Elsäkerhetsverket: "9 av 10 HDMI-kablar uppfyller inte kraven"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Du kan väl ta in en offert från tillverkaren och se om du tycker det är värt det Säkerligen bra kablar men säkerligen också rätt dyra.

Haha precis. Jag tror dock inte den har kablar i den bemärkelsen utan det är snarare integrerade strömledande material i övrigt EMS-isolerande höljen som inte riktigt lämpar sig för att vara böjbara som vanliga kablar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Vad kan det vara för frekvensområden som HDMI-kablar arbetar med?
Ska man dela bitrate med antal ledare för att få en ungefärlig basfrekvens?

HDMI 2.0 dvs 18Gb/s ligger på upp till 600 MHz.
HDMI 2.1 dvs 48Gb/s ligger på upp till 1500 MHz.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av urbanist:

"For standard HDMI RMCD no EMC requirements exist. The HDMI consortium provides a certification
program for the newest HDMI RMCD generation, so called Premium High Speed HDMI® RMCD and
Ultra High Speed HDMI® RMCD (https://hdmi.org/spec/premiumcable). This program covers also EMI requirements. However, the HDMI RMCDs used in this study are not such products and now requirements are mandatory. "

Låter alltså som att de bara har testat billigare/äldre kablar som saknar certifiering?

Precis - svaret på problemet är alltså: Köpt certifierade kablar. noerdic.se har många prisvärd certifierade kablar.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h

Permalänk
Medlem

Denna fick jag köpa när det var frågetecken runt kvalitén på mina HDMI kablar :

https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1/products/hdmi-21-cabl...

Och visst känns det som en rejält kabel men man har ändå ingen aning hur bra det är, i mitt fall gjorde det varken till eller från. Men det är såklart inte något med läckage att göra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jawik:

Vad för typ av störning kan man tänkas få från en HDMI-kabel. Är det typ brus i luftradio, sämre signal i wifi och liknande?

Kan inte påstå att jag tänkt på störningar från eller till signalkablar annat än om de skulle ha placerats nära eller runt någon annan enhet.

Skrivet av Karazhan:

Ja tänkte samma sak, visst det dem säger stämmer ju säkert men vad innebär det för mig som konsument?

Skrivet av hakd:

Extremt mycket hokus pokus enbart för att sälja dyrare isolerade sladdar.
Vid normal användning så är "läckande" kablar extremt sällan ett problem.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så man ska nu börja köpa supra hdmi kablar för 10 000kr?
Det var säker dessa kablar som klrade testerna.

Angående läcka störningar då vill vanligt folk veta hur det påverkar, blir tex deras wifi nämnbart sämre?

Jag hör den ljudpåverkan de flesta monitorkablar har om jag provar det aktivt, de kan höras både direkt i ljudkretsar men både kablar och datorer hörs också direkt i en vanlig fm radio.
Jag är alltså rätt övertygad om att de flesta datorer också skulle fallera liknade tester för de avger oftast kopiösa mängder störningar och då speciellt om de inte är anslutna till skyddsjordade vägguttag men även de flesta typer av lådor som inte är ordentligt skärmade läcker mer så vanliga väl hopskruvade plåtlådor skärmar inte överraskande mycket bättre än de med fönster och plast. RGB och lådfönster är skit på många fler sätt än utseendet

Vad gäller hdmikablar så är det mesta på marknaden skit som knappt ens klarar överföra nyttosignalen så att de läcker en hel del är ju inte konstigt, de senaste hdmikablarna jag köpte kostade ändå bara 9 kr för 2 metarna...

Det är dags att vi helt går över till optik, inte bara pga av att det är det enda som verkar fungera bra för bildsignaler om signalen ska flyttas med än enstaka metrar utan även för att optiken inte stör eller blir störda på samma sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Denna fick jag köpa när det var frågetecken runt kvalitén på mina HDMI kablar :

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0186/4207/5699/products/HDMI-N1010-K_500x.jpg?v=1611434503
https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1/products/hdmi-21-cabl...

Och visst känns det som en rejält kabel men man har ändå ingen aning hur bra det är, i mitt fall gjorde det varken till eller från. Men det är såklart inte något med läckage att göra.

I och med certifieringen så vet du väl visst hur bra den är samt att den inte ska ha läckage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

HDMI 2.0 dvs 18GB/s ligger på upp till 600 MHz.
HDMI 2.1 dvs 48GB/s ligger på upp till 1500 MHz.

600 MHz har ju en chans att ha en överton på 2.4 GHz som kan störa trådlösa anslutningar.

1500 MHz träffar nog inte lika enkelt nåt annat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeSaber:

De sa enkomt att priset inte reflekterade kvalitet så dyrast var sannolikt inte bäst.

Dyrast brukar i princip aldrig vara bäst (och absolut inte inom A/V branschen) det är sällan de produkterna ens riktar sig mot de som vill ha "bäst" utan de riktar sig mot rika som vill visa att de är rika. Ungefär som att köpa en dyr handväska.
Det är å andra sidan oftast inte heller de billigaste som presterar bäst utan de tekniskt bästa produkter brukar finnas i mellanprisklassen och det gäller även för kablar, man ska ha råd att använda bra material och hålla hög tillverkningskvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

I och med certifieringen så vet du väl visst hur bra den är samt att den inte ska ha läckage.

Nu kan ju certifieringar fejkas så det är inte något att gå på när det kommer till massproduktion. Så vida man inte gjorde certifieringen i smyg på massproduktionsprodukten utan tillverkarens vetskap.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ett annat DP-problem är pin 20, om det nu fortfarande är ett problem. Men det borde likaväl kunna lösas av andra än kabeltillverkaren. Se till att inget stift finns på pin 20 i grafikkort/skärm exempelvis. Har troligen inte upplevt det själv så är personligen obekant med problemet.

Hela poängen med pin 20 är att grafikkort och skärmar ska kunna strömförsörja t.ex. adaptrar, så att ta bort det från dem skulle orsaka en massa problem med nuvarande produkter. Om alla kabeltillverkare bara läste specen och inte kopplade ihop pin 20 i kablarna så skulle det inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vi vet att de flesta kablar är skit och om det strular så är det troligtvis pga det, även de dyra.

Får börja köpa kablar enbart online så man kan testa och lämna tillbaka.... tyvärr :/

Har nog lagt 2500 på kablar till min projektor som ska fungera men inte gör det ändå och kan inte lämna tillbaka dem.

Avståndet mellan skickaren och mottagaren spelar också roll om du är ute efter en viss mängd bandbredd.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

600 MHz har ju en chans att ha en överton på 2.4 GHz som kan störa trådlösa anslutningar.

1500 MHz träffar nog inte lika enkelt nåt annat.

Precis så, därför som RPi 4 stör ut sin egen WiFi-uppkoppling på 2.4 GHz när man har den kopplad till en 4k-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet med att tala om vilka som var ok och vilka som inte var det, är att tillverkare/leverantörer kan bytas ut med kort varsel. Även tillverkningsmetod kan ändras för de företag som själva också står för tillverkningen.

Så säg att man hade gått ut med att modell A, C, D, E, G, H och J är dåliga men att B, F och I är ok. Testartiklarna köptes in under vintern 20/21, testades våren 2021 och nu publiceras resultatet. Under vintern bytte C, E, och G leverantör till samma som B hade, medan B och I bytte till samma leverantör som H. Om folk då tror att B, F och I är bra, köper från dem, och avstår från de andra, så blir det ju fel.

I synnerhet gäller detta om man handlar från företag med EMV, dvs egna-märkes-varor. Biltema, Clas Ohlson, osv. Leverantören för en viss produkt kan ändras med kort varsel och utan förvarning eller indikation på förpackningen.

Så det är nog rätt klokt att avstå från att meddela vilka som var "ok" och vilka som var "dåliga".

Skrivet av landmarks:

Bra input! Jag var själv lite irriterad på att informationen saknades när jag läste igenom studien, men detta är en väldigt rimlig förklaring till varför det kan vara bättre att avstå från det

Oavsett så är det ett medvetet brott som företag med modell A C D G H och J gör, och då senare även B och I.

Elsäkerhetsverkets uppgift är:
Elsäkerhetsverket har uppdraget att arbeta för hög elsäkerhet och elektromagnetisk kompatibilitet, EMC, det vill säga störningsfri el. Det gör vi främst genom att utföra tillsyn och marknadskontroll, ta fram föreskrifter och allmänna råd och bidra till standardiseringsarbete på nationell och internationell nivå.
Källa: Elsäkerhetsverket

Inget företag får introducera utrustning/produkter på EU marknaden om inte EMC uppfylles

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/tillverka-och-...

För att sätta ett CE märke på en produkt skall man först ha försäkrat sig att produkten uppfyller gällande krav, i detta fallet EMC.
Det skall då även ha upprättats dokument som försäkrar att produkt/utrustning uppfyller tillämpliga krav/direktiv (som idag täcker +20 områden), utan dessa så är det inte tillåtet att ge produkten ett CE märke.
Ansvaret att dessa +20 direktiv och vilka som då är tillämpliga på produkten, ligger helt på den som introducerar produkten på EU marknaden.
Att introducera en produkt på EU marknaden utan en giltig CE märkning är enligt lag ej tillåtet.
---
Vad som visas med att Elsäkerhetsverket INTE uppger vilka som inte uppfyller EMC kraven, är enkelt.

Elsäkerhetsverket har aldrig och kommer antagligen aldrig att använda sig av dom befogenheter dom har för att hålla marknaden säker, varken när det gäller EMC och/eller Elsäkerhet.

Elsäkerhetsverket har inte en gång dragit in tillståndet för en aktör på elmarknaden hur illa dom än har skött säkerheten runt el.
Inte förvånande så sker samma sak på EMC sidan, tyvärr.

Därav så kommer marknaden aldrig att rensas upp från suspekta leverantörer/företag, anarki råder!

Värt att tänka på när man stoppa i en kontakt....

Två fel gör inte ett rätt
Elsäkerhetsverket är ett dysfunktionellt organ som endast ger en invaggad känsla av säkerhet.
Att aktörer känner till det och kör vildavästern är inte konstigt, även om det är moraliskt och praktiskt fel för brukaren = konsumenten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Problemet med att tala om vilka som var ok och vilka som inte var det, är att tillverkare/leverantörer kan bytas ut med kort varsel. Även tillverkningsmetod kan ändras för de företag som själva också står för tillverkningen.

Så säg att man hade gått ut med att modell A, C, D, E, G, H och J är dåliga men att B, F och I är ok. Testartiklarna köptes in under vintern 20/21, testades våren 2021 och nu publiceras resultatet. Under vintern bytte C, E, och G leverantör till samma som B hade, medan B och I bytte till samma leverantör som H. Om folk då tror att B, F och I är bra, köper från dem, och avstår från de andra, så blir det ju fel.

I synnerhet gäller detta om man handlar från företag med EMV, dvs egna-märkes-varor. Biltema, Clas Ohlson, osv. Leverantören för en viss produkt kan ändras med kort varsel och utan förvarning eller indikation på förpackningen.

Så det är nog rätt klokt att avstå från att meddela vilka som var "ok" och vilka som var "dåliga".

Lite av en tankevupa här va?
om jag testar 10 laptops och 9 av dem har problem med svällande batterier ger det en rättvis syn på marknaden om jag inte berättar vilka tio så någon annan kan bekräfta just de modellerna?
det kan ju röra sig om ett test på 10 "dåliga" märken också.

Testet säger ingenting utan bakomliggande testdata, clickbait mao.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

För att sätta ett CE märke på en produkt skall man först ha försäkrat sig att produkten uppfyller gällande krav, i detta fallet EMC.

Japp men det finns ett annat CE med snarlik design som lätt blandas ihop med EU-CE, nämligen China Export. För en okvallificerad lekman är de ofta förvillande lika men det måste vara en olycklig slump att vi i EU inte så enkelt brukar kunna se skillnaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var hittar jag listan med alla kablar?

Sidan verkar inte vara mobilanapasaad går till en pdf som ej gick att visa från mobilen

Permalänk
Medlem

http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-aoc-optical-100... optisk hdmi kabel. Upp till 100m med full bandbredd enligt Supra själva.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZenZombie117:

Lite av en tankevupa här va?
om jag testar 10 laptops och 9 av dem har problem med svällande batterier ger det en rättvis syn på marknaden om jag inte berättar vilka tio så någon annan kan bekräfta just de modellerna?
det kan ju röra sig om ett test på 10 "dåliga" märken också.

Testet säger ingenting utan bakomliggande testdata, clickbait mao.

Ingen tankevurpa alls. Informationen är helt enkelt inte relevant eftersom man vid testet bara fått en ögonblicksbild av hur det ser ut. Som jag skrev, så kan ett märke som var dåligt i detta testet ha bytt leverantör och nu vara bra, medan ett som fick bra resultat kan ha bytt och nu är dåligt. Det går helt enkelt inte att basera sina inköp som konsument på ett sånt test.

Jag utgår från att ESV kontaktat tillverkarna av de bristfälliga kablarna och förhoppningsvis sker en uppföljning om nåt år eller två.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ja, helt riktigt.
Kan vi inte börja dra igång diskussionen om dyra och billiga högtalarkablar också och vad som är bäst och om man hör någon skillnad på en kabel för 20 kr/m eller den för 50 000 kr/m

Eller om man hör skillnad på stålgalge och kabeln för 50 000 kr/m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Japp men det finns ett annat CE med snarlik design som lätt blandas ihop med EU-CE, nämligen China Export. För en okvallificerad lekman är de ofta förvillande lika men det måste vara en olycklig slump att vi i EU inte så enkelt brukar kunna se skillnaden
https://www.shiphub.co/wp-content/uploads/CE-mark-vs-China-Export.jpg

Åhhh... Snälla.... Det avslöjades redan för 5-år sedan, vilket även nämnts ett flertal gånger på Swec forum.
Okey, för det mesta för blinda...

China Export, har aldrig varit ett märke för China Export och kommer aldrig att vara.

Så fortfarande: Om ett suspect företag handlar av ett annat suspekt företag, gör det företaget legitimt?

This appears to be a CE marking. It’s not. Some research into this matter has uncovered that not only is it not a CE marking but it is also not a “China Export” mark. There is no official “China Export” mark, It is fake.

Källa: https://f2labs.com/technotes/2016/07/18/ce-marking-and-the-ch...

Oavsett så har den som introducerar en produkt på EU marknaden utan en godkänd CE märkning inte uppfyllt krav och lagar.

För inte är väl ett FAKE "China Export" en ursäkt och försvar för dessa?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Vad för typ av störning kan man tänkas få från en HDMI-kabel. Är det typ brus i luftradio, sämre signal i wifi och liknande?

Kan inte påstå att jag tänkt på störningar från eller till signalkablar annat än om de skulle ha placerats nära eller runt någon annan enhet.

Min ena rörförstärkare plockar upp all möjlig skit, behöver lägga undan telefonen och stänga av min trådlösa touchpad för att få bort det värsta knäppandet. Ska testa ikväll om den ger utslag på HDMI med!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Åhhh... Snälla.... Det avslöjades redan för 5-år sedan, vilket även nämnts ett flertal gånger på Swec forum.
Okey, för det mesta för blinda...

China Export, har aldrig varit ett märke för China Export och kommer aldrig att vara.

Så fortfarande: Om ett suspect företag handlar av ett annat suspekt företag, gör det företaget legitimt?

This appears to be a CE marking. It’s not. Some research into this matter has uncovered that not only is it not a CE marking but it is also not a “China Export” mark. There is no official “China Export” mark, It is fake.

Källa: https://f2labs.com/technotes/2016/07/18/ce-marking-and-the-ch...

Klar märket är fake som officiellt märke för det är bara till för att vara ett snarlikt märke som CE utan att vara ett EU-CE märke, men det används och förklaringen lever kvar från de som klämmer dit det på prylar som inte uppfyller EU-CE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Min ena rörförstärkare plockar upp all möjlig skit, behöver lägga undan telefonen och stänga av min trådlösa touchpad för att få bort det värsta knäppandet. Ska testa ikväll om den ger utslag på HDMI med!

Har du två identiska rör förstärkare?

Om så, så är det en avkopplings kondensator som antagligen är problemet på den som plockar upp allt möjligt skit.
Se till att fixa det, då det annars över tid kan ge andra bekymmer.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Helt värdelöst att studien inte vågade peka ut vilka specifika produkter som dög och vilka som sög så att vi konsumenter då kan rösta med våra plånböcker så det svider hela vägen upp till OEM-tillverkaren så att de kan pressas till att förbättra sina produkter.

"9 av 10 äpplen innehåller mindre näringsämnen än väntat"
"Jaha, vilket äpple ska jag äta då istället så att de 9 övriga äpplena förbättras pga. lägre försäljning?"
"Det säger vi inte!"
"Men WTF..."

Skrivet av cyklonen:

En annan sak som är värd att ha i åtanke är att man inte har testat alla kablar som finns tillgängliga på den svenska marknaden utan enbart gjort ett slumpmässigt urval. För att därefter göra en statistisk undersökning där urvalet är representativt för alla kablar som finns på marknaden. Skulle man specifikt nämna de kablar som var en del av urvalet skulle det inte ge en rättvisande bild eftersom det finns många dåliga kablar där ute som då haft turen att inte bli utvalda.

Undersökningen skickar dock en signal till tillverkarna att vi har koll på er och kräver bättring till nästa undersökning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med störningar, men kör mest kortare längder. Däremot tycker vissa enheter inte om vissa kablar, men som fungerar med andra.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med någon hdmi-kabel så vitt jag vet (dvs det kanske jag visst har), men jag har nog heller aldrig köpt någon billig (omän det inte nödvändigtvis är prisrelaterat, som artikeln ju säger.)

DP-kablar har jag däremot haft problem med (väldigt påtagligt, med bildskärmar som slog av sig själva då och då), när de kommer felkopplade från fabrik med aktiv strömleveranspinne när det INTE ska vara det. Så jag köper bara VESA-certifierade DP-kablar nuförtiden (så långt det är möjligt vill säga; VESA har haft en sökbar lista men vet inte om de tagit bort eller flyttat den.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klar märket är fake som officiellt märke för det är bara till för att vara ett snarlikt märke som CE utan att vara ett EU-CE märke, men det används och förklaringen lever kvar från de som klämmer dit det på prylar som inte uppfyller EU-CE.

Och?

Fortfarande så har produkten inte en gällande CE märkning!

Förtydligar!
Den som introducerar en produkt/vara på EU marknaden skall ha dokument tillgängliga inom rimlig tid (oskrivet inom 6-veckor) från att part begärt ut dessa.

Notera att det då inte enbart är den CE försäkran som skall följa med produkten, det är dokument som beskriver processen frän ide till att produkten är tagen ut på marknaden. Ja, även efter att produkten är tagen ut på marknaden. Det senare är om producent/introducerare blivit uppmärksammad på brist, det kan då även innefatta återkallelse av produkt som redan är introducerad på marknaden.

Så vad har ett FAKE China Export med det att göra? Då det oavsett inte är giltigt...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har du två identiska rör förstärkare?

Om så, så är det en avkopplings kondensator som antagligen är problemet på den som plockar upp allt möjligt skit.
Se till att fixa det, då det annars över tid kan ge andra bekymmer.

Nej, vad är det roliga med att ha likadana? Det är de små rören som plockar upp skit, knäpper inte alls när jag sätter i bättre isolerade pipor!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Allt möjligt är tyvärr svaret. Nu kommer jag från fordonsindustrin där det är viktigare att det funkar (och det testas/certifieras), men principen är detsamma.

Klassiskt är det ljud i högtalare, störd radiomottagning osv men du kan få alla möjliga roliga effekter. Störda analoga mätningar, störningar på databussar (bitfel), felaktigt registrerade knapptryck, utstörd intern kraftförsörjning osv. Modern elektronik är tyvärr känsligare för EMC, så problemet lär nog blir större över tid. Och det är ett rent helvete att spåra ner, även med fina instrument.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Nu kan ju certifieringar fejkas så det är inte något att gå på när det kommer till massproduktion. Så vida man inte gjorde certifieringen i smyg på massproduktionsprodukten utan tillverkarens vetskap.

Nja, nu finns det ju en QR-kod på produkten som man scannar med HDMI.org officiella app. Då får man upp den produkten som köpts och att där bekräftas det att produkten är certifierat. Så certifieringen är inte fejk.

Däremot skulle de så klart kunna lägga in en helt annan kabel än den man säger sig sälja… Det känns lite mer långsökt dock.

Visa signatur