LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du får nog mer en större effekt av att du köper nya kalsonger med skönare resår. Eller tar din tid till att vara utvilad eftersom koordination och reflexer är direkt beroende av sömn och föda.

Kör du spelläget och matar 120 Hz-signal är du redan nere på så korta latenser det kan bli. Vill du ha tydligare bild och se fienden lättare har du reglage i spelläget för att lyfta svartnivåer. Allt blir grått och kontrastlöst men tydligare för just den typen av spel.

Aah responstider är jag nöjd med!

Det e just att när jag ställer in skärmen som många youtube klipp förklarar så tycker jag att det blir lite för mörkt, och fiender sticker inte riktigt ut som jag vill.. så tänkte om någon i forumet hade fått till något bra.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Morrreee:

Aah responstider är jag nöjd med!

Det e just att när jag ställer in skärmen som många youtube klipp förklarar så tycker jag att det blir lite för mörkt, och fiender sticker inte riktigt ut som jag vill.. så tänkte om någon i forumet hade fått till något bra.

Har inte huvudet vad det heter och var de exakt finns. Men när du kör spelläget har du en separat meny som heter Speloptimeraren med ett reglage som heter Svartstabilisator. Dra i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har inte huvudet vad det heter och var de exakt finns. Men när du kör spelläget har du en separat meny som heter Speloptimeraren med ett reglage som heter Svartstabilisator. Dra i det

Okej, får kolla på det! Tack!

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk

Min tv vill uppdatera sig till version 03.21.00. Var inne på LG:s hemsida men hittar ingen info om vad den gör.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Verkar ofrånkomligt. Sett det på alla OLEDS. Har det på min LG 65" C7 från 2017 och ungefär samma nu på 83" C1 som jag fick hem för två veckor sedan. Hade varit fint med någon färginställning som gick att mappa olika på olika platser i bilden, någon form av ghradient från varmt till kallt...

Skriv gärna vad LG säger sedan!

Fick jättebra support av LG. De skickade en kille som kom och bytte panelen. Nu ser det mer normalt ut. Undrar om de kanske väljer ut lite bättre paneler som utbytesenheter. I.a.f så är jag nöjd nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Min tv vill uppdatera sig till version 03.21.00. Var inne på LG:s hemsida men hittar ingen info om vad den gör.

Generellt sett svårt att hitta bra info.. :/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

har en 77" Evo G1, SW File (Version 03.21.05)

vet inte hur bra Miracast funkar, då vi inte testat innan (har inga grannar inom räckhåll att störa sig)

körde bilder från laptoppen -> sänd till enhet... förvånad så bra det funkar

skulle visa ett gäng bilder för min kusin & detta var verkligen smidigt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av palmify:

Jag har några andra pet-peevet med LG C1 TVn.

  • LG's HDMI-CEC som de döpt till "Simplink" verkar också inte spela så bra med andra enheter. Den verkar inte kunna skicka CEC signaler till min Denon förstärkare så den fattar vilken input som ska användas.

  • Volym kontroller för min Chromecast 4th gen (som sitter rätt i TVn) fungerar inte alls.

  • Och sist men inte minns så verkar gaming optimizern inte sparas per enhet (PS5 via AVR) och istället sparas per HDMI Input (vilket blir AVRn

Jag börjar fundera om det är dags att köpa en universalkontroll typ Logitech Harmony för att lösa mina problem...

men! utöver det så är jag supernöjd! Jag verkligen pillat med inställningar för att få till en sån bra bild jag kan utan kalibrering.

Funderar på att köpa C1 men det där låter väldigt irriterande. Så om jag förstår det rätt. Jag har också en denon-receiver och kommer köra Arc. Så, jag gör massa bildinställningar för mitt tvspel, när jag sedan kör igång Apple TV:n, via receivern, så kommer bildinställningar för spel ligga kvar?

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med min C1 65" bortsett från ett litet aber. Att strömma serier/film via Netflix, Disney+ osv fungerar ypperligt, men att strömma fotbollsmatcher med Viaplay fungerar riktigt uselt. Buffrar/ändrar kvalitet stup i kvarten, filmer/serier fungerar hur fint som helst även på Viaplay.

Har någon stött på liknande problem? Är förvirrad då jag nästan kan utesluta allt förutom appen i webOS. Kör med nätverkskabel 100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Någon som nördat ner sig i skillnaden mellan C1 och B1? Märker man skillnad i responsen på OS måntro, typ byte mellan input? Som jag förstår det är också skillnaden i ljusstyrka endast märkbar i HDR? Lutar åt B1 då det ändå skiljer 3k i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Köpte denna på Webhallen:
LG 2021 55" OLED55C15LA
https://www.webhallen.com/se/product/334826-LG-2021-55-OLED55....

Köpte sedan 1st presentkort på 10k och 1st presentkort på 2k via länken nedan och fick 6% rabatt:
https://link.getgifted.com/eq9a

Totalpriset på C1 blev 11 280 kr!

Får hoppas jag blir nöjd med mitt köp!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Någon som nördat ner sig i skillnaden mellan C1 och B1? Märker man skillnad i responsen på OS måntro, typ byte mellan input? Som jag förstår det är också skillnaden i ljusstyrka endast märkbar i HDR? Lutar åt B1 då det ändå skiljer 3k i dagsläget.

Jag har för mig av hanteringen av "near black" är bättre på C1 också, men inte säker på det. (jag kan blanda ihop det med X-modellen från förra året)

Ett annat litet frågetecken: nytt för 1-serien i år är något som heter "Cinematic movement" som är en subtil interpolering för att mjuka upp 24p material, som ska vara rätt bra.. Men jag vet inte om den finns på B-modellen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Jag har för mig av hanteringen av "near black" är bättre på C1 också, men inte säker på det. (jag kan blanda ihop det med X-modellen från förra året)

Ett annat litet frågetecken: nytt för 1-serien i år är något som heter "Cinematic movement" som är en subtil interpolering för att mjuka upp 24p material, som ska vara rätt bra.. Men jag vet inte om den finns på B-modellen!

Tror den varianten av interpolering har hängt med alla OLED-modeller sedan flera år. Men de döpte om och flyttade om mycket av menyerna med 2021-modellernas nya gränssnitt, så det kan verka nytt.

Near Black-prestandan är exemplarberoende. Det som verkar universellt är att innan den första Pixel Refreshen kommer klipper alla mot svart. Efteråt verkar de normaliseras med effekten att svartnivåerna lyfts för högt mot grått ifall man justerat detta innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror den varianten av interpolering har hängt med alla OLED-modeller sedan flera år. Men de döpte om och flyttade om mycket av menyerna med 2021-modellernas nya gränssnitt, så det kan verka nytt.

Ok möjligt, men vet att HDTVtest tryckt en del på den här funktionen som att den var något "nytt" för i år och funkar bättre än tidigare interpolering. (nån specifik 24 till 48 hz variant eller nått sånt - don't quote me on that )
Möjligt att det i praktiken mest är en fråga om hur valmöjligheterna strukturerats i menyerna.

Skrivet av Laxpudding:

Near Black-prestandan är exemplarberoende. Det som verkar universellt är att innan den första Pixel Refreshen kommer klipper alla mot svart. Efteråt verkar de normaliseras med effekten att svartnivåerna lyfts för högt mot grått ifall man justerat detta innan.

Intressant info, hade hört att LG överlag tenderar att gå för mycket mot svart, men visste inte att tendenserna minskar efter pixel refresh.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Ok möjligt, men vet att HDTVtest tryckt en del på den här funktionen som att den var något "nytt" för i år och funkar bättre än tidigare interpolering. (nån specifik 24 till 48 hz variant eller nått sånt - don't quote me on that )
Möjligt att det i praktiken mest är en fråga om hur valmöjligheterna strukturerats i menyerna.

Intressant info, hade hört att LG överlag tenderar att gå för mycket mot svart, men visste inte att tendenserna minskar efter pixel refresh.

Möjligt att LG finputsat detta till något bättre än innan. Men inget som är nytt eller är någon form av USP mot äldre modeller.

Ja, pixel refreshen är skön fälla man kan hamna i när man kalibrerar. Kunden klagar 6 veckor senare på att bilden är för blaskig eftersom man ankrade svart på 55–60 som var helt rätt innan refreshen, men ger en mörkgrå svärta och IPS-kontrast efter en refresh. Då drar man tillbaka till 50.

...eller ser till att alla nya kalibreringar sker på en refreshad panel.

Permalänk

Hola que tal?

Sneglar på att byta ut min 7 år gamla Samsung 55" LED (UE55JU7005). Sitter nästan 3 meter ifrån tvn och känner att jag saknar min (ännu äldre) 65" LG plasma

Funderar på LG:s OLED-paneler, mer bestämt A1,B1 eller C1. som nu ligger på 12K, 15, och 18K. Jag har en gaming-pc och behöver ingen Series X eller PS5 så den kommer bara att vara till streaming av Netflix, Prime, HBO osv. Som jag förstår det är det HDR-material (hur mycket det nu är på diverse streamingtjänster) och lite högre ljusstyrka, lite vassare processor som skiljer A1 vs C1 medan det skiljer 6000:- i pris.
Om man är nojig som jag fanns det en förlängd garanti på Elgiganten (ELCARE 5år) för 1195:- som då ska gälla för inbränning då det ändå är en OLED någon som har erfarenheter av den tjänsten?

Jag sitter i ett normalbelyst vardagsrum men vi ser mest på kvällen.

Hur skulle ni ha gjort? Förstår att C1 är kungen om man ska köra nya konsoller men om man enbart ska se streaming i HD/4K räcker väl B1 eller kanske tom A1??

55" av A, B och C1 modellerna är 8,5K, 10K och 12K så vad tycker ni om "tittavståndet" ? Såvitt jag förstår bör jag hoppa upp till 65" modeller men..

Please help me 😅

Permalänk
Skrivet av SubzeroNr1:

Hola que tal?

Sneglar på att byta ut min 7 år gamla Samsung 55" LED (UE55JU7005). Sitter nästan 3 meter ifrån tvn och känner att jag saknar min (ännu äldre) 65" LG plasma

Funderar på LG:s OLED-paneler, mer bestämt A1,B1 eller C1. som nu ligger på 12K, 15, och 18K. Jag har en gaming-pc och behöver ingen Series X eller PS5 så den kommer bara att vara till streaming av Netflix, Prime, HBO osv. Som jag förstår det är det HDR-material (hur mycket det nu är på diverse streamingtjänster) och lite högre ljusstyrka, lite vassare processor som skiljer A1 vs C1 medan det skiljer 6000:- i pris.
Om man är nojig som jag fanns det en förlängd garanti på Elgiganten (ELCARE 5år) för 1195:- som då ska gälla för inbränning då det ändå är en OLED någon som har erfarenheter av den tjänsten?

Jag sitter i ett normalbelyst vardagsrum men vi ser mest på kvällen.

Hur skulle ni ha gjort? Förstår att C1 är kungen om man ska köra nya konsoller men om man enbart ska se streaming i HD/4K räcker väl B1 eller kanske tom A1??

55" av A, B och C1 modellerna är 8,5K, 10K och 12K så vad tycker ni om "tittavståndet" ? Såvitt jag förstår bör jag hoppa upp till 65" modeller men..

Please help me 😅

55'' av A1 finns tom för 7 900 kr på ICA. Vet inte om det hjälper eller stjälper

Permalänk
Skrivet av oshipao:

Är supernöjd med min C1 65" bortsett från ett litet aber. Att strömma serier/film via Netflix, Disney+ osv fungerar ypperligt, men att strömma fotbollsmatcher med Viaplay fungerar riktigt uselt. Buffrar/ändrar kvalitet stup i kvarten, filmer/serier fungerar hur fint som helst även på Viaplay.

Har någon stött på liknande problem? Är förvirrad då jag nästan kan utesluta allt förutom appen i webOS. Kör med nätverkskabel 100 Mbit.

Har också en 55 B1 med exakt samma problem när jag strömmar fotboll på Viaplay. Den hackar, buffrar och kör dålig kvalitet så pass ofta att det knappt går att titta på. Idag gav jag upp och startade jag matchen till via min iPad och körde Airplay istället och då funkade det utan problem. Dock så blir det inte riktigt samma kvalitet när man gör så. Använder också Ethernetkabel och har en 55 CX som fungerar utmärkt.

Misstänker att det är något med Viaplayappen i kombination med det nya WebOS.
Sjukt störande iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petter Lindgren:

Har också en 55 B1 med exakt samma problem när jag strömmar fotboll på Viaplay. Den hackar, buffrar och kör dålig kvalitet så pass ofta att det knappt går att titta på. Idag gav jag upp och startade jag matchen till via min iPad och körde Airplay istället och då funkade det utan problem. Dock så blir det inte riktigt samma kvalitet när man gör så. Använder också Ethernetkabel och har en 55 CX som fungerar utmärkt.

Misstänker att det är något med Viaplayappen i kombination med det nya WebOS.
Sjukt störande iaf!

Okej, då är jag inte ensam i alla fall. Köpte på mig en AppleTV 4K 2021 nu igår och den fungerade klockrent med Viaplay, så det känns precis som du skriver att det har med själva appen att göra alternativt att TVn har problem med "adaptive bitrate streaming" som både Viaplay och Youtube använder sig av. Får hoppas på en uppdatering som löser problemet, men jag kommer nog att köra på AppleTVn framöver då det är galet mycket mer responsivt och att kvalitén på Viaplay är mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonutWizard:

Produkt: LG OLED55C1
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/334826-LG-2021-55-OLED55...
Kategori: TV
Pris: 10 990kr
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5732268

En annan flash sale från webhallen, 30st eller 12h

Bra pris, samma som Webhallen körde precis i början av Black Week.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra pris, samma som Webhallen körde precis i början av Black Week.

Surt då jag fick betala 11 990kr för 3 dagar sen!
Hade varit ok om man hade så första dagen på rean begränsat till ett antal personer.
Inte i efterhand när folk trott att 11 990kr är det lägsta dom kommer gå.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Surt då jag fick betala 11 990kr för 3 dagar sen!

Så är det, Webhallen har ju ingen prisgaranti och helt omöjligt att reservera sig för alla kampanjer som körs från alla möjliga och omöjliga håll.

Självklart har du alltid ångerrätt och kan skicka tillbaka TV:n men knappast värt besväret.

Du kan trösta dig med att det fortfarande är en väldigt bra TV för pengarna

Permalänk

Har funderat på LG 65 C1 eller Samsung 65 QN90A i nån vecka nu. Gått till alla möjliga butiker i stan... Tvekade på Oled pga burn in. Men för Samsung så har jag hittat en del trådar om bristande kvalité på panelen(även efter flertal returer). Sedan är Samsungen kanske lite mer plastigare än LGn. Inte heller varit ett stort fan av de Samsung mobiler jag har klämt på pga all plast.

Priset för båda har väl varit samma. Blev en no-brainer nu när Webhallen körde sin flash sale.
Ca 15 500 kr för LG 65 C1 med benify.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en 65” C1 för 15675kr med presentkort via Getgifted hos Webhallen.

Permalänk

LG C1 65 tum för 9990:- på Media Markt? Tryckfel?

Någon som testat att köpa? Haha 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Så är det, Webhallen har ju ingen prisgaranti och helt omöjligt att reservera sig för alla kampanjer som körs från alla möjliga och omöjliga håll.

Självklart har du alltid ångerrätt och kan skicka tillbaka TV:n men knappast värt besväret.

Du kan trösta dig med att det fortfarande är en väldigt bra TV för pengarna

Jaha blir mer irriterad nu:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-55-oled-4k-uhd-sm....
LG C1 55 för 7777kr på Media Markt

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-65-oled-4k-uhd-sm....
LG C1 65 för 9999kr på Media Markt

XD

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

LG C1 65 tum för 9990:- på Media Markt? Tryckfel?

Någon som testat att köpa? Haha 😀

Jag drog en beställning nu och betala direkt.

"Ditt varuhus kommer att kontakta dig när dina varor är redo för upphämtning."

Får se om det går igenom.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av Segafreakone:

Jaha blir mer irriterad nu:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-55-oled-4k-uhd-sm....
LG C1 55 för 7777kr på Media Markt

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-65-oled-4k-uhd-sm....
LG C1 65 för 9999kr på Media Markt

XD

Slutsåld

Haha tur man inte köpte den innan då för typ 16-17K men nu tappade jag fan suget helt o hållet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

LG C1 65 tum för 9990:- på Media Markt? Tryckfel?

Någon som testat att köpa? Haha 😀

”Maxgränsen för denna produkt är överskriden”

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

77” LG B1 fanns för 7990kr på mediamarkt i några minuter men togs sedan bort. Undrar om någon order fick genom.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl