Komplett förvärvar Netonnet för 3,7 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Komplett förvärvar Netonnet för 3,7 miljarder kronor

Netonnet ska bli en del av Komplett Group men fortsätter agera som eget varumärke.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som konsument i en bransch där det råder sådan prismedvetenhet samt att man säljer exakt samma vara, så tycker jag det är tveksamt när man frontar med olika företagsnamn mot kund men har vitt skilda priser på specifika varor. Nog för att Webhallen och NetonNet har fysiska butiker, likväl så är jag skeptisk till denna typ av uppköp.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Får alltid en liten klump i magen av sånt här.
Även om det stämmer att de kommer fortsätta konkurrera mot varandra kommer det bli väldigt svårt för andra aktörer att kunna komma upp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

"Äntligen får Uppsala ett Komplett!" hann jag tänka.............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Alltid gillat både Komplett och NetOnNet. Alltid fått bra support vid diverse serviceärenden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Microsoft köper Komplett. Hardwarepass 99$/mån.

Permalänk
Medlem

Fan vi ska ju till Komplettonnet idag. Hoppas byta ett felköp på kaffekanna som jag köpte på netonnet ihelgen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hmph, andra butiken jag verkligen gillat som Komplett, ett företag jag inte föredrar, förvärvat. Dock har inte Webhallen blivit sämre så kanske går bra det här också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Så en butik i stan...
Men som ngn sa hoppas att priserna är de samma... en måste ju få drömma...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Netonplett

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara någon skillnad bara för att de byter ägare. Sist köpte waldirkoncernen (Siba) upp netonnet och det hände ingenting...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Alltid gillat både Komplett och NetOnNet. Alltid fått bra support vid diverse serviceärenden.

Min erfarenhet av Komplett är inte bra. När jag köpte en dator i paket 2019 och ena minnet var trasigt kunde jag inte via hemsidan felanmäla bara minnet utan fick du skicka in hela paketet när jag redan byggt datorn. Och bara ville få igång den. När jag mejlade dem och beskrev problemet svarade de bara att jag ska använda funktionen på hemsidan fast jag skrev att jag inte vill skicka in alla saker bara för RAM inte fungerade. Till slut köpte jag nya minnen på Webhallen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Net on net, komplett och webbis under samma paraply. Snart bara stackars inet som slåss ensam som jätten? Är det inte sånt här som brukar kallas konkurrens hämmande? Handlat av alla dock och ser inga större fördelar med någon annat än att min stad har endast en webbis butik på nära håll vilket är skönt.

Permalänk
Medlem

Då har komplett mycket att leva upp till, stor skillnad på Netonnets kundtjänst kontra komplett.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Skrivet av Kare:

Netonplett

Komplettonetthallen*

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Som konsument i en bransch där det råder sådan prismedvetenhet samt att man säljer exakt samma vara, så tycker jag det är tveksamt när man frontar med olika företagsnamn mot kund men har vitt skilda priser på specifika varor. Nog för att Webhallen och NetonNet har fysiska butiker, likväl så är jag skeptisk till denna typ av uppköp.

Känner lite samma, snart är alla elektronik butiker komplett i en annan skrud. köpte på komplett för många år sedan men sen dess tycker jag dom inte har attraktiva priser på vissa saker. få se om de sakta men säkert sätter samma priser på sina olika butiker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det blir bra. Har ingen erfarenhet av Komplett men Netonnet fungerade alltid väldigt bra när jag bodde i Sverige och jag saknar likvärdig butik i Finland idag.

Edit. De har altså en bra fysisk butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Min erfarenhet av Komplett är inte bra. När jag köpte en dator i paket 2019 och ena minnet var trasigt kunde jag inte via hemsidan felanmäla bara minnet utan fick du skicka in hela paketet när jag redan byggt datorn. Och bara ville få igång den. När jag mejlade dem och beskrev problemet svarade de bara att jag ska använda funktionen på hemsidan fast jag skrev att jag inte vill skicka in alla saker bara för RAM inte fungerade. Till slut köpte jag nya minnen på Webhallen.

Du kommer se att se funkar de flesta butiker tyvärr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag är väl inte jätteorolig men det känns ju som konkurrensen minskar, blir bara ett jätteföretag kvar tillslut...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Hoppas det blir bra. Har ingen erfarenhet av Komplett men Netonnet fungerade alltid väldigt bra när jag bodde i Sverige och jag saknar likvärdig butik i Finland idag.

Fast verkkokauppa är väl toppen?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Net on net, komplett och webbis under samma paraply. Snart bara stackars inet som slåss ensam som jätten? Är det inte sånt här som brukar kallas konkurrens hämmande? Handlat av alla dock och ser inga större fördelar med någon annat än att min stad har endast en webbis butik på nära håll vilket är skönt.

Vadå konkurrenshämmande? Du har ju fortfarande Dustin, Elgiganten, Media Markt och ett litet företag som heter Amazon.

Permalänk
Medlem

Är detta en komplott?

Permalänk
Avstängd

Netonnet använder jag en del då deras priser ofta är riktigt bra och att det ligger bra till här i stan istället för att behöva åka till det stora handelsområdet i stan som jag håller mig i från så långt det bara går. Enkelt att bara springa igenom även om det är lite av en labyrint och sen bara plocka det man behöver och gå ut igen, snabb shopping gillar jag.
Oftast har man kollat allt på nätet innan så man vet exakt vad man ska ha och vart det ligger i butiken. Vill man titta på produkter och klämma och känna så är det ändå Elgiganten eller Mediamarkt man behöver besöka.

Trist att alla köps upp och blir samma butik men förhoppningsvis så kanske priserna kan bli bättre av det och sånt gillar jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hoppas den tuffa gamer-tjejen i Netonnets reklam blir kvar, fast under Kompletts vingar. "Frågor på det?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Dock har inte Webhallen blivit sämre så kanske går bra det här också.

En otrolig underdrift, när Webhallen ägdes av Pixmania var det verkligen bottenskrapet på den svenska marknaden. Så ser det ju inte ut idag.

Jag förvånas dock att Komplett+NoN+Webhallen inte skulle ha en större marknadsandel än 10 %. De måste medvetet räkna konstigt för att inte få frågor från Konkurrensmyndigheter.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Komplett köpte ju Webhallen och konkurrerade mot de egna bolaget med länge, de brukar mycket billigare med priserna, så synd för Netonnet hade sin charm och grym kundservice.

Komplett vill nog åt de flesta kunder som handlar med netonnets kreditkort då de är väldigt starka där.

Permalänk
Medlem

Två bra butiker. Så man slipper vara orolig att det ena varumärket ska förstöra det andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag minns Netonnets första affär här i Borås, en liten lageraffär i ett avdankat industriområde där man handlade över disk, så fick de hämta varorna på lagret. Köpte en mekanisk hårddisk runt 2002-2003 i denna första affär.

Trodde aldrig det skulle bli så här stort, lite tråkigt att allt hamnar under Komplett.
Bara Inet kvar nu?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Snart är vi alla ägda av norrmännen.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Hoppas den tuffa gamer-tjejen i Netonnets reklam blir kvar, fast under Kompletts vingar. "Frågor på det?"

OT, men den "tuffa gamer-tjejen" är en 29-årig skådespelerska.

Visa signatur

It’s more fun to compute.