SteamOS på egenhårdvara -- Den stora tråden

Permalänk
Medlem

SteamOS på egenhårdvara -- Den stora tråden

Efter nyheten om att Steam OS 3.0 lanseras som fristående Linux-distribution sitter jag som på nålar och inväntar release. Min AMD-baserade speldator ska få nytt syfte och bli dedikerad TV-spels-dator. Förhoppningsvis är detta ett bra val, särskilt med tanke på att Steam Deck får AMD FSR-stöd.

Är det någon som redan idag kör SteamOS på egen hårdvara? Vad är era erfarenheter?
Någon som likt jag är astaggad på SteamOS 3.0?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Har inte kört specifikt SteamOS, men Steam på Linux har varit min huvudsakliga spelplattform i många år och jag har inte varit motiverad att byta än: tvärt om blir det ju bara bättre och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har inte kört specifikt SteamOS, men Steam på Linux har varit min huvudsakliga spelplattform i många år och jag har inte varit motiverad att byta än: tvärt om blir det ju bara bättre och bättre.

Jag kör själv Steam på Linux sedan flera år, men jag upplever ändå vissa buggar (särskilt har jag haft problem med trådlösa handkontroller). Förhoppningvis har SteamOS lite bättre native support för just detta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

För en som går i tankar att testa, hur mycket sämre är spelprestanda i Linux jämfört med Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

För en som går i tankar att testa, hur mycket sämre är spelprestanda i Linux jämfört med Windows?

Enligt många rapporter jag har sett på ProtonDB så verkar prestanda ganska ofta vara bättre än i Windows.

Jag körde SteamOS för flera år sedan när de satsade första gången men den upplevelsen blev så klart sämre och sämre i takt med att Valves intresse svalnade. Att den nya versionen också kommer att släppas för sig har väl varit känt ganska länge? Jag är i alla fall väldigt taggad på att se hur det blir. Kör just nu en VM med Manjaro som jag strömmar spelen från med Remote Play. Det funkar fint men ett helt dedikerat spel-OS känns ju som att det kan bli ännu trevligare.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

För en som går i tankar att testa, hur mycket sämre är spelprestanda i Linux jämfört med Windows?

Troligen är detta en av de där "hur långt är ett snöre"-frågorna. Vissa saker kommer definitivt ha en viss overhead på grund av API-översättningar, och jag äger inte ens en Windowsdator att jämföra med, men för att ge några konkreta exempel från min 5600X med 5500XT-grafikkort:
Jag får ut runt 80 fps i Dirt Rally 2.0 när jag kör 1080p upplösning och Ultra presets
War Thunder i 1080p och Max preset ligger runt 113 fps.
X-Plane beror naturligtvis otroligt mycket på vad man har för tillägg, men med max på Visual Effects, World Objects, Reflection Detail, samt Texture Quality, och FXAA plus 2x anisotropic filtering, får jag normalt ut 90-130 fps runt om i världen, medan ett extremt ställe som JFK International ger mig ~40 fps 500 ft över marknivå i det inbyggda Cessna 172 med G1000 glascockpit.

Allt som allt skulle jag med andra ord säga att det är mycket spelbart.

Permalänk
Medlem

Har en burk i vardagsrummet som jag spelar på ibland. Ett hopplock med i5-3570K, 8GB RAM & RX580.
La in ChimeraOS i väntan på SteamOS 3, funkar helt OK med Steam controller.
Lite buggar som att spel hänger sig när kontroller kopplas in/ur. Har varit tvungen att koppla in mus o tgb för att få igång enstaka spel.

https://chimeraos.org/about

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPasty:

Enligt många rapporter jag har sett på ProtonDB så verkar prestanda ganska ofta vara bättre än i Windows.

Jag körde SteamOS för flera år sedan när de satsade första gången men den upplevelsen blev så klart sämre och sämre i takt med att Valves intresse svalnade. Att den nya versionen också kommer att släppas för sig har väl varit känt ganska länge? Jag är i alla fall väldigt taggad på att se hur det blir. Kör just nu en VM med Manjaro som jag strömmar spelen från med Remote Play. Det funkar fint men ett helt dedikerat spel-OS känns ju som att det kan bli ännu trevligare.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Troligen är detta en av de där "hur långt är ett snöre"-frågorna. Vissa saker kommer definitivt ha en viss overhead på grund av API-översättningar, och jag äger inte ens en Windowsdator att jämföra med, men för att ge några konkreta exempel från min 5600X med 5500XT-grafikkort:
Jag får ut runt 80 fps i Dirt Rally 2.0 när jag kör 1080p upplösning och Ultra presets
War Thunder i 1080p och Max preset ligger runt 113 fps.
X-Plane beror naturligtvis otroligt mycket på vad man har för tillägg, men med max på Visual Effects, World Objects, Reflection Detail, samt Texture Quality, och FXAA plus 2x anisotropic filtering, får jag normalt ut 90-130 fps runt om i världen, medan ett extremt ställe som JFK International ger mig ~40 fps 500 ft över marknivå i det inbyggda Cessna 172 med G1000 glascockpit.

Allt som allt skulle jag med andra ord säga att det är mycket spelbart.

Däremot så har jag förstått att onlinespel sällan fungerar på Linux pga. anticheat krav och det är ju trist

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Däremot så har jag förstått att onlinespel sällan fungerar på Linux pga. anticheat krav och det är ju trist

Har mycket liten erfarenhet av detta. CS/CS:S/CS:GO fungerar. War Thunder fungerar. IL-2 fungerar. WoW fungerar (dock inte via Steam utan via ren Wine).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har mycket liten erfarenhet av detta. CS/CS:S/CS:GO fungerar. War Thunder fungerar. IL-2 fungerar. WoW fungerar (dock inte via Steam utan via ren Wine).

DotA fungerar

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Däremot så har jag förstått att onlinespel sällan fungerar på Linux pga. anticheat krav och det är ju trist

Det är spel som använder sig av EAC som inte fungerar i linux. Men det har dom sagt är på g att fixas.

Permalänk
Medlem

Fungerar SteamOS typ som Windows man kan använda OBS, Discord andra program?
Om de går skulle jag vilja testa denna system.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har inte testat Steam OS sedan det släpptes, då kändes hela satsningen extremt underwhelming.

men är riktigt taggad på 3.0, ska slänga in det på vinterdatorn 2021 tänkte jag så fort det släpps och göra en video på det!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har inte testat Steam OS sedan det släpptes, då kändes hela satsningen extremt underwhelming.

men är riktigt taggad på 3.0, ska slänga in det på vinterdatorn 2021 tänkte jag så fort det släpps och göra en video på det!

Vad tro du kommer de fungera med andra program också typ OBS och Andra saker?

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk

För en som är totalt oinsatt i detta, småbarns-förälder som spelar ca 3 timmar i veckan, fungerar alla spel som finns på Steam?

Jag spelar t.ex. endast Nioh 2 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCraft:

Vad tro du kommer de fungera med andra program också typ OBS och Andra saker?

Det kommer att funka med alla program som funkar på Linux, eftersom det är Linux. Det är fritt fram att prova på valfri distribution idag för att testa kompatibiliteten med alla program du är intresserad av. Valve själva säger att SteamOS kommer att vara baserat på Arch och köra KDE, så jag föreslår att du laddar ner Manjaro KDE här och testar det. Till att börja med behöver du inte ens installera det på disk utan kan köra direkt från USB.

EDIT: När det gäller specifikt OBS och Discord så är svaret i alla fall ja, de finns till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

För en som är totalt oinsatt i detta, småbarns-förälder som spelar ca 3 timmar i veckan, fungerar alla spel som finns på Steam?

Jag spelar t.ex. endast Nioh 2 just nu.

Om det redan fungerar för dig på Windows så skulle jag nog inte satsa på att försöka köra motsvarande spel i Linux. Det kommer nog säkert kräva lite mer handpåläggning och felsökning för en del titlar, ta vara på dina timmar

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Rekommenderar för övrigt tråden för folk som vill gå över från Windows till Linux: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1387983

Permalänk
Medlem

Jag installerade SteamOS på min gamla htpc, men det var rätt många år sen nu. Tyckte det var ganska bra men rätt buggigt. Det var ju längesen nu så tror det är mycket stabilare vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

För en som är totalt oinsatt i detta, småbarns-förälder som spelar ca 3 timmar i veckan, fungerar alla spel som finns på Steam?

Jag spelar t.ex. endast Nioh 2 just nu.

Hejsan Psy_Lover,

Du är i "det" stadiet av livet....:-)
Jag vill minnas att man i Steam kan se vilka platformar som stöds, Windows, Linux och Mac för varje spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

För en som är totalt oinsatt i detta, småbarns-förälder som spelar ca 3 timmar i veckan, fungerar alla spel som finns på Steam?

Jag spelar t.ex. endast Nioh 2 just nu.

https://www.protondb.com/ är en bra kunskapskälla för det här

Permalänk
Medlem

För HTPC så är enligt mig ChimeraOS mycket mer intressant. Lär nog köra SteamOS 3.0 på min Steam Deck däremot, möjligen med ChimeraOS också ifall det får bra stöd. På min desktop och laptop kör jag Manjaro+KDE och EndeavourOS+GNOME respektive, men ska byta ut Manjaro till EndeavourOS även där inom snart. Osäker på DE för desktop. Ser inte så stor poäng att köra SteamOS på dem, speciellt inte nuvarande release som är grovt utdaterad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Psy_Lover:

För en som är totalt oinsatt i detta, småbarns-förälder som spelar ca 3 timmar i veckan, fungerar alla spel som finns på Steam?

Jag spelar t.ex. endast Nioh 2 just nu.

Nej, alla Steamspel fungerar inte. Men jag har inte haft några problem att kombinera småbarnstiden med allt det innebär av begränsad fritid med Linux som OS på min speldator.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag vill minnas att man i Steam kan se vilka platformar som stöds, Windows, Linux och Mac för varje spel

De flaggorna visar vilka spel som är skrivna för eller portade till respektive plattform. Det är dock missvisande i det här fallet då poängen med Proton i Steam på Linux är att det låter dig spela Windowsspel utan att du har Windows. Mycket funkar utmärkt eller helt OK. En del funkar sämre eller inte alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bamsegrill:

Det är spel som använder sig av EAC som inte fungerar i linux. Men det har dom sagt är på g att fixas.

Kanske men sen saknar ju Steam några av de bästa spelen men det är iofs en annan diskussion

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av VonCraft:

Vad tro du kommer de fungera med andra program också typ OBS och Andra saker?

OBS funkar alldeles utmärkt i Linux sånär som på att vissa (tredjeparts) plugins bara utvecklas för windows vad jag förstått!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Om det redan fungerar för dig på Windows så skulle jag nog inte satsa på att försöka köra motsvarande spel i Linux. Det kommer nog säkert kräva lite mer handpåläggning och felsökning för en del titlar, ta vara på dina timmar

Detta var mer för att eventuellt kunna flytta ut spelandet till TV-rummet istället med lite större skärm osv. Då hade jag flyttat GPUn till en ny maskin bara för spel, istället för nu där maskinen är primärt för kodning och lite spel

Kör Windows på denna datorn, men arbetsdatorn från företaget är Linux så den kunskapen finns och är även lite roligt ^^

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Psy_Lover,

Du är i "det" stadiet av livet....:-)
Jag vill minnas att man i Steam kan se vilka platformar som stöds, Windows, Linux och Mac för varje spel

Jajemen, en busig treåring som oftast sover gott på kvällen, men inte alltid Jag får kolla upp det!

Skrivet av Dhanjel:

https://www.protondb.com/ är en bra kunskapskälla för det här

Ahh, den skall ajg kolla in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCraft:

Vad tro du kommer de fungera med andra program också typ OBS och Andra saker?

Då SteamOS 3.0 är baserat på (Arch) Linux kan jag med säkerhet säga att allt som "fungerar i Linux" kommer fungera i SteamOS. Men om man vill "mer" än att boota direkt in i Steam så är det nog smidigare att lägga in motsvarande OS (Arch eller Manjaro) i botten och installera Steam och sina andra applikationer än att försöka "anpassa" SteamOS.

Missförstå mig inte. Det går säkerligen bra att anpassa SteamOS, och många kommer säkert gå den vägen, men jag tycker det skulle kännas bakvänt att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Efter nyheten om att Steam OS 3.0 lanseras som fristående Linux-distribution sitter jag som på nålar och inväntar release. Min AMD-baserade speldator ska få nytt syfte och bli dedikerad TV-spels-dator. Förhoppningsvis är detta ett bra val, särskilt med tanke på att Steam Deck får AMD FSR-stöd.

Är det någon som redan idag kör SteamOS på egen hårdvara? Vad är era erfarenheter?
Någon som likt jag är astaggad på SteamOS 3.0?

länge sedan nu (många många år sedan), och mest väntat (utan att ha hökögon på ämnet) på att SteamOS ska bli ett "riktigt" Linux OS, som underlättar för oss som vill spela på Linux. Hoppas att vi är så pass nära nu att man snart kan totalt skita i Windows, så den här kommer jag pröva på min HTPC som "nyligen" blev uppgraderad men inte använd pga Chromecast lösning i hemmet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

För en som går i tankar att testa, hur mycket sämre är spelprestanda i Linux jämfört med Windows?

nästan alltid bättre är mina tidigare erfarenheter när spelen väl rullade, men det är mer än 5 år sedan nu jag höll på sist med detta.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Jag blev så nöjd när jag installerade Ubuntu på en extern disk till jobbdatorn och kunde spela Cities utan strul. Sen försökte jag spela två andra spel som skulle vara native till Linux och därmed borde funka lika bra, Anomaly 1 och 2, och de bara kraschade direkt. Försökte med något mer spel, minns inte vilket men det krävde Proton i alla fall, funkade inte heller. Sen orkade jag inte jobba mig mer. Använder fortfarande den externa disken med Ubuntu emellanåt, för att surfa på jobbdatorn utan övervakning och så på helgen typ, men inget spelande sedan dess.