Microsoft uppges arbeta på ny Notepad

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppges arbeta på ny Notepad

Klassiska programmet Notepad kan vara på väg att få en ny design för att matcha Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

WoW! Vilken kioskvältare!

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom uppdaterar lite gammat, men jag håller mig iallafall tillsvidare till Notepad++

Permalänk
Medlem

Använder Notepad++ sedan länge. Betydligt mer kompetent än MS Notepad.

Kör inte MS Office heller för den delen, utan LibreOffice.

Permalänk
Inaktiv

Notepad måste vara den mest värdelösa mjukvaran som finns. Om dom ändå ska arbeta på det så kan dom ju åtminstone fixa all "low-hanging fruit" i UX-delen. Som ex. att \n inte stödjs som en hel linebreak.

Borde egentligen byta ut notepad helt mot någon avskalad version av vscode eller dyl.

Förstår inte hur jag kunde sitta mina första 1-2 år av programmering endast i notepad med diverse dokumentation i webbläsare/osv.

Permalänk
Medlem

Gillar faktiskt att de äntligen ser ut att ha ett designtema de följer. Menyerna (t.ex. inställningar) har samma "dropdown"-liknande gruppering av alternativ, vilket är *mycket* lättare att läsa än att ha separata kort likt någon surfplatta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Notepad måste vara den mest värdelösa mjukvaran som finns. Om dom ändå ska arbeta på det så kan dom ju åtminstone fixa all "low-hanging fruit" i UX-delen. Som ex. att \n inte stödjs som en hel linebreak.

Borde egentligen byta ut notepad helt mot någon avskalad version av vscode eller dyl.

Förstår inte hur jag kunde sitta mina första 1-2 år av programmering endast i notepad med diverse dokumentation i webbläsare/osv.

Notepad är nog det verktyg jag använder mest efter miniräknaren, så där håller jag inte med Perfekt att snabbt kladda ner någon idé vid utvecklingen, eller bara spara undan copy/paste lite snabbt utan att det försvinner direkt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Kör inte MS Office heller för den delen, utan LibreOffice.

Och jag kör inte Hyundai utan Kia.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk

Kör Notepad++ när jag kan. Gamla Notepad är en klassiker och många vill ha en lättviktigt, men dagens snabba datorer så är Notepad++ snabb. Och det råder snarare motsatsen att klassiken notepad är slö för att läsa in större filer.

Permalänk
Medlem

Använder mest VI eller VIM

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Sublime, även det är en långt bättre editor än Notepad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Notepad måste vara den mest värdelösa mjukvaran som finns. Om dom ändå ska arbeta på det så kan dom ju åtminstone fixa all "low-hanging fruit" i UX-delen. Som ex. att \n inte stödjs som en hel linebreak.

Borde egentligen byta ut notepad helt mot någon avskalad version av vscode eller dyl.

Förstår inte hur jag kunde sitta mina första 1-2 år av programmering endast i notepad med diverse dokumentation i webbläsare/osv.

Jag använder notepad ibland, mest för pasting av text.
Wordpad var ju i alla fall lite mer imponerande, men hur många använde egentligen wordpad?

Jag tycker windows i största allmänhet är ett slöseri med tid för både microsoft och windowsanvändarna när MS hade kunnat bygga windows som en kompetent linuxdist eller liknande istället för att hålla på med sina egenheter i att ha ett skal som är sämre än bash (möjligen att powershell är hyfsat), explorer.exe som tycker att backslash är bättre än slash och i största allmänhet en massa för mig till synes ganska onödiga closedsource gimmickar för utvecklare.

Nu kommer nån viktigpetter att ha nåt att säga här, varsågod!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Dom kan väl bara slänga in vscode istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Notepad är nog det verktyg jag använder mest efter miniräknaren, så där håller jag inte med Perfekt att snabbt kladda ner någon idé vid utvecklingen, eller bara spara undan copy/paste lite snabbt utan att det försvinner direkt.

Ja, och en av de bästa egenskaperna är ju den obefintliga uppstartstiden (hoppas bara att de inte lyckas sabotera den nu). En annan finess är att den inte har stöd för någon form av textformatering, så om man mellanlandar i notepad när man till exempel kopierar text från en webbsida slipper man sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

spara undan copy/paste lite snabbt utan att det försvinner direkt.

Det kommer vi väl slippa med Win 11 om jag förstått det rätt? copypaste-history?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Notepad är nog det verktyg jag använder mest efter miniräknaren, så där håller jag inte med Perfekt att snabbt kladda ner någon idé vid utvecklingen, eller bara spara undan copy/paste lite snabbt utan att det försvinner direkt.

Byt till vscode. Det är sååå mycket bättre, även (särskilt?) för dessa syften. Sparar automatiskt alla öppna flikar (alltså även osparade filer till nån tempmapp så att dom öppnar när du öppnar editorn igen), har inbyggt stöd för markdown (med previews) osv.

Permalänk
Medlem

Använder Notepad nästan dagligen för att tvätta text, och för korta, snabba anteckningar och länklistor. Då vill jag ha så lite lullull som möjligt. Ett av mina absoluta favoritprogram, tillsammans med Gedit när jag sitter i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag använder notepad ibland, mest för pasting av text.
Wordpad var ju i alla fall lite mer imponerande, men hur många använde egentligen wordpad?

Jag tycker windows i största allmänhet är ett slöseri med tid för både microsoft och windowsanvändarna när MS hade kunnat bygga windows som en kompetent linuxdist eller liknande istället för att hålla på med sina egenheter i att ha ett skal som är sämre än bash (möjligen att powershell är hyfsat), explorer.exe som tycker att backslash är bättre än slash och i största allmänhet en massa för mig till synes ganska onödiga closedsource gimmickar för utvecklare.

Nu kommer nån viktigpetter att ha nåt att säga här, varsågod!

Ja, faktiskt. Jag håller med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det kommer vi väl slippa med Win 11 om jag förstått det rätt? copypaste-history?

Copypaste-historik finns redan i Windows 10 (iaf för upp till 25 "objekt"). Testa själv med Win+V.

Permalänk
Samsung Sverige

Äntligen en uppdatering av notepad. Använder mycket till anteckningar!

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Byt till vscode. Det är sååå mycket bättre, även (särskilt?) för dessa syften. Sparar automatiskt alla öppna flikar (alltså även osparade filer till nån tempmapp så att dom öppnar när du öppnar editorn igen), har inbyggt stöd för markdown (med previews) osv.

Notepad duger gott och väl. Det är precis så simpelt som det behöver vara.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ja varför inte. Använder nästan uteslutande Visual Code för allt men alltid bra att ha någon vettigt default lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duvanlol:

Copypaste-historik finns redan i Windows 10 (iaf för upp till 25 "objekt"). Testa själv med Win+V.

Ja men ibland behöver man kopiera och redigera innan mna klistrar in något och då är det bättre med en editor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Ja varför inte. Använder nästan uteslutande Visual Code för allt men alltid bra att ha någon vettigt default lösning.

Borde inte den vettiga defaultlösningen vara vscode dock?

Permalänk

Använder VS Code

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon334363:

Byt till vscode. Det är sååå mycket bättre, även (särskilt?) för dessa syften.

Det är helt klart kompetent, men det är ju inte alls lika snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem

Många som ratar notepad men jag tror inte de förstår varför det är jätteviktigt. Notepad är standard textläsare i alla windowsversioner.

Och om man är mjukvarutekniker är det guld värt att ha något simpelt alltid installerat så man kan kolla logg och configfiler utan att installera och föra över andra program.

På min egen maskin är det ++ som gäller oftast.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Musikälskare

Vad trevligt, men min favvo IDE är vscode

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Borde inte den vettiga defaultlösningen vara vscode dock?

Finns säkert anledning till varför de valt att uppdatera Notepad istället. Kan vara allt från licenser till att de tycker att är onödigt att skicka med en riktigt fläskig editor som bara 1% av användarna använder ändå. Dessutom gör det det enklare att jobba med olika Windows versioner när det heter likadant. De kan inte kalla ned Notepad och peka om till vscode, det vore väldigt förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Förstår inte hur jag kunde sitta mina första 1-2 år av programmering endast i notepad med diverse dokumentation i webbläsare/osv.

Nä för utveckling är det ju inte rätt verktyg. På sin höjd funkar en webbsida med <p>.

Skrivet av Pamudas:

Notepad är nog det verktyg jag använder mest efter miniräknaren, så där håller jag inte med Perfekt att snabbt kladda ner någon idé vid utvecklingen, eller bara spara undan copy/paste lite snabbt utan att det försvinner direkt.

Håller med, notepad är bra! Snabbt och enkelt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450