Sätt ned foten med Elgatos nya kontrolldon

Permalänk
Medlem

Såg detta användas redan för typ 20 år sedan i Quake 3, om jag inte missminner mig så hade den gubben strafe på pedalerna

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med fler fotpedaler på marknaden. Själv så använder jag redan en sån här dagligen.

https://shop.olympus.eu/sv_SE//inspelning-diktamen/tillbehoer...

Permalänk
Medlem

Vet att till exempel speedrunners använder liknande redan, för att klicka på "tidtagaruret" när dom når mål.

Permalänk
Medlem

Oklart. Behövs något mer än pedalen och förmodad mjukvara för att använda den?
Kan man binda valfria tangenter/musklick till den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xerbee:

Hmm jag hade nog kunnat tänka mig att använda den för att växla lager på tangentbordet.

Men hur tänkte de när de satte kabeln på sidan in mot väggen?

Kortsidan mot väggen ser ut att vara lutad så det är nog inget större problem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Vad använder du din till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cabbage:

Vad använder du din till?

Mikrofon av/på i möten, gå bakåt och framåt i navigationshistorik, scrolla upp och ner samt lite olika makron.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rapidact:

Det där är en midi-produkt

Ja mycket musikprodukter använder midi och det är bara att använda en passande drivrutin så har du fått 32 pedaler med du kan tilldela funktioner i spelet om det går att konfigurera, att ha midi till "kontrollern" är i vart fall möjligt men det behöver inte alltid bli enklare att spela spelet på indstrument men det är en annan sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite som med Raspberry Pi för mig - kul grej men hittar aldrig något användningsområde.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kul. Lite för få knappar för min smak, men det kanske går att använda shift/alt/ctrl-moddar. Tycker att det som produktkategori är underanvänt.

Jag byggde en ganska basic sparkbräda. Knapparna blev för små, med efterklokheten i hand, bara 5-10x så stora som ett tangentbord. Men det är trevligt som Push-to-talk, effektpedal (bara mjukvara) när jag spelar bas, sniper-knapp (dvs sänka muskänslighet när jag håller inne och siktar), media-kontroller och nu när jag skaffat ett 60%-tangentbord - screenshot!

Permalänk
Medlem

Är det en dåligt shoppad bild, eller är den så liten att en USB-kontakt är stor i jämförelse?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Är det en dåligt shoppad bild, eller är den så liten att en USB-kontakt är stor i jämförelse?

Den är bara 21 cm bred så att jag skulle nog säga att det stämmer ganska väl. Det är alltså en pedal för en fot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cabbage:

Vad använder du din till?

Pedaler används rätt flitigt av t ex medicinska sekreterare vid diktering/transkribering också.

Permalänk
Medlem

Idén är väl inte helt dum.
Kan nog mycket väl vara användbart.

Att kunna nyttja fler lemmar/kroppsdelar för att styra saker kan nog vara fördelaktigt.

Inte tänkt på att det finns dylika prylar, alltså pedaler som inte bara är av typen fordonspedaler för spel, även om det inte vore helt otänkbart.

Säkert något läge där någon av mina kunder/slutanvändare kan ha nytta av en pedal för att styra något, eller för den delen jag själv.
Börjar fundera kring användningsområden..

Någon som har tips på fler fotpedaler?

Permalänk
Medlem

Vad heter motsvarigheten till musarm i det här fallet?

Permalänk
Medlem

Haha, jobbar du också inom vården?

Pedalen är bra, men jag hatar Olympus diktafoner. Sjukt ologisk formgivning av knapparna och en brytare (????) för att kontrollera ffwd, play, stop och rev.

Således är jag den enda som går runt med sin Philips-diktafon i fickan på sjukhuset. Alla andra får lida

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Vad heter motsvarigheten till musarm i det här fallet?

blyfot?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Haha, jobbar du också inom vården?

Pedalen är bra, men jag hatar Olympus diktafoner. Sjukt ologisk formgivning av knapparna och en brytare (????) för att kontrollera ffwd, play, stop och rev.

Således är jag den enda som går runt med sin Philips-diktafon i fickan på sjukhuset. Alla andra får lida

Nej faktiskt inte; jag är mjukvaruutvecklare och har inte testat någon av olympus andra produkter utöver denna pedal.

Permalänk
Medlem

Mitt Kinesis-tangentbord har speciell ingång för deras fotpedaler, som de sålt sedan mitten av 90-talet. Tangentbordet är programmerbart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Karazhan:

Har funderat på pedaler men skräckhistorier där folks muskelminne vid bilkörning blir saboterat skrämmer mig lite

Hatar när man försöker skjuta någon i trafiken men istället bromsar tvärt och blir påkörd bakifrån.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kortsidan mot väggen ser ut att vara lutad så det är nog inget större problem.

Nja?

Jag ser inte hur man skulle kunna ha den mot väggen utan att förstöra uttaget.

Permalänk

Om jag är sugen på att styra datorn med hjälp av fötterna? Givetvis! Men bara så länge det handlar om att spela Doom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xerbee:

Nja?https://www.elgato.com/sites/default/files/2022-01/usb-c.jpg
Jag ser inte hur man skulle kunna ha den mot väggen utan att förstöra uttaget.

Nej, du kanske har rätt. Bilden i nyheten visade dock något annat. Eller så är det en optisk illusion.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Beställde faktiskt pedaler förra veckan, Bottam FS2020U1 USB Foot Switch Control.
Tänkte spel som Escape from Tarkov som har väldigt många knappar så kan det vara skönt.
Tänkte mig använda vänster/höger pedal med mittenpedalen som modifier för lean left/right & lean body left/right, blir ju 6 mindre knappar att använda på t-bordet.
Samt borde också underlätta i de fall man både vill köra strafe+ lean samtidigt.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Har länge haft tanken kring att ha någon form av "pedal" lösning för Push to talk på Discord etc.
Tycker inte alls om att använda voice activation, och detta skulle vara en ev lösning.
Dock en tusenlapp för en plastlåda på golvet kändes kanske i det dyraste laget, för den pengen lär den ska behöva vara av väldigt hög kvalitet, isolerad mot att ta in smuts och damm untzerweiter.

2009 köpte jag en iMac, då fanns det inte stöd för ..TeamSpeak?ventrilo?discord? (Iaf det programmet vi använde oss av när vi raidade i world of warcraft). Den enklaste lösningen jag kunde komma på var att ställa en Windows dator brevid, med Push to talk på mellanslag och lägga tangentbordet golvet. Tog lite tid att bli duktig på att bara träffa mellanslag med stortån men funkade toppen efter lite övning.

Tillslut kom det stöd diverse pratprogram på Mac så då gick jag över till det men saknade fotkontrollen länge(och fortfarande).

Nu har jag knappt läst om denna produkten men jag kan rekommendera konceptet iaf!