Blir ett bilbatteri sämre av att ladda det med smart laddare (eluttag) ofta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du tänker på recond eller desulfat ladda batterierna. har jobbat med truck batterier i många år och ALDRIG hört eller varit med om det där med syran lägger sig på botten. Såvitt jag vet händer endast detta om batteriet ej använts under en längre tid och stannar på en laddnivå under ca 80%.
kika gärna ned i ett batteri när du laddar det eller laddar ur det så ser du att det rör sig och bubblar lite, därav knallgasen. Det är därför alla truckar som laddas ska göra det i ett väl ventilerat utrymme.

Angående ditt bilbatteri så kan du ladda det när du vill, ju oftare ju bättre.
https://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html
där har du lite tips på skötsel.

Truckar går mot Lipo i alla fall så det är snart inget problem.

Våra truckar är designade för att använda vikten från batterierna som motvikt dock så med Lipo så får man fylla på med en massa metallplattor för att trucken ska ha samma lyftförmåga och stabilitet. Men nya modeller är förstås på G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Truckar går mot Lipo i alla fall så det är snart inget problem.

Våra truckar är designade för att använda vikten från batterierna som motvikt dock så med Lipo så får man fylla på med en massa metallplattor för att trucken ska ha samma lyftförmåga och stabilitet. Men nya modeller är förstås på G.

De går mot lipo men det är en bit kvar för många truckar. Lipo batterier är betydligt dyrare och kräven en annan typ av laddare.
Truck batterier är dyra som de är.
Vissa trucka byter man bara när man måste. Vi hade flera som byggdes ihop på plats pga storleken. Misstänker att även truckarna måste byggas om med nya typer av batterier så laddstatus visas rätt och avstägning för skydd av batteriet vid tex låg laddning eller hög värme.

Köper man en ny truck så kan lipo vara något om priset tillåter det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

De går mot lipo men det är en bit kvar för många truckar. Lipo batterier är betydligt dyrare och kräven en annan typ av laddare.
Truck batterier är dyra som de är.
Vissa trucka byter man bara när man måste. Vi hade flera som byggdes ihop på plats pga storleken. Misstänker att även truckarna måste byggas om med nya typer av batterier så laddstatus visas rätt och avstägning för skydd av batteriet vid tex låg laddning eller hög värme.

Köper man en ny truck så kan lipo vara något om priset tillåter det.

Många av våra kunder hyr truckar snarare än köper, men visst är det fortfarande blybatterier som dominerar. Jag jobbar dock med "självkörande" truckar och där kör vi bara lipo, det passar bättre med laddmöjligheterna vi kan få till. Vi har olika laddstrategier för olika lösningar förstås men lipo medger att man åker och laddar så fort det är lite dötid eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många av våra kunder hyr truckar snarare än köper, men visst är det fortfarande blybatterier som dominerar. Jag jobbar dock med "självkörande" truckar och där kör vi bara lipo, det passar bättre med laddmöjligheterna vi kan få till. Vi har olika laddstrategier för olika lösningar förstås men lipo medger att man åker och laddar så fort det är lite dötid eller så.

Jo robotar som kör efter slinga har vi också. även de stora truckarna kopplar man in sig på slinga eftersom de är så stora så kan man köra snabbt. Företaget jag jobbar på tyckte det var mer värt att köpa men jag vet att många hyr nya truckar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo robotar som kör efter slinga har vi också. även de stora truckarna kopplar man in sig på slinga eftersom de är så stora så kan man köra snabbt. Företaget jag jobbar på tyckte det var mer värt att köpa men jag vet att många hyr nya truckar.

Våra går inte efter slinga, det är gammal teknik. Våra navigerar efter reflektorer med lasersensorer. Men självkörande är fel ord för det är ju motsatsen egentligen, vi styr alla truckar centralt, men de är ju utan förare så det är vad folk kallar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Våra går inte efter slinga, det är gammal teknik. Våra navigerar efter reflektorer med lasersensorer. Men självkörande är fel ord för det är ju motsatsen egentligen, vi styr alla truckar centralt, men de är ju utan förare så det är vad folk kallar dem.

Vi har laser styrda kranar. Vi blandar gammalt med nytt. Mycket från 80 talet.
Slinga är perfekt om det är mycket folk som rör sig bland robotarna som vi har. Gammal teknik men bra om robotarna ska åka runt bland folk, hyllor och annat.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi har laser styrda kranar. Vi blandar gammalt med nytt. Mycket från 80 talet.
Slinga är perfekt om det är mycket folk som rör sig bland robotarna som vi har. Gammal teknik men bra om robotarna ska åka runt bland folk, hyllor och annat.

Jo det är absolut inte dåligt med spår i golvet. Våra truckar följer ju spår också även om de bara finns i datorn liksom. Men det ger ju mer flexibilitet, man kan köra om en truck som har problem exempelvis, eller välja andra vägar, och det blir förstås enklare att ändra systemet när man inte behöver ändra något fysiskt för att lägga till nya vägar eller områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är absolut inte dåligt med spår i golvet. Våra truckar följer ju spår också även om de bara finns i datorn liksom. Men det ger ju mer flexibilitet, man kan köra om en truck som har problem exempelvis, eller välja andra vägar, och det blir förstås enklare att ändra systemet när man inte behöver ändra något fysiskt för att lägga till nya vägar eller områden.

Jo det är sant. Vi har många spår så vi flyttar bara det runt om istället. Fördelen med att slippa laser positionering är att man kan kasta in flera människo förare i flödet som brukar vara snabbare om det behövs. Eller om en eller flera robotar är trasiga så är dom lätt ersättbara med människor. Människor ska kunna göra alla jobb robotarna kan vilket är bra ibland.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo det är sant. Vi har många spår så vi flyttar bara det runt om istället. Fördelen med att slippa laser positionering är att man kan kasta in flera människo förare i flödet som brukar vara snabbare om det behövs. Eller om en eller flera robotar är trasiga så är dom lätt ersättbara med människor. Människor ska kunna göra alla jobb robotarna kan vilket är bra ibland.

Jo absolut. För en enskild transport kan en människa alltid vara snabbare, med motivation. Men över ett skift för att inte nämna ett år eller så, så är automatisk snabbare.

Sen handlar det om andra saker också, en kund berättade exempelvis att han gjorde stora besparingar på vårt system, lönerna han slapp betala var ju en stor del men han sparade i princip lika mycket på att gods och inventarier inte blev sönderkörda. Sen tillkom en del andra besparingar också, som att kunna köra med släckt belysning och förstås kraftigt minskat slitage på truckarna. En manuell förare kör exempelvis slut på hjulen på ett halvår ungefär, medan en automatisk truck i princip inte behöver byta hjul. Vi bytte en som hade kört treskift i sex år och det syntes knappt något slitage på hjulen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad har du fått det ifrån? Det burkar behöva laddas minst en halvtimme efter en motorstart för att återfå all sin energi som förbrukades i startögonblicket. Allt beroende på vilken motor som ska startas förstås.

Det skulle vara en väldigt trögstartad bil med klen generator i så fall. En vanlig bil med startström på ca 150A varar i kanske två-tre sekunder. En generator kan oftast ladda med ungefär lika mycket om man varvar lite, minus alla förbrukare i bilen då. Sen kan batteriet kanske inte ta den laddningen när det är nästan fullt, men det bör ta max några minuter innan batteriet är fullt igen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad har du fått det ifrån? Det burkar behöva laddas minst en halvtimme efter en motorstart för att återfå all sin energi som förbrukades i startögonblicket. Allt beroende på vilken motor som ska startas förstås.

Då har du ett underdimensionerat batteri/laddkrets. Det tar inte en halvtimmes körning att ladda efter en start. Jämför med en start/stoppcykel på en modern bil med motoravstängning vid stillastående, då skulle du behöva köra i timtal efter några rödljus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunde:

Då har du ett underdimensionerat batteri/laddkrets. Det tar inte en halvtimmes körning att ladda efter en start. Jämför med en start/stoppcykel på en modern bil med motoravstängning vid stillastående, då skulle du behöva köra i timtal efter några rödljus.

Start/stop cykler är inte riktigt jämförbara med kallstart, motorn är varm och går lättare av det men det skiljer också i hur elsystemen arbetar för det brukar vara elvärme och fläktar som startas upp vid kallstart som inte startas vid korta start/stop cykler, en "riktigt" start drar mer effekt och generatorn har också mindre kapacitet över för att ladda batteriet eftersom även elförbrukningen är som högst just efter kallstart.
Dessutom är det nog inte många som varvar motorn högt när den är nystartad, man bör inte lågvarva heller utan köra iväg lugn och med lite belastning för at tempen snabbt ska öka men att varva högt är inte bra.

Å andra sidan så handlar tråden egentligen om en bil som inte har motorn i gång och för den situationen så är en fast monterad laddare i bilen som är ansluts till elnätet det vettigaste, att ha en lös laddare kräver inkoppling i bilen varje gång och det brukar vara betydligt bökigare än att ansluta en kontakt som är på utsidan bilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Då har du ett underdimensionerat batteri/laddkrets. Det tar inte en halvtimmes körning att ladda efter en start. Jämför med en start/stoppcykel på en modern bil med motoravstängning vid stillastående, då skulle du behöva köra i timtal efter några rödljus.

Det krävs ungefär en halvtimmes körning för att moderna bilar är "smarta" och börjar inte ladda batteriet direkt utan först när motorn är uppe i temperatur eller liknande. Start/stopp ger kortare stopp, står man länge vid ett rödljus exempelvis så startar ju motorn igen för att batteriet belastas för hårt, vilket borde göra att man behöver köra lite längre, men inte en halvtimme efter varje stopp förstås för motorn blir ju inte kall. Min bil verkar inte stoppa motorn med automatik alls under någonstans 5-7 grader exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. För en enskild transport kan en människa alltid vara snabbare, med motivation. Men över ett skift för att inte nämna ett år eller så, så är automatisk snabbare.

Sen handlar det om andra saker också, en kund berättade exempelvis att han gjorde stora besparingar på vårt system, lönerna han slapp betala var ju en stor del men han sparade i princip lika mycket på att gods och inventarier inte blev sönderkörda. Sen tillkom en del andra besparingar också, som att kunna köra med släckt belysning och förstås kraftigt minskat slitage på truckarna. En manuell förare kör exempelvis slut på hjulen på ett halvår ungefär, medan en automatisk truck i princip inte behöver byta hjul. Vi bytte en som hade kört treskift i sex år och det syntes knappt något slitage på hjulen alls.

På mitt jobb har vi "toppar" och har tider vi måste följa missar vi dessa får vi betala massor i straff avgifter. Dessutom kan folk dö eftersom vi arbetar med läkemedel. Är ingen ursäkt att säga att express flyget med vitala läkemedel inte kan flyga iväg för att varan sitter fast med en robot eller det är kö o systemet eller whatever. Då kan alltid en människa kalla på roboten om den är stor och klättra in i "cockpiten" och manuellt hämta varan. Sånt som görs dagligen och alla robotar måste kunna köras manuellt.
Därför vårt system är som det är och därför enbart vi och ett par andra lager är ceretiferade för att hantera läkemedel.
Våra robotar åker och arbetar i mörker där det är möjligt och givetvis får de gjort mer över tid men när det gäller att snabbt få iväg en vara med ett express flyg som står och väntar så är människan oslagbar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

På mitt jobb har vi "toppar" och har tider vi måste följa missar vi dessa får vi betala massor i straff avgifter. Dessutom kan folk dö eftersom vi arbetar med läkemedel. Är ingen ursäkt att säga att express flyget med vitala läkemedel inte kan flyga iväg för att varan sitter fast med en robot eller det är kö o systemet eller whatever. Då kan alltid en människa kalla på roboten om den är stor och klättra in i "cockpiten" och manuellt hämta varan. Sånt som görs dagligen och alla robotar måste kunna köras manuellt.
Därför vårt system är som det är och därför enbart vi och ett par andra lager är ceretiferade för att hantera läkemedel.
Våra robotar åker och arbetar i mörker där det är möjligt och givetvis får de gjort mer över tid men när det gäller att snabbt få iväg en vara med ett express flyg som står och väntar så är människan oslagbar.

Kul. Vi har byggt något system för just en läkemedelsleverantör vilket var väldigt känsligt, försvann lasten från trucken det minsta så var den osäker och skulle kontrolleras igen, vilket hände ibland när den körde över ett gupp eller så. Vi har också byggt system för bagagehantering på flygplatser som har lite samma grej, en väska är osäker tills den har gått igenom säkerhetskontrollen men sen blir den ju osäker igen om man inte har komplett koll på den efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kul. Vi har byggt något system för just en läkemedelsleverantör vilket var väldigt känsligt, försvann lasten från trucken det minsta så var den osäker och skulle kontrolleras igen, vilket hände ibland när den körde över ett gupp eller så. Vi har också byggt system för bagagehantering på flygplatser som har lite samma grej, en väska är osäker tills den har gått igenom säkerhetskontrollen men sen blir den ju osäker igen om man inte har komplett koll på den efteråt.

Ja det är viktigt att det blir rätt. Sekvensfel i pall lagret med 30k platser är inte det roligaste man kan mecka med. Sånt händer ibland. En stor nackdel med vårt system att närmaste tekniker som kan ändra käll koden som är skriven specifikt för vårt system bor i Österrike så ibland behöver han flygas in efter som våra robotar är specialbyggda för vårt företag. Finns nog nästan inget som är "standard" faktiskt
Ja flygplatser kan jag tänka mig är känsligt. Kan ju komma bomber på planet vilket kan sluta dåligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Har du en modern bilbatteriladdare så kan du låta den ligga påkopplad dygnet runt så kan du sitta hur mycket du vill i bilen och lyssna på musik utan att bekymra dig. Det är inte laddningarna som "sliter" på startbattiet i bilen utan det är de djupa urladdningarna och i synnerhet att startbatteriet står länge oladdat. Det innebär oftast slutet för ett startbatteri.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com