Permalänk
Medlem

Tack för benchmarken Zyril, jag tror inte folk får någon notifikation när en post editeras (jag såg den inte förrän nu) så skapar mest denna kommentar så alla kan ta del av informationen snarast möjligt.

Permalänk
Medlem

Skönt att de fungerar för vissa iaf, hoppas att min Ryzen ska fungera också, jag får den på Måndag.

Fick för övrigt ett email från Inet där de varnade för att flera hade klagat på att den andra hårddisken inte var inställd och en PDF hur man ska göra det.

Sen det där med db, Zyrill säger 50 med mobilen hållen direkt mot fläkten, det är ju egentligen inte jätterealistiskt eftersom du aldrig har örat så nära. Kanske de som mätt lägre (20-40) mäter från ett mer realistiskt avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dushatar:

Skönt att de fungerar för vissa iaf, hoppas att min Ryzen ska fungera också, jag får den på Måndag.

Fick för övrigt ett email från Inet där de varnade för att flera hade klagat på att den andra hårddisken inte var inställd och en PDF hur man ska göra det.

Sen det där med db, Zyrill säger 50 med mobilen hållen direkt mot fläkten, det är ju egentligen inte jätterealistiskt eftersom du aldrig har örat så nära. Kanske de som mätt lägre (20-40) mäter från ett mer realistiskt avstånd.

Jag fick också mailet om hårddisken, och mycket riktigt var inte min partitionerad i förväg. Snabbt fixat såklart men lite slarvigt och dåligt kanske...

Du har såklart helt rätt angående ljudnivån @Dushatar, det är inte rimligt att mäta som jag gjorde. Jag testade att mäta uppe på skrivbordskanten istället och där ligger ljudnivån på kanske 30-35 dB. Får man dessutom bort datorn lite under skrivbordet så hörs det betydligt mindre, jag var nog mest över-misstänksam. Jag ställde även in fläktarna på "Silent"-mode i BIOs och körde några benchmarks till utan problem med vare sig högt ljud eller för hög temperatur, så jag kan rekommendera det.

I övrigt presterar datorn riktigt bra, jag har spelat både Diablo 2 Resurrected med maxade inställningar i konstanta 60 FPS (cappat där) och Back 4 Blood med Epic (ultra) grafikinställningar i 1440p och då med en FPS mellan 150-200 (ofta i det övre spannet).

Inga krascher, bluescreens eller andra problem, så hoppas att det fortsätter så och även blir så för dig med din dator!

Permalänk
Medlem

Fick min auros moden s (ryzen) i fredags och haft en del problem så blir att lämna tillbaka den. Ljudnivån låg på 40-50db bara av att vara igång, den 2a disken var inte aktiverad samt att allt kopplat till datorn har dött två gånger på två dagar (själva datorn var fortfarande igång). Inga krascher. Rekommenderar att köpa annat. Behöver jag fabriksåterställa datorn innan jag lämnar tillbaka den?

Permalänk
Skrivet av Chooba:

Fick min auros moden s (ryzen) i fredags och haft en del problem så blir att lämna tillbaka den. Ljudnivån låg på 40-50db bara av att vara igång, den 2a disken var inte aktiverad samt att allt kopplat till datorn har dött två gånger på två dagar (själva datorn var fortfarande igång). Inga krascher. Rekommenderar att köpa annat. Behöver jag fabriksåterställa datorn innan jag lämnar tillbaka den?

Ja det behöver du göra, annars debiterar dom 600kr för det. Väldigt lätt att göra det dock, håll in shift medan du trycker på starta om datorn så kommer du till menyn.

Permalänk
Medlem

Fick min aorus model s (ryzen) igår verkar prestera skapligt dock lite låga 3d mark score kan jag tycka 16 488 time spy score 17 211 gpu score. Överlag inga problem i övrigt förutom även jag kan tycka ljudnivån är lite väl hög ca 47 db vid örat.

Permalänk
Medlem

Har fått hem min [ryzen] och testat lite och är inte nöjd alls =/, den presterar som andras i 3dmark och har inte fått några krascher det lilla jag har spelet.

Men ljudnivån är ju helt tokig även fast man ställt in den på silent i bios, Utan silent mode så gick fläktarna på max bara man öppna chrome. Nu går dom upp och ner som en jojjo vid surfande och vid spelande så lyckas datorn överösta ljudet i mina hörlurar även vid lättare spel som path of exile med låga Grafik inställningar

Har lite funderingar kring youtube länk så här låter datorn när jag startar om den eller startar den ljudet är 8 sekunder in i videon, så ska la inte en fläkt låta? tycker det låter lite som när man stoppar en fläkt med sitt finger typ.

Har inte haft amd på mååånga år men är det normalt att package tempsen hoppar upp till 75c när man surfar på t.ex sweclockers? o.o

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spatten:

Har fått hem min [ryzen] och testat lite och är inte nöjd alls =/, den presterar som andras i 3dmark och har inte fått några krascher det lilla jag har spelet.

Men ljudnivån är ju helt tokig även fast man ställt in den på silent i bios, Utan silent mode så gick fläktarna på max bara man öppna chrome. Nu går dom upp och ner som en jojjo vid surfande och vid spelande så lyckas datorn överösta ljudet i mina hörlurar även vid lättare spel som path of exile med låga Grafik inställningar

Har lite funderingar kring youtube länk så här låter datorn när jag startar om den eller startar den ljudet är 8 sekunder in i videon, så ska la inte en fläkt låta? tycker det låter lite som när man stoppar en fläkt med sitt finger typ.

Har inte haft amd på mååånga år men är det normalt att package tempsen hoppar upp till 75c när man surfar på t.ex sweclockers? o.o

Så låter det för min dator (intel versionen) också vid uppstart av datorn. Har även haft samma problem med att fläktarna går upp och ned vid t.ex. öppnande av firefox på datorn. Men är rätt säker på att det går att konfigurera, om jag minns rätt finns det en inställning i BIOS som istället för att fläktarna stegrar upp och ner som en jojo kan göra så att fläktarnas hastighet blir lite mer konstant.

Kan tyvärr inte kolla exakt vad inställningen hette då jag har packat ner datorn för retur, men leta bland inställningarna för fläkten.

Permalänk
Medlem

Har spelat ikväll i ca. 2 timmar och haft en krasch hittills.. Allt frös och sen startade datorn om sig. Jag som har suttit här hela tiden och hoppats på att jag ändå fått ett "bra ex", men man kanske ska inse att om flera har problem så ska man inte hoppas på för mycket.

Jag ska skicka ett mail till Inets kundsupport och höra vad som gäller. Jag skulle gärna vilja ge datorn en chans med anledning av prisvärdheten, men om den inte fungerar som den ska är det ju inte värt det. Det kluriga är att jag får ut bra temperaturer, relativt låg ljudnivå och i övrigt inga konstigheter, samtidigt som man vet hur svårt det är att hitta något som känns någorlunda prisvärt i dagens marknad...

Får klura över natten och se vad jag landar i för beslut.

** Uppdatering **

Jag har satt "Core Performance Boost" till "Disabled" i BIO's nu efter att ha läst den här tråden på Reddit https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/m9wdz0/solved_amd_... och får nu bättre temperaturer överlag. När jag tidigare körde Chrome så hade jag 55-60C i temperatur och med CPB av så ligger jag på kanske max 40 och en betydligt tystare dator. I spel så maxade jag ut på 52C och samma låga ljudnivå.

Från HWMonitor

** Uppdatering 2 **
Körde 3DMarks Time Spy igen och fick följande resultat med CPB av.

Märkbar skillnad i CPU-score men snittade väl i runda slängar 10-15 grader lägre i temperatur och även märkbar ljudnivå här. Fortfarande ett ganska bra (?) resultat överlag och enligt 3DMark så borde det fortfarande ge mycket bra prestanda och FPS i de flesta spel då jag fick exakt samma prognos på FPS i de spel det ger en prognos för.

Skrivet av Spatten:

Har inte haft amd på mååånga år men är det normalt att package tempsen hoppar upp till 75c när man surfar på t.ex sweclockers? o.o

Om du väljer att behålla datorn, testa att likt mig att inaktivera "Core Performance Boost" och se om du upplever någon skillnad. Chrome är ju ökänt för att vara ganska CPU-krävande överlag för att vara en browser, men spikes på upp till 75C känns helt orimligt.

Permalänk
Medlem

Jag har fått min burk och jag har haft problem med grafikkortet hela helgen, fast på error 43... Fick det att funka igårkväll någon timme och sen spelade jag rdr2 2-3 timmar imorse men efter lunch så fick jag samma problem igen och nu kan jag inte lösa det. Har prövat att ändra PCIe mellan 4 och 3 i bios, revertat till tidigare drivrutiner, nuvarande och den nya .98 versionen. Har försökt uppdatera BIOS men det är också ett helvete med fel ID felmeddelande oavsett vilken version jag laddar ner från gigabytes hemsida... Vilken röra. Ska pröva att installera W11 och se om det hjälper men jag tror oavsett så kommer jag nog göra retur på denna dumburk.

EDIT: Ska tilläggas att jag prövat fullständiga ominstallationer av drivrutinen med hjälp av DDU -> ren ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Jag har fått min burk och jag har haft problem med grafikkortet hela helgen, fast på error 43... Fick det att funka igårkväll någon timme och sen spelade jag rdr2 2-3 timmar imorse men efter lunch så fick jag samma problem igen och nu kan jag inte lösa det. Har prövat att ändra PCIe mellan 4 och 3 i bios, revertat till tidigare drivrutiner, nuvarande och den nya .98 versionen. Har försökt uppdatera BIOS men det är också ett helvete med fel ID felmeddelande oavsett vilken version jag laddar ner från gigabytes hemsida... Vilken röra. Ska pröva att installera W11 och se om det hjälper men jag tror oavsett så kommer jag nog göra retur på denna dumburk.

EDIT: Ska tilläggas att jag prövat fullständiga ominstallationer av drivrutinen med hjälp av DDU -> ren ominstallation.

Är det Ryzen-modellen du köpte också? v496 från Nvidia verkar inte vara jättepoppis hos användarna direkt..

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Permalänk
Medlem

Blir bara värre och värre för mig med min burk. Satte på den tidigare idag och då gick bara fläkten igång, inget annat, inte ens symbolen där fram lös upp. Stängde av den och satte på den igen, nu går datorn igång, men inget annat och det verkar som om datorn försöker starta om sig själv om och om igen? Fick hålla inne power knappen och stänga av den, nu rör jag den inte mer. Men hur ska jag fabriksåterställa den när den inte ens går igång ordentligt? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyril:

Är det Ryzen-modellen du köpte också? v496 från Nvidia verkar inte vara jättepoppis hos användarna direkt..

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Stämmer, har prövat 496-versionen dem har uppe på officiella sidan samt .98 hotfixen. Har också prövat att revertera tillbaka till 465 (tror jag det var) men fick samma beteende där. Error 43 kan bero på rena fel i hårdvaran också har jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Stämmer, har prövat 496-versionen dem har uppe på officiella sidan samt .98 hotfixen. Har också prövat att revertera tillbaka till 465 (tror jag det var) men fick samma beteende där. Error 43 kan bero på rena fel i hårdvaran också har jag läst.

Jobbigt värre! Jag undrar vad som gör att det blir så mycket olika problem med en och samma produkt som i det här fallet. Man är ju inte jättesugen på att chansa och bara köra på med risk för att det blir värre, samtidigt som man inte heller vill börja om på nytt och försöka hitta något som känns någorlunda värt att lägga pengarna på.. Men lite mer tid och testning ska jag nog ge den för att ha mer grund att stå på i ett beslut.

Permalänk
Medlem

Jag känner exakt likadant, omöjligt att få likvärdiga grejer för samma pris. Men samtidigt även om man skulle få igång den känns det inte som det är värt att behålla ändå för vad kommer strula om 6 månader? Ett år?

Permalänk
Medlem

https://cdon.se/hemelektronik/infinity-cdon-rt-9-rtx-3080-p82...

Den här kanske? Två tusen kronor mer och man blir av med 2tb SSD lagring men man får toppmodellen från sprillans nya intelserien samt ett modulerbart chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Jag känner exakt likadant, omöjligt att få likvärdiga grejer för samma pris. Men samtidigt även om man skulle få igång den känns det inte som det är värt att behålla ändå för vad kommer strula om 6 månader? Ett år?

Precis, hur länge vågar man ta risken att ändå få skicka tillbaka / reklamera den i framtiden pga. undermåligt bygge, det är frågan..

Skrivet av Lagge:

https://cdon.se/hemelektronik/infinity-cdon-rt-9-rtx-3080-p82...

Den här kanske? Två tusen kronor mer och man blir av med 2tb SSD lagring men man får toppmodellen från sprillans nya intelserien samt ett modulerbart chassi.

Den såg väldigt intressant ut, framförallt med tanke på att man kan uppgradera den själv när det väl behövs och dessutom får nya generationens Intel + möjlighet att stoppa i DDR5-minnen om man vill i framtiden. Gissningsvis är den även betydligt tystare än Aorus-modellen.

Permalänk
Medlem

Synd bara att den förmodligen blinkar lika mycket som ett discotek på 70-talet samt att den har vattenkylning, föredrar luft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chooba:

Blir bara värre och värre för mig med min burk. Satte på den tidigare idag och då gick bara fläkten igång, inget annat, inte ens symbolen där fram lös upp. Stängde av den och satte på den igen, nu går datorn igång, men inget annat och det verkar som om datorn försöker starta om sig själv om och om igen? Fick hålla inne power knappen och stänga av den, nu rör jag den inte mer. Men hur ska jag fabriksåterställa den när den inte ens går igång ordentligt? :/

Kontakta supporten, begär att få reklamera datorn. Detta då det uppenbarligen är något fel på den. https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_LKPG:

Nu har jag packat upp och startat datorn samt börjat ladda ner spel (bara hunnit starta något enklare; WoW shadowlands som förstås flyter utan problem med maxade inställningar).

Unboxing-experience var bra tycker jag. Dator och tillbehör var snyggt packade i lådan och själva chassit låg i en skyddande tygpåse. Kändes lite premium.
Wi-fi-antennen som följer med har magnet så att den håller sig kvar på chassit (eller om man sätter den på något annat med järn).
Jag maxade ut mitt 100/100 över wifi så bra drag i den ändå (kör ett unifi-nät hemma så det hjälper väl).

Ljudnivån var inte tyst som en laptop, men inte störande hög enligt mig. Men som sagt, jag har inte pressat den än.
Återkommer med mer uppdatering senare.

Hur har det gått för dig med ljudnivån? Har själv köpt datorn och är på gränsen till att lämna tillbaka den pga hur högljudd den är. Vad upplever du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

https://cdon.se/hemelektronik/infinity-cdon-rt-9-rtx-3080-p82...

Den här kanske? Två tusen kronor mer och man blir av med 2tb SSD lagring men man får toppmodellen från sprillans nya intelserien samt ett modulerbart chassi.

gtsa datorn länk

Intel Core i9 12900K (F)
Hastighet 5.2 GHz - Turbo (vattenkylning)
Antal kärnor 8 st kärnor - 16 trådar

är väl förmodligen bara en felskrivning men deras dyrare model har rätt spec

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

gtsa datorn länk

Intel Core i9 12900K (F)
Hastighet 5.2 GHz - Turbo (vattenkylning)
Antal kärnor 8 st kärnor - 16 trådar

är väl förmodligen bara en felskrivning men deras dyrare model har rätt spec

Jag ser inte vad som är skillnaden, förtydliga gärna!

Permalänk
Medlem

Lämnar tillbaka min idag. Vad tror ni om denna istället?

https://www.inet.se/produkt/1978472/aorus-model-x-ryzen-9-32g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chooba:

Lämnar tillbaka min idag. Vad tror ni om denna istället?

https://www.inet.se/produkt/1978472/aorus-model-x-ryzen-9-32g...

Den finns inte tillgänglig, plus vill du gå tillbaka direkt till Aorus efter detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Den finns inte tillgänglig, plus vill du gå tillbaka direkt till Aorus efter detta?

Ja det har du ju rätt i. Blir nog att hålla mig borta från Auros ett tag Men jag har inte bråttom, får kolla runt lite, tråkigt bara för den jag köpte var så prisvärd :/

Permalänk

Har spelt lite mer i helgen och vill, som balans till alla problem som lyfts här berätta att jag fortfarande är väldigt nöjd.
Kör visserligen alltid med Bose-lurar när jag spelar, men tycker inte att ljudnivån stör vid vanligt surfande.
Enda strulet har varit med att bt-musen (gamingmus) tappade kontakten vid ett tillfälle. Lite kritiskt då jag körde d2 HC då, men snabbt åtgärdat med att reconnecta musen.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats få igång graffikortet igen, som jag skrivit tidigare så har jag prövat med gamla drivrutiner innan. Men när jag prövade 465 idag så gick den att installera och efter det så kunde jag uppa versionsnivån till 472 (som inte fungerade tidigare). Dock fungerar inte 496 överhuvudtaget, den verkar superkörd oavsett vilken sub-version man använder.

Jag ska ringa upp inet kundservice och säkerställa hur vattentät garantin är, kan jag lämna tillbaka den om den får nya problem utan konstigheter i tre år framöver så behåller jag den. Ljudnivån är lite högre än vad jag trodde men inte för hög och en mer prisvärd maskin i denna prisklass går inte att få tag på för tillfället, så det får vara värt det.

Ska hålla koll på om nästa version efter 496 från nvidia fungerar, vill inte vara fast på 472 för alltid.

Permalänk
Medlem

Ok glöm vad jag skrev datorn kraschade inte mindre än en halvtimma efter att jag installerade 472 (jag har inte fått krascher innan), jag spelade inget spel utan hade bara en virtuell session till jobbet framme. Jag orkar inte hålla på och kommer att skicka tillbaka datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Ok glöm vad jag skrev datorn kraschade inte mindre än en halvtimma efter att jag installerade 472 (jag har inte fått krascher innan), jag spelade inget spel utan hade bara en virtuell session till jobbet framme. Jag orkar inte hålla på och kommer att skicka tillbaka datorn.

Tråkigt, men inte helt oväntat! Jag tyckte jag fick viss stabilitet i min burk efter lite ändringar i BIOS men har upplevt att den kraschar igen. Efter samtal med Inet har jag bestämt mig för att lämna tillbaka min dator också. Det känns inte rimligt att det är så många som har problem med en och samma produkt, så det är inget jag vågar satsa på under längre tid.

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag, inga crashar än (håller på att ladda ner spel att testa), men satan vad den är högljud. I reklamen skröt de med att denna skulle vara tystare än en vanlig dator, men den låter ju som ett sågverk. Tveksamt om jag kommer kunna ha kvar den även om den fungerar perfekt, då min flickvän jobbar bredvid mig på samma skrivbord och hon är rätt känslig för störande ljud.