Permalänk
Skrivmaskin

Vilka skärmar vill du se i testlabbet?

Hallå! I oktober rullade vi ut en artikel om att skärmtestandet återupptas även utanför testpiloterna och publiceringen av testet av en kompetent jätteskärm närmar sig. Om det är några särskilda aspekter som du tycker är av intresse hos en bjässe till spelskärm, finns alltså lite tid kvar att uttrycka önskemål.

Det jag är mer intresserad av är vilka skärmar du vill se testas härnäst, och vilka aspekter du är extra intresserad av? Att verifiera tillverkarnas specifikationer om färgomfång och -korrekthet kommer fortsatt att vara del i testerna, men sådant är sällan det viktigaste i att avgöra om en skärm är bra. Mjuka värden som går att utvärdera efter användning är en tung del i att bedöma produkten, och något som blir lättare och bättre med fler skärmreferenser i bagaget.

Vad de viktiga mjuka egenskaperna innebär skiljer en aning från skärm till skärm, användningsområde till användningsområde och person till person. Därför är det högintressant att höra vad som är viktigt för dig och vilka skärmar som intresserar dig. Dela gärna med dig av dina tankar i tråden, så kan jag rivstarta 2022 med spännande skärmar på skrivbordet. Det kan alltså handla om allt från nyfikenhet kring den bästsäljande modellen på Prisjakt, till mer perifera produkter med kvadratiskt format och ett tillhörande särskilt behov

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna att ni testar msi 34 MPG Artymis 343CQR. Jag vcill gärna att ni testar större skärmar och bredare skärmar så vi kan se vilka finneser som finns i dom.

Permalänk

Viktigast för mig som fotograf är färgåtergivning och kalibrering.
Några jag skulle vilja se test av:
Eizo ColorEdge CG2730
Eizo ColorEdge CS2740 4K
Eizo ColorEdge CG279X
EIZO ColorEdge CG319X

Permalänk
Rekordmedlem

Stora skärmar, gärna test av tvar till datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

40” - 49” 4K skärmar. I samband med det en diskussion om hur vissa egenskaper kan värderas annorlunda på en stor skärm (VESA fäste, fötter, bildförhållande, böjning etc.)

Permalänk
Medlem

Alla typer av Ultrawide (eller skärmar ~40") 4K med högre frekvens och >34" skulle vara underbart att se!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Alltså det vore superintressant om ni kunde ta in Ytterberg å testa min skärm jag har nu och typ kalibrera den och se hur bra den blir...?

Permalänk
Medlem

Läser med intresse test av budgetskärmar. Inte alla som är hardcore gamers och vill ha/behöver det största och snabbaste. 2-3 st 1080p 144 hz om året utöver alla andra skärmar så tror jag att det blir en bra balans för att nå ut till alla målgrupper.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Prispressade större skärmar som är 32"-43"

Permalänk
Medlem

Den första OLED gamingskärm under 34 tum, så fort den kommer ut. LG släpper strax en ultrawide på 34 tum.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Fyndjägare

Säkert bara jag som vill se denna på test. Men format och storlek är perfekt för min datorhörna.

MSI MAG 301RF
30" Ultrawide 200Hz IPS 2560x1080
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5827566

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Säkert bara jag som vill se denna på test. Men format och storlekt är perfekt för min datorhörna.

MSI MAG 301RF
30" Ultrawide 200Hz IPS 2560x1080
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5827566

Ja jag har ju inget att göra riktigt med ditt val men tror du inte den upplösningen blir lite väl pixlig på en så stor skärm?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se ett test av HDMI2.1 skärmar, där man avväger vilken skärm skulle passa bäst till både PC och PS5.
Är själv ute efter en skärm som skulle fungera till båda.

Pratade med en säljare hos en välrenommerad databutik, som påstod att jag borde köpa en TV till PS5an, "då konsoler är gjorda för TV" enligt hans påstående.

Svaret från TV-butiken var att "Vi brukar skicka kunderna till databutiken, när dom frågar efter en skärm till PS5an, då det finns ingen riktigt bra TV för den"

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

32" 4K 144Hz är mest intressant för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle gärna se fler tester av skärmar där fokus ligger på korrekt färgåtergivning och att de passar bra för foto/cad/grafisk design i lite olika prisklasser och storlekar.

Nåt annat som vore intressant är en artikel kring hur man ska tänka kring en stor skärm eller flera mindre stora skärmar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Gör test med och om HDR tack.

Samt budgetskärmar. Det behövs sägas för det kommer komma massor med förslag på skärmar enbart en bråkdel av sweclockers läsare har råd med. Det är intressant, men enbart som läsning, inte som köptips för flertalet.

Funktioner vill vi se med.
Min MAG274R 27 har en mjukvara som jag kan ställa profiler i till tex spel.
Så ljusstyrka, kontrast och alla andra inställningar är som jag vill när spelet startar.
Väldigt smidigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om ni nu ska börja testa mer skärmar hoppas jag att Sweclockers börjar dela in dessa i kategorier.

Normala och stora skärmar för spel
Superbreda skärmar
Skärmar som är tänkta för fotografer, färgåtergivning och kalibrering

Även funktioner är intressant. Har sett att man kan ha flera skärmar i skärmen på vissa
något större skärmar. Hur funkar det i praktiken egentligen.

Är det en fördel med skärmar som har hög uppdatering i spel.

Har skärmen HDCP och kan användas som TV etc.

Permalänk
Medlem

Ni får gärna testa skärmar som är lämpade för foto- och videoredigering för hemanvändare och hemanvändares plånbok.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Lenovo G27q-20

EDIT:
Såg nyss att det finns en testpilot som recenserat "Lenovo Legion Y27q-20". Den har typ exakt samma specs som Lenovo G27q-20. Någon som vet skillnaden mellan dessa två?
https://www.sweclockers.com/testpilot/28972-testpilot-lenovo-...

Permalänk
Medlem

För hemmakontorsanvändbarhet vill jag se mer av daisychaining/MST och hur mycket man nu och framöver kommer kunna driva via en usb-c-sladd. Att kunna koppla alla jobbdatorer/gamingriggar, bärbara och stationära bara med en sladd utan dockningsstation är framtiden. Nätverk, usbhub, skärm/tangentbord, högtalare - allt kopplat i samma skärmsetup och inte kors och tvärs.

Hur ser det ut med displayport över usb-c standarder framöver, klarar den både data och bildöverföring på ett rimligt sätt och vilka skärmar stöder det.

Och HUR KAN NYA MACBOOK BARA STÖDJA EN EXTERN SKÄRM 2021? Vad hände där? MST är ju inte direkt något nytt?

Det måste finnas fler än jag som lever tillsammans med någon som inte tillåter hur mycket som helst utan att det ska vara clean?😉🤣

(jag har just styrt upp hemmakontoret i detta syfte)

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av hypermode:

Ja jag har ju inget att göra riktigt med ditt val men tror du inte den upplösningen blir lite väl pixlig på en så stor skärm?

Stör mig inte på det, mitt avstånd 70-80cm öga till skärm.
Har 29" Ultrawide 2560x1080 nu, bredd på bildyta är 67cm. Perfekt för mitt synfält och jag slipper höja/sänka blicken (nacken) som en motsvarande bred 16:9 skärm skulle innebära.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Acer 28" Nitro XV282KKV 4K 144 Hz HDMI 2.1 HDR

https://www.inet.se/produkt/2218910/acer-28-nitro-xv282kkv-4k...

Och

Samsung Odyssey G7 S28AG700 28" bildskärm för gaming

https://www.inet.se/produkt/2219781/samsung-28-odyssey-s28g70...

Permalänk
Medlem

Större skärmar ja, helt klart. Intresset för större och mer högupplösta skärmar ökar både bland hemanvändare och för arbete.
24" 1080p räcker inte riktigt längre, frånsett för de som vill ha billigast möjliga eller de som sysslar med mer seriös esport. Även 27" kan börja hamna i samma kategori.
Testa sen inte heller bara mängdskärmar som inte tillför så mycket, utan nya modeller som sticker ut på ett eller annat sätt.

Ser gärna att det testas hur de presterar när det gäller "input lag" och responstid m m.

Sen det som bör undersökas och lyftas fram är specifika egenheter för de enskilda skärmarna. T ex något man inte direkt enkelt kan utläsa av specifikationerna eller något ni reagerar på.
Såväl positivt, som negativt, men även unika egenheter eller märkliga val.
Fokusera mer på sådana saker, då kan testerna tillföra ett mervärde som man inte kan få av att bara läsa specifikationerna.

Hur upplevs skärmen i allmänhet, prestanda, användning, ergonomi, format/storlek osv.

Även bra att testa saker som diskuteras el påstås kring skärmarna, stämmer det som rapporteras på nätet kring den aktuella skärmen (både positivt och negativt).

Ta exemplet med Gigabyte FV43U.
Utifrån specifikationerna verkade den ju rätt bra, men visade sig senare i mer djupgående tester vara rätt medioker och ha märkliga fel (pixlar som påverkar närliggande pixlar, otydlig text, inte hemskt snabb osv).

Permalänk
Medlem

OLED skärmar!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Vore intressant att verkligen testa högfrekvensskärmar. Se om dom verkligen håller måttet på input delay och refresh rates, speciellt dom skärmarna som inte är TN. Just input delay är av intresse på alla skärmar.

Sen har vi ju En annan sak som det inte hörts så mycket om sen jay2cents tog upp det, g-sync och strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av HDR-skärmar. Sjukt hög uppdateringsfrekvens eller extremt stora skärmar är inte intressanta för mig.

Permalänk
Medlem

Skärmar med FALD, verkar som att mini-LED kommer ta fart framöver och kanske även OLED i mindre storlekar. Uppgraderar jag min skärm blir det till en som stödjer ordentlig HDR.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett test av skärmen LG UltraGear 34GP950G 34" - och i synnerhet se en jämförelse mot föregångaren LG 34GN850 34".

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5734388

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill inte se någon specifik skärm.
Jag skulle dock gärna se tester av skärmar i olika prissegment för att man enklare kan skaffa sig en bild 😂 av vilka skillnader det gör med högre prislappar eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se Mi Curved Gaming Monitor 34” då den har bra bang-for the buck + att jag har en själv.

Visa signatur

| P4 2,8GHz @ ~3,2ghz 860fsb, 2*512Mb DDR A-DATA3200, 280gig hdd (1x200, 1x80), albatron PX865P, ExcalibuR Radeon 9800Pro @ 411/351(ej maxat) |