Gamers Nexus testar kylaren på nya revisionen av Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Gamers Nexus testar kylaren på nya revisionen av Playstation 5

Något högre temperaturer för systemkretsen men kyligare minnen och strömreglering blir omdömet när hårdvaru-Jesus plockar isär spelkonsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Samsung Sverige

Så dom tidiga uppgifterna om att Sony snålar in och allt man hörde var alltså lite väl tidigt på slutsatsen? För som jag uppfattar det så är det ingen riktig förändring i kylningen men däremot har dom sparat in på material. Vilket såklart är bra för miljön

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det här är nog faktiskt det enda intressanta jag någonsin läst om konsoler i hela mitt liv (och då menar jag ända tillbaka till 70-talet).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Miljön är det sista sony tänker på ;). Mindre material = större vinst.

Skrivet av Samsung:

Så dom tidiga uppgifterna om att Sony snålar in och allt man hörde var alltså lite väl tidigt på slutsatsen? För som jag uppfattar det så är det ingen riktig förändring i kylningen men däremot har dom sparat in på material. Vilket såklart är bra för miljön

//Pontus

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

"Kontentan av Gamers Nexus och Digital Foundrys tester är att man som konsument inte behöver oroa sig för vilken revision av Playstation 5 man får."

Man ska vara glad över att få tag på någon utav dem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av KiXeR:

Miljön är det sista sony tänker på ;). Mindre material = större vinst.

Nåja nåja, det är en dubbelsidig effekt

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Få se om Austin ändrar titeln på sin video då... troligen inte då de lever på clickbait

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Tack för att någon orkade att titta igenom videoklippet och sammanfatta. Tänkte se det själv igår men kändes alldeles för långt utan att kunna hitta "kom till kontentan"-kapitlet någonstans!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Så dom tidiga uppgifterna om att Sony snålar in och allt man hörde var alltså lite väl tidigt på slutsatsen? För som jag uppfattar det så är det ingen riktig förändring i kylningen men däremot har dom sparat in på material. Vilket såklart är bra för miljön

//Pontus

haha, dom har väl testat den första version när det var sommar och den andra version på hösten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Bra att ni följer Gamers Nexus likt många utav oss. De är de bästa när det kommer till tester och att hålla koll på olika tillverkare.
Samt att ni rapporterar om det, då inte alla följer dom även om de borde. Guldstandarden när det gäller hårdvara och nyheter.

Till skillnad från en hel del clickbaiters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Få se om Austin ändrar titeln på sin video då... troligen inte då de lever på clickbait
https://lambdan.se/img/PutridCheeryGermanshorthairedpointer.png

I en senare video där han möter kritiken av buthurt-fanboys står hans fast vid sin åsikt att den nya är sämre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Kan ju inte vara bra att systenkretsen går varmare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AplAy:

Tack för att någon orkade att titta igenom videoklippet och sammanfatta. Tänkte se det själv igår men kändes alldeles för långt utan att kunna hitta "kom till kontentan"-kapitlet någonstans!

Det var så jag kände inför både Gamers Nexus och Digital Foundry den här gången.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Sen när har konsol spelare brytt sig om vilken temperatur deras playstation ligger på? (skulle gissa på aldrig)

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tänkte se det själv igår men kändes alldeles för långt utan att kunna hitta "kom till kontentan"-kapitlet någonstans!

Steve har ju en tendens att simma cirklar runt pudelns kärna. Klarar av någon video då och då men man är akut medveten om att två tredjedelar med lätthet skulle kunna redigerats bort utan att någon information gått förlorad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av filipandre:

Sen när har konsol spelare brytt sig om vilken temperatur deras playstation ligger på? (skulle gissa på aldrig)

Det har ju funnits kyllösningar att köpa till konsoler i alla fall sedan PS3/xbox 360 eran. Googla på ex PS4 cooler. Det finns massor produkter och de hade ju knappast funnits om inte konsolspelare hade brytt sig om temperaturerna. Sen om de fungerar är en annan sak, men efterfrågan finns.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det har ju funnits kyllösningar att köpa till konsoler i alla fall sedan PS3/xbox 360 eran. Googla på ex PS4 cooler. Det finns massor produkter och de hade ju knappast funnits om inte konsolspelare hade brytt sig om temperaturerna. Sen om de fungerar är en annan sak, men efterfrågan finns.

Vad gäller PS4 är väl den utlösande faktorn att den låter så fruktansvärt snarare än att ägarna bryr sig om temperaturen i sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det var så jag kände inför både Gamers Nexus och Digital Foundry den här gången.

Detta är ju dock charmen med GN. Men kanske är bara jag som resonerar så. Allrahelst då jag gärna ser på t.ex buildzoids 3h långa klipp. Där är det mycket rambling kan jag säga.

Skrivet av twit:

Steve har ju en tendens att simma cirklar runt pudelns kärna. Klarar av någon video då och då men man är akut medveten om att två tredjedelar med lätthet skulle kunna redigerats bort utan att någon information gått förlorad.

Nja håller inte med här. Snarare så vore det ju bättre med längre videos. Men det är nog kanske bara jag och några få till som gillar deep-dives.

Dessutom så brukar ju de flesta videos ha tids-captions så du kan skippa till den del du vill se. Kanske inte fungerar via telefon dock. Kikar oftast via datorn, så kan ej kommentera om det.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller PS4 är väl den utlösande faktorn att den låter så fruktansvärt snarare än att ägarna bryr sig om temperaturen i sig.

Ljudnivå och att man vill att sakerna ska hålla är nog största anledningen till att folk luras till att köpa kylarna. Men indirekt så är det pga temp som de "uppgraderar" kylaren. Hade inte temperaturen varit hög hade inte PS4 konsolen väsnats.

Det är ju största anledningen till att man uppgraderar kylningen i datorn också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ljudnivå och att man vill att sakerna ska hålla är nog största anledningen till att folk luras till att köpa kylarna. Men indirekt så är det pga temp som de "uppgraderar" kylaren. Hade inte temperaturen varit hög hade inte PS4 konsolen väsnats.

Det är ju största anledningen till att man uppgraderar kylningen i datorn också.

Jag håller med om att det finns en koppling till temperaturen, men nu diskuterar vi detta i sammanhanget PS5 och som jag förstår det så leder inte den nya kylaren till högre ljudnivå?
Och om inte så går det ju inte att överföra resonemanget rakt av från PS4?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag håller med om att det finns en koppling till temperaturen, men nu diskuterar vi detta i sammanhanget PS5 och som jag förstår det så leder inte den nya kylaren till högre ljudnivå?
Och om inte så går det ju inte att överföra resonemanget rakt av från PS4?

Jag svarade på frågan "Sen när har konsol spelare brytt sig om vilken temperatur deras playstation ligger på?" Och eftersom jag sett kylare till playstation sedan i alla fall PS3 var det inte orimligt att nämna PS4 kylare tycker jag. Jag påstod aldrig att den nya ps5 versionen skulle vara bättre eller sämre.

Edit det finns ju även att skaffa till PS5 Här är ett exempel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Detta är ju dock charmen med GN. Men kanske är bara jag som resonerar så. Allrahelst då jag gärna ser på t.ex buildzoids 3h långa klipp. Där är det mycket rambling kan jag säga.

Nja håller inte med här. Snarare så vore det ju bättre med längre videos. Men det är nog kanske bara jag och några få till som gillar deep-dives.

Jag tycker de är väldigt olika videomässigt. Buildzoid sitter på mycket kunskap och gör långa planlösa videor där han dels kontinuerligt delar med sig av det han vet men också är tydlig med och medveten om att han svamlar en hel del och att det är en del av paketet.
Steve (och hans team) har oftast lagt ner massvis med arbete och skall nu visa på frukten av allt detta arbete i en video. Men när de väl kommit så långt så verkar de inte riktigt förstå eller förmå att sålla ut resultatet från allt kringarbete, vilket leder till alldeles för mycket svammel i en video som utlovas förmedla själva diamanten i gödselstacken. Det är inte djupdykning som är problemet, det är allt trampande av vatten.
GNs textartiklar är, på det hela taget, avsevärt mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag tycker de är väldigt olika videomässigt. Buildzoid sitter på mycket kunskap och gör långa planlösa videor där han dels kontinuerligt delar med sig av det han vet men också är tydlig med och medveten om att han svamlar en hel del och att det är en del av paketet.
Steve (och hans team) har oftast lagt ner massvis med arbete och skall nu visa på frukten av allt detta arbete i en video. Men när de väl kommit så långt så verkar de inte riktigt förstå eller förmå att sålla ut resultatet från allt kringarbete, vilket leder till alldeles för mycket svammel i en video som utlovas förmedla själva diamanten i gödselstacken. Det är inte djupdykning som är problemet, det är allt trampande av vatten.
GNs textartiklar är, på det hela taget, avsevärt mycket bättre.

Mhmm, jag håller med dig av dina skildringar utav de 2.

Men jag förstår nog inte riktigt vad du menar med att han trampar vatten. För att sålla ut resultatet/n så håller de ju god kunskap. Allrahelst i videor där de jämför saker, vare sig det gäller chassin, gfx eller processorer.
Samt så har de ju tids tabeller ifall du vill skippa till x del eller jämförelse.

Men som sagt, tror inte jag förstår vad du menar med trampande utav vatten så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag svarade på frågan "Sen när har konsol spelare brytt sig om vilken temperatur deras playstation ligger på?" Och eftersom jag sett kylare till playstation sedan i alla fall PS3 var det inte orimligt att nämna PS4 kylare tycker jag. Jag påstod aldrig att den nya ps5 versionen skulle vara bättre eller sämre.

Edit det finns ju även att skaffa till PS5 Här är ett exempel.

Okej. Jag tolkade det nog in mer koppling till huvudämnet än vad som avsågs isf.

Min invändning till resonemanget i stort är ju just att jag personligen tolkat det som att det i första hand är bieffekter (som ett högljutt PS4) snarare än temperaturen i sig som folk vill åtgärda och att det är oklart om det finns några praktiska bieffekter här.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag tycker de är väldigt olika videomässigt. Buildzoid sitter på mycket kunskap och gör långa planlösa videor där han dels kontinuerligt delar med sig av det han vet men också är tydlig med och medveten om att han svamlar en hel del och att det är en del av paketet.
Steve (och hans team) har oftast lagt ner massvis med arbete och skall nu visa på frukten av allt detta arbete i en video. Men när de väl kommit så långt så verkar de inte riktigt förstå eller förmå att sålla ut resultatet från allt kringarbete, vilket leder till alldeles för mycket svammel i en video som utlovas förmedla själva diamanten i gödselstacken. Det är inte djupdykning som är problemet, det är allt trampande av vatten.
GNs textartiklar är, på det hela taget, avsevärt mycket bättre.

Håller med, men tycker ändå det spelar mindre roll när det finns väldigt välmarkerade kapitel i alla GN:s videor som man kan hoppa mellan

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Bra att ni följer Gamers Nexus likt många utav oss. De är de bästa när det kommer till tester och att hålla koll på olika tillverkare.
Samt att ni rapporterar om det, då inte alla följer dom även om de borde. Guldstandarden när det gäller hårdvara och nyheter.

Till skillnad från en hel del clickbaiters.

I denna drar han slutsatsen att PS5:ans GPU är lika kraftfull som GTX1060 med ett väldigt vinklat test, se vid 32:40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Så dom tidiga uppgifterna om att Sony snålar in och allt man hörde var alltså lite väl tidigt på slutsatsen? För som jag uppfattar det så är det ingen riktig förändring i kylningen men däremot har dom sparat in på material. Vilket såklart är bra för miljön

//Pontus

Nja, den del som drar majoriteten av effekten går några grader varmare, så Sony har effektiviserat kylningen av en del kringkomponeneter (minnen och vrm) men snålat på kylning av SoC.
På vilka grunder eller vilka konsekvenser det får kan nog ingen riktigt svara på

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

I denna drar han slutsatsen att PS5:ans GPU är lika kraftfull som GTX1060 med ett väldigt vinklat test, se vid 32:40

https://youtu.be/HCvE4JGJujk?t=1962

Vinklat vet jag inte men jag hade nog dragit gränsen runt rtx 2060/2070.

Bara för ett snabbt och aktuellt exempel. (ena bara för 2h sedan)

Samt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Bra att ni följer Gamers Nexus likt många utav oss. De är de bästa när det kommer till tester och att hålla koll på olika tillverkare.
Samt att ni rapporterar om det, då inte alla följer dom även om de borde. Guldstandarden när det gäller hårdvara och nyheter.

Till skillnad från en hel del clickbaiters.

Eller inte har tid att kolla på 40+20 minuter YouTube* då är det perfekta att SweClockers gör en sammanfattning man kan läsa på någon minut.

Permalänk

Kanske inte spelar så stor roll nu men ska bli intressant när dom gör samma tester i slutet av ps5ans livscykel

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i