Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Man kan säkert förbättra det men vi har väl ingen känd metod att skapa relevant energi från kol utan att skapa föroreningar samtidigt. (Hade vi haft det så vore den givetvis ett alternativ).

Vi har däremot flera kända metoder för att förhindra att folk ramlar från tak, och solpaneler behöver inte ens monteras på tak.

Föroreningar går att ta bort från rökgaserna med hjälp av rökgasrening
Jag är långt från insatt i detaljerna, men det finns flera olika metoder.
I princip tillsätts olika regenter (ungefär som Adblue för bilar) som reagerar med röken för att omvandla de värsta gaserna till mindre farliga varianter, eller binda till partiklar.
Sen finns det olika sorters filter för att bli av med aska, partiklar och andra ämnen.

På sistone har man även börjat använda koldioxidavskiljning (ccs), om ännu i liten skala. Där CO2 ska frånskiljs från rökgasen för att istället förvaras i underjorden.

Så nog går det, om viljan finns.

Om privatpersoner ska ha solpaneler så är taket den mest rimliga platsen. Möjligen kan man montera på fönster och väggar, men det blir ju även rimligtvis högt arbete.
Vi får ju hoppas att åtminstone våra svenska montörer arbetar förebyggande med säkerhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Jag brukar försöka undvika de 'politiska' debatterna här för de har så låg nivå men här vill jag faktiskt skjuta in lite riktig fakta då de senaste sidorna (inte orkat läsa allt, blir bara trött) innehåller så mycket konstiga resonemang.

Under hösten har flera reaktorer legat nere som de flesta här vet om. Trots det exporterar Sverige i många fall mer ström än vad kärnkraften ensam producerar. Här är ett exempel på detta från tidigare i oktober

https://i.imgur.com/P1f1TaM.png

En försiktig spekulation är att Sverige exporterar minst 13GWh under 2021 medan en mer realistisk sådan är att det blir det dubbla eller strax över. Det stora problemet för Sverige är infrastrukturen som inte tillåter att genererad ström i norr kommer till de behövande i syd. Det finns ingen brist på ström, trots att en eller flera reaktorer under sensommaren och hösten varit nere för underhåll.

https://i.imgur.com/T7ABaUJ.png

Så här såg det ut i söndags, Sverige exporterar marginellt mer än vad kärnkraften - med en reaktor avstängd - ensam producerar och så här har det sett ut mer eller mindre under hela 2021.

Innan någon nu får förhöjt blodtryck och tror att jag är nån "miljömupp" så nej det är jag inte. Kärnkraften har sin plats i samhället men jag ser inte att det är något att satsa framåt på utan snarare bör det som finns få finnas kvar och vara en god bas.

Detta har också påtalats massor av gånger. Vi har ett överskott av el i norrland idag men både LKAB, SSAB och Northvolt drar snart igång sin miljövänliga produktion som alla kommer sluka enorma mängder av el.
Vi har också för dålig kapacitet på överföringen av el mellan norr och söder och nu när ett antal av våra kärnkraftverk i just syd stängts ner så blir det helt enkelt mindre ström över där.
Blåser det bra en dag så är det inga problem men står vinden stilla och snön ligger djup över solceller så kommer det bli så där.
Sker det då samtidigt som länderna söder om ystad också har kallt så kommer inte de kunna exportera den mängd vi behöver.

Ligger man då på gränsen av vad vi behöver och av någon anledning ett till av våra kärnkraftverk måste strypas så blir det snabbt kallt hemma hos Svenska folket.

Det är som en bil, man kör 110km/h med den men ibland har du faktiskt behov av att gasa upp till 150km/h. Har man då inte de motorresurserna så går det inte och har man då otur så blev den smidiga omkörningen skit och pannkaka. Det är vad som nu händer i vårt och många andra länder.
Mycket av det kan man se på elpriserna också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

I princip tillsätts olika regenter (ungefär som Adblue för bilar) som reagerar med röken för att omvandla de värsta gaserna till mindre farliga varianter, eller binda till partiklar.
Sen finns det olika sorters filter för att bli av med aska, partiklar och andra ämnen.

På sistone har man även börjat använda koldioxidavskiljning (ccs), om ännu i liten skala. Där CO2 ska frånskiljs från rökgasen för att istället förvaras i underjorden.

Så nog går det, om viljan finns.

Om privatpersoner ska ha solpaneler så är taket den mest rimliga platsen. Möjligen kan man montera på fönster och väggar, men det blir ju även rimligtvis högt arbete.
Vi får ju hoppas att åtminstone våra svenska montörer arbetar förebyggande med säkerhet.

Detta är en ganska bra lösning för att få bort sot från avgaser. Ett starkt statiskt elektriskt fält som polariserar och sedan attraherar partiklar till ena sidan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag brukar försöka undvika de 'politiska' debatterna här för de har så låg nivå men här vill jag faktiskt skjuta in lite riktig fakta då de senaste sidorna (inte orkat läsa allt, blir bara trött) innehåller så mycket konstiga resonemang.

Under hösten har flera reaktorer legat nere som de flesta här vet om. Trots det exporterar Sverige i många fall mer ström än vad kärnkraften ensam producerar. Här är ett exempel på detta från tidigare i oktober

En försiktig spekulation är att Sverige exporterar minst 13GWh under 2021 medan en mer realistisk sådan är att det blir det dubbla eller strax över. Det stora problemet för Sverige är infrastrukturen som inte tillåter att genererad ström i norr kommer till de behövande i syd. Det finns ingen brist på ström, trots att en eller flera reaktorer under sensommaren och hösten varit nere för underhåll.

Så här såg det ut i söndags, Sverige exporterar marginellt mer än vad kärnkraften - med en reaktor avstängd - ensam producerar och så här har det sett ut mer eller mindre under hela 2021.

Innan någon nu får förhöjt blodtryck och tror att jag är nån "miljömupp" så nej det är jag inte. Kärnkraften har sin plats i samhället men jag ser inte att det är något att satsa framåt på utan snarare bör det som finns få finnas kvar och vara en god bas.

1 av 6 reaktorer är nere för revision (F3)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vår regering med MP i spetsen är en fars. Man kan ju bli upprörd för mindre. Vad är det de väntar på? Ska de förhalas fram till september så någon annan får ta beslutet.

https://www.svd.se/beslut-om-slutforvar-drojer

Är det inte rätt smart om man avser lägga ner samtliga verk i Sverige? Kan ingen köra så blir det ju som det blir. Jag tror absolut det finns en dold agenda.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Skrivet av johanandersson:

https://www.researchgate.net/profile/Kurt-Becker/publication/313428450/figure/fig3/AS:459252646060034@1486505771526/Conceptual-diagram-of-an-electrostatic-precipitator-Source-Data-from-Becker-30-C2010.png

Detta är en ganska bra lösning för att få bort sot från avgaser. Ett starkt statiskt elektriskt fält som polariserar och sedan attraherar partiklar till ena sidan.

Att rena bort kvävedioxid (som man gör med AdBlue) och svaveldioxid (som man gör med kalkslurry) är bra för närmiljön. Samma sak med elfilter som tar bort askpartiklarna. Det hade nog kunnat göra stor skillnad för luften i kinesiska storstäder om de ställde sådana krav på sina kolkraftverk.

Men ur ett globalt perspektiv så är koldioxidutsläppen det största problemet.

Det går att fånga in koldioxiden med CCS, men dels så innebär det att en ganska stor del av energin som man producerar går åt till att komprimera koldioxid, och dels så reser det frågan om hur man ska transportera och var man ska förvara koldioxiden. Inte omöjligt att det kommer gå att lösa, men definitivt en stor utmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Problemet med kärnkraft är ju att vi inte klurat ut hur vi kan producera ström med kärnkraft utan att det måste bildas högradioaktiva ämnen, och vi har inte klurat ut hur vi kan garantera att dessa ämnen aldrig sprids.

Tänker du på avfallet eller tänker du på olyckor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det hade nog kunnat göra stor skillnad för luften i kinesiska storstäder om de ställde sådana krav på sina kolkraftverk.

Jag vet inte om du har tillgång till denna, men enligt https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11356-019-04166-... så har de flesta kinesiska kraftverk elektrostatiska filter. De refererar till källor från 2015 och regeringsbeslut från 2011 (GB 13223-2011). Jag har ingen orsak att tveka på att det stämmer. Kina är ett land med koncentrationsläger och förtryck, men det finns ingen orsak för dem att inte sätta in nästan kostnadsfria elfilter i deras kraftverk.

Problemet är väl snarare sämre bilar, småskalig kolanvändning i fabriker och fram för allt bostadsuppvärmning med kol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Detta har också påtalats massor av gånger. Vi har ett överskott av el i norrland idag men både LKAB, SSAB och Northvolt drar snart igång sin miljövänliga produktion som alla kommer sluka enorma mängder av el.
Vi har också för dålig kapacitet på överföringen av el mellan norr och söder och nu när ett antal av våra kärnkraftverk i just syd stängts ner så blir det helt enkelt mindre ström över där.
Blåser det bra en dag så är det inga problem men står vinden stilla och snön ligger djup över solceller så kommer det bli så där.
Sker det då samtidigt som länderna söder om ystad också har kallt så kommer inte de kunna exportera den mängd vi behöver.

Ligger man då på gränsen av vad vi behöver och av någon anledning ett till av våra kärnkraftverk måste strypas så blir det snabbt kallt hemma hos Svenska folket.

Det är som en bil, man kör 110km/h med den men ibland har du faktiskt behov av att gasa upp till 150km/h. Har man då inte de motorresurserna så går det inte och har man då otur så blev den smidiga omkörningen skit och pannkaka. Det är vad som nu händer i vårt och många andra länder.

Fast... ja och nej. Argumentationen för kärnkraft är ju att strömmen inte räcker. Det gör den även i framtiden. Nuvarande genomsnitt på 30% (ungefär) och en ökandegrad av användning bör kunna trycka ned snittet till 20% och jag vet att vissa partier pratar om 15% utan att för den sakens skull behöva investera i fler kärnkraftverk. Att några elhungriga företag kommer kräva resurser är inget problem i praktiken utan dagens och morgondagens teknik kommer skala med behovet ganska väl. Det kommer alltid finnas dagar då ett oljekraftverk behövs, det tråkiga är ju att just det inte går på ekologisk olja då verket är godkänt för det.

Att ligga på gränsen och använda taskigt väder som argument för kärnkraft är rätt tunt. Exporten får man se som god marginal i sammanhanget.

Att uppmuntra till lagbrott för att få fram sitt argument är också ganska... tunt

Skrivet av ingenjören:

1 av 6 reaktorer är nere för revision (F3)

just det, så var det. Under hösten har väl alla legat nere till och från av samma anledning tror jag. Sverige klarar sig på två, tre stycken och de övriga är bra reserver att ha vid behov. Sedan finns det en marknad för att sälja el också vilket man inte får glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Anledningen till att jag anser att man borde satsa på kärnkraft framöver är att jag ser det som ett självändamål att ha tillgång till billig och stabil elektricitet eftersom det gynnar både samhällsekonomin och omställningen från fossila bränslen. Även om vi i Sverige inte har särskilt mycket elproduktion från fossila bränslen så har vi en fordonsflotta och en stålindustri som är fossildrivna och behöver ställas om.

Det är ett rimligt mål men jag måste fråga dig. Vad anser du är billig el, vad ligger produktionskostnaden på då?

Citat:

Sen anser jag också att det skulle vara en fördel om vi kunde exportera mer för att tränga undan el producerad från kolkraft, olja och naturgas i våra grannländer. Att man byter till naturgas är kanske bättre än kol och olja, men det är fortfarande ett fossilt bränsle som bidrar till klimatförändringarna.

Varför försöka exportera mer än nödvändigt? Det kan bli dyrt för oss när det inte behövs.

Citat:

En ögonblicksbild säger inte mycket. Det är väl känt att vindkraft kan producera mycket när vindförhållandena är gynnsamma, men det är viktigare att ha en stabil, pålitlig och planerbar produktion än att kunna nå höga toppar när förutsättningarna råkar vara de rätta.

Jag tycker inte det är helt självklart att det är viktigare med stabil, pålitlig och planerbar (det är väl samma som stabil?) produktion. Det beror på hur korrelationen ser ut med elproduktionen i resten av Europa, hur pass bra man automatiskt kan matcha utbud med efterfrågan samt hur stor variation som går att hantera. Det kräver förstås investeringar men det gör alla lösningar på det här problemet. Den viktiga frågan för mig, som konsument, är då vilken lösning eller vilken lösningskombination som blir billigast i längden. Det verkar inte finnas några sjävklara svar på det.

Skrivet av Stefflo:

Kan du utveckla ditt exempel lite? Om kärnkraft levererar stabil el, hur ska det hjälpa med att köra 150 km/h ibland?

Det är oklart för mig vad det är du menar när du säger att man kan se det på elpriset? Jag vet att priset säger något om vad det kostade att producera den dyraste elen i kedjan men utöver det har jag svårt att se vilka andra slutsatser vi kan dra utifrån det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vet inte om du har tillgång till denna, men enligt https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11356-019-04166-... så har de flesta kinesiska kraftverk elektrostatiska filter. De refererar till källor från 2015 och regeringsbeslut från 2011 (GB 13223-2011). Jag har ingen orsak att tveka på att det stämmer. Kina är ett land med koncentrationsläger och förtryck, men det finns ingen orsak för dem att inte sätta in nästan kostnadsfria elfilter i deras kraftverk.

Problemet är väl snarare sämre bilar, småskalig kolanvändning i fabriker och fram för allt bostadsuppvärmning med kol.

Intressant, men jag tänker mig att den största mängden lokala föroreningar i kinesiska storstäder som kommer från kolkraften borde vara kvävedioxid. Använder de SCR där? Det är väl en ganska dyr teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

just det, så var det. Under hösten har väl alla legat nere till och från av samma anledning tror jag. Sverige klarar sig på två, tre stycken och de övriga är bra reserver att ha vid behov. Sedan finns det en marknad för att sälja el också vilket man inte får glömma.

Nej inte under hösten. Men alla reaktorer har en revisionsavställning RA en gång per år under årets låglastperiod för att tanka, underhålla och införa diverse projekt/anläggningsändringar som bara kan införas på en kall avställd reaktor.
R3 och R4 hade sin RA under sommaren.
Resten av tiden körs alla reaktorer så mycket det bara går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Intressant, men jag tänker mig att den största mängden lokala föroreningar i kinesiska storstäder som kommer från kolkraften borde vara kvävedioxid. Använder de SCR där? Det är väl en ganska dyr teknik?

Jag har ingen koll på SCR alls. Jag tror att partiklar ska vara ett av de stora problemen de har med luften. Det var i alla fall det stora problemet i London fram till 70-talet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Mitt inlägg var inte menat som politisk debatt, men det är ju ganska komiskt att det parti som skall var det som värnar om miljön mest är det som ligger bakom beslut som faktiskt skadar miljön globalt mest.

Sen är det inte heller så enkelt att bara titta på producerad el kontra förbrukad, det stämmer att Sverige producerar mer el än vad vi förbrukar men som jag även skrev så har vi inte ett fungerande kraftnät som klarar av att fördela denna elen där den behövs som mest.
Svensk el exporteras inte heller bara pga överskott utan även för att vi har billig el, lägg därtill att vi inte heller kan begränsa exporten utan alla som vill köpa får göra det.
Detta innebär att vi elområde 1 och 2 inte har några problem medans i område 3 och 4 är det problem eftersom produktionen i dessa områden är mindre än förbrukningen, återigen beror detta på det undermåliga kraftnätet.

Hade vi haft mer kärnkraft i de södra delarna hade denna obalans inte uppstått och Sverige hade kunnat exportera ännu mer billig el vilket i sin tur gjort att även andra länder hade kunnat minska sin produktion av smutsig el och köpa billigare från oss.
Kärnkraften hade även kunnat balansera upp dippar som blir i produktionen när det inte blåser och solen inte skiner, dessa dippar existerar och är en stor anledning till att Sverige ibland importerar el.

Så vad jag anser finns det 2 vägar att gå.
1. Mer kärnkraft i södra delarna så att produktionen motsvarar efterfrågan i dom södra delarna.
2. Utöka kraftnätet så att fördelningen från Norrland inte har några flaskhalsar ner till syd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

1. Mer kärnkraft i södra delarna så att produktionen motsvarar efterfrågan i dom södra delarna.
2. Utöka kraftnätet så att fördelningen från Norrland inte har några flaskhalsar ner till syd.

Nr 2 har ett problem i och med att Norrland ska starta energikrävande industrier, Hybrit, H2 Green Steel mm. Så när länken är klar finns inget överskott att flytta ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad anser du är billig el, vad ligger produktionskostnaden på då?

Det är ett optimeringsproblem. Men det borde vara tillräckligt lågt för att tränga undan alla fossila bränslen.

Skrivet av pine-orange:

Varför försöka exportera mer än nödvändigt? Det kan bli dyrt för oss när det inte behövs.

Det finns många skäl till det, men det viktigaste tycker jag är att miljökonsekvenserna av kolkraften i Polen och Tyskland drabbar även oss i Sverige. Sen kan det vara praktiskt för ett litet land som Sverige att kunna importera när vi själva har effektbrist.

Skrivet av pine-orange:

Jag tycker inte det är helt självklart att det är viktigare med stabil, pålitlig och planerbar (det är väl samma som stabil?) produktion. Det beror på hur korrelationen ser ut med elproduktionen i resten av Europa, hur pass bra man automatiskt kan matcha utbud med efterfrågan samt hur stor variation som går att hantera. Det kräver förstås investeringar men det gör alla lösningar på det här problemet. Den viktiga frågan för mig, som konsument, är då vilken lösning eller vilken lösningskombination som blir billigast i längden.

Kärnkraften är stabil i den meningen att den producerar lika mycket klockan 6 på morgonen som klockan 16. Den är pålitlig på det sättet att den sällan har några oväntade driftsavbrott, och den är planerbar på det sättet att det går att bestämma år i förväg när ett kraftverk ska stoppas för revision.

Vad som blir billigast i längden beror på vilket perspektiv man utgår ifrån. Från konsumentens perspektiv så leder kärnkraft till den lägsta elräkningen, men från elbolagens perspektiv så leder investeringar i småskaliga energikällor kombinerat med fossil reservkraft till de största vinsterna i förhållande till investeringarna (åtminstone när man räknar med subventioner, billiga krediter och den politiska risken med kärnkraft).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nr 2 har ett problem i och med att Norrland ska starta energikrävande industrier, Hybrit, H2 Green Steel mm. Så när länken är klar finns inget överskott att flytta ner.

Det var därför det kom på andra plats , men så länge det finns ett överskott från norr är det enda alternativet till mer kärnkraft och det är ju bara en tidsfråga till överskottet försvinner eller blir betydligt mindre och då står vi där med rumpan bar när vi blir tvungna att köpa skitig el från övriga Europa.

Mao så är mer kärnkraft i södra delarna det enda vettiga alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det var därför det kom på andra plats , men så länge det finns ett överskott från norr är det enda alternativet till mer kärnkraft och det är ju bara en tidsfråga till överskottet försvinner eller blir betydligt mindre och då står vi där med rumpan bar när vi blir tvungna att köpa skitig el från övriga Europa.

Jag kan nästan sätta min ena testikel på att man lik förbannat kommer bygga länken för X miljarder och inse att det blev pannkaka av det när man väl är klar. Men bara nästan 🙃

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Mitt inlägg var inte menat som politisk debatt, men det är ju ganska komiskt att det parti som skall var det som värnar om miljön mest är det som ligger bakom beslut som faktiskt skadar miljön globalt mest.

Sen är det inte heller så enkelt att bara titta på producerad el kontra förbrukad, det stämmer att Sverige producerar mer el än vad vi förbrukar men som jag även skrev så har vi inte ett fungerande kraftnät som klarar av att fördela denna elen där den behövs som mest.
Svensk el exporteras inte heller bara pga överskott utan även för att vi har billig el, lägg därtill att vi inte heller kan begränsa exporten utan alla som vill köpa får göra det.
Detta innebär att vi elområde 1 och 2 inte har några problem medans i område 3 och 4 är det problem eftersom produktionen i dessa områden är mindre än förbrukningen, återigen beror detta på det undermåliga kraftnätet.

Hade vi haft mer kärnkraft i de södra delarna hade denna obalans inte uppstått och Sverige hade kunnat exportera ännu mer billig el vilket i sin tur gjort att även andra länder hade kunnat minska sin produktion av smutsig el och köpa billigare från oss.
Kärnkraften hade även kunnat balansera upp dippar som blir i produktionen när det inte blåser och solen inte skiner, dessa dippar existerar och är en stor anledning till att Sverige ibland importerar el.

Det var nog mitt fel, jag syftade egentligen på de tokiga inläggen ovanför ditt. Det kan sammanfattas ungefär som två goda polare som sitter hemma och dricker folköl och har bandplanscher på väggarna och säger "haaatar denna regering" "ja jag med, men det värsta av allt är invandrarna". Ungefär.

Som alla vet är Sverige en fri marknad och givetvis ska få fortsätta vara så. Har vi ett överskott på ena sidan och ett underskott på andra sidan så är det inte 'brist på el' som är ett hållbart argument. Lösningen borde vara uppenbar för alla att det i sådana fall är en förbättrad infrastruktur eller att sända den via Finland eller något annat land i transit för att nå de södra delarna.

Jag kan inte se att det är negativt att Sverige ibland importerar el, det är inte så marknaden fungerar och det finns ingen anledning till att Sverige ska vara självförsörjande på el. Så länge netto exporten är högre än netto importen så är det som det ska. Alla företag tar ibland in konsulter för att lösa temporära problem.

Skrivet av ingenjören:

Vad baserar du det på? Är rätt övertygad om att teknik och effektivitet kommer gå upp och skala med behoven. Kanske inte helt perfekt och i vissa situationer kommer man behöva importera. Men ser inget negativt med det så länge energin är grön.

Skrivet av MacAllan:

jag kan inte se att det är ett hållbart argument. Det är en konservativ tankevurpa för mig att det som är idag inte skalar med morgondagens behov och jag får inte ihop det.

Edit: Tillägg:
Här är ett exempel på vad jag menar:
https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2021/01/Fa%CC...

Sida 6: Förväntad vindkraft år 2020 (förra året) Produktion 30TWh, 4 500 vindkraftverk.
Förväntad vindkraft år 2030: Produktion 60TWh, 5 300 vindkraftverk
Förväntad vindkraft år 2040: Produktion 120 TWh, 4 000 - 5 000 vindkraftverk (reduktion i antal)

Energimyndighetens mål för 2040: 100TWh vindkraft

Vad jag vill komma till är att många verkar missa att tekniken utvecklas, förfinas och förbättras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vad baserar du det på? Är rätt övertygad om att teknik och effektivitet kommer gå upp och skala med behoven. Kanske inte helt perfekt och i vissa situationer kommer man behöva importera. Men ser inget negativt med det så länge energin är grön.

Hybrit kommer initialt kräva 15 TWh

H2 Green Steel :
"Men det är ändå ganska stora mängder el som kommer att behövas i Norra Svartbyn. Bolaget räknar med ett effektbehov om 2 GW och 12 TWh el varje år från cirka 2026."

Ringhals producerade vanligen runt 30 TWh /år när alla 4 reaktorer var i drift. Som jämförelse. Tror du det kommer finnas något att leverera söderut förutom kallt stål?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hybrit kommer initialt kräva 15 TWh

H2 Green Steel :
"Men det är ändå ganska stora mängder el som kommer att behövas i Norra Svartbyn. Bolaget räknar med ett effektbehov om 2 GW och 12 TWh el varje år från cirka 2026."

Ringhals producerade vanligen runt 30 TWh /år när alla 4 reaktorer var i drift. Som jämförelse. Tror du det kommer finnas något att leverera söderut förutom kallt stål?

Utifrån mitt yrkeskunnande så är jag 100% övertygad om att det scenario du målar upp inte kommer uppstå i praktiken. Övrigt, se mitt editerade inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Utifrån mitt yrkeskunnande så är jag 100% övertygad om att det scenario du målar upp inte kommer uppstå i praktiken. Övrigt, se mitt editerade inlägg ovan.

Men det är ju redan på gång? Det är inget "kanske" scenario. Spaden är redan satt i jorden. Sent ska syndaren vakna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Men det är ju redan på gång? Det är inget "kanske" scenario. Spaden är redan satt i jorden. Sent ska syndaren vakna...

Det är det ju inte. Det är lika falskt som jag sjunger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är det ju inte. Det är lika falskt som jag sjunger.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/202...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MsSmith:

Så här såg det ut i söndags

Två ögonblicksbilder på tider en söndag då svenska förbrukningen är bland de lägsta under vakentid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Resten av (Norra) Sverige som blir tvingad att förstöra sina älvar och fylla hela skogarna med vindkraftverk till fördel för södra Sveriges behov är ju förstås mindre intresserade av att ta bort kärnkraften eller inte bygga ut den mer.

Det handlar inte bara om siffror heller. Hela anledningen till att vi ens har den diskussionen är pga av att vi vill rädda miljön. Rätt kontraproduktivt att då skövla skogarna och dämma upp älvarna kan jag ju tycka. Hade jätte gärna låtit vår natur vara och byggt ut kärnkraften istället. En anläggning som i princip kan försörja ett helt land och tar bara upp 1 kvadrat kilometer i yta. Kan ju inte bli mycket bättre än så, lycka till att hitta en kraftkälla som slår det. Och hitta den gärna igår så vi hinner stoppa klimat förändringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Relevanta dödsfall i detta sammanhanget är ju dödsfall som beror på saker som måste hända för att kraften skall produceras.

För att få en TWh el från kol måste man skapa förorening, dödsfall från föroreningar är därför något som är relevant för kolkraft som energikälla.

För att få en TWh solkraft behöver man däremot inte kasta pappor från hustak. Det har olyckligtvis hänt ändå, men är inte relevant för solkraft som energikälla.

Med det argumentet kan vi ju då även stryka alla dödsfall som någonsin hänt i samband med kärnkraft och proklamera kärnkraft är 100% säkert eftersom inga dödsfall är faktiskt nödvändiga för produktionen av ström, utan är kopplat till endast olyckor.

Nu är det ju rätt intressant att kärnkraft ligger bäst till i dödsfall/KWh oavsett om man inkluderar olyckor eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som alla vet är Sverige en fri marknad och givetvis ska få fortsätta vara så. Har vi ett överskott på ena sidan och ett underskott på andra sidan så är det inte 'brist på el' som är ett hållbart argument. Lösningen borde vara uppenbar för alla att det i sådana fall är en förbättrad infrastruktur eller att sända den via Finland eller något annat land i transit för att nå de södra delarna.

Nu tittar du igen bara på produktion vs förbrukning i hela Sverige för att styrka din åsikt om att det inte är ett hållbart argument, men den rätta termen är egentligen att det är effektbrist i vissa delar av Sverige (läs elområde 3 och 4) medans det är ett överskott i övriga delar.
Om det hade funkat med en förbättrad infrastruktur hade det varit bra, men eftersom det planeras stora ökningar i de delar som har ett överskott nu så kommer inte enbart förbättrad infrastruktur hjälpa utan även förbättrad produktion i de delar som har brist är ett måste.

Citat:

Jag kan inte se att det är negativt att Sverige ibland importerar el, det är inte så marknaden fungerar och det finns ingen anledning till att Sverige ska vara självförsörjande på el. Så länge netto exporten är högre än netto importen så är det som det ska. Alla företag tar ibland in konsulter för att lösa temporära problem.

Sverige är egentligen redan självförsörjande av el eftersom vi producerar mer än vi förbrukar, problemet är fortfarande fördelningen.
Ett annat problem är att all el vi importerar kommer från olje eller kolkraftverk, vet inte om du vill kalla den grön?

Citat:

jag kan inte se att det är ett hållbart argument. Det är en konservativ tankevurpa för mig att det som är idag inte skalar med morgondagens behov och jag får inte ihop det.

Edit: Tillägg:
Här är ett exempel på vad jag menar:
https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2021/01/Fa%CC...

Sida 6: Förväntad vindkraft år 2020 (förra året) Produktion 30TWh, 4 500 vindkraftverk.
Förväntad vindkraft år 2030: Produktion 60TWh, 5 300 vindkraftverk
Förväntad vindkraft år 2040: Produktion 120 TWh, 4 000 - 5 000 vindkraftverk (reduktion i antal)

Energimyndighetens mål för 2040: 100TWh vindkraft

Vad jag vill komma till är att många verkar missa att tekniken utvecklas, förfinas och förbättras.

Tankevurpan som sker är återigen när man bara tittar på det totala och glömmer fördelningen.

Visst utvecklas teknik och visst ökas produktionen, men så gör även förbrukningen och redan nu har företag stoppat utbyggnad och etablering i södra delarna pga att den el dom behöver inte finns att tillgå.

Den som sen tror att vindkraft inte påverkar naturen måste nog tänka om, dom antal tusen vindkraftverk du nämner måste ha någon stans att stå också vilket kommer ha en enorm påverkan på miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Tänker du på avfallet eller tänker du på olyckor?

Båda men inte bara det.

Det finns ganska många dokumenterade fall där radioaktiva ämnen (tex Kobolt-60 och Cesium-137) har hamnat på villovägar. Det har orsakat flera dödsfall i många olika länder under flera decennier.

Inga lagar, regelverk, tekniska konstruktioner eller något annat har lyckats förhindra detta. Det har slarvats, saker har hänt, okunnighet, korruption, och emellanåt illvilja. Transporter av radioaktiva ämnen med potensial att ge dödliga doser på kort tid har kapats flera gånger. I våras greps två personer i Mumbai i besittning av flera kilo uran. Det finns många exempel.

Kort sagt har vi inte lyckats hålla koll på radioaktiva ämnen hittills, de har spridits okontrollerat ett flertal gånger per decennium sedan 40-talet och det händer i Tyskland, Japan, Taiwan, Mexico, Brasilien, Spanien m fl länder.

Jag ser ingen anledning att tro att det är möjligt att lösa det problemet, och eftersom det inte finns någon rimlig chans för en oinformerad att veta att de befinner sig i livsfara om någon tappat en bit Cesium någonstans i deras närhet så leder det också ofta till dödsfall.

En energikälla som kräver att stora mängder av den sortens ämnen inte bara produceras men måste omhändertas av ett stort antal männsikor under väldigt lång tid känns därför inte optimal.

Även om kärnkraft förstås även har enorma fördelar så tycker jag det känns troligt att vi numera har gångbara alternativ med färre nackdelar.