Söker bra förstärkare med nätverksstreaming.

Permalänk
Medlem

Söker bra förstärkare med nätverksstreaming.

Hej.

För att inleda: är total borttappad när det kommer till hifi. Har många gånger försökt att snacka med killarna på jobbet som har det som hobby men blir fan inte klokare och de nämner både de ena och det andra i prisklasser som jag absolut inte har råd med - tycker någonstans att det borde finnas billigare och enklare lösningar.

Jag ärvde lite grejer av min far för ett år sedan som har fungerat klockrent - gammalt men fungerar och känns kul att kunna använda - han var absolut ingen hifi-kille men köpte väl vad jag antar var helt okej grejer då på tidigt 90-tal.

Nu till mitt problem och mina tankar kring det hela:
Jag kör lite casual på sonos grejer idag, en högtalare i varje rum, mest för radions skull och för att kunna köra lite musik och poddar, men för varje dag som går så blir jag mer och mer förbannad för sonossystemet. Det klyddar, hackar och nya felmeddelande uppstår. Har återställt, ändrat kanaler, skickat loggar till supporten men icke! Sitter just nu i skrivande stund och är riktigt förbannad. Ville lyssna på lite musik men nä..

Tänkte då att jag kan ju byta ut den gamla Yamaha AX-640 förstärkaren mot en ny som kanske har bluetooth eller någon inbyggd streaming? I nuläget är det en vinylspelare och en CD-spelare tillkopplat och sedan två stycken vägghängda högtalare. Är jag på rätt spår med dessa:
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-r-n303d-natverksr...
https://www.hifiklubben.se/denon-pma-600ne-forstarkare-med-bl...

Finns det annat? Tänker jag snett? Kan man koppla upp TVn med? Bör jag kasta allt och köpa nytt?

Tänkte att jag skulle åka in till någon hifi-butik och fråga dom, men vill gärna ha lite på fötterna innan. Svårt att googla sig fram till sina svar när man inte vet vad man letar efter

Tack på förhand

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker du ska ha strömningsenheten löst som en vanlig signalkälla för de har väldigt kort livslängd och därför bör man inte ha dem inbyggda i en apparat som har mycket längre livslängd.
Som det ser ut nu får man vara glad om "finesser" fungerar i 5 kanske max 10 år, flera strömmnnigssytem har ju redan övergivits av tillverkarna och apparaterna har slutat fungera så lägg inget på att ha det inbyggt utan separera funktionerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker du ska ha strömningsenheten löst som en vanlig signalkälla för de har väldigt kort livslängd och därför bör man inte ha dem inbyggda i en apparat som har mycket längre livslängd.
Som det ser ut nu får man vara glad om "finesser" fungerar i 5 kanske max 10 år, flera strömmnnigssytem har ju redan övergivits av tillverkarna och apparaterna har slutat fungera så lägg inget på att ha det inbyggt utan separera funktionerna.

Okej! Mycket bra input, inget som jag har hört om innan. Men hur ansluter jag en separat strömningsenhet? Likadant som jag ansluter CD- och vinylspelaren i förstärkaren? Där är inte fler ingångar...

Är det måhända en ny bra förstärkare med lite fler ingångar (utgångar?) samt en strömningsenhet jag är ute efter?

Visa signatur

"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
Crippa90

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Martiis:

Okej! Mycket bra input, inget som jag har hört om innan. Men hur ansluter jag en separat strömningsenhet? Likadant som jag ansluter CD- och vinylspelaren i förstärkaren? Där är inte fler ingångar...

Är det måhända en ny bra förstärkare med lite fler ingångar (utgångar?) samt en strömningsenhet jag är ute efter?

Ja strömningsenheter har vanliga utgångar de också men har du slut på ingångar så behöver du flera eller låta bli att koppla in nån gammal pryl tex radion blir ju ganska meningslös att ha inkopplad om du ansluter en strömmare men det finn även strömmare som agerar dac och med emn sån behövver du ju inte heller koppla in cdn analogt.

Men en förstärkare med vettiga anslutningar är bättre än att satsa på nått med allt integrerat, ¨åtminstone bör man inte integrera proprietära funktioner utan bara sånt som är standardiserat, en dac och möjligen blåtand men betala inte för Sonos, Airplay, Musicast, Chromecasst och liknade funktioner för de verkar ha relativt kort livslängd innan de uppdateras och blir inkompatibla så det är bra att ha den funktionaliteten separat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja strömningsenheter har vanliga utgångar de också men har du slut på ingångar så behöver du flera eller låta bli att koppla in nån gammal pryl tex radion blir ju ganska meningslös att ha inkopplad om du ansluter en strömmare men det finn även strömmare som agerar dac och med emn sån behövver du ju inte heller koppla in cdn analogt.

Men en förstärkare med vettiga anslutningar är bättre än att satsa på nått med allt integrerat, ¨åtminstone bör man inte integrera proprietära funktioner utan bara sånt som är standardiserat, en dac och möjligen blåtand men betala inte för Sonos, Airplay, Musicast, Chromecasst och liknade funktioner för de verkar ha relativt kort livslängd innan de uppdateras och blir inkompatibla så det är bra att ha den funktionaliteten separat.

Har du lust att utveckla vad en DAC är?

Visa signatur

Crippa90

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Martiis:

Har du lust att utveckla vad en DAC är?

Digital till analogomvandlaren, det som gör om ettor och nollor till en analog ljudsignal som du kan förstärka och skicka till högtalaren.
Det finns modeller som kombinerar dac och nätverkspelare/stremerenhet i samma låda, en del fungerar även som försteg.
Hur man kombinerar ihop det beror på vilka format och tjänster man vill ha, ska man tex ha Spotify så stöds det av i princip allt men Tidal hifi är inte lika vanligt men det mesta går att lösa man kan oftast använda en dator för "allt"

Visa signatur