Helgsnack: Vilken framtida teknik ser du fram emot?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av medbor:

Han pratar om specifika system för snabb-byten av batterier, som att kunna åka in på en station och få ett fulladdat batteri på några minuter, motsvarande att tanka. Inte ifall batteriet ska gå att byta alls. Redan nu kan man ju ta bort batteriet från alla elbilar jag känner till. Tror inte det kommer ändras

Tackar, precis det jag menade

I övrigt är jag ganska övertygad om att vi kommer lära oss att manipulera våra kroppar och hjärnor betydligt mer än vi kan idag. Det tillsammans med AI och robotar kommer bygga framgången för oss som art framöver. Förmodligen inte alls ett bra scenario för den stora massan till en början.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tengle:

Laptopskärmar som man kan använda i solljus.

Lika rimligt som högtalare som låter bra bredvid en motorväg! Eller bredvid dieselturbinerna i en Finlandsfärja.

Det vill säga, man behöver något som motsvarar hörlurar fast för ögonen. VR alltså.

Permalänk
Inaktiv

Ett Matrix som tar hand om och tänker åt oss tills vi klarar av att göra det själva.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag längtar åt nya batteritekniker! Att vi inte på snart 20 år har fått till en bättre batteriteknik än Lithium är tråkigt. Så otroligt mycket batteritekniker som utvecklas i labbmiljö men som tyvärr inte lyckas komma ut på marknaden.

Och när vi ändå pratar om misslyckande att ta sig från labbmiljö;

Grafen! Materialet som kan göra allt förutom att ta sig ur labbet, vad är det som händer där liksom?

Nåja, Rant Over //Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig en dystopisk värld likt den i Altered Carbon (utmärkt serie på Netflix.) där klyftorna mellan klasserna har blivit så extrema att dom rikaste ser sig själv som gudar. Samtiden gånger 1000% kan man väl säga.

Jag hoppas att vi kan få teknik för att utrota sjukdomar som cancer och att ge folk alternativ till att ersätta ögon för blinda, stämband för stumma eller ben och armar för dom med funktionsnedsättning. Att alla ska få möjligheten att leva ett "normalt" liv.

Permalänk
Inaktiv

En spoilerknapp till forumet. En del av oss skriver från mobilen och taggarna är så lagomt roliga att skriva.

Permalänk
Medlem

Solid-statebatterier som för övrigt verkar vara på teknikhorisonten och närma sig

Permalänk
Medlem

*Replicator (Star Trek) Så man slipper gå o handla mat. Vill även kunna replikera fram olika flaskor med Rom, särskilt såna som är alldeles för dyra att inhandla på systemet.

*Med-Bed
Så man kan bota olika sjukdomar. Som tex skrumplever, som garanterat man kommer få, efter att ha replikerat fram alldeles för många flaskor med Rom.

*Datorer med optiska kretsar. Så slipper man förhoppningsvis värmeutvecklingen, som gör att man idag måste ha luftflöde, fläktar, flänsar. Som gör att en dator blir tung stor och otymplig.

*Lära sig språk Genom att med en ny teknik kunna ladda upp språk,medan man sover ,till den del av hjärnan som styr språkinlärning. Sen vaknar man dan efter, och kan prata valfritt språk flytande.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Tillräckligt smarta robotar så ingen behöver jobba mer, utan kan koncentrera sig på det de vill istället.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tillräckligt smarta robotar så ingen behöver jobba mer, utan kan koncentrera sig på det de vill istället.

Tror vi blir koko i huvudet om vi inte får en mening med vardagen, tänk att alltid vara ledig ingen som undrar var du är eller saknar dig och ditt glada leende????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Tror vi blir koko i huvudet om vi inte får en mening med vardagen, tänk att alltid vara ledig ingen som undrar var du är eller saknar dig och ditt glada leende????

Du får skapa din egen mening. Precis hur du vill, med vilka aktiviteter du vill, och umgås med vem du vill. De om något borde väl ge dig ett leende på läpparna?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hah, vem kommer att skriva AIn?

Om den bygger på maskininlärning, vem kommer träna den?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Utbytbara batterikassetter för fordon.

  • Istället för att stå parkerad på en laddningsstation i en timma så byter du ut ditt batteri mot ett laddat på några minuter.

  • Jag, som bor i en hyresrätt utan laddstolpe, kan åka till "macken" och byta batteri och kan därmed ha elbil trots avsaknad av laddstolpe.

  • Villaägare m.fl. behöver inte installera laddstolpar.

  • Det går att köra i princip hur långt som helst med en elbil, om man får byta sitt batteri med jämna mellanrum.

  • "Macken" kan bättre anpassa laddning efter elnätets belastning över dygnet än jag kan hemma.

  • Andrahandsvärdet för fordon förbättras avsevärt när man inte har batteriets skick att ta hänsyn till.

https://powerswap.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Tror vi blir koko i huvudet om vi inte får en mening med vardagen, tänk att alltid vara ledig ingen som undrar var du är eller saknar dig och ditt glada leende????

Jag har exakt noll problem med att fylla vardagen med mening.
Undrar hur fattiga liv människor som resonerar som att jobbet vore meningen med livet har egentligen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Linux på telefonen med bra stöd från utvecklare (typ bank id)

En apparat som viker min tvätt

En apparat som diskar min bryggeri-utrustning

Helt självkörande husbil som man kan resa med medans man umgås utan att någon behöver sitta bakom ratten.

Sen är jag nöjd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bader:

Linux på telefonen med bra stöd från utvecklare (typ bank id)

En apparat som viker min tvätt

En apparat som diskar min bryggeri-utrustning

Helt självkörande husbil som man kan resa med medans man umgås utan att någon behöver sitta bakom ratten.

Sen är jag nöjd

Android har sedan efter Googles uppköp räknats som Linux iallafall, men du vill ha något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Android har sedan efter Googles uppköp räknats som Linux iallafall, men du vill ha något annat?

Google-fri linux med möjlighet att välja dist själv med bra stöd från tredjepartsutvecklare*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Minskar eller utrotar människan som art? Så jävla ironiskt är det nog inte när det händer.

Och vilka nackdelar ser du med det, gällande Jorden?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Coolt att det redan finns på conceptstadiet! Det var ganska exakt så här jag tänkte.