The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Tragiskt med kvotering av alla olika hudfärger istället för att följa böckerna och alla härliga kontraster med folk som kommer ifrån olika delar av världen och det djup detta ger i handlingen. Jag stängde av efter första avsnittet då det var alldeles för många faktafel. Helt bissart hur dom fullkomligen mördat Perrin's karaktär och hans påhittade fru, tagit bort Nynaeve osv. Ingen av karaktärerna känns trovärdiga. Mat är ett skämt och Rosamund är bara pinsam att se på. Kan inte varit ett fan som regisserat då dom inte verkar ens ha läst böckerna, för då hade det inte sett ut så här. De hade med lätthet kunnat göra 10-20 säsonger och blivit det nya walking dead I längd, utan att bli lika urvattnat. Får hoppas den läggs ned snarast för att öka chanserna för att få en bättre dramatisering inom min livstid. Enda bra jag kan säga var att "great serpent" ringen var snyggt gjorda, blev som en mix av sten ringen för att nå tel'aran'riod och ringen för Aea Sedai. Trist!

Ja, redan där visste man ju att det skulle bli mindre bra då man inte ens kan göra en så simpel sak som att försöka få karaktärernas utseende att likna dem i böckerna.
Jag har inte sett serien alls och kommer inte göra det för att inte förstöra mina minnen och mentala bilder av en annars hyffsat bra bokserie som man började läsa som ungdom.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ja, redan där visste man ju att det skulle bli mindre bra då man inte ens kan göra en så simpel sak som att försöka få karaktärernas utseende att likna dem i böckerna.
Jag har inte sett serien alls och kommer inte göra det för att inte förstöra mina minnen och mentala bilder av en annars hyffsat bra bokserie som man började läsa som ungdom.

Det är nog ingen risk med tanke på hur enormt mycket det skiljer sig mellan böckerna och serien

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ok, sista avsnittet på säsongen är ju katastrofalt dåligt! Nu vill jag bara att de ska lägga ner serien helt. Karaktärerna är löjligt svaga och beter sig för korkat - känns som de kan göra precis vad som helst när som helst.
Även om man bortser helt från böckerna så är detta ju inte bra TV. Manusförfattarna är ju skräp. Fine att ändra saker från böckerna men då ska ju slutresultatet bli bra/underhållande. Det här känns som en B-film från tidigt 90tal. De hade bra källmaterial och sedan ändrade de en massa och det blev skit?
Det som störde mig mest när jag kollade:

  • Eye of the world är en igenväxt stegbrunn och där finns ingenting att hämta? Varför skulle de ta sig dit? Rand fick ju ingenting för att han tog kol på ishamael där, ingen banner, inget horn. Antar att sigillet i marken var ett av låsen? (Och varför skulle det vara viktigt? skulle ju ta typ en minut att förklara, max) Sedan var eye of the world en hyfsad besvikelse om man läst böckerna så det var lite trist att det inte var mer storslaget men det får man ju acceptera

  • Lan behöver hjälp av nynaeve för att spåra två pers genom the blight

  • Moiraine blir antagligen shielded (hur länge?) och håller då en kniv mot Rands hals - hon är ju shielded, ishamael kan ju ta bort den kniven hur lätt som helst och hon kan inte göra ett skit.

  • Nynaeve och Egwene kan hux flux joina en circle och de tillsammans med 3 andra tar kol på 10-20000 troll efter att hela armen har blivit massakrerad. Sätt dem på andra sidan muren istället?

  • Rand och ishamael - ishamael står bara där som ingenting och försöker inte göra något för att hindra Rand att använda baelfire (antar jag?) på honom (kul dock med fares fares )

  • Mat traskar tillbaka till shadar logoth av någon anledning, känns mest som en "jag lever fortfarande" grej i serien.

  • On the western shores (eller vad det stod). Fett coolt med seanchen och en make-shift-tsunami men hur vet någon som inte har läst böckerna var western shores är i förhållande till var resten utspelar sig? Jag vet ju iofs inte heller så det är bara någonstans, kan ta flera år att ta sig till vår del av världen.

  • Perrin står med en yxa i handen och gör INGENTING när fain och fades tar hornet. Visst han skulle ju antagligen tokdö om han försökte men ändå . Perrins karaktär framstår ju för övrigt som underbegåvad eller lätt lobotomerad. Visst han kan vara lite långsam/försiktig men nu framstår han ju som bara dum och bidrar inte med ett skit.

  • Loial kolar med enda prestation till sitt namn att han guideade gruppen genom the ways. Varför var det så bråttom att ta sig till eye of the world, det gav ju inget

  • Om sigillet var ett av låsen så vet folk som inte har läst böckerna inte ett skit om det så hela eye of the world grejen var bara bortkastat? Rand beger sig ut på luffarstråt och moirainne som har letat efter honom i 20 år accepterar att han ger sig av - jo verkar fullt rimligt.

  • Trollen har ju stundtals riktigt, riktigt dålig CGI (även blight uppifrån ser ju ut som de gjort ett träd och klonat det 5000 gånger)

Dold text

Just nu känner jag inte att de kan fixa detta. Det är för mycket saker som är inkonsekventa och de försöker lösa sitt riktigt dåliga manus med "main character uses magic". Synd för jag såg fram emot den här serien men jag är inte speciellt taggad på säsong två.
End of rant haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ok, sista avsnittet på säsongen är ju katastrofalt dåligt!

Haha, jag höll ögonen på denna serie när jag såg att den skulle göras, men trailern var så meh att jag inte tittat öht.

Permalänk
Inaktiv

Är glad över att jag sa upp prime abonnemanget i protest. Inte ens de recensenter som varit löjligt positiva till serien (trots att den är en dåligt skriven katastrof) kunde hålla masken och va positiva till sista avsnittet.
Hoppas serien läggs ned snarast och att de kör en animerad reboot om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Är glad över att jag sa upp prime abonnemanget i protest. Inte ens de recensenter som varit löjligt positiva till serien (trots att den är en dåligt skriven katastrof) kunde hålla masken och va positiva till sista avsnittet.
Hoppas serien läggs ned snarast och att de kör en animerad reboot om några år.

Varför skulle du önska oss som faktiskt ser fram emot säsong 2 att det inte blir någon säsong 2?

Det är väl lite extremt kan jag tycka. Du kan väl bara välja att inte titta?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Relik 📜

Alright, nu såg jag sista avsnittet med.

Tycker serien som helhet är OK. Däremot var sista avsnittet riktigt svagt, kändes ihopslängt och svårnavigerat. De är nu så långt från böckerna att det i praktiken är en egen berättelse vilket väl i sig funkar, men då hade det varit uppskattat med något... bättre.

Vet inte om S02 redan är grönad, annars tippar jag 50/50 om nedläggning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Alright, nu såg jag sista avsnittet med.

Tycker serien som helhet är OK. Däremot var sista avsnittet riktigt svagt, kändes ihopslängt och svårnavigerat. De är nu så långt från böckerna att det i praktiken är en egen berättelse vilket väl i sig funkar, men då hade det varit uppskattat med något... bättre.

Vet inte om S02 redan är grönad, annars tippar jag 50/50 om nedläggning.

Kollade lite snabbt igår efter att vi kollat på sista avsnittet, och det verkar som att S2 redan är halvt inspelad till och med (i november).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Varför skulle du önska oss som faktiskt ser fram emot säsong 2 att det inte blir någon säsong 2?

Det är väl lite extremt kan jag tycka. Du kan väl bara välja att inte titta?

Kul att du gillade serien. Personligen så hoppas jag de lägger ner den direkt och kör på en reboot då jag tycker att serien inte gör böckerna rättvisa.
- Tv-serien är extremt dåligt skriven
- de har gjort massa korkade ändringar av WoT lore
- Första säsongen borde va minst 12 avsnitt för att få till bättre uppbyggnad. Hoppa hellre över saker senare i serien.
- de rusar förbi viktiga karaktärsbyggande scener för att lägga tid på egenskriven dynga
- wokeism och race swap är uppenbarligen viktigare för producenten än att göra en bra serie
- de slaktar Mat, Perrin och de flesta manliga karaktärerna genom att göra dem korkade och fega
- kvinnorna i serien framstår som maktgalna bimbos
- Kläddesignen är 💩
- Ljussättning och scenuppbyggnad är katastrof

För att nämna några punkter. Jag tycker serien är för dålig för att lägga tid på att se så jag hoppas därför att de gör en ny bättre reboot. Lär ju knappast ske, men personligen så tycker jag det hade varit bättre. Speciellt med tanke på att man i en animerad serie ”enklare” kunnat visualiserat t.ex. Loial

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Kul att du gillade serien. Personligen så hoppas jag de lägger ner den direkt och kör på en reboot då jag tycker att serien inte gör böckerna rättvisa.
- Tv-serien är extremt dåligt skriven
- de har gjort massa korkade ändringar av WoT lore
- Första säsongen borde va minst 12 avsnitt för att få till bättre uppbyggnad. Hoppa hellre över saker senare i serien.
- de rusar förbi viktiga karaktärsbyggande scener för att lägga tid på egenskriven dynga
- wokeism och race swap är uppenbarligen viktigare för producenten än att göra en bra serie
- de slaktar Mat, Perrin och de flesta manliga karaktärerna genom att göra dem korkade och fega
- kvinnorna i serien framstår som maktgalna bimbos
- Kläddesignen är 💩
- Ljussättning och scenuppbyggnad är katastrof

För att nämna några punkter. Jag tycker serien är för dålig för att lägga tid på att se så jag hoppas därför att de gör en ny bättre reboot. Lär ju knappast ske, men personligen så tycker jag det hade varit bättre. Speciellt med tanke på att man i en animerad serie ”enklare” kunnat visualiserat t.ex. Loial

Smaken är som baken, håller inte med om nån av punkterna.

Men hoppas på lite mer substans i säsong två. Gillar serien för det den är, men böckerna har ju givetvis bättre möjlighet att få med lore och detaljer.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Tycker serien är bra. Det är absolut inte den bästa serien jag sett men långt från den sämsta. Bra fantasy är svårt att hitta. Hellre detta än övervåldsamma GoT-skräpet.

Om ni hatar serien bara för att den inte är precis samma som böckerna så tycker jag ni är extremt trångsynta.

Annorlunda behöver inte betyda dåligt. I princip alla jag pratar med som INTE läst böckerna tycker serien är helt ok.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marukusu:

Smaken är som baken, håller inte med om nån av punkterna.

Men hoppas på lite mer substans i säsong två. Gillar serien för det den är, men böckerna har ju givetvis bättre möjlighet att få med lore och detaljer.

Självklart att böckerna har mer möjlighet för detaljer och lore. Tv-serien har dock med mycket av den lore som beskrivs i böckerna, men i en ändrad version. Inte en enklare version som gör sig bättre i tv-format, utan ändrad för att passa producentens ideolog 🙄

Skulle gissa på att det görs totalt 3 säsonger innan de lägger ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Tycker serien är bra. Det är absolut inte den bästa serien jag sett men långt från den sämsta. Bra fantasy är svårt att hitta. Hellre detta än övervåldsamma GoT-skräpet.

Om ni hatar serien bara för att den inte är precis samma som böckerna så tycker jag ni är extremt trångsynta.

Annorlunda behöver inte betyda dåligt. I princip alla jag pratar med som INTE läst böckerna tycker serien är helt ok.

Jag är inte besviken därför att det inte är en copy-paste på böckerna. Jag är besviken därför att historieberättandet är under all kritik.
Det känns som en billig Netflix-serie där målet är att fylla första säsongen med så mycket pråligt skräp som bara är möjligt i hopp om att säkra finansiering för en till säsong, snarare än en serie som har säkrad finansiering nog till att kunna ta det i lugnare takt för att förklara och bygga upp världen.

Ett avsnitt hade kunnat bli helt tillägnat One power, saidin och saidar, aes sedai, deras olika ajahs och vad dom gör osv bara för att bygga upp världen, förklara vad som gäller och vad som står på spel. Det här hade lätt kunnat bli avsnitt #1 eller 2 med massor av häftiga magiska inslag för att locka in nya tittare utan erfarenhet av WoT.
Hur svårt kan det vara att bara förklara "det här är kraften. Den består av 2 delar. Kvinnor har tillgång till ena, män den andra. Männen är generellt kraftfullare men dom blir galna därför att XYZ, kvinnorna blir inte det. Därför är det vita tornet en big deal".

Ett avsnitt borde kunnat tillägnats Two Rivers för att bygga lite dynamik runt huvudkaraktärerna och varifrån dom kommer. Som det är nu så är det extremt svårt att förstå kopplingen mellan dom, det är bara ett gäng dryga och korkade ungdomar som.. gör nånting?

Varför stressen med Shadar logoth?! Dom hade lätt kunnat fylla ut ett helt avsnitt med historian runt flykten dit, tiden där och sedan flykten därifrån. Ta för all del massor med kreativ frihet här och fyll ut det, det hade kunnat bli ett superbra avsnitt!

Överlag så känns hela serien som att dom inte tror sig ha finansiering för mer än 2 korta säsonger när den här typen av värld dom bygger på skulle behövt ett brev signerat av Bezos själv som säger "3 säsonger oavsett vad som händer, även om bara 3 personer i världen ser första säsongen. 8+ säsonger för hela historien".
Som jag känner efter första 7 avsnitten är att hade detta varit en Netflix original med annan titel så hade jag gett upp efter 2 avsnitt. Nu följer jag bara serien därför att jag innerligt hoppas att den förbättras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Smaken är som baken, håller inte med om nån av punkterna.

Men hoppas på lite mer substans i säsong två. Gillar serien för det den är, men böckerna har ju givetvis bättre möjlighet att få med lore och detaljer.

Flera av punkterna han tar upp är ju ren fakta, så att inte hålla med om nån av punkterna är bara oärligt/okunnigt av dig.

Serien är fruktansvärt dålig, enligt mig.
Jag kan acceptera en hel del förändringar jämfört med böckerna men det här är så ute och seglar att man lika gärna kan byta namn på tv-serien. Nu är det bara namnen på karaktärer och områden som hänger ihop med böckerna.

Hittepå konflikter slängs in till ingen nytta, grunderna av hur världen fungerar skrivs om. Karaktärsmord upp över öronen.
Och striden i sista avsnittet är så hopplöst dåligt visuellt, taktiskt och tekniskt.
Dom som skrev den här tv-serien har uppenbarligen inte lagt fem minuter på att studera hur medeltida strid faktiskt utfördes. Inte ens hjälmar kunde dom ge soldaterna...

Och Perrin... fy fan vilken totalt värdelös skådespelare. Eller i alla fall den tolkning av Perrin som han får spela.
Hoppas dom skriver om serien så pass mycket att han tokdör jävligt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Flera av punkterna han tar upp är ju ren fakta, så att inte hålla med om nån av punkterna är bara oärligt/okunnigt av dig.

Serien är fruktansvärt dålig, enligt mig.
Jag kan acceptera en hel del förändringar jämfört med böckerna men det här är så ute och seglar att man lika gärna kan byta namn på tv-serien. Nu är det bara namnen på karaktärer och områden som hänger ihop med böckerna.

Hittepå konflikter slängs in till ingen nytta, grunderna av hur världen fungerar skrivs om. Karaktärsmord upp över öronen.
Och striden i sista avsnittet är så hopplöst dåligt visuellt, taktiskt och tekniskt.
Dom som skrev den här tv-serien har uppenbarligen inte lagt fem minuter på att studera hur medeltida strid faktiskt utfördes. Inte ens hjälmar kunde dom ge soldaterna...

Och Perrin... fy fan vilken totalt värdelös skådespelare. Eller i alla fall den tolkning av Perrin som han får spela.
Hoppas dom skriver om serien så pass mycket att han tokdör jävligt snart.

Tråkigt att man inte får tycka serien är bra här. Ser inte riktigt hur subjektiva åsikter helt plötsligt är fakta.

Sen utspelar sig inte serien i medeltiden, så vet inte vem som är okunnig här..

Jag instämmer inte i alla förändringar som gjorts, har givetvis åsikter om saker jag tyckt de kunde behållit eller slopas. Men överlag är det min fulla egna åsikt att den övergripande känslan och karaktärerna överensstämmer med det böckerna vill förmedla.

Sett som en serie i sig utan att tänka på allt i böckerna som uteslutits så känns det ändå som att de byggt upp känslan i världen för att kunna accelera storyn fortsatt i följande säsonger. Givet att de också skarpt kommer förändras då det är tydligt att skillnaden hur mycket man kan få med är milsvid jämfört med böckerna.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Varför skulle du önska oss som faktiskt ser fram emot säsong 2 att det inte blir någon säsong 2?

Det är väl lite extremt kan jag tycka. Du kan väl bara välja att inte titta?

Därför att de "kidnappat" rättigheterna. Så länge den här serien produceras så kommer aldrig nån annan ges chansen. Och det finns så mycket potential till bra saker!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Tråkigt att man inte får tycka serien är bra här. Ser inte riktigt hur subjektiva åsikter helt plötsligt är fakta.

Sen utspelar sig inte serien i medeltiden, så vet inte vem som är okunnig här..

Jag instämmer inte i alla förändringar som gjorts, har givetvis åsikter om saker jag tyckt de kunde behållit eller slopas. Men överlag är det min fulla egna åsikt att den övergripande känslan och karaktärerna överensstämmer med det böckerna vill förmedla.

Sett som en serie i sig utan att tänka på allt i böckerna som uteslutits så känns det ändå som att de byggt upp känslan i världen för att kunna accelera storyn fortsatt i följande säsonger. Givet att de också skarpt kommer förändras då det är tydligt att skillnaden hur mycket man kan få med är milsvid jämfört med böckerna.

Vem har sagt att man inte får tycka serien är bra?

Du är den som är okunnig, förutom det som är rena fantasi element så utspelar sig hela historien i en värld med medeltids/renässans teknologi. Inte för att det spelar någon roll, om du så i nutid ger dig i strid med medeltid teknologi så lär du försöka använda dig av den teknik som passar den utrustning du har.

Dom har helt enkelt i sina försök att få serien intressant av en större publik förstört den för de som faktiskt läst böckerna.
Katastrofalt.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på en sak, man har ju både Bramdon Sanderson och Jordans fru som expertråd så jag tror att de har en plan för allt som sker utan att vi förstår det just nu. Just Sanderson har jag stort förtroende för och är han på riktigt inblandad och inte bara på pappret så tror jag ändå att de får ihop det på något sätt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Vem har sagt att man inte får tycka serien är bra?

Du är den som är okunnig, förutom det som är rena fantasi element så utspelar sig hela historien i en värld med medeltids/renässans teknologi. Inte för att det spelar någon roll, om du så i nutid ger dig i strid med medeltid teknologi så lär du försöka använda dig av den teknik som passar den utrustning du har.

Dom har helt enkelt i sina försök att få serien intressant av en större publik förstört den för de som faktiskt läst böckerna.
Katastrofalt.

Helt meningslös sak att hänga upp sig på, så bara att släppa det. Vem bryr sig om de har hjälm eller ej.

Det utspelar sig i en framtid där vår tid är helt glömd. Det betyder också att de lätt kan ta sig friheter med kläddesign, och att saker kan likna vårt idag eller vara helt annorlunda. Så bara släpp din head Canon och njut av det de tagit fram 🙂

Skrivet av ingenjören:

Jag tänkte på en sak, man har ju både Bramdon Sanderson och Jordans fru som expertråd så jag tror att de har en plan för allt som sker utan att vi förstår det just nu. Just Sanderson har jag stort förtroende för och är han på riktigt inblandad och inte bara på pappret så tror jag ändå att de får ihop det på något sätt.

Brandon har varit väldigt öppen med vad han tycker och hur han varit involverad och hur han påverkat. Skrivit om flera avsnitt i detalj på reddit och pratat i sin podcast. Väldigt intressant att läsa o se, och kul att höra hans version! Harriet verkar mindre involverad men var på plats under inspelningen vid nåt tillfälle.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marukusu:

Tråkigt att man inte får tycka serien är bra här. Ser inte riktigt hur subjektiva åsikter helt plötsligt är fakta.

Sen utspelar sig inte serien i medeltiden, så vet inte vem som är okunnig här..

Jag instämmer inte i alla förändringar som gjorts, har givetvis åsikter om saker jag tyckt de kunde behållit eller slopas. Men överlag är det min fulla egna åsikt att den övergripande känslan och karaktärerna överensstämmer med det böckerna vill förmedla.

Sett som en serie i sig utan att tänka på allt i böckerna som uteslutits så känns det ändå som att de byggt upp känslan i världen för att kunna accelera storyn fortsatt i följande säsonger. Givet att de också skarpt kommer förändras då det är tydligt att skillnaden hur mycket man kan få med är milsvid jämfört med böckerna.

Jordan har själv liknat tiden då WoT utspelar sig som 1700-tal utan (till en början iaf) skjutvapen. Vilket i mångt och mycket är likt medeltiden även om det inte är precis samma. Hade varit fint om du försöker undvika personliga påhopp då det alltid spårar.
Klart man får tycka om serien, hade ju varit konstigt om ingen gillade den.
Jag personligen (och många andra) tycker den är skit. En dåligt skriven kraftigt ändrad tolkning av WoT böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Brandon har varit väldigt öppen med vad han tycker och hur han varit involverad och hur han påverkat. Skrivit om flera avsnitt i detalj på reddit och pratat i sin podcast. Väldigt intressant att läsa o se, och kul att höra hans version! Harriet verkar mindre involverad men var på plats under inspelningen vid nåt tillfälle.

Det låter intressant och väldigt positivt att han är så pass inblandad. Kan ju bli bra efter några säsonger när man får se hur Brandon tänker sig storyn!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Jordan har själv liknat tiden då WoT utspelar sig som 1700-tal utan (till en början iaf) skjutvapen. Vilket i mångt och mycket är likt medeltiden även om det inte är precis samma. Hade varit fint om du försöker undvika personliga påhopp då det alltid spårar.
Klart man får tycka om serien, hade ju varit konstigt om ingen gillade den.
Jag personligen (och många andra) tycker den är skit. En dåligt skriven kraftigt ändrad tolkning av WoT böckerna.

Håller helt med om påhopp, och reagerade starkt för att det jag tyckte mig fick av att kallas oärlig och okunnig för att säga att jag tyckte serien var bra. Så lämnar gärna den diskussionen därhän.

Många tycker även serien är bra, det syns på tittarsiffror, recensioner och diskussionsforum. Lite av en tudelare, som det ganska ofta är när det finns en etablerad fandom.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det låter intressant och väldigt positivt att han är så pass inblandad. Kan ju bli bra efter några säsonger när man får se hur Brandon tänker sig storyn!

Brandons inblandning är att han får läsa manus och ha sitt namn i eftertexterna (för att ge serien tyngd).
Det finns flera poddar och youtubeklipp där han beskriver hur han rådde Rafe att inte ändra vissa saker. Han tydligt sa till Rafe att INTE låta perrins karaktär ha en fru som han sedan dödar av misstag för det skulle tolkas som "kvinnan i kylskåpet" och döda Perrins karaktär. Han föreslog andra ändringar som skulle gjort samma sak, T.ex att han skulle allvarligt skadat Mr. Luhan.
Nu valde ju Rafe att helt utesluta mäster smeden och dödade Perrins karaktär och fick många att reagera på hur korkad den scenen var.
Brandon är inte alls speciellt inblandad. Han är en rådgivare (ibland) som inte får gehör för sina råd.
Jag är inte förvånad om han snart vägrar att ha sitt namn förknippat med denna smörjan.

Min fru som inte läst böckerna och älskar fantasyserier har en anmärkning på WoT serien och det är...hon fattar ingenting. Speciellt sista avsnittet där hon bara satt som ett stort frågetecken. Vad hände?
Var det "the dark one"? Nä säger jag...det var en forsaken som heter Ishamael. Dog han? Nä han dog inte. Var det alltså en projektion? Nä det var det inte...de var i drömriket. Vad är drömriket? osv.
Sen fortsatte det: Dog Nynaewe? Ja hon blev utbränd, vilket hon inte blev i böckerna. Återupplivade Egwene henne? Nej man kan inte återuppleva döda....så hon levde...på något sätt...fast hon var utbränd..och död...

Ja det pågick en bra stund och det blev inget bättre. Storyn på sista avsnittet är helt enkelt horribelt dåligt och säger emot sig själv i flera avseenden. Kasst, katastrofalt och har ett extremt amatörmässigt manus.Fruktansvärt dåligt.
Fram till avsnitt 8 tyckte jag ändå att de gjorde någorlunda bra efter storyn...men avsnitt 8 krossade allt totalt.
Att gå från från den lysande introscenen i avsnitt 7 med Tigraine som Aiel, till avsnitt 8 är ju helt sinnesjukt.

Jag kommer ge säsong 2 en chans. De har fått större budget så det lovar ju gott. Det enda man kan hoppas är att de samtidigt slänger ut Rafe och hittar en kompetent person.

Något som hade kunnat hjälpa till att få ordning på det hela är att ge karaktärerna med tid för konversationer. 15 avsnitt per säsong, minst! Detta för att saker och ting skall få en chans att sjunka in.
Innan Rand hittade "the horn of valiere" vi visste vad det var i böckerna. Alla tjatade om att alla hunters of the horn samlades i Illian för att rida ut och leta. I TV serien börjar helt plötsligt några krigare hacka på ställningen till tronen. Där hittar de en låda. Som blir stulen av Padan fain medans Perrin står och glor.
Loial har blivit stucken av kniven som dödar ögonblickligen, men kommer naturligtvis att överleva..annars gör deffinitivt inte TV serien det.
I TV serien kastas allt över oss utan att vi har en aning om vad som händer...varken före eller efter.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Brandons inblandning är att han får läsa manus och ha sitt namn i eftertexterna (för att ge serien tyngd).
Det finns flera poddar och youtubeklipp där han beskriver hur han rådde Rafe att inte ändra vissa saker. Han tydligt sa till Rafe att INTE låta perrins karaktär ha en fru som han sedan dödar av misstag för det skulle tolkas som "kvinnan i kylskåpet" och döda Perrins karaktär. Han föreslog andra ändringar som skulle gjort samma sak, T.ex att han skulle allvarligt skadat Mr. Luhan.
Nu valde ju Rafe att helt utesluta mäster smeden och dödade Perrins karaktär och fick många att reagera på hur korkad den scenen var.
Brandon är inte alls speciellt inblandad. Han är en rådgivare (ibland) som inte får gehör för sina råd.
Jag är inte förvånad om han snart vägrar att ha sitt namn förknippat med denna smörjan.

Min fru som inte läst böckerna och älskar fantasyserier har en anmärkning på WoT serien och det är...hon fattar ingenting. Speciellt sista avsnittet där hon bara satt som ett stort frågetecken. Vad hände?
Var det "the dark one"? Nä säger jag...det var en forsaken som heter Ishamael. Dog han? Nä han dog inte. Var det alltså en projektion? Nä det var det inte...de var i drömriket. Vad är drömriket? osv.
Sen fortsatte det: Dog Nynaewe? Ja hon blev utbränd, vilket hon inte blev i böckerna. Återupplivade Egwene henne? Nej man kan inte återuppleva döda....så hon levde...på något sätt...fast hon var utbränd..och död...

Ja det pågick en bra stund och det blev inget bättre. Storyn på sista avsnittet är helt enkelt horribelt dåligt och säger emot sig själv i flera avseenden. Kasst, katastrofalt och har ett extremt amatörmässigt manus.Fruktansvärt dåligt.
Fram till avsnitt 8 tyckte jag ändå att de gjorde någorlunda bra efter storyn...men avsnitt 8 krossade allt totalt.
Att gå från från den lysande introscenen i avsnitt 7 med Tigraine som Aiel, till avsnitt 8 är ju helt sinnesjukt.

Jag kommer ge säsong 2 en chans. De har fått större budget så det lovar ju gott. Det enda man kan hoppas är att de samtidigt slänger ut Rafe och hittar en kompetent person.

Något som hade kunnat hjälpa till att få ordning på det hela är att ge karaktärerna med tid för konversationer. 15 avsnitt per säsong, minst! Detta för att saker och ting skall få en chans att sjunka in.
Innan Rand hittade "the horn of valiere" vi visste vad det var i böckerna. Alla tjatade om att alla hunters of the horn samlades i Illian för att rida ut och leta. I TV serien börjar helt plötsligt några krigare hacka på ställningen till tronen. Där hittar de en låda. Som blir stulen av Padan fain medans Perrin står och glor.
Loial har blivit stucken av kniven som dödar ögonblickligen, men kommer naturligtvis att överleva..annars gör deffinitivt inte TV serien det.
I TV serien kastas allt över oss utan att vi har en aning om vad som händer...varken före eller efter.

Detta låter bedrövligt, då får vi hoppas att Rafe och hans pojkvän blir utkastade ur produktionen och de tar in någon kompetent som kan styra upp skutan. Frågan är om det går att rädda det nu när det gått så långt. Jag känner lite samma, avsnitt 7 var bra, avsnitt 8 var det icke.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Helt meningslös sak att hänga upp sig på, så bara att släppa det. Vem bryr sig om de har hjälm eller ej.

Det utspelar sig i en framtid där vår tid är helt glömd. Det betyder också att de lätt kan ta sig friheter med kläddesign, och att saker kan likna vårt idag eller vara helt annorlunda. Så bara släpp din head Canon och njut av det de tagit fram 🙂

Du tror seriöst att det endast är valet att inte använda hjälmar som är ett felaktigt i det här avsnittet?
Det var en liten detalj jag tog upp som exempel vilket bör vara uppenbart.
Jag har inte nämnt ett ord om kläddetaljer.
Det enda som är meningslöst är väl egentligen att diskutera med dig, antingen är du anställd av amazon
Eller väldigt ung.

Skrivet av marukusu:

Håller helt med om påhopp, och reagerade starkt för att det jag tyckte mig fick av att kallas oärlig och okunnig för att säga att jag tyckte serien var bra. Så lämnar gärna den diskussionen därhän.

Många tycker även serien är bra, det syns på tittarsiffror, recensioner och diskussionsforum. Lite av en tudelare, som det ganska ofta är när det finns en etablerad fandom.

Det var ett konstaterande att du är oärlig när du säger att du inte håller med om någon punkt av den kritik som var i inlägget. Några av punkterna är ren fakta, alltså är du oärlig, samma sak som att du skulle säga "jag håller inte med om att solen går upp varje dag".

Givetvis finns det folk som tycker serien är bra, det står folk fritt. Men det är också vårt val att tycka att serien är fruktansvärt dåligt gjord, speciellt med tanke på vilket enormt utbud av material dom har tillgång till.

Jag anser att skådespelarna överlag är bra, (förutom perrin vilket bör nämnas så ofta som möjligt,) men nej, resterande känna bara som någon försöker göra snabba pengar på namnet, även med inställningen att man inte bryr sig om att dom följer böckerna eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Det enda som är meningslöst är väl egentligen att diskutera med dig, antingen är du anställd av amazon
Eller väldigt ung.

Helt onödigt personangrepp. Snälla lägg av med det.

Skrivet av "Something":

Det var ett konstaterande att du är oärlig när du säger att du inte håller med om någon punkt av den kritik som var i inlägget. Några av punkterna är ren fakta, alltså är du oärlig, samma sak som att du skulle säga "jag håller inte med om att solen går upp varje dag".

Inget i den listan var fakta, rena åsikter hur han upplevde serien. Lägger ingen värdering om vad som är rätt eller fel, jag tycker bara inte likadant och därav skrev jag det. Enda jag kan hålla med om är att fler avsnitt hade kunnat vara bra.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

- de har gjort massa korkade ändringar av WoT lore
- de rusar förbi viktiga karaktärsbyggande scener för att lägga tid på egenskriven dynga
- de slaktar Mat, Perrin och de flesta manliga karaktärerna genom att göra dem korkade och fega

Dom här tre punkterna stämmer alltså inte menar du? Det är bara en ren åsikt?
Har inga ändringar gjorts till WoT lore? Och är ingen av dessa ändringar korkade?
Har dom inte hoppat över en hel del byggande av karaktärer för att fokusera på annat? Typ Loial???? Perrin? Mat?
Är Perrin och Mat i närheten av det dom är i böckerna? Känner du att dessa karaktärer är intressanta för dig på det viset dom har visats i tv serien?

Sluta spela offer, det är inte synd om dig för att jag inte håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

- de har gjort massa korkade ändringar av WoT lore
- de rusar förbi viktiga karaktärsbyggande scener för att lägga tid på egenskriven dynga
- de slaktar Mat, Perrin och de flesta manliga karaktärerna genom att göra dem korkade och fega

Dom här tre punkterna stämmer alltså inte menar du? Det är bara en ren åsikt?
Har inga ändringar gjorts till WoT lore? Och är ingen av dessa ändringar korkade?
Har dom inte hoppat över en hel del byggande av karaktärer för att fokusera på annat? Typ Loial???? Perrin? Mat?
Är Perrin och Mat i närheten av det dom är i böckerna? Känner du att dessa karaktärer är intressanta för dig på det viset dom har visats i tv serien?

Sluta spela offer, det är inte synd om dig för att jag inte håller med dig.

- Att de har gjort ändringar är inte samma som att de är korkade. Ändring - fakta, korkad - åsikt
- Att de rusar förbi karaktärsbyggande är väl mer frågan om man tycker de gjort det bra eller inte. Det du tycker behövs tycker kanske inte andra? Vi är nog alla överens om att de ändrar men inte om det är bra eller dåligt.
- Att de slaktar Mat och Perrin är också en åsikt. Att det inte blivit som du ville är inte fakta.

Varför Perrin skulle ha en fru i början är lite av ett mysterium. Sen att han är en dålig skådis vet jag inte om jag håller med om.
Har inte sett sista avsnittet än så han kanske är kass i det…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

- Att de har gjort ändringar är inte samma som att de är korkade. Ändring - fakta, korkad - åsikt
- Att de rusar förbi karaktärsbyggande är väl mer frågan om man tycker de gjort det bra eller inte. Det du tycker behövs tycker kanske inte andra? Vi är nog alla överens om att de ändrar men inte om det är bra eller dåligt.
- Att de slaktar Mat och Perrin är också en åsikt. Att det inte blivit som du ville är inte fakta.

Varför Perrin skulle ha en fru i början är lite av ett mysterium. Sen att han är en dålig skådis vet jag inte om jag håller med om.
Har inte sett sista avsnittet än så han kanske är kass i det…

Jag har sagt att Perrin är en kass karaktär och lämnat öppet för att han kanske är en bra skådis.

Att Mat och Perrin är slaktade är ren fakta. Man utgår givetvis från karaktären i grundmaterialet (vad annars?) Och dom är totalt slaktade gentemot det materialet. Eller anser du att dom håller sig i närheten av hur dom framstår i böckerna?

Hur kan man inte anse att dom rusat förbi karaktärsbyggandet? Givet att det kanske utvecklas längre fram, men ska dom då köra flashbacks för att bygga upp t.ex Loial? Hann du få särskilt mycket kontakt till den figuren? Och det går att säga om flertal av karaktärerna.

Dom har ändrat inte bara historien och karaktärer i grunden, dom har även skrivit om premisserna för hur världen fungerar. Det är korkat. Jag har inte sagt att alla ändringar är korkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Jag har sagt att Perrin är en kass karaktär och lämnat öppet för att han kanske är en bra skådis.

Att Mat och Perrin är slaktade är ren fakta. Man utgår givetvis från karaktären i grundmaterialet (vad annars?) Och dom är totalt slaktade gentemot det materialet. Eller anser du att dom håller sig i närheten av hur dom framstår i böckerna?

Hur kan man inte anse att dom rusat förbi karaktärsbyggandet? Givet att det kanske utvecklas längre fram, men ska dom då köra flashbacks för att bygga upp t.ex Loial? Hann du få särskilt mycket kontakt till den figuren? Och det går att säga om flertal av karaktärerna.

Dom har ändrat inte bara historien och karaktärer i grunden, dom har även skrivit om premisserna för hur världen fungerar. Det är korkat. Jag har inte sagt att alla ändringar är korkade.

Du skrev ju rakt ut att han är en kass skådis för att sen lägga in en brasklapp att det kan vara hans karaktär. Vad vill du ha sagt med det då?

Igen det är inte fakta utan era åsikter. Att de har rusat förbi en sak men om det är dåligt eller inte är en åsikt men att de definitivt fått göra avkall för att serien skulle rymmas inom åtta episoder är inget som någon säger emot.

Jag stör mig på att du tar dig friheten att kall något fakta. Säg att det är dina åsikter och stå för det. Sen har jag andra åsikter och till viss del håller jag med dig, men det är inte fakta eller ens en vedertagen åsikt.

Rusat förbi är mer fakta än åsikt