Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja den är halare. Sitter man som jag gör ibland lite halvt liggandes så är eliten kass får då får man anstränga sig får att hålla kvar den i handen och det blir jobbigt.

Så nej jag tycker inte den är värd pengarna alls, trots att jag är övertygad det är den bästa kontrollen på marknaden just nu. Men den är bara ”10%” bättre än originalen för min del.

Är det Series 2 du har då? Har den inte gummigreppen som första Elite kontrollen har? Tycker min Elite kontroll ligger bättre i handen med råge både jämfört med Xbox One och Xbox Series kontrollerna.

Har två paddlar på som oftast är mappade till RS och LS. Att kunna korta slaglängden (eller vad det nu heter) för trigger knapparna när man spelar fps spel är också trevligt.

Sen om det är värt det är svårare. För min del med tanke på hur länge jag haft den och att den nu också funkar med de nya Series konsolerna så skulle jag säga att den var värd det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Ni som har elite controller, skulle ni säga att det är värt pengarna ? Är ju ändå typ 2000 kr...

Ja, bästa köpet jag gjort. Men var beredd på eventuella garantiärenden då de ej håller så bra tyvärr.

Amazon hade Elite 2 för 1300kr för en månad sen. Hade jag varit du hade jag väntat på en liknande rea.

Permalänk
Skrivet av appel1:

Är det Series 2 du har då? Har den inte gummigreppen som första Elite kontrollen har? Tycker min Elite kontroll ligger bättre i handen med råge både jämfört med Xbox One och Xbox Series kontrollerna.

Har två paddlar på som oftast är mappade till RS och LS. Att kunna korta slaglängden (eller vad det nu heter) för trigger knapparna när man spelar fps spel är också trevligt.

Sen om det är värt det är svårare. För min del med tanke på hur länge jag haft den och att den nu också funkar med de nya Series konsolerna så skulle jag säga att den var värd det.

Ja precis. Series 2. Nej den har en halare räfflad yta bak så den sitter inte alltid 100 i handen imo. Annars är den som du säger skönare överlag. Gillar tyngden, trots den blir lite halare ibland.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen en tappar om en köper en Series S istället för en X?

Bildkvalitet i sig bryr jag mig inte så mycket om men kommer en tappa spelupplevelse också? Alltså med dålig prestanda eller att vissa spel kommer funka sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad är det egentligen en tappar om en köper en Series S istället för en X?

Bildkvalitet i sig bryr jag mig inte så mycket om men kommer en tappa spelupplevelse också? Alltså med dålig prestanda eller att vissa spel kommer funka sämre?

Det beror helt på vad utvecklaren valt att göra. Kan vara lägre upplösning, lägre framerate, mindre detaljer eller någon kombination av alltihop, finns kanske enklare spel där det inte är någon skillnad alls. Så det hänger mycket på vilka spel man spelar, vad man stör sig på, vilken tv/skärm man har osv.

Digital Foundy har många jämförelser man kan kolla på. https://www.youtube.com/user/DigitalFoundry/videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad är det egentligen en tappar om en köper en Series S istället för en X?

Bildkvalitet i sig bryr jag mig inte så mycket om men kommer en tappa spelupplevelse också? Alltså med dålig prestanda eller att vissa spel kommer funka sämre?

Lagringsutrymme är det viktigaste du tappar. En Series S kommer kännas mkt begränsad vad gäller lagring.

Sen är ju avsaknad av disk en stor nackdel för många (inte för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad är det egentligen en tappar om en köper en Series S istället för en X?

Bildkvalitet i sig bryr jag mig inte så mycket om men kommer en tappa spelupplevelse också? Alltså med dålig prestanda eller att vissa spel kommer funka sämre?

Hade en Series S och en Series X, slutade med att vi ersatte S med en till X efter 9 månader.
Både jag och damen var nöjda med S sett till prestanda, vi upplevde aldrig saker som segt eller att det laggade eller så. Jag var riktigt imponerad över hur snygga optimerade titlar (t.ex Gears 5) var på S.
Det som till slut gjorde att den byttes ut var det att vi dessvärre har några spel på skiva samt att den där lagringen var extremt liten.
MS hade nog en vision om att spelen på S skulle vara mindre då 4k texturer inte behövs samt att man skulle kunna välja vad man installerar, t.ex. kampanjen eller multiplayer. Dessvärre var det inte många titlar som optimerades på detta sätt, så disken tog väldigt fort slut

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vad är det egentligen en tappar om en köper en Series S istället för en X?

Bildkvalitet i sig bryr jag mig inte så mycket om men kommer en tappa spelupplevelse också? Alltså med dålig prestanda eller att vissa spel kommer funka sämre?

Förutom uppenbara sämre bildkvalite, framerate och avsaknad av Raytracing beroende på spel:

Du får köpa spelen mycket dyrare, kan aldrig sälja dom, låna ut dom. UltraHD-Blurayspelare.

Typ 250-300Gb minne att spara spelen på, dvs Modern warfare och ett spel till.
Om man inte har en väldigt begränsad budget eller bara spelar enklare spel casual så ska du ha en Series X

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

MS hade nog en vision om att spelen på S skulle vara mindre då 4k texturer inte behövs samt att man skulle kunna välja vad man installerar, t.ex. kampanjen eller multiplayer. Dessvärre var det inte många titlar som optimerades på detta sätt, så disken tog väldigt fort slut

När sedan den snabba expansionsdisken från Seagate kostar nästan lika mycket som konsolen så talar det inte heller i favör för Series S.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

När sedan den snabba expansionsdisken från Seagate kostar nästan lika mycket som konsolen så talar det inte heller i favör för Series S.

Hänger lite på vilka spel man spelar samtidigt.

Visst att det är skönt med större hårddisk och jag personligen skulle välja Series X alla gånger men jag behöver egentligen inte ha 99 spel installerade samtidigt som jag har nu på min. 😄

Ska väl nämna att jag har en extern SSD för 360 och Xbox One spel.

Permalänk
Medlem

Mitt gamepass ultimate /gold är nu slut. Hur köper jag det billigast och smidigast? 🥰

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Mitt gamepass ultimate /gold är nu slut. Hur köper jag det billigast och smidigast? 🥰

Det allra smidigaste är väl direkt genom Xboxen skulle jag säga. Dock inte det billigaste. Jag köpte Xbox live genom Livekort en gång och det vart ett jäkla strul. Säkert en bra och billig sida när det väl fungerar men efter den gången så kör jag allt direkt genom Xboxen. 135kr i månaden för live och gamepass tycker jag inte är farligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Mitt gamepass ultimate /gold är nu slut. Hur köper jag det billigast och smidigast? 🥰

Allt finns att läsa i denna rätt långa tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559776-tre-ar-game-pa...

Jag köpte från Livekort.se. Inte den bästa köpupplevelsen men det funkade 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Mitt gamepass ultimate /gold är nu slut. Hur köper jag det billigast och smidigast? 🥰

Jo kolla tråden ovan,
men smidigast är nog ändå att köpa live-koder på inet eller elgiganten och sedan aktivera gamepass ultimate igen som ett vanligt köp på xbox.com - det blir ändå rätt ok månadskostnad för gamepass, men du får avgöra själv om det är värt prisskillnaden att köpa på andra siter och riskera strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Förutom uppenbara sämre bildkvalite, framerate och avsaknad av Raytracing beroende på spel:

Du får köpa spelen mycket dyrare, kan aldrig sälja dom, låna ut dom. UltraHD-Blurayspelare.

Typ 250-300Gb minne att spara spelen på, dvs Modern warfare och ett spel till.
Om man inte har en väldigt begränsad budget eller bara spelar enklare spel casual så ska du ha en Series X

Skrivet av teejee:

Lagringsutrymme är det viktigaste du tappar. En Series S kommer kännas mkt begränsad vad gäller lagring.

Sen är ju avsaknad av disk en stor nackdel för många (inte för mig).

https://www.xbox.com/sv-SE/consoles/compare

Kan man inte bara koppla in en extern hårddisk via USB för att få mer lagringsutrymme?
1 TB externa SSD-diskar är ganska prisvärda idag.

Just att jag vill ha en konsol till väldigt basic casual spelande gör att en Series X känns lite väl dyr, och att den inte går att köpa idag öht, har gjort att jag tittar lite på series S.
Dom spelen jag har tittat på att spela är liksom Mass Effect remastered och Crash Bandicoot typ.
Få av dom moderna storspelen som intresserar mig.

Sen är ju dock avsaknaden av en skivspelare ett problem, kanske inte så mycket för spelen i sig men jag har ingen UHD-spelare i dagsläget och dom är rätt dyra så vore ju skönt att ha det på köpet.

Men det verkar lite dumt att köpa Series S ändå, så får väl vänta och se helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

https://www.xbox.com/sv-SE/consoles/compare

Kan man inte bara koppla in en extern hårddisk via USB för att få mer lagringsutrymme?
1 TB externa SSD-diskar är ganska prisvärda idag.

Just att jag vill ha en konsol till väldigt basic casual spelande gör att en Series X känns lite väl dyr, och att den inte går att köpa idag öht, har gjort att jag tittar lite på series S.
Dom spelen jag har tittat på att spela är liksom Mass Effect remastered och Crash Bandicoot typ.
Få av dom moderna storspelen som intresserar mig.

Sen är ju dock avsaknaden av en skivspelare ett problem, kanske inte så mycket för spelen i sig men jag har ingen UHD-spelare i dagsläget och dom är rätt dyra så vore ju skönt att ha det på köpet.

Men det verkar lite dumt att köpa Series S ändå, så får väl vänta och se helt enkelt.

Du kan bara spela gamla spel på extern hdd. Series spelen måste köras på snabb disk.
Series X finns på nästan alla Elgiganten så det är bara att åka in och köpa ett nu. Köper du till Gamepass 2 år så kan du betala 370kr/månaden i 2 år så får du konsolen idag för 0kr. Bra deal om man inte vill eller kan punga ut nästan 6k direkt.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Du kan bara spela gamla spel på extern hdd. Series spelen måste köras på snabb disk.

Jaha, fan vad lurigt av dom att inte skriva ut det tydligare.
1 TB räcker ju inte långt det heller liksom!

Skrivet av megaman01:

Series X finns på nästan alla Elgiganten så det är bara att åka in och köpa ett nu. Köper du till Gamepass 2 år så kan du betala 370kr/månaden i 2 år så får du konsolen idag för 0kr. Bra deal om man inte vill eller kan punga ut nästan 6k direkt.

Ah, märkligt!
Jag får ta och titta lite på vilka spel jag faktiskt vill spela och tänka på om det känns värt det.

Tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

https://www.xbox.com/sv-SE/consoles/compare

Kan man inte bara koppla in en extern hårddisk via USB för att få mer lagringsutrymme?
1 TB externa SSD-diskar är ganska prisvärda idag.

Just att jag vill ha en konsol till väldigt basic casual spelande gör att en Series X känns lite väl dyr, och att den inte går att köpa idag öht, har gjort att jag tittar lite på series S.
Dom spelen jag har tittat på att spela är liksom Mass Effect remastered och Crash Bandicoot typ.
Få av dom moderna storspelen som intresserar mig.

Sen är ju dock avsaknaden av en skivspelare ett problem, kanske inte så mycket för spelen i sig men jag har ingen UHD-spelare i dagsläget och dom är rätt dyra så vore ju skönt att ha det på köpet.

Men det verkar lite dumt att köpa Series S ändå, så får väl vänta och se helt enkelt.

Externa diskar funkar men inte till spel utvecklade för denna generationen (bara som temporär lagring så man slipper ladda ner dem igen, men man måste ändå flytta dem för att kunna spela). Än så länge är de inte så många så det är ju inget jätteproblem, men på sikt borde det ju bli värre liksom. Om det faktiskt är ett problem beror ju väldigt mycket på hur många spel man vill ha installerade samtidigt vilket ju varierar. Jag köpte en begagnad konsol av en (fotbollsintresserad) som bara körde årets Fifa och inget annat, när ett nytt kom bytte han in det förra och köpte det. Jämfört med mig som har över 280 spel installerade på min XB över den interna och två externa diskar.

Permalänk
Medlem

Var får man lättast tag i en låda X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TR-8R:

Var får man lättast tag i en låda X?

Finns i lager hos Elgiganten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Finns i lager hos Elgiganten.

Inte på webben vad jag kan se?

Permalänk

Jag är sugen på att skaffa en Series X pga gamespass och bakåtkompatibiliteten. Jag har tänkt köra lite äldre cod online. Mw2, Waw och cod 4 tex. Jag har dock läst att iaf mw2 inte flyter på speciellt bra med mycket lagg tyvärr.., är det någon som provat och kan bekräfta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TR-8R:

Inte på webben vad jag kan se?

Nej, man måste köpa i butik. Kolla att det finns i den butik du tänkt åka till innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TR-8R:

Inte på webben vad jag kan se?

Nej men i ca 70 butiker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Nej, man måste köpa i butik. Kolla att det finns i den butik du tänkt åka till innan.

Skrivet av BengaBang:

Nej men i ca 70 butiker.

Ah okej, tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverhjelm:

Jag är sugen på att skaffa en Series X pga gamespass och bakåtkompatibiliteten. Jag har tänkt köra lite äldre cod online. Mw2, Waw och cod 4 tex. Jag har dock läst att iaf mw2 inte flyter på speciellt bra med mycket lagg tyvärr.., är det någon som provat och kan bekräfta?

Testade MW2 på SX häromdagen faktiskt. Dock bara en väldigt kort stund. Spontan tanke var att det kändes som det flöt bättre än på 360, trots att det saknar stöd för FPSBoost...(?)

Men som sagt, var bara en kort stund så ta mig inte på orden.

Har aldrig hört talas om att BC-spel skulle lagga på vare sig SX eller SS.

Eller menar du att det laggar om man kör MP? Det testade jag inte.

Permalänk
Konsolgrävare

Sniper Elite 5 kommer till Xbox Game Pass Day One in 2022

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av m3lk0r:

Testade MW2 på SX häromdagen faktiskt. Dock bara en väldigt kort stund. Spontan tanke var att det kändes som det flöt bättre än på 360, trots att det saknar stöd för FPSBoost...(?)

Men som sagt, var bara en kort stund så ta mig inte på orden.

Har aldrig hört talas om att BC-spel skulle lagga på vare sig SX eller SS.

Eller menar du att det laggar om man kör MP? Det testade jag inte.

Ja det var mest multiplayer jag var intresserad av.:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gick inte att köpa för mig