Microsoft uppges arbeta på ny Notepad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

De måste ju boosta bing på något sätt.

Jag skulle nästan kunna betala för att slippa "Search with Bing" i Notepad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Wordpad håller väl på med ’smart quotes’ och annan dum formatering, vilket resulterar i att filer ändras utan att man vill det. Kanske har fel här dock

Möjligt. Jag har nog aldrig använt wordpad för att skapa en text.

Skrivet av Dracc:

Vilka då? Nu blir jag nyfiken!

Själv kör jag främst emacs, även i Windows.

Jag vet faktiskt inte 😜 Om jag skulle börja gräva i det skulle jag nog börja med att se vilken encoding och så filerna produceras i.

Det är väl framförallt vissa systemloggar som blir utan radbrytningar i notepad, men allt som oftast visas de korrekt i wordpad. Tillräckligt ofta för att jag inte ska orka felsöka just det. Men det kanske till och med finns någon enkel workaround som jag inte känner till.

Är det system där man ofta gräver logg så brukar jag klämma in en notepad++ där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Fast det är ju det som är själva poängen. Vad menar du att den ska klara utöver detta?

Tja, radnummer, hantering av flera filer (eller ha flera sidor/fält), och möjligheten att öka/minska textstorlek och spara som default, samt ändra färg på bakgrund och text hade vart ergonomiskt t.ex. Pyttemjuk har ju i och för sig "Sticky Notes"-appen som jag gissar många skulle tycka är smidigare för småanteckningar, men det måste installeras separat.

Permalänk
Medlem

det var ju inga astronomiska skillnader

Permalänk
Medlem

Rätt verktyg för rätt uppgift. Notepad är perfekt för många saker, N++, VS Code och liknande är också jättebra verktyg som jag använder oftare men de är ju något annat ändå.

En stor fördel med Notepad är ju att den alltid finns. Jag kan vara inne på någon kunds server där jag inte får installera ett skit exempelvis men Notepad finns ju där och duger utmärkt till enklare operationer, ändringar i config-filer, kolla loggfiler och liknande.

Edit: Angående WordPad som många inte verkar förstå syftet med så är ju det ett program för att skapa "dokument", inte textfiler. Alltså "Word Light". Behöver man skriva en skoluppsats eller ett flygblad att sätta på en anslagstavla så duger inte Notepad riktigt, man vill ju kunna ha fetstil på rubriker exempelvis, eller välja typsnitt, ha punktlistor och så vidare. WordPad täcker sannolikt de flestas behov för sådant, även om Word eller olika gratis Office-paket förstås har mer funktioner, känns modernare och så, men de behöver man ju installera liksom, och i fallet med Word så får man dessutom betala ganska saftigt för det.