SSD-priser går ned 5–10 procent tidigt 2022

Permalänk
Melding Plague

SSD-priser går ned 5–10 procent tidigt 2022

Flertalet stora SSD-enheter på 1 000 GB och 2 000 GB är nere på under 80 öre per gigabyte och än är botten inte nådd.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Om jag byggde en ny dator nu hade jag nog inte ens brytt mig om att flytta över mina gamla hårddiskar. De fungerar väl och jag lagrar stora spel på dem om jag inte tror jag kommer starta dem så ofta, men med dessa priser hade jag hellre köpt en rejälare SSD.

Permalänk
Medlem

Återförsäljare vill få det och se ut som att de rabatterar produkterna på black friday och mellandagarna, när de egentligen så de ska kosta idag.

Permalänk
Medlem

Påverkar det här SSD för audiofiler också?

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av ernstp:

Påverkar det här SSD för audiofiler också?

De har en inverterad prisutveckling och går istället upp med 5 till 10 procent.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Permalänk
Medlem

I'll believe it when I see it.

Permalänk
Medlem

Trevligt skall handla en på mellandagarna hade jag tänkt 500 gb x2 räcker ingen stanns längre .

Permalänk
Medlem

Dags för en jordbävningsöversvämmningsbrand snart då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De har en inverterad prisutveckling och går istället upp med 5 till 10 procent.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Det var synd, jag som var sugen på att köpa en riktigt bra ssd för kritiskt musik lyssnande, det där lilla extra ni vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det var synd, jag som var sugen på att köpa en riktigt bra ssd för kritiskt musik lyssnande, det där lilla extra ni vet

Lyssnar du via streamingtjänster måste du ju först lägga 23000 kr på en 5-portars Ethernet-switch och några tusenlappar på nätverkskablar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lyssnar du via streamingtjänster måste du ju först lägga 23000 kr på en 5-portars Ethernet-switch och några tusenlappar på nätverkskablar också.

Glöm inte att beställa egen publik IP också. Delar du IP-adress med andra kan detta skapa bakgrundsbrus i ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Glöm inte att beställa egen publik IP också. Delar du IP-adress med andra kan detta skapa bakgrundsbrus i ljudet.

Är det inte också så att varje stickpropp skall sitta på en egen säkring, och allra helst en egen elcentral? Annars blir det väl crosstalk och brus från de andra enheterna som smutsar sönder upplevelsen av det rena lena och lät torra ljudet?

Sen vete fan om man vågar lita på Svenska kraftnät alltså? Jag väntar med spänning på kraftverket för hemmabruk specialframtaget för en störningsfri audiofilupplevelse.

Permalänk
Trollfabrik
Skrivet av Ozzed:

Är det inte också så att varje stickpropp skall sitta på en egen säkring, och allra helst en egen elcentral? Annars blir det väl crosstalk och brus från de andra enheterna som smutsar sönder upplevelsen av det rena lena och lät torra ljudet?

Sen vete fan om man vågar lita på Svenska kraftnät alltså? Jag väntar med spänning på kraftverket för hemmabruk specialframtaget för en störningsfri audiofilupplevelse.

I'll show myself out

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

oof, jag som redan lagt en halv förmögenhet på Audioquest 5M HDMI kablar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Helt rätt!

Vill man vara ännu mer seriös betalar man för att dra en egen fiber till musiktjänstens datahall. Vill ju inte att ens musiks optiska signal kontamineras med ljus från andra våglängder i samma fiber, samt undvika att trafik passerar switchar som inte är audiophile grade.

Skrivet av Ozzed:

Absolut! Jag har hört att ett litet kärnkraftverk hemma är det som levererar jämnast ström. Har man inte möjlighet till det skulle jag nog byta ut alla kablar hela vägen från kraftverket fram till din utrustning, och sedan följa dina förslag. Frågan är bara var man hittar audiophile-kablar med rätt dimension för starkström.

Permalänk

Vanliga komsument SSDer går ner i pris. Men audiofil SSD följer guldpriset

Permalänk
Medlem

Det börjar nog brinna i nån fabrik, blir översvämming eller annan katastrof, så kan de dubbla priserna igen. Ibland tycker man vissa händelser kommer lite väl passande...

Permalänk
Medlem

Så Timbuktu ljög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det börjar nog brinna i nån fabrik, blir översvämming eller annan katastrof, så kan de dubbla priserna igen. Ibland tycker man vissa händelser kommer lite väl passande...

Detta evinnerliga tjat om konspirationer börjar bli lika tröttsamt som historien om modermodemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta evinnerliga tjat om konspirationer börjar bli lika tröttsamt som historien om modermodemet.

Hjärtat i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det som varit tröttsamt länge är snarare att branschen alltid lyckas hitta en ursäkt att höja priserna till orimliga nivåer när de sakta men säkert letat sig ner till rimliga nivåer efter förra dåliga ursäkten.

Behövs ju fan inte ens en "katastrof" längre utan det har på riktigt hänt att de varit ärliga och sagt att de tycker produkterna är för billiga, så de tänker strypa produktionen för att trissa upp priserna på konstgjord väg. Det, det är kärlek till konsumenterna det

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag tror inte att någon här har fått för sig att bränderna, elfelen, översvämningarna etc är planlagda för att trissa upp priserna. Det är snarare enormt ironiskt bara att det ofta sker i samband med låga priser. Samtidigt har flera tillverkare blivit anmälda (och dömda) för kartellbildning för att hålla DRAM-priser på en viss nivå.

Permalänk
Medlem

Den här nyheten och den tidigare om "Priserna på DDR5 och DDR4 sjunker första kvartalet 2022" är ju faktiskt positiva nyheter.
Känns inte som vi blivit bortskämda med det senaste året.

Det ökar chansen att det kanske blir lite nytt under 2022.

Permalänk
Medlem

Även om detta är en positiv nyhet så har ju inte utvecklingen på NAND området alls gått som man hoppades på för några år sedan. Det borde redan hänt att SSD och mekaniska diskar nått samma pris per GB nu inför 2022 men vi är ju inte ens i närheten du får 8TB (ibland 10TB) för samma pris som 2TB SSD. Vi är fortfarande i en situation där SSD duger till primär OS samt en del spel. Men inte så dugliga för back up av gammal data samt stora videobibliotek där har HDD's fortfarande en plats. Jag använder fortfarande mekaniska diskar i mitt system. Synd att 3.5" SSD'er aldrig blev en grej då prisutvecklingen aldrig gjorde dem mer åtkomliga.