Permalänk
Medlem

Tråkigt. Om säljaren syftar till kalibrering men du fått något annat som du har köpt (en tjänst för inställningar och uppdateringar) så blir det mer en fråga om konsumenträtt.

När du köpte tjänsten stod det inte på vad du nu skrev under vad som ingick? Eller sa säljaren kalibrering medan du köpte tjänsten. Förstår du lite hur jag menar? Följden är lite oklar. För min erfarenhet med Elgiganten är att dom kan sälja en tjänst men att inget skrivs under dom lägger bara till den önskade tjänsten och sen går man för betalning till kassan där man får ett kvitto.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av UnkeN:

Jag bad om att få en lapp med inställningarna, men säljaren förklarade att det var mer som en kontroll och justering så att det bara var att packa upp och börja titta. Så jag har ingen lapp med inställningar. dubbellurad.

Taget från Elgigantens hemsida om tjänsten "Startklar":
Detta ingår:

uppackning och visuell kontroll av produkten
grundlig kontroll av skärmen för pixelfel
förstagångskonfiguration
uppdatering till den senaste programvaran
optimering av bilden
konfigurering av anslutningar

Var försiktig om du ska transportera hem teven själv. Fråga gärna våra medarbetare om du behöver hjälp med emballage, eller frakttips!

Men säljaren använde ju ordet kalibrering dock..

Wow – det är verkligen värre än väntat. Du har alltså fått betala för att de tittar att panelen inte är trasig, genomfört den vanliga setup-procedueran och tankad ned uppdateringar åt dig. Nog för att det kan ta lite tid innan, säg 5–10 tråkiga minuter att gå igenom en inledande setup och klicka på avtal etc. Fast det är ju inte direkt svårt.

Mer något man med visst berättigande kan sälja till någon som verkligen hatar och villl slippa den processen. Det är tydligen vanligt att folk villigt betalar extra för att personalen ska lägga in användare, e-post etc. på Google-prylar likt Android-telefoner och Chromebooks så att de kan använda prylarna direkt.

Tidigare har man på El-Giganten fått åtminstone en lapp med vilka inställningar de nu kommit fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag bad om att få en lapp med inställningarna, men säljaren förklarade att det var mer som en kontroll och justering så att det bara var att packa upp och börja titta. Så jag har ingen lapp med inställningar. dubbellurad.

Taget från Elgigantens hemsida om tjänsten "Startklar":
Detta ingår:

uppackning och visuell kontroll av produkten
grundlig kontroll av skärmen för pixelfel
förstagångskonfiguration
uppdatering till den senaste programvaran
optimering av bilden
konfigurering av anslutningar

Var försiktig om du ska transportera hem teven själv. Fråga gärna våra medarbetare om du behöver hjälp med emballage, eller frakttips!

Men säljaren använde ju ordet kalibrering dock..

Köpte en Sony oled för länge sedan hos mediamarkt där de hade kalibrering som ingick. Gissa vad, jag fick en lapp med alla inställningar och en rapport på före och efter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag bad om att få en lapp med inställningarna, men säljaren förklarade att det var mer som en kontroll och justering så att det bara var att packa upp och börja titta. Så jag har ingen lapp med inställningar. dubbellurad.

Taget från Elgigantens hemsida om tjänsten "Startklar":
Detta ingår:

uppackning och visuell kontroll av produkten
grundlig kontroll av skärmen för pixelfel
förstagångskonfiguration
uppdatering till den senaste programvaran
optimering av bilden
konfigurering av anslutningar

Var försiktig om du ska transportera hem teven själv. Fråga gärna våra medarbetare om du behöver hjälp med emballage, eller frakttips!

Men säljaren använde ju ordet kalibrering dock..

Jösses, vilseledande marknadsföring var ordet ja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jobbade på Elgiganten ett tag med just "Optimering" av TV apparater när dom började med det, detta var dock en hel del år sedan så jag har noll koll på hur dom gör det nu för tiden.

Jag kan instämma att mycket som har sagts i denna tråd är ej fel angående Elgigantens sätt att ta hand om optimering/"kalibrering" och kan jag säkert lägga på lite till själv då jag blev missnöjd ur tjänsten utvecklades med tiden.

Det jag kan säga iaf är att om man köper en TV för 15 tusen så är det inte helt orimligt att ha någon som packar upp produkten, kollar så at den funkar, är hel(då skador även om emballage ser ok ut förekommer ibland), och ej har några döda pixlar. Sen att får den updaterad på plats och bättre bild är ett plus. Vet man att det inte kan vara någon mindre kul överraskning när man kommer hem och skall sätta upp TV'n, särskilt om man bor en bit bort.

Det värsta var när säljarna klämde på någon optimering på någon skit JVC tv för under 3 tusen till några pensionärer eller något, var ju inte så att man blev stolt över sitt jobb precis, kunde lägga dom pengarna på en bättre TV istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

Jobbade på Elgiganten ett tag med just "Optimering" av TV apparater när dom började med det, detta var dock en hel del år sedan så jag har noll koll på hur dom gör det nu för tiden.

Jag kan instämma att mycket som har sagts i denna tråd är ej fel angående Elgigantens sätt att ta hand om optimering/"kalibrering" och kan jag säkert lägga på lite till själv då jag blev missnöjd ur tjänsten utvecklades med tiden.

Det jag kan säga iaf är att om man köper en TV för 15 tusen så är det inte helt orimligt att ha någon som packar upp produkten, kollar så at den funkar, är hel(då skador även om emballage ser ok ut förekommer ibland), och ej har några döda pixlar. Sen att får den updaterad på plats och bättre bild är ett plus. Vet man att det inte kan vara någon mindre kul överraskning när man kommer hem och skall sätta upp TV'n, särskilt om man bor en bit bort.

Det värsta var när säljarna klämde på någon optimering på någon skit JVC tv för under 3 tusen till några pensionärer eller något, var ju inte så att man blev stolt över sitt jobb precis, kunde lägga dom pengarna på en bättre TV istället..

Allt handlar om hur man marknadsför tjänsten. Om man lägger fram det som att man säkerställer att exemplaret inte har överdriven banding, dirty screen effect eller andra defekter samt att man hjälper till att konfigurera vettiga grundinställningar är det ju ok. Finns nog flera som kan tänka sig betala lite för det, särskilt folk som vet att de är lite extra kräsna, eller folk som bor långt från butiken som du nämnde.

Så fort man ens närmar sig ordet "kalibrering" utan att faktiskt utföra en riktig sådan så är det dock helt klart falsk marknadsföring, som bara tjänar till att lura folk.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl denna tjänst det handlar om ?

TV – startklar och anpassad (995kr)

Få perfekt bild med tjänsten TV – startklar och anpassad!
Eftersom alla skärmar är olika kan det vara lite knepigt att ställa in en optimal bildkvalitet. Med vår tjänst TV – startklar och anpassad justerar vi alla parametrar, såsom ljusstyrka, färg, skärpa och kontrast så att bildkvaliteten blir optimal.


Fördelar för dig:
Med tjänsten TV – startklar och anpassad kan du känna dig säker på att din produkt är felfri och att inga tillbehör saknas. Vi packar upp produkten i butiken och gör en grundlig kontroll av skärmen för pixelfel och uppdaterar tevens programvara till den senaste versionen.

Detta ingår:
uppackning och visuell kontroll av produkten
grundlig kontroll av skärmen för pixelfel
förstagångskonfiguration
uppdatering till den senaste programvaran
optimering av bilden
konfigurering av anslutningar

https://www.elgiganten.se/product/tjanster/startklar-uppdater...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en fd kollega på mediamarkt som är ISF certifierad. Skicka gärna bild via pm på inställningarna så kanske jag kan få svar på om den nu är de.

Är de från Elgiganten så vet jag däremot att de inte är ISF certifierade.

Allt gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

Jobbade på Elgiganten ett tag med just "Optimering" av TV apparater när dom började med det, detta var dock en hel del år sedan så jag har noll koll på hur dom gör det nu för tiden.

Jag kan instämma att mycket som har sagts i denna tråd är ej fel angående Elgigantens sätt att ta hand om optimering/"kalibrering" och kan jag säkert lägga på lite till själv då jag blev missnöjd ur tjänsten utvecklades med tiden.

Jag sökte jobb på Elgiganten för 4 år sedan ungefär. I intervjun fick jag frågan hur jag ser på att sälja just optimering av Tv. Han sa att dom är medvetna om att det är många i butiken som inte vill sälja det p.g.a den höga kostnaden och att det är en sak kunden enkelt kan göra själv. Det var dock ett krav på att sälja det, och försäkringar då det enligt honom var där dom tjänade mest pengar. Jag fick inte jobbet. Eller återkoppling överhuvudtaget.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Allt handlar om hur man marknadsför tjänsten. Om man lägger fram det som att man säkerställer att exemplaret inte har överdriven banding, dirty screen effect eller andra defekter samt att man hjälper till att konfigurera vettiga grundinställningar är det ju ok. Finns nog flera som kan tänka sig betala lite för det, särskilt folk som vet att de är lite extra kräsna, eller folk som bor långt från butiken som du nämnde.

Så fort man ens närmar sig ordet "kalibrering" utan att faktiskt utföra en riktig sådan så är det dock helt klart falsk marknadsföring, som bara tjänar till att lura folk.

Ja precis, mycket god poäng. Jag vet att ordet "kalibrering" blev kastat lite höger och vänster på slutet när jag själv också kan tycka att det var lågnt ifrån rätt sätt att övertala kund även om det fanns mervärde i tjänsten.

Skrivet av Maskaren:

Jag sökte jobb på Elgiganten för 4 år sedan ungefär. I intervjun fick jag frågan hur jag ser på att sälja just optimering av Tv. Han sa att dom är medvetna om att det är många i butiken som inte vill sälja det p.g.a den höga kostnaden och att det är en sak kunden enkelt kan göra själv. Det var dock ett krav på att sälja det, och försäkringar då det enligt honom var där dom tjänade mest pengar. Jag fick inte jobbet. Eller återkoppling överhuvudtaget.

Låter rimligt,och kan instämma som du beskriver ang försäkring och optimering. Vet att pengar är det som gör att saker går runt men i slutet så uppskattade jag ej hur man såg på tjänsten, kund, samt vi som anställda som gjorde jobbet. Inte jätte svårt att se en tjänst som gick på 900kr går bra om man har en anställd som gör det på 30 minuter(Ibland snabbare) och som får betalt runt 120kr timmen. Även med bonus hos säljaren så är det 500kr ren vinst om inte mer för varuhuset.

Tråkiga är ju bara det när folk högre upp blir blinda för pengarna och man själv som anställd ser hur standarden sjönk. Dock detta är knappast något som bara passar att säga här, men de flesta ställen som handlar om att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med att "förlita sig på sin egen smak" är du helt tappar en objektiv referenspunkt och inte har en aning om vad du tittar på. Du lär dig gilla "färgerna" och "känslan" från den TV du har för stunden, inklusive alla dess fel. Det du lär dig älska med dess sätt att presentera bilden på kanske endast finns på just den TV:n efter just ditt eget skruvande. Så spenderar du tusentals timmar med att lär dig se film efter film med en bildkaraktär som inte finns någon annanstans på jorden än i just din TV.

Den dag du ska köpa nytt går luften ur dig. För inget på marknaden kan matcha den känslan du lärt dig älska. Detta eftersom du byggt din helt egen version av hur bild ska se ut.

Yes, jag har mött många människor i just den situationen genom åren. De kan precis ha köpt den bästa plasma, LCD eller OLED som världen nästan är överens om är den bästa på marknaden just nu. Men den nya TV:n ser inte ut som den DiBoss LT-26H5LFH (ja, faktiskt!) de haft i alla år och skruvat själv på. Grym besvikelse.

Jag har precis bytt från en Andersson 55" som jag köpte 2014 till en TCL 65" 825 modellen & gillar det jag ser & tycker inte jag har någon anledning att ändra på någon inställning & är inte grymt besviken tycker mer att jag lyckades ställa in Andersson tv`n hyffsat bra.

Edit: Jag är pragmatisk men kan vara envis med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jamen självklart.

Det är oss alla fritt att välja. Då får man också ta konsekvenserna av detta. Och de konsekvenserna kanske aldrig blir aktuella så länge man är just alldeles själv och njuter på sin egen fria hand. Förutom då man ska köpa nytt och det är svårt att finna något som ser likadant ut som den gamla.

När jag bestämt anser att det är mig fritt att välja hur min TV ska ut. När jag anser att referensen är "skit". När jag låter mitt självberättigande styra – då har jag också automatiskt diskvalificerat mina åsikters relevans. När jag har synpunkter på hur en film eller spel ser ut så vet min omgivning aldrig om den åsikten kommer av hur filmen eller spelet egentligen ser ut. Eller om det bara är min TV som återigen är FUBAR.

Detta är inte konstigare än att jag som hobbymusiker kan sitta själv med ett piano som jag anser låter "rätt" och njuta av musiken precis som just jag vill. Blir dock en annan historia när jag ska jämföra mina arrangemang med andras arrangemang. Eller ännu tydligare – när jag ska samverka med andra musiker. Därför är det förväntat att man som musiker i samspel utgår från samma matematiska och fysiska referenser.

Inställningen till "rätt" är därför ofta mer självklar för den som på något sätt behöver dela med sig av sina kreativa skapelser utanför sin egen bubbla. Envisas man med att ha alldeles egna referenspunkter blir man som musiker till slut kickad från bandet. Fotografen som envisas med att just deras skärm har "färgerna som JAG vill" – då blir det till slut tufft att finna nya uppdrag.

Håller fullständigt med dig på dessa punkter, dock en ganska klar skillnad på att uppleva något subjektivt för sig själv och faktiskt delge något artistiskt och/eller yrkesutövning. Att sitta hemma och titta på t ex en tv är för en majoritet inget annat än att njuta av något på sina egna villkor.

Precis som konst som avhandlats tidigare är även detta helt och hållet upp till "eye of the beholder" där både tolkningar och uppfattningar skiljer sig vitt och brett beroende på vem som "tittar". Vad artisten själv vill förmedla är faktiskt av ringa vikt i just det anseendet, precis som med musik. Jag skriver låtar där jag vill förmedla en vision jag har, men jag kan aldrig säga att någon som lyssnar till det har "fel" om de får ut något helt annat av exakt samma låt. Men det sagt håller jag med dig på punkten att man inte kan säga mycket om t ex en mixning och/eller ljudbild om man förvränger ljudbilden extremt eller använder en telefon som referens för lyssning. Eller mycket kan man väl säga, men det har föga vikt/tyngd i sammanhanget.

Det har hänt flera gånger där jag personligen medvetet har "ändrat" ljudbilden då originalinspelningen låter totalt skräp, men materialet har varit så pass bra att jag vill försöka få det att låta så bra som möjligt utifrån mina egna referenser. Att artisten själv velat att det skall låta som det varit inspelat på en kassettbandare i replokalen är inget jag bryr mig om i det läget.

Finns ett talesätt inom just musik/konst... nu kan jag inte återge det ordagrant... men kontentan är att man förlorar sitt tolkningsföreträde som artist/konstnär/författare/poet när man gör sitt verk publikt Här har mer än en bränt ut sig där de har försökt kontrollera hur deras verk skall uppfattas/tolkas/ses/höras.

En liten kort punkt om att svårigheten i att hitta nya uppdrag... det är ungefär vad de flesta som jobbar med detta drömmer om, att hitta en nisch som blir just "ens egen" som råkar "slå stort" ^^ Det medför dock att de andra 99.9% dukar under he he

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kräver nog att man gör nått drastiskt i ett videredigeringsprogrram och kletar smör över pamnelen.

Håller med, det är ju inte en kalibrering EG säljer utan de borde anmälas för vilseledand marknadsföring.

Men om du inte gillar det du ser när det återges korrekt så bör du inte ändra återgivningen utan byta ut källmaterialet mot nått du tycker ser bra ut i stället för att förvanska återgivningen.

Det låter helt befängt i mina öron. Man kan mycket väl uppskatta något och sedan ändra på de delar man inte uppskattar för att uppnå en subjektivt högre njutning. Eller så är det så pass enkelt att jag kanske fullkomligen älskar överdrivet starka färger och därför vill att det jag tar in visuellt visas på det sättet.

Nu kan jag själv enbart referera till musik i någon högre grad, men där finns det mängder av sådant som görs konstant. Det är en ganska liten % som sitter med riktiga studiohögtalare hemma t ex som är inställda för en perfekt punkt för referenslyssning. Bas/diskant/middle minskas/ökas beroende på högtalare/hörlurar etc etc Listan kan göras milslång och jag ser absolut inga skäl till varför det skulle vara någon som helst skillnad på något jag tar in visuellt.

"Gillar du inte ren vodka? Du bör du kanske inte dricka vodka och sluta blanda det med apelsinjuice".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Necrophor:

Det låter helt befängt i mina öron. Man kan mycket väl uppskatta något och sedan ändra på de delar man inte uppskattar för att uppnå en subjektivt högre njutning. Eller så är det så pass enkelt att jag kanske fullkomligen älskar överdrivet starka färger och därför vill att det jag tar in visuellt visas på det sättet.

Nu kan jag själv enbart referera till musik i någon högre grad, men där finns det mängder av sådant som görs konstant. Det är en ganska liten % som sitter med riktiga studiohögtalare hemma t ex som är inställda för en perfekt punkt för referenslyssning. Bas/diskant/middle minskas/ökas beroende på högtalare/hörlurar etc etc Listan kan göras milslång och jag ser absolut inga skäl till varför det skulle vara någon som helst skillnad på något jag tar in visuellt.

"Gillar du inte ren vodka? Du bör du kanske inte dricka vodka och sluta blanda det med apelsinjuice".

Jag tycker som sagt att man ska byta ut det som återges om man inte gillar det när det återges korrekt.
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga sig gilla nått som är så dåligt gjort att det måste förvrängas när det handlar om underhållning/konst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har blivit lurad, men tro mig - "Kalibrering" ger ingen bättre upplevelse, snarare i de flesta fallen sämre.

För det första så är det kalibrerat utifrån "filmstandard" - Så det duger inte för grafiskt arbete. Och vidare på det spåret så skiljer det sig mellan filmer, vissa filmer kan se riktigt bra ut men allra flesta ser snarare sämre ut. Fy farao vad illa det var.

Köpte precis som du en LG OLED, men återförsäljaren hade slut på okalibrerade apparater så jag fick en kalibrerad gratis. Testtittade i någon dag och sedan fabriksåterställde jag TV:n

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XFTality:

För det första så är det kalibrerat utifrån "filmstandard" - Så det duger inte för grafiskt arbete. Och vidare på det spåret så skiljer det sig mellan filmer, vissa filmer kan se riktigt bra ut men allra flesta ser snarare sämre ut. Fy farao vad illa det var.

Att en film ser bra ut och en annan ser sämre ut har väldigt lite med någon färgstandard att göra. Och inget av det har med grafiskt arbete att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker som sagt att man ska byta ut det som återges om man inte gillar det när det återges korrekt.
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga sig gilla nått som är så dåligt gjort att det måste förvrängas när det handlar om underhållning/konst.

Där skiljer vi oss åt.

Jag kan gilla musiken t ex, men avsky att det låter som om det är inspelat i en plåtburk eller kasettbandare i replokalen. Det sistnämnda har så pass stor effekt att jag inte kan njuta av det MEN med lite pillande kan jag få det att låta acceptabelt och därmed njuta märkbart av musiken.

Tar jag min far som exempel vill fanstyget att färgerna verkligen skall lysa, personligen tycker jag det ser för <censur> onaturligt ut, men han gillar det - på tv. Han har även varit fotograf under många år och gillar det inte på bilder, men av någon sabla anledning älskar han att se natur/djurprogram med sjukt starka och lysande färger. Han är fullt medveten om att det inte är en naturlig representation... så för honom är det "rätt" hur man än vill vrida och vända på saken. Ingen annan kan tala om för någon annan HUR de skall njuta eller uppskatta något.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att en film ser bra ut och en annan ser sämre ut har väldigt lite med någon färgstandard att göra. Och inget av det har med grafiskt arbete att göra.

Ja, det var min egna subjektiva upplevelse ovan i alla fall, något enstaka såg bättre ut och resten bra mycket sämre. Hade 5 personer över och vi blev alla smått chockade över hur dåliga färger det var på TV:n 95% av tiden, och jag bar till och med in min kalibrerade jobbskärm som referens

Men - Ska man köra djupare i det hela så ogillar jag bildkalibreringsverksamheten som många återförsäljare kör på för mersälj.

Man får intrycket av att man får en ISF-kalibrering gjord - Alltså den typen av kalibrering som har gjort TV-bildkalibrering så eftertraktat som det är. Men det är ju per definition inte en ISF-kalibrering då en sådan görs med hänsyn till ljussättningen samt planlösningen du har hemma, vilket medelsvensson inte har en aning om.

Utöver det så är det dokumenterat faktum att butiker slarvar med kalibreringen. En annan TV-apparat används för referensvärden - Alla paneler är ju unika. Precis som överklockning av processorer så kan man absolut inte kopiera inställningarna för en propp, till en annan, och förvänta sig samma överklockning.

Summa summarum?
Mer eller mindre får du en kalibrering som varken motsvarar REC709 eller något annat. Vet inte om jag hänger med i svängarna längre, men mig veterligen så är det fortfarande tveksamheter med att ISF-kalibrera 4K-apparater.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrophor:

Ingen annan kan tala om för någon annan HUR de skall njuta eller uppskatta något.

Det är ju rätt, men det är inte det denna diskussionen handlar om. Det finns ett rätt, en korrekt återgivning. Det är detta återgivning som du ska få om du kalibrerar skärmen. Kalibreringen gör återgivningen korrekt, det finns inget att diskutera. Huruvida du vill ha bilden så eller inte är en helt annan fråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XFTality:

Ja, det var min egna subjektiva upplevelse ovan i alla fall, något enstaka såg bättre ut och resten bra mycket sämre. Hade 5 personer över och vi blev alla smått chockade över hur dåliga färger det var på TV:n 95% av tiden, och jag bar till och med in min kalibrerade jobbskärm som referens

Men - Ska man köra djupare i det hela så ogillar jag bildkalibreringsverksamheten som många återförsäljare kör på för mersälj.

Man får intrycket av att man får en ISF-kalibrering gjord - Alltså den typen av kalibrering som har gjort TV-bildkalibrering så eftertraktat som det är. Men det är ju per definition inte en ISF-kalibrering då en sådan görs med hänsyn till ljussättningen samt planlösningen du har hemma, vilket medelsvensson inte har en aning om.

Utöver det så är det dokumenterat faktum att butiker slarvar med kalibreringen. En annan TV-apparat används för referensvärden - Alla paneler är ju unika. Precis som överklockning av processorer så kan man absolut inte kopiera inställningarna för en propp, till en annan, och förvänta sig samma överklockning.

Summa summarum?
Mer eller mindre får du en kalibrering som varken motsvarar REC709 eller något annat. Vet inte om jag hänger med i svängarna längre, men mig veterligen så är det fortfarande tveksamheter med att ISF-kalibrera 4K-apparater.

Att en annan TV-apparat hade använts som referensvärde – hur visste du det? Du borde fått med en rapport med just din TV:s serienummer. Om inte så var det något fel och kanske ett dåligt utförligt arbete.

Och vad var din jobbskärm kalibrerad till? Till vilken färgstandard? Vad var det för skärm till att börja med? Hur spelade du upp filmerna?

Ifall du besitter kunskapen att själv kalibrera din jobbskärm borde du ganska snabbt kunna läst av de grafer och den data som följde med TV:n och därför kunnat avgöra vad som var fel. Avgöra varför ni upplevde dåliga färger och du hade snabbt kunnat lista ut vilka misstag som begåtts. Att du tar in din icke-specificerat "kalibrerade jobbskärm" och spelade film på den i jämförelse betyder ingenting. Men kan faktiskt tolkas som att du inte hade en aning om vad du gjorde när du jämförde.

En av många perks att lära sig färgteori och förstå hur det omsätts i praktiken är att man kan i detalj kan förklara det man ser på en skärm. ISF-utbildningen går ut på just det. Även om stegen från några dagars utbildning till insikt kan ta många år. Rekommenderas ifall du har ett yrke som någonstans kräver att du har koll på färgerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

genomfört den vanliga setup-procedueran och tankad ned uppdateringar åt dig. Nog för att det kan ta lite tid innan, säg 5–10 tråkiga minuter att gå igenom en inledande setup och klicka på avtal etc.

Detta är det bästa med ny TV och elektronik att få göra, jag ska börja erbjuda tjänsten till folk för 50 kr bara för ren personlig njutning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon134512:

Detta är det bästa med ny TV och elektronik att få göra, jag ska börja erbjuda tjänsten till folk för 50 kr bara för ren personlig njutning.

He-he! Helt ärligt: du skulle kan hjälpa väldigt många seniorer idag med det här. Kan vara en sabla kamp att ta sig förbi inledande rutor och att fatta hur man söker efter kanaler – eller lika viktigt: inte söker efter kanaler därför att man har en box av något slag. Alla har inte en kapabel släkting att ringa och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att en annan TV-apparat hade använts som referensvärde – hur visste du det? Du borde fått med en rapport med just din TV:s serienummer. Om inte så var det något fel och kanske ett dåligt utförligt arbete.

Och vad var din jobbskärm kalibrerad till? Till vilken färgstandard? Vad var det för skärm till att börja med? Hur spelade du upp filmerna?

Ifall du besitter kunskapen att själv kalibrera din jobbskärm borde du ganska snabbt kunna läst av de grafer och den data som följde med TV:n och därför kunnat avgöra vad som var fel. Avgöra varför ni upplevde dåliga färger och du hade snabbt kunnat lista ut vilka misstag som begåtts. Att du tar in din icke-specificerat "kalibrerade jobbskärm" och spelade film på den i jämförelse betyder ingenting. Men kan faktiskt tolkas som att du inte hade en aning om vad du gjorde när du jämförde.

En av många perks att lära sig färgteori och förstå hur det omsätts i praktiken är att man kan i detalj kan förklara det man ser på en skärm. ISF-utbildningen går ut på just det. Även om stegen från några dagars utbildning till insikt kan ta många år. Rekommenderas ifall du har ett yrke som någonstans kräver att du har koll på färgerna.

Jobbskärmen är en Eizo med automatisk kalibrering som hoppar fram då och då eller vid kommando, konfigurerad av utsänd från jobbet. Oklart modell och övriga detaljer då den för nuvarande står i källaren. Jag fick inte med mig någon kurva på papper.

Känt faktum och kul läsning att vissa återförsäljare kalibrerar hejvilt, finns mer läsning här. Du är till och med citerad https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=338329

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XFTality:

Jobbskärmen är en Eizo med automatisk kalibrering som hoppar fram då och då eller vid kommando, konfigurerad av utsänd från jobbet. Oklart modell och övriga detaljer då den för nuvarande står i källaren. Jag fick inte med mig någon kurva på papper.

Känt faktum och kul läsning att vissa återförsäljare kalibrerar hejvilt, finns mer läsning här: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=338329

Så en Eizo med automatisk kalibrering. Okey. Det är ganska icke-specifikt. Låt gå för att det är en Eizo, för de gör bra produkter. Men det är fortfarande totalt avgörande för din färgupplevelse vad denna automatik nu faktiskt kalibrerar mot för standard? För det är A och O när det kommer till hur färger ser ut. Det finns väldigt många olika definitioner av hur färger ska se ut. Arbetar man med färg bör man verkligen kunna skilja dem åt.

Du nämnde Grafiskt arbete tidigare. Kan det vara så enkelt att din kalibrerade jobbskärm faktiskt arbetar mot AdobeRGB?

Skrivet av XFTality:

För det första så är det kalibrerat utifrån "filmstandard" - Så det duger inte för grafiskt arbete.

Du skriver att du inte fick med någon kurva på papper? Då hade du köpt TV:n på El-giganten gissar jag? För där är det ju i denna tråd ganska tydligt konstaterat att El-Giganten inte alls kalibrerar någonting utan faktiskt lurar sina kunder. Det som El-Giganten gör har alltså noll och inget med ISF, kalibrering eller färglära att göra. El-giganten gör bara fel ur alla synpunkter vilket också inkluderar det moraliskt tvivelaktiga.

Fast det är ju inte alls samma sak som att alla ÅF lurar sina kunder.

Permalänk
Medlem

Jag tycker knappt LG:S oled serie behöver kalibreras.
Något kontroversiellt kanske.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Devil May Cry:

Jag tycker knappt LG:S oled serie behöver kalibreras.
Något kontroversiellt kanske.

Nä, inte så kontroversiellt.

Ifall man vet vilka grundinställningar som behöver göras kvarstår att så gott som alla LG OLED jag träffat på drar mot gulgrön vitbalans i varm2 och mot blåturkos med varm1. Och det är svårt att få bort utan mätutrustning. Samtidigt är det inte så galet fel alla gånger. Kanske inte tänker på det.

En väl genomförd kalibrering innebär att man vet att det är rätt, att det man ser är så som det ska se ut och inte vilket godtycke TV:n levereras med. Så mycket en fråga om hur man själv vill göra sin research och själv vill förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Detta är det bästa med ny TV och elektronik att få göra, jag ska börja erbjuda tjänsten till folk för 50 kr bara för ren personlig njutning.

Måste erkänna att jag också finner viss tillfredsställelse av att göra sånt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är ju rätt, men det är inte det denna diskussionen handlar om. Det finns ett rätt, en korrekt återgivning. Det är detta återgivning som du ska få om du kalibrerar skärmen. Kalibreringen gör återgivningen korrekt, det finns inget att diskutera. Huruvida du vill ha bilden så eller inte är en helt annan fråga.

Håller med till fullo, det jag svarade på gick/var en aning off-topic Det tekniska överlämnade jag helt till de som besitter större kunskap inom området än vad jag har en fraktion av, t ex Laxpudding

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att inget har hänt hos Elgiganten gällande ”kalibrering”.

Säljaren sa det skulle ta minst en halv dag innan jag kunde hämta min ”kalibrerade” LG C1 och det lät ju rätt i mina öron om de kör calman på TVn.

När jag skulle hämta den så frågade jag efter någon rapport och inställningarna. De kunde de inte ge ut för då kunde jag ju ”sälja de till andra”. Kröp fram då att de kör samma inställningar på alla LG C1. Så vägrade ta emot den och bytte till en likadan tv som de inte packat upp.

888kr sparade där iallafall.

Jäkla lurendrejeri då de pratar om calman kalibrering på hemsidan och säger det ska ta minst en halv dag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Implor:

Kan bekräfta att inget har hänt hos Elgiganten gällande ”kalibrering”.

Säljaren sa det skulle ta minst en halv dag innan jag kunde hämta min ”kalibrerade” LG C1 och det lät ju rätt i mina öron om de kör calman på TVn.

När jag skulle hämta den så frågade jag efter någon rapport och inställningarna. De kunde de inte ge ut för då kunde jag ju ”sälja de till andra”. Kröp fram då att de kör samma inställningar på alla LG C1. Så vägrade ta emot den och bytte till en likadan tv som de inte packat upp.

888kr sparade där iallafall.

Jäkla lurendrejeri då de pratar om calman kalibrering på hemsidan och säger det ska ta minst en halv dag.

Bra att du belyser detta!

Saknas rapport med TV:ns serienummer, mätningar samt de individuella justeringar som behövs på just det exemplaret, då är blir man blåst. För det El-giganten då tar betalt för är inte bättre än att själv hämta inställningar från valfritt test eller kalibreringsdiskussion på nätet.

Det med att de är oroliga för att "sälja till andra" är ett solkart tecken på hur fel de är ute. Vid en kalibrering gjord enligt konstens regler är det ju sak samma vilka inställningar man kommer fram till, dessa gäller ju endast för det aktuella exemplaret. Finns inget säljbart med rapporten i sig.

Tyvärr drar El-giganten in miljoner på det här. Så länge de fifflar om "optimering" är det en sak. Hävdar det kalibrering är det falsk marknadsföring. Som att hävda att kläderna är skräddarsydda, bara att de är sydda efter någon annans mått.