hur det tidigare varit.

Rätt komiskt också att se att majoriteten av folk på div forum runt om i världen till en början också gått på detta trick av rubriker/nyheter och skrattar högt och tror det här var en stor vinst för Epic. Apples aktie föll väl över 3% på denna nyhet igår om jag inte är helt ute och cyklar så aktieägare verkar absolut inte förstått vad domen faktiskt innebär. Skulle varit intressant och se hur börsen reagerade om medier faktiskt poängterade vad domen innebär och hade rubriker som visade sanningen dvs att detta egentligen bara premierar Apple.

Jag äger inte en enda Apple pryl än så länge men tycker Epic och Tim Sweeny haft fullständigt storhetsvansinne i denna soppa av att försöka få in sin egna fortnite affär gratis i Apples affär och sen inte pröjsa en krona för alla transaktioner som sker.

Jag håller fullständigt med! Epic är det riktigt onda inte Apple. Epic med sina storägare bakom sig är de som på riktigt gör intrång på privatlivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ibland önskar man att det fanns dislike på Sweclockers.

inte bara på här, utan även på FB och Twitter osv. men folk klarar ju inte av kritik idag så de går ju inte.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Trist att Sweclockers följer efter andra och använder sig av click bait rubrik när hela fallet/domen i stort sett bara innebär fördelar för Apple kontra hur det tidigare varit.

Rätt komiskt också att se att majoriteten av folk på div forum runt om i världen till en början också gått på detta trick av rubriker/nyheter och skrattar högt och tror det här var en stor vinst för Epic. Apples aktie föll väl över 3% på denna nyhet igår om jag inte är helt ute och cyklar så aktieägare verkar absolut inte förstått vad domen faktiskt innebär. Skulle varit intressant och se hur börsen reagerade om medier faktiskt poängterade vad domen innebär och hade rubriker som visade sanningen dvs att detta egentligen bara premierar Apple.

Jag äger inte en enda Apple pryl än så länge men tycker Epic och Tim Sweeny haft fullständigt storhetsvansinne i denna soppa av att försöka få in sin egna fortnite affär gratis i Apples affär och sen inte pröjsa en krona för alla transaktioner som sker.

Vilka fördelar har detta inneburit för Apple?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag inte exakt hur Apple kommer öppna upp och om det gäller i hela världen.
Men att kunna slippa betala en mellanhand leder till att produkten kan bli billigare eller tillverkaren kan få mer betalt. Om flera tillverkare blir av med mellanhanden, så finns det större incitament till att priserna skulle gå ner.

Haha, så naivt så det blir gulligt. Visst, småutvecklare kan tjäna på detta och det är fint - men där borde Apple erbjudit rabatt och erbjudit nivåer av inkomst och sen dra av utifrån det istället för att ha en nivå för alla. Men Epic kommer ju inte direkt sänka sina priser (om de nu tillåts tillbaka in) och slutkunder kommer i väldigt få fall någonsin märka av någon som helst skillnad.

Permalänk
Medlem

Alla här som skriver och undrar hur detta kommer att påverka slutkund, eller att företagen bara kommer att öka sina marginaler;
NEJ, som det var innan så var det dyrare att köpa tex spotify genom appen på appstore eftersom apple krävde en viss procent, och spotify fick inte ens nämna att det var 30% billigare om du tecknade via deras hemsida istället och bara loggade in i appen sen.
Så, nej företagen kommer inte ändra sina priser antagligen, men de kommer vara på den nivån som gällt utanför Appstore istället för med "apple-tax"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Är det din slutsats? Tim Sweeney verkar inte hålla med:

https://twitter.com/timsweeneyepic/status/1436370670166945792...

Epic yrkade ju på att ha sin egen "butik" implementerad i Fortnite.

Du får tänka på att dom flesta bara läser rubrikerna på artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Alla här som skriver och undrar hur detta kommer att påverka slutkund, eller att företagen bara kommer att öka sina marginaler;
NEJ, som det var innan så var det dyrare att köpa tex spotify genom appen på appstore eftersom apple krävde en viss procent, och spotify fick inte ens nämna att det var 30% billigare om du tecknade via deras hemsida istället och bara loggade in i appen sen.
Så, nej företagen kommer inte ändra sina priser antagligen, men de kommer vara på den nivån som gällt utanför Appstore istället för med "apple-tax"

Visst, i fallen med just Spotify och typ Netflix kommer det märkas skillnad - men hur många gick verkligen in på Apple för att registrera sig hos dessa? Kan ju inte vara många procent av deras kundkrets. Så väldigt liten vinst skulle jag säga.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av talonmas:

Domstolen klargjorde att det inte handlade om monopol och hämmande av konkurrens. En komplex dom men Apple jublade.

T.ex kan de välja att vägra Epic att finnas på plattformen. Så visst, de "tillåter" andra betalvägar, men Apple tillåts stänga ute dem.

Messed up o bara i USA...

Varför skulle du som utvecklare och utgivare inte få välja vem som blir tillåten i din tjänst? Messed up USA? Näe bara simpel logik att om du inte vill ha någon i din miljö så ska du få välja det. Eller bara för att du har en dator i hemmet så MÅSTE du tillåta att Microsoft/apple har ett OS installerat på den?

Använd logiken istället för o tycka att allt är negativt

För alla andra så är det egentligen bra att apple endast tillåter att köp går via dom - du slipper scam appar - du har en simpel o säker betalning, sen kan ju % delen alltid sjunka men men. Deras OS, deras verktyg o deras miljö där man själv sätter upp kraven. Epic försökte vara för giriga helt enkelt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av WDac:

inte bara på här, utan även på FB och Twitter osv. men folk klarar ju inte av kritik idag så de går ju inte.

Speciellt fanboys. Det är få produkter, företag som jag ser som problemfria. Det datormärket som jag mest använder har jag klagat väldigt mycket på det senaste, detta trots att deras laptop som jag har kostar inte långtifrån 2st Macbook Pro. Android, ja var ska man börja klaga på är största frågan?

Men så fort någon kritik kommer emot Apple, så kommer kätteri-argumenten fram och var är dislikeknappen undrar folk.

Att Google, Apple och Microsoft m.m är en mellanhand som tar en del av pengarna är ett problem, ju större andel de tar, ju större blir problemet. Men de erbjuder också en tjänst som kan överväga detta problem och så länge det finns alternativ så är det för konsumenten bra att App store finns.

Microsoft kommer ju satsa mer på deras Microsoft store, jag vet inte hur mycket pengar de tar för sålt produkt genom detta. Men det blir för oss konsumenter skitbra, om vi inte samtidigt blir låsta och enbart kunna handla därifrån. Fördelen vi som konsument har att köpa genom Microsoft Appstore är väldigt många och kan motivera ett lite högre pris.

Jag själv har handlat mjukvaror där tillverkaren ber en att skicka en kreditkort med cvc koden etc i ett email och detta innan man var tvungen att godkänna köpen i banken. Och jag frågar mjukvarutillverkaren om de tror att jag är en idiot eller? (jag skrev på ett finare sätt) Men får tillsvars att detta är praxis i usa att handa så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilka fördelar har detta inneburit för Apple?

https://www.youtube.com/watch?v=43CMV8KIs3E

2,5 timmars video av en advokat som går igenom hela domen. Antar att de flesta är för lata för att titta så kort copy/paste summering nedan på engelska som säger allt.

1) Apple doesn’t have to allow Epic back on the Apple store and can in fact ban all subsidiaries and affiliates.

2) Apple only has to provide a link to an alternate payment processor. They do not have to allow external “in-app processing” to developers. They will likely do so however to make calculation of commissions easier.

3) Even if a developer chooses to use an alternate payment method, Apple is still entitled to collect it‘s commissions.

Ännu mer från macrumors forumet:

"I wonder how many people commenting on this post have actually read the entire 185 page ruling.

Well I just spent the past few hours doing exactly that. This ruling is a HUGE win for Apple.

A couple of key points. First, the court found that Apple is still entitled to charge a commission for its intellectual property. This means that whilst they will have to allow links to other payment options other than IAP, Apple can still charge those developers a commission. This is the reason that Epic has said Fortnight will not be returning to the App Store, they want to pay Apple ZERO commission and they lost that battle in the court judgement.

Secondly, this is a huge win for Apple because the court judgement specifically states "The Court finds in favor of Apple on all counts except with respect to violation of California's Unfair Competition law (Count Ten and only partially with respect to its claim for Declaratory relief. The preliminary injunction previously ordered is terminated".

The judgement was very well written and thought out and I think it would be very hard for either party, especially Epic to win any appeal on this. On a seperate note, the new South Korean law also does not state that Apple cannot still charge a commission, in fact that law pretty much lines up with this US court ruling, in that Apple will have to allow links to third party payment options, they are still entitled to charge a commission for their IP. "

Sen kan man väl lägga till att domen också bekräftar att Apple inte är ett monopol i det mobila spel landskapet vilket Apple garanterat kan använda sig av om anti-trust-big-tech försöker gå hårt åt Apple igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Apple vill nog måla upp en god fasad eftersom de inte vill att allmänheten ska tro att de åkte på storstryk.

Apple vann på 9 av 10 punkter i åtalet, det är inte vad jag skulle kalla för storstryk. Det enda Epic vann på var att Apple måste tillåta appar att informera användarna om andra butiker (d.v.s. Epic kan länka till Epic Games Store för att köpa t.ex. V-Bucks, men får inte sälja dem direkt i appen via något annat betalsystem än Apples).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

https://www.youtube.com/watch?v=43CMV8KIs3E

2,5 timmars video av en advokat som går igenom hela domen. Antar att de flesta är för lata för att titta så kort copy/paste summering nedan på engelska som säger allt.

1) Apple doesn’t have to allow Epic back on the Apple store and can in fact ban all subsidiaries and affiliates.

2) Apple only has to provide a link to an alternate payment processor. They do not have to allow external “in-app processing” to developers. They will likely do so however to make calculation of commissions easier.

3) Even if a developer chooses to use an alternate payment method, Apple is still entitled to collect it‘s commissions.

Ännu mer från macrumors forumet:

"I wonder how many people commenting on this post have actually read the entire 185 page ruling.

Well I just spent the past few hours doing exactly that. This ruling is a HUGE win for Apple.

A couple of key points. First, the court found that Apple is still entitled to charge a commission for its intellectual property. This means that whilst they will have to allow links to other payment options other than IAP, Apple can still charge those developers a commission. This is the reason that Epic has said Fortnight will not be returning to the App Store, they want to pay Apple ZERO commission and they lost that battle in the court judgement.

Secondly, this is a huge win for Apple because the court judgement specifically states "The Court finds in favor of Apple on all counts except with respect to violation of California's Unfair Competition law (Count Ten and only partially with respect to its claim for Declaratory relief. The preliminary injunction previously ordered is terminated".

The judgement was very well written and thought out and I think it would be very hard for either party, especially Epic to win any appeal on this. On a seperate note, the new South Korean law also does not state that Apple cannot still charge a commission, in fact that law pretty much lines up with this US court ruling, in that Apple will have to allow links to third party payment options, they are still entitled to charge a commission for their IP. "

Förstår fortfarande inte vilka fördelar Apple har fått med domen. Allt är ju bara nackdelar, även om det så klart kunde ha varit betydligt värre.

Skrivet av perost:

Apple vann på 9 av 10 punkter i åtalet, det är inte vad jag skulle kalla för storstryk. Det enda Epic vann på var att Apple måste tillåta appar att informera användarna om andra butiker (d.v.s. Epic kan länka till Epic Games Store för att köpa t.ex. V-Bucks, men får inte sälja dem direkt i appen via något annat betalsystem än Apples).

Det är ju det som är det viktigaste av allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500