Permalänk
Medlem

Neurala nätverk

Är det inte någon som ägnar sig åt neurala nätverk på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Skrev en egen liten implementation för tio år sedan, inte haft användning för NN i verkligheten hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Skrev en egen liten implementation för tio år sedan, inte haft användning för NN i verkligheten hittills

Jag vet inte om jag älskar neurala nätverk egentligen, men skall nu skriva en masteruppsats med neurala nätverk. Det som ändrats på tio år är att de är mycket lättare att implementera i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kolla in https://www.ai.se/en.
Var där för för några veckor sedan för ett seminarium och blev mäkta imponerad av deras modell.

Permalänk

Skrev min mastersupsats om graph neural networks applicerat inom neurovetenskap. I min forskning (fysik) använder jag nu Gaussian processes istället, lättare att tolka.

@afulm vad skall skriva din uppsats om? Vilket fält?

Förtydligande
Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem

Vi gjorde NN i skolan i en AI kurs, där den i slutändan spelade Othello. Inte ens varit i närheten av att använda det sen dess, och det är snart 20 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowbro's Bro:

@afulm vad skall skriva din uppsats om? Vilket fält?

Jag ska approximera kvantmekaniska beräkningar (DFT) i materialvetenskap typ. Jag är själv inte någon fysiker, så mina kunskaper om kvantmekanik är begränsade. DFT-beräkningar är ju rätt tunga, så idén är väl att neurala nätverk skall kunna göra det simplare. Jag kommer att använda grafnätverk bland annat. Får se vad det blir av det hela.

Permalänk
Medlem

För att vara ett stort datorforum så får jag ändå konstatera att intresset för neurala nätverk är rätt ljumt.

Permalänk
Skrivet av afulm:

Jag ska approximera kvantmekaniska beräkningar (DFT) i materialvetenskap typ. Jag är själv inte någon fysiker, så mina kunskaper om kvantmekanik är begränsade. DFT-beräkningar är ju rätt tunga, så idén är väl att neurala nätverk skall kunna göra det simplare. Jag kommer att använda grafnätverk bland annat. Får se vad det blir av det hela.

Spännande! DFT är ju tungt så det förslår, så om inte annat blir det ju ett väldigt häftigt data science-problem!

Låter ganska likt min egen forskning, där jag också gör modeller för att till viss del ersätta DFT.

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowbro's Bro:

Spännande! DFT är ju tungt så det förslår, så om inte annat blir det ju ett väldigt häftigt data science-problem!

Låter ganska likt min egen forskning, där jag också gör modeller för att till viss del ersätta DFT.

Detta gör ju mig nyfiken. Din profil säger Chalmers, jag får gissa att du är doktorand där. Jag kommer sitta på condensed matter och skriva uppsats under våren.