Permalänk
Skrivet av Ma6b:

Helt nya komponenter? Nån mjukvara som åker in även nu via inloggning, typ extensions till chrome? Antivirus?

Yes, sprillans nytt allt.
Inget sådant heller, som står på deras hemsida så installerar dem nödvändiga drivrutiner och tar bort en massa bloatware..
Använder inte chrome heller och det ensa antivirus på datorn är windows egna.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde samma typ av bekymmer i CS:GO. Där fick jag tipset att ändra "Låglatensläge" till Ultra.
Efter det så tycker jag mig märka en förbättring.
Har nästan identisk uppsättning som dig.
Låglatensläget hittas i Nvidias Kontrollpanel under Hantera 3D inställningar.

Permalänk

Huset orsakar problem med PC?

Jag haft besvär med stutters/fps drops i spel sedan ett tag tillbaka.

Började först med ett hemmabygge med 3080 och 5800x. Hade rullat på bra i någon månad tills besvären började. Har även en annan tråd angående detta! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649165-stutters-och-f...

Har haft den inne på service hos Inet med förhoppningen att dom skulle kunna hjälpa mig men fick som svar att dem inte kunde återskapa mitt problem.

Konstigt tänkte jag. Men fick då idén att testa datorn hos en vän. Ganska oväntat så upplevde jag (och han) samma typ av lagg även hos honom med min dator.

Allt kändes konstigt men utgick ändå från att något var fel på min dator och beställde en i liknande spec från Inet (Taurus 3080ti - 5900x)

Ganska oväntat så hade även den samma besvär hemma hos mig, trots att jag testat mängder med olika kringutrustningar (skärmar, tangentbord, möss och även olika eluttag etc etc)

Och nu är jag ett enda stort frågetecken. Finns verkligen inget jag inte har testat så jag är egentligen inte här för att få tips. Dels pga av det men även på grund av att allt är sålt/returnerat så har ändå ingen dator att testa på i nuläget

Men jag undrar om detta är något som någon har hört om innan. Kan det vara elen i huset? Kylan? Kan det vara området jag bor i? Kan verkligen inte förstå mig på varför det är så just för mig…

Känns inte ens värt att skaffa en ny dator.. även om jag verkligen vill börja spela igen :/

Permalänk
Medlem

Det är nog ovanligt, men det kan ju vara så att du inte har 230 volt (+-10%). För stor avvikelse kan göra att elektronik beter sig konstigt, medan det inte är tillräckligt stor avvikelse för att t.ex lampor ska sluta fungera. Men det går snabbt att ta reda på genom att mäta spänningen i uttagen. Vad det sen beror på kan vara lite olika saker.

Funkar spis och sådant som det ska?

Permalänk
Medlem

Mer tippat är fel inställningar...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Emma242:

Det är nog ovanligt, men det kan ju vara så att du inte har 230 volt (+-10%). För stor avvikelse kan göra att elektronik beter sig konstigt, medan det inte är tillräckligt stor avvikelse för att t.ex lampor ska sluta fungera. Men det går snabbt att ta reda på genom att mäta spänningen i uttagen. Vad det sen beror på kan vara lite olika saker.

Funkar spis och sådant som det ska?

Får ta att mäta det imorgon!

Ja spis och dylikt funkar bra!
Dock märkt något konstigt i rummet, till exempel när jag tänder lampan så kan tvn slockna i någon millisekund. Som att den stänger av sig själv och sätts igång igen direkt efter. Händer dock inte alltid men ibland. Slump?

Permalänk
Skrivet av M89:

Mer tippat är fel inställningar...

I spelet menar du?

Skulle väl gissa att en sådan dator skulle klara att maxa spel på 2k och 4k utan stutters.

Och ännu mera så på 1080p vilket också kunde vara helt ospelbart ibland…

Permalänk

fel post

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Får ta att mäta det imorgon!

Ja spis och dylikt funkar bra!
Dock märkt något konstigt i rummet, till exempel när jag tänder lampan så kan tvn slockna i någon millisekund. Som att den stänger av sig själv och sätts igång igen direkt efter. Händer dock inte alltid men ibland. Slump?

Låter svajigt. Om det inte bara är någon huvudsäkring som har gått (kan ge lite konstiga symtom) så skulle jag låta en elektriker kika på det där. Dagens elektronik brukar inte må så bra av korta bortfall.

Permalänk
Medlem

bästa är väl att mäta din ström hemma. borde väl finnas ngn manick du kan koppla in som mäter över ett dygn typ

Visa signatur

Rigg Asus Rog strix Z590-A Gaming, Intel i7 11700KF, Nzxt Kraken Z73 White, Asus RTX 2070 Super, Corsair Vengeance 32 gb 3600mhz, Corsair MP600 NVME M.2 1tb, corsair, 2 x samsung evo 980 NVME M.2 1 tb, HX850i, Corsair Obsidian 750D, Skärm LG 27GL83A-B.

Permalänk
Medlem

Du upplevde ju samma problem hos din vän så då är väl inte problemet just i ditt hus?

Använder du samma lagringsenhet hela tiden?

EDIT: Ser nu i andra tråden att det var en fresh instal så inte det problemet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Faccan:

bästa är väl att mäta din ström hemma. borde väl finnas ngn manick du kan koppla in som mäter över ett dygn typ

Ja instrumentet finns men det är inget vanligt billigt instrument som kan göra det utan det är från 20 000 kr för ett sånt instrument, dessutom är det väldigt osannolikt att det är problem.
Och dessutom är det också så att en fungerande switchad datornätdel brukar vara väldigt tålig mot nätvariationer.

Ska det verkligen mätas bör man kontakta en elinstallationsfirma som har instrument som klarar det för att köpa ett instrument och lära sig använda det blir riktigt dyrt för bara en mätning.
Här var en som fanns i lager (mest som exempel på varför man inte köper en för att hobbymäta hemma)
https://www.conrad.se/p/chauvin-arnoux-ca-8333-naetverksanaly...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

I spelet menar du?

Skulle väl gissa att en sådan dator skulle klara att maxa spel på 2k och 4k utan stutters.

Och ännu mera så på 1080p vilket också kunde vara helt ospelbart ibland…

Möjligt att någontyp av programvara triggat allt stuttering, exempelvis så finns det rapporterade problem med Asus AI Suite som skapar massiv stuttering tillsammans med 5800x.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av JHultqvist:

Skulle väl gissa att en sådan dator skulle klara att maxa spel på 2k och 4k utan stutters.

Och ännu mera så på 1080p vilket också kunde vara helt ospelbart ibland…

Ja, förrutsatt att du har allt inställt och kopplat rätt.

Vad har du för kringutrustning ? Hur är din display kopplad (hdmi,dpi) ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av JHultqvist:

Konstigt tänkte jag. Men fick då idén att testa datorn hos en vän. Ganska oväntat så upplevde jag (och han) samma typ av lagg även hos honom med min dator.

Skrivet av JHultqvist:

Ganska oväntat så hade även den samma besvär hemma hos mig, trots att jag testat mängder med olika kringutrustningar (skärmar, tangentbord, möss och även olika eluttag etc etc)

Du har samma problem oavsett vem du är hos, varför antar du att det är huset det är fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Jag haft besvär med stutters/fps drops i spel sedan ett tag tillbaka.

Började först med ett hemmabygge med 3080 och 5800x. Hade rullat på bra i någon månad tills besvären började. Har även en annan tråd angående detta! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649165-stutters-och-f...

Har haft den inne på service hos Inet med förhoppningen att dom skulle kunna hjälpa mig men fick som svar att dem inte kunde återskapa mitt problem.

Konstigt tänkte jag. Men fick då idén att testa datorn hos en vän. Ganska oväntat så upplevde jag (och han) samma typ av lagg även hos honom med min dator.

Allt kändes konstigt men utgick ändå från att något var fel på min dator och beställde en i liknande spec från Inet (Taurus 3080ti - 5900x)

Ganska oväntat så hade även den samma besvär hemma hos mig, trots att jag testat mängder med olika kringutrustningar (skärmar, tangentbord, möss och även olika eluttag etc etc)

Och nu är jag ett enda stort frågetecken. Finns verkligen inget jag inte har testat så jag är egentligen inte här för att få tips. Dels pga av det men även på grund av att allt är sålt/returnerat så har ändå ingen dator att testa på i nuläget

Men jag undrar om detta är något som någon har hört om innan. Kan det vara elen i huset? Kylan? Kan det vara området jag bor i? Kan verkligen inte förstå mig på varför det är så just för mig…

Känns inte ens värt att skaffa en ny dator.. även om jag verkligen vill börja spela igen :/

Du glömmer att berätta om du kör freesync? använder du HDMI eller displayport? Har du Raytracing påslaget? Vilket spel är det?

Får du rätt prestanda ur datorn när du kör benchmarks?

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Ja, förrutsatt att du har allt inställt och kopplat rätt.

Vad har du för kringutrustning ? Hur är din display kopplad (hdmi,dpi) ?

Arctis pro wireless (headset)
Apex pro (tangentbord)
Rival 600 (mus)

Och inget annat krimskrams.. har även testat mängder med andra enheter som ligger och skräpar hemma men samma problem där.

Skärmen är en asus pg279qm som är kopplad med DP, samma problem hade jag även med min gamla skärm.

Skrivet av siglolmic:

Du har samma problem oavsett vem du är hos, varför antar du att det är huset det är fel på?

Huset eller staden vad vet jag.. det är mest för att jag intr har något annat att gissa på.. har ju som nämnt testat två datorer här, varav en av dem vart sprillans ny och färdigbyggd hos inet.

Sen även att Inet (två gånger) misslyckats att återskapa problemet (som är väldigt tydligt) så var det det enda jag kunde tänka mig :/

Skrivet av Tea42BBS:

Du glömmer att berätta om du kör freesync? använder du HDMI eller displayport? Har du Raytracing påslaget? Vilket spel är det?

Får du rätt prestanda ur datorn när du kör benchmarks?

mvh Lazze

Kör g-sync ja
Displayport ja.
Kör alltid utan raytracing, tycker mest att det drar ner prestandan utan någon speciellt märkbar skillnad visuellt. Men har testat iallafall!

Kör jag benchmarks ser allt normalt ut. Både 3dmark, userbenchmark och heaven!

Och det händer på alla spel. Rimworld, csgo, cod warzone, automobilista, forza horizon 5 med mera.

Permalänk
Medlem

varför du upplever att det bara händer hemma hos dig är ju knepigt - tänker att om det var el-problem så borde även benchmarks påverkas negativt. Sen låter det ju supermysko att TVn ska blinka när du slår på datorn.

Testat att köra datorn på en annan propp-grupp än TV:n?

Sen verkar det inte ovanligt att Nvidia Reflex Latency ger microstutter om man ska tro google. Så det kan ju vara läge att testa att slå av det.

Vet inte vilken HZ du kör när du spelar, skärmen klarar ju 240, vet inte om resten av datorn orkar med det. Kan ju vara bra att testa att spela på t.ex 144 hz sync

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

När du lämnar in datorn så gör dem bara standard tester som tar max en timma.
Ladda ned cccp/furmark och kör alla tester i minst 4h per test för att upptäcka problem. Jag var med om ett fel som bara upptäcktes genom att köra cccp och furmark samtidigt.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Jag haft besvär med stutters/fps drops i spel sedan ett tag tillbaka.

Började först med ett hemmabygge med 3080 och 5800x. Hade rullat på bra i någon månad tills besvären började. Har även en annan tråd angående detta! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649165-stutters-och-f...

Har haft den inne på service hos Inet med förhoppningen att dom skulle kunna hjälpa mig men fick som svar att dem inte kunde återskapa mitt problem.

Konstigt tänkte jag. Men fick då idén att testa datorn hos en vän. Ganska oväntat så upplevde jag (och han) samma typ av lagg även hos honom med min dator.

Allt kändes konstigt men utgick ändå från att något var fel på min dator och beställde en i liknande spec från Inet (Taurus 3080ti - 5900x)

Ganska oväntat så hade även den samma besvär hemma hos mig, trots att jag testat mängder med olika kringutrustningar (skärmar, tangentbord, möss och även olika eluttag etc etc)

Och nu är jag ett enda stort frågetecken. Finns verkligen inget jag inte har testat så jag är egentligen inte här för att få tips. Dels pga av det men även på grund av att allt är sålt/returnerat så har ändå ingen dator att testa på i nuläget

Men jag undrar om detta är något som någon har hört om innan. Kan det vara elen i huset? Kylan? Kan det vara området jag bor i? Kan verkligen inte förstå mig på varför det är så just för mig…

Känns inte ens värt att skaffa en ny dator.. även om jag verkligen vill börja spela igen :/

Har du installerat Ryzen chipset drivers med Powerplan? Min far hade konstiga problem med stutters och hängningar i vissa spel dock 3600 cpu, med Ryzen High performance försvann dem.

Den mer tekniska förklaringen verkar vara att datorn håller på och ändrar PCI-express busshastighet och länkvidd m.m. i bakgrunden för att spara energi, men då ställer till det i spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ser inte hur denna tråd kan hjälpa dig? Tycker det saknas på tok för mycket information, och om det är samma typ av problem med datorn på andra platser hur kommer du till slutsatsen att det skulle vara något med huset? Besätter huset magiskt din dator och den onde anden följer med till din kompis?

Börja med vad du har för komponenter, vad du har för programvara och hur du märker av problemen.

Permalänk
Skrivet av tarumbar:

När du lämnar in datorn så gör dem bara standard tester som tar max en timma.
Ladda ned cccp/furmark och kör alla tester i minst 4h per test för att upptäcka problem. Jag var med om ett fel som bara upptäcktes genom att köra cccp och furmark samtidigt.

Såhär skrev dem efter första testen:

”Fel kan ej påvisas. Vi har testat följande:

4K stresstest över natten - OK
3 timmar Forza Horizons i olika ertapper (du har en del skillpoints att hämta ut)
1-2 timmar RDR2 i olika ertapper.

Samtliga test får vi inte fram några lags/stutters/fps drops. Felet kan ligga externt och efter samtal med kund skall han testa all kringutrustning.”

Och såhär efter andra testen

”Huvudfel ej verifierat. Däremot började spel krascha då och då, skedde väldigt intermittent. (Forza Horizon enbart). Då vi inte riktigt har verifierat huvudfelet så skjuter vi lite från höften och byter ut CPU. Pga att den byttes ut så försvann kunds PIN för att logga in, denna får kund skapa på nytt. Det är en säkerhetsgrej i windows när man byter hårdvara.

I övrigt har datorn passerat:
15 timmar GPU stresstest
75 timmar CPU/RAM stresstest
Så inget indikerar på ett större fel på hårdvaran”

Nu har jag ju ingen dator men har planer att beställa en i veckan, dock i lite mindre häftig spec. Upplever jag samma problem med den så ska jag testa cccp och furmark, aldrig använt dem innan så får hoppas på något där. Ifall problemet kvarstår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det är nog ovanligt, men det kan ju vara så att du inte har 230 volt (+-10%). För stor avvikelse kan göra att elektronik beter sig konstigt, medan det inte är tillräckligt stor avvikelse för att t.ex lampor ska sluta fungera.

Då moderna nätaggregat är specificerade för ca 100-240V så skall det inte spela så stor roll (klarar ju galant något högre och lägre spänning än så också). Sedan så är bland det första som sker i ett nätaggregat att växelströmmen som kommer in likriktas och sedan regleras med spänningsregleringen i nätaggregatet till de spänningar som resten av datorn önskar. Så har man ett vettig nätaggregat så skall det inte spela så stor roll.

Det man kan ha är ju övertoner och annat på elnätet som kan störa. Men har man tillgång till en bra UPS så kan man ju testa att koppla in datorn i den och se om det blir bättre, blir det bättre då så är det troligt att man har problem med elen i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Nu har jag ju ingen dator men har planer att beställa en i veckan, dock i lite mindre häftig spec.

Har du ingen dator? Vad har du gjort med de två tidigare? Varför beställer du nya maskiner när det förmodligen bara har med programvara/inställningar att göra och butik inte kan hitta samma fel?

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Har du installerat Ryzen chipset drivers med Powerplan? Min far hade konstiga problem med stutters och hängningar i vissa spel dock 3600 cpu, med Ryzen High performance försvann dem.

Den mer tekniska förklaringen verkar vara att datorn håller på och ändrar PCI-express busshastighet och länkvidd m.m. i bakgrunden för att spara energi, men då ställer till det i spel.

Det kan jag tyvärr inte svara på, när jag installerat chipset så har jag inte bockat bort något dock så jag antar det.

På datorn jag beställde från inet så är det dem som installerar drivrutinerna så där vet jag inte heller.

Får kika på det framöver. Tack!

Skrivet av Petterk:

Ser inte hur denna tråd kan hjälpa dig? Tycker det saknas på tok för mycket information, och om det är samma typ av problem med datorn på andra platser hur kommer du till slutsatsen att det skulle vara något med huset? Besätter huset magiskt din dator och den onde anden följer med till din kompis?

Börja med vad du har för komponenter, vad du har för programvara och hur du märker av problemen.

Längst upp i inlägget har jag länkat en tråd. I den tråden hittar du nog det mesta du letar efter

Att det har med huset att göra är inte en slutsats. Det är bara en fundering då jag haft en av datorerna på service två gånger och då har det funkat felfritt. (Läs ovan)

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du ingen dator? Vad har du gjort med de två tidigare? Varför beställer du nya maskiner när det förmodligen bara har med programvara/inställningar att göra och butik inte kan hitta samma fel?

Den jag byggt själv sålde jag i delar.

Den jag köpte färdigbyggd från inet är returnerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Då moderna nätaggregat är specificerade för ca 100-240V så skall det inte spela så stor roll (klarar ju galant något högre och lägre spänning än så också). Sedan så är bland det första som sker i ett nätaggregat att växelströmmen som kommer in likriktas och sedan regleras med spänningsregleringen i nätaggregatet till de spänningar som resten av datorn önskar. Så har man ett vettig nätaggregat så skall det inte spela så stor roll.

Det man kan ha är ju övertoner och annat på elnätet som kan störa. Men har man tillgång till en bra UPS så kan man ju testa att koppla in datorn i den och se om det blir bättre, blir det bättre då så är det troligt att man har problem med elen i huset.

I optimala fall, ja. Men i verkligen fungerar det inte riktigt så. Hade för en tid sedan problem med stora variationer på nätet (nätägarens fel, fixat nu), och det gav alla möjliga intressanta effekter på utrustning som ska klara en större spann. Det är skillnad att köra apparaten på konstant 120 eller 240 mot att pendla i korta intervaller.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Hultqvist

Jag har sammanfogat dina trådar.

En dator med problem = en tråd.
Annars måste användarna hoppa fram och tillbaka för att se vad du har testat för något hittills.
Lycka till med datorn.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Hultqvist

Jag har sammanfogat dina trådar.

En dator med problem = en tråd.
Annars måste användarna hoppa fram och tillbaka för att se vad du har testat för något hittills.
Lycka till med datorn.

/D

Yes! Tack

Blev lite förvirrad först XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Längst upp i inlägget har jag länkat en tråd. I den tråden hittar du nog det mesta du letar efter

Att det har med huset att göra är inte en slutsats. Det är bara en fundering då jag haft en av datorerna på service två gånger och då har det funkat felfritt. (Läs ovan)

Skrivet av JHultqvist:

Den jag byggt själv sålde jag i delar.

Den jag köpte färdigbyggd från inet är returnerad

En ledande fråga leder till att du tror huset har orsakat något, trotts att du själv har testat i ett annat hus.

Nu är trådarna sammanfogade tack och lov, men en tråd måste vi utgå från att den kan diskuteras fristående.

Finns nog inget att diskutera om du inte har en dator. Vi kan inte tipsa dig om saker som har med datorn du sålt eller lämnat tillbaka att göra.

Tycker det är alldeles uppenbart att butiken testat med andra inställningar än du kört däremot. Att köpa nya maskiner ser tokigt ut om man inte vill testa Einsteins påstående om galenskap.