Permalänk
Medlem

Dricker alltid kalorifria läskedrycker, slipper man bli fet och skada hälsan. Finns ingenting som visat aspartam farligt för hälsan vad jag vet. Farliga är att bli tjock, det är på riktigt skadligt för hälsan!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

De få gångerna jag dricker läsk, så vill jag att de innehåller naturligt socker. Dricker inte sötningsmedel, om jag kan välja.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem

Föredrar och dricker personligen främst läsk med sötningsmedel, det vill säga zero, light eller liknande, men anser att konsumenter själva ska kunna göra det valet. Går någon och specifikt köper en läsk med socker vill jag inte att det är någon utspädd skräpvariant där tillverkaren försöker "hjälpa konsumenten att välja rätt". Vill ha mer transparens och tydlighet gällande vad produkter innehåller, inte mindre, att det smakar annorlunda är ganska irrelevant för min del... minns dock när man försökte sälja någon vidrig Stevia-Cola för ett par år sedan och där fick man ju bara äcklig läsk och hög kalorihalt som någon madrömsmix av dåliga light-drycker och dåliga socker-varianter..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Där dyker artificiella sötningsmedel upp som en orsak till rubbad tarmflora vilket går att koppla till kronisk lågintensiv inflammation och övervikt. Detta är ett forskningsområde som kommer att bli allt viktigare i framtiden och värt att hålla ögonen på.

Kronisk inflammation är inte nå kul, så jag försöker undvika det så gått det går. Socker likaså.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Jag förstår dom som vill att läsk ska innehålla socker och att det kan upplevas som artificiellt.
För mig personligen, har inte druckigt mycket läsk som vuxen, innan jag började lägga på ett par kilo och ändå var sugen på en läsk så var det otänkbart med sockerfria alternativen. Tänkte att jag aldrig aldrig skulle vänja mig. Några kilo till så har jag nu gått över till Pepsi Max, det är helt ok dryck och funkar bra de eftermiddagar som jag har en matkoma med underliggande sömnbrist. Kaffe får en att bara bli snurrig på eftermiddagarna.

I princip tycker jag att det är upp till brukaren att avgöra vad som behagar dom och det är inte tillverkarens ansvar att se till folkhälsan. Men antagligen är det ingen som tänker på att det är "fakesocker" om 5 år.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Nu när det finns människor som är överkänsliga mot Aspartam ("fenylalaninkälla") så är det verkligen inte OK att stoppa in det i en existerande livsmedels-produkt som inte tidigare haft det utan att tydligt tillkännage det på framsidan på produkten.

Det går inte att säga emot det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Jag har rätt så nyligen märkt att jag får exem/utslag av att dricka "sockerfritt", hade en period i sommras som jag körde sockerfritt saft i sodastreamern och slutade med sockrade varianten, tog knappt 2 veckor så fick jag utslag framförallt på händerna och en del på vaderna.
Små stenhårda vätskefyllda, knappnålsstora, mikroblåsor. Kan säga att det kliar bra det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Findecanor:

Nu när det finns människor som är överkänsliga mot Aspartam ("fenylalaninkälla") så är det verkligen inte OK att stoppa in det i en existerande livsmedels-produkt som inte tidigare haft det utan att tydligt tillkännage det på framsidan på produkten.

Det går inte att säga emot det.

De måste redan märkas om de innehåller Aspartam.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De måste redan märkas om de innehåller Aspartam.

Ja i innehållsförteckningen står det ju, men om jag köpte en pepsi veckan innan ändringen och läste vad som fanns i den då, för att sedan en vecka senare gå och plocka samma vara för samma pris i samma butik och få något helt annat. Där blir det lätt farligt om jag är överkänslig

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Dricker framförallt sockerfri läsk eller kolsyrat vatten för tändernas skull, men brukar ta en sockrad läsk cirka en gång i veckan. Dessa kombinationssötade läsksorter ser jag som rätt så meningslösa, de är verkligen det värsta av två världar. Orsakar karies och innehåller tomma kalorier som sockerläsk, men med bismaken av sötningsmedel som sockerfri läsk. Gillade Pepsi original förr men nu blir det bara Coca cola framöver.

Du ska nog inte välja varken läsk med sötningsmedel eller kolsyrat vatten för "tändernas skull". Sura drycker som, över tid, fräter på tänderna.

Permalänk
Medlem

När man dricker läsk så festar man och då dricker man rejält.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Samma belöningssystem triggas som för droger.

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/experts-is-s...?

"Research on rats has found that sugar is more addictive than opioid drugs such as cocaine."

“Sugar activates the opiate receptors in our brain and affects the reward center, which leads to compulsive behavior, despite the negative consequences like weight gain, headaches, hormone imbalances, and more.”

Finns massor om man googlar.

Det går inte att dra några riktiga slutsatser utifrån resultat hos råttor. Annars hade vi redan botat cancer. Det är inga som bryter sig in i någons hem för att få sitt sockerfix heller.

Permalänk
Medlem

"Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker".

Huh? Vad har lägre kalorier med hållbarhet att göra? Håller produkten längre då? Eller mår miljön bättre (hållbarhet används ofta i miljöarbete) för att man ersätter socker med kemikalier?

❓ ❓ ❓

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SweMerlin:

"Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker".

Huh? Vad har lägre kalorier med hållbarhet att göra? Håller produkten längre då? Eller mår miljön bättre (hållbarhet används ofta i miljöarbete) för att man ersätter socker med kemikalier?

❓ ❓ ❓

Hållbarhetsagendor handlar om mycket mer än bara olika miljömål. Bara att googla så ser du några exempel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hållbarhetsagendor handlar om mycket mer än bara olika miljömål. Bara att googla så ser du några exempel.

Socker kräver säkerligen mer naturresurser än sötningsmedel också.

Jag tror itne att höjdarna på pepsi skulle försöka göra detta om det inte låg en massa pengar i det. Jag gissar att socker blivit dyrare än sötningsmedel och med deras kopiösa volymer genererar detta halv-byte några hundra miljoner kronor.

Permalänk
Medlem

Sötningsmedel i läsk gör bara att det smakar kemiskblaska.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Ja, det är lustigt hur väldigt olika det blir beroende på person. Jag känner av Aspartam och besläktade ämnen i drycker direkt, och tycker det är odrickbart. Det är nästan som att det inte är en smak, utan mer en metallisk känsla. Medan andra kan t.o.m. föredra det och tycka att det smakar godare än sockrad läsk. Jag har en nära släkting som inte tycker om vanlig Coca Cola, men beskriver sig som beroende av Cola light (släktingen är också rejält överviktig, men det är ju svårt att veta vad skillnaden hade varit om hen istället druckit vanlig Cola eller vatten). Jag känner inte till om det finns studier som jämfört samband mellan fetma och sockrad vs. lightläsk rakt av. Det hade varit intressant att se.

Den här tråden vittnar också om ett brett spektrum av olika upplevelser, som tyder på att den underliggande biologin inte är enkel. Det borde vara ett skäl för företag att vara försiktiga med hur de ändrar sina recept. Jag tycker också att sötningsmedel verkar dyka upp i nya typer av drycker, vilket jag lätt märker då jag känner så stor skillnad på smaken. Senast fann jag det i Svagdricka.

För egen del är jag inte så drabbad av vad Pepsi hittar på, dock. Jag dricker normalt inte heller läsk då jag tycker det innehåller och smakar alldeles för mycket socker. Eller jo. Jag kan dricka små mängder läsk om jag ansträngt mig fysiskt under längre tid, men bara någon deciliter, sen börjar det smaka sliskigt. Så det är en artskillnad mot "fenylanalinkälla"-sötningsmedlen, som smakar illa för mig oavsett kontext. Att mitt (vad jag förstår) ringa sockersug påverkas av ansträngning tyder då på att jag reagerar någorlunda normalt på socker, även om jag kanske har andra trösklar än många andra. Jag hade gärna velat testa en läsk där man drog ner på sockret till kanske en fjärdedel, eller tog bort ännu mer av det, men skippade att lägga till annan sötning.

Saker som apelsinjuice och sockrad lemonad är dock inga problem för mig, trots liknande sockerinnehåll som läsk.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja, det är lustigt hur väldigt olika det blir beroende på person. Jag känner av Aspartam och besläktade ämnen i drycker direkt, och tycker det är odrickbart. Det är nästan som att det inte är en smak, utan mer en metallisk känsla. Medan andra kan t.o.m. föredra det och tycka att det smakar godare än sockrad läsk. Jag har en nära släkting som inte tycker om vanlig Coca Cola, men beskriver sig som beroende av Cola light (släktingen är också rejält överviktig, men det är ju svårt att veta vad skillnaden hade varit om hen istället druckit vanlig Cola eller vatten). Jag känner inte till om det finns studier som jämfört samband mellan fetma och sockrad vs. lightläsk rakt av. Det hade varit intressant att se.

Den här tråden vittnar också om ett brett spektrum av olika upplevelser, som tyder på att den underliggande biologin inte är enkel. Det borde vara ett skäl för företag att vara försiktiga med hur de ändrar sina recept. Jag tycker också att sötningsmedel verkar dyka upp i nya typer av drycker, vilket jag lätt märker då jag känner så stor skillnad på smaken. Senast fann jag det i Svagdricka.

För egen del är jag inte så drabbad av vad Pepsi hittar på, dock. Jag dricker normalt inte heller läsk då jag tycker det innehåller och smakar alldeles för mycket socker. Eller jo. Jag kan dricka små mängder läsk om jag ansträngt mig fysiskt under längre tid, men bara någon deciliter, sen börjar det smaka sliskigt. Så det är en artskillnad mot "fenylanalinkälla"-sötningsmedlen, som smakar illa för mig oavsett kontext. Att mitt (vad jag förstår) ringa sockersug påverkas av ansträngning tyder då på att jag reagerar någorlunda normalt på socker, även om jag kanske har andra trösklar än många andra.
Jag hade gärna velat testa en läsk där man drog ner på sockret till kanske en fjärdedel, eller tog bort ännu mer av det, men skippade att lägga till annan sötning.

Saker som apelsinjuice och sockrad lemonad är dock inga problem för mig, trots liknande sockerinnehåll som läsk.

Vet inte om trocadero minskat sockret i sin på senaste åren. Mesta läsk är runt 10-11g/100ml medans trocadero är 9.
Ica tycker jag är rätt okej och där har de dragit ner sockret utan att lägga till sötningsmedel. Runt 7-8g. Dock deras Sockerdricka och fruktsoda har majsdextrisin, tror inte man kallar det sötningsmedel utan som förtjockningsmedel, men nämnvärt oavsett. Kan ha med smak att göra, det som är för brev klister om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nu har företaget så klart rätt och förbehåll att börja lägga till sånt som de anser gör deras produkter sedda ur ett mer positivt perspektiv, vi som konsumenter vet ju faktiskt inte vad som är bäst för oss själva, eller för att citera Coca Cola corp's reklam; " 'I got to try it first"..
Ugh.. Jo den reklamen hamrar verkligen hem hur arroganta Coca Cola corp anser sig veta bättre, de har ersatt "you" med "I"..
Antagligen är artificiella sötningsmedel betydligt billigare än riktigt socker är, men det lär man inte få någonsin se nån betydlig skillnad på, för vi konsumenter ska veta vår plats, kyssandes ringen..

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

...där tappade de mig. Brukar köpa en Pepsi över Coca Cola oftast när sötsuget tilltar. In it for the calories när det är dags liksom...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

jag läste en forsknings rapport för typ 20 år sedan. 3 arbetslag och fysiskt arbete och dom delades upp med vatten. vanlig socker dricka och dricka med sötningsmedel, och det gjordes tester och mätningar. Socker och sötningsmedlet gav samma effekt.Sötningsmedel lurar kroppen att tro det är riktigt socker.Låter det bra?Jag undviker allt med sötningsmedel av många anledningar jag inte tänker dra här.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Oklart varför du försöker lägga ord i mun? Inte i något av mina inlägg har jag "försökt bestämma" vad som är onödigt för någon annan.

Däremot tror jag att smaken är 100% vanesak, och att de flesta som påstår att socker är gott och sötningsmedel inte gott bara är så beroende av socker att man inte ens försökt vänja av sig. Läs: "tror". Jag försöker inte "bestämma" att det är så just för dig.

Spelar ju ingen roll om det är en vanesak? Det smakar ju helt annorlunda det går ju knappast att ersätta en dryck med någon som inte smakar lika dant , jag dricker läsk typ fem gånger per år och då vill jag att det ska vara gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Sötningsmedel har jag svårt för, "känner av" direkt.
Samma sak med BCAA som ska trilskas ner i "träningsdrycker".

Fyfan! Men vissa sötningsmedel är bättre än andra iaf.

Är lite oklar vad det finns för nackdelar med BCAA?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför kan inte båda sakerna få finnas? Jag vill inte hälla i mig cancerframkallande sötningsmedel för att ersätta små mängder vanligt och naturligt socker, men jag har inget emot att du väljer det alternativet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Är lite oklar vad det finns för nackdelar med BCAA?

Finns väl inte någon nackdel med bcaa men som enkla aminosyror så har de en bitter smak. Alla drycker som innehåller dem behöver alltså dölja den bittra smaken vilket delvis kan göras med sötningsmedel.

Permalänk
Avstängd

Jag vet att de inte är cancerframkallande, eller inte mer än det mesta vi får i oss i alla fall, det var menat som ett skämt om debatten vi hade tidigare och vad folk brukar dra fram. Det gick tydligen över folks huvuden dock.

Min aversion mot sötningsmedel kommer till absolut största delen av deras smak, eller snarare deras påverkan på smaken på produkten. Att de inte verkar hjälpa folk med att hålla sin vikt, eller minska risken för hjärtsjukdomar och liknande, gör förstås att jag är mindre benägen att godta smakförsämringen som de innebär men oavsett så hade jag undvikit sötningsmedel ändå på grund av smaken. Min läskkonsumtion är så pass låg att den inte lär påverka min hälsa i alla fall, oavsett om vi pratar om det ökade kaloriintaget från sockrad läsk eller de eventuella problemen med sötningsmedel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Anledningen är enkel. Socker är beroendeframkallande, ersättningsmedlen än mer beroendeframkallande (faktiskt mer än illegala droger i vissa fall), så i slutändan säljer de fler liter läsk.

Kan rekommendera Beroendehjärnan av Martina Johansson, är väldigt intressant / skrämmande läsning.

Så socker är beroendeframkallande och sötningsmedel mer än så - och båda mer än illegala droger såsom kokain?

Hur kommer det sig att vi inte hört sådana historier om folk som rånat butiker på allt deras socker då?

Om A orsakar B så betyder också att mer av A ska leda till mer av B.
Exempel: Mobiler orsakar hjärncancer.
Konsekvens: Ökad prevalens av hjärncancer.
Verklighet: Ingen signifikant av ökning av prevalensen av hjärncancer sedan smartphones-explosionen trots att nästan två decennier har passerat.

Vi borde därmed ALLA känna någon som har allvarliga problem med socker och som spenderat alla sina pengar på rent socker istället för vanlig mat. Socker borde vara en konstant bristvara i butiker men besök gärna valfri mataffär nu så ska du få se att hyllorna är fyllda med socker. Det borde även finnas jättemånga med diabetes än vad det faktiskt gör.

Vänligen tillämpa kritiskt och konsekvent tänkande när du läser böcker. Författarinnan du nämner är dessvärre en kvacksalvare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Så socker är beroendeframkallande och sötningsmedel mer än så - och båda mer än illegala droger såsom kokain?

Hur kommer det sig att vi inte hört sådana historier om folk som rånat butiker på allt deras socker då?

Om A orsakar B så betyder också att mer av A ska leda till mer av B.
Exempel: Mobiler orsakar hjärncancer.
Konsekvens: Ökad prevalens av hjärncancer.
Verklighet: Ingen signifikant av ökning av prevalensen av hjärncancer sedan smartphones-explosionen trots att nästan två decennier har passerat.

Vi borde därmed ALLA känna någon som har allvarliga problem med socker och som spenderat alla sina pengar på rent socker istället för vanlig mat. Socker borde vara en konstant bristvara i butiker men besök gärna valfri mataffär nu så ska du få se att hyllorna är fyllda med socker. Det borde även finnas jättemånga med diabetes än vad det faktiskt gör.

Vänligen tillämpa kritiskt och konsekvent tänkande när du läser böcker. Författarinnan du nämner är dessvärre en kvacksalvare.

Jag tycker också sockerberoende-diskussionen är väldigt överdriven, men du blandar ihop konsekvenser av ett beroende och konsekvenser av kostnaden och utbudet av det beroendeframkallande. Hade socker varit en dyr bristvara så kanske det hade sett annorlunda ut helt enkelt, jag tror inte folk hade brutit sig in på Ica ändå förstås, men det går inte att dra några slutsatser av att folk inte bryter sig in på Ica idag eller spenderar alla sina pengar på socker när socker finns lättillgängligt i alla butiker och kostar typ inget.

Hade amfetamin kostat säg fem kronor dosen och funnits på Ica så hade vi sannolikt inte haft så mycket inbrott av amfetaminmissbrukare exempelvis och folk hade inte lagt alla sina pengar på amfetamin heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag tycker också sockerberoende-diskussionen är väldigt överdriven, men du blandar ihop konsekvenser av ett beroende och konsekvenser av kostnaden och utbudet av det beroendeframkallande. Hade socker varit en dyr bristvara så kanske det hade sett annorlunda ut helt enkelt, jag tror inte folk hade brutit sig in på Ica ändå förstås, men det går inte att dra några slutsatser av att folk inte bryter sig in på Ica idag eller spenderar alla sina pengar på socker när socker finns lättillgängligt i alla butiker och kostar typ inget.

Hade amfetamin kostat säg fem kronor dosen och funnits på Ica så hade vi sannolikt inte haft så mycket inbrott av amfetaminmissbrukare exempelvis och folk hade inte lagt alla sina pengar på amfetamin heller.

Nikotin är i klass med kokain när det gäller hur svårt det är att sluta med det. Men kokain förstör hjärnan mer än vad nikotin gör.

Jag har svårt att se att socker skulle göra samma slags beroendeframkallandes skador som exempelvis kokain. Och du ser helt enkelt inte eller hör inte regelbundet berättelser om folk som snortar socker via näsa eller anal, eller äter det direkt ur påsen (som reaktion på att de behöver en starkare kick och känner av minsta abstinenssymtom mycket kraftfullare pga. kraftfullare kick av det).

Definitionen av ett beroende är att det på något vis förstör ditt liv: ekonomiskt, socialt och/eller hälsomässigt talat. Så visst, här skulle socker kunna stämma in hos vissa som "drabbats" av fetma som följd av deras sockerkonsumtion.

Frågan återstår dock om det är lika beroendeframkallande som exempelvis nikotin och kokain och skulle ha sådana förödande effekter på hjärnan. Jag ställer högst tveksam till det sistnämnda som sagt var.

Jag är relativt säker på att socker är lättare att sluta med än vad nikotin och kokain är vilket därmed betyder att socker är mindre beroendeframkallande än nikotin och kokain.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det går väl att kolsyra äppeljuice, kanske skulle likna cider?

Framförallt kan det vara precis lika sött och samma kaloriinnehåll utan att vara extra sötat, det finns ju många naturligt söta substanser i olika frukter och grödor

Jag funderade på om Pepsi kunde reducerat sockret med 20% utan att tillsätta illasmakande sötningskemikalier.

Lite ot men....när man är i en matvarubutik och handlar något annat än råvaror så är det man köper i princip alltid sockrat.
Är det "lägre socker" i varan så är det istället tillsatt sötningsmedel.

Några exempel.

Felix Pommes frittes "gjord av 100% svensk potatis" men innehåller även druvsocker.

Heinz tomat ketchup, 22% socker.

Barnens grillkorv från Lithells, ~1% druvsocker.

Men när man lagar någonting själv så är det sällan socker tillsätts utom i bakverk och kakor... och det smakar fint ändå.

Om jag äter en kanelbulle så känns det rimligt att den innehåller sockrad, men behöver verkligen grillkorven och pommes till barnen artificiellt sötas?