Phanteks Evolv Shift XT – ett kompakt chassi i toppklass

Permalänk
Medlem

Hade gärna vilja byta till detta chassi eller Meshlicious men de betyder att jag måste köpa nytt moderkort, kylare och nättagg vilket känns lite sådär när jag "nyligen" uppgraderade de komponenterna i början av 2021.

Permalänk
Proffsmobbare

Första toppklass, den omöjliga ribban äntligen traverserad! Välförtjänt utmärkelse, ser extremt intressant ut. Skulle du säga att moduläritet eller kabeldragning framstod som mest unikt eller intressant med chassit?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag gillar’t !!

.. men priset är dessvärre något som sticker lite väl i ögonen :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av hopppasdefunkar:

Inget dammfilter på topp eller i botten?

Inte heller på sidorna vid Air Boost-läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Är ju kul med innovation men ser inte fördelen gentemot nr200p dock?

Även i Liquid cooling läge är den ju mindre t ex, så beror ju lite på vad man prioriterar. Själv gillar jag luftkylnning så för mig passar dock nr200p bättre.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av andreas_dock:

Jag gillar’t !!

.. men priset är dessvärre något som sticker lite väl i ögonen :/

Jag skulle säga att det är rätt bra pris för vad man vanligtvis får betala för den storleken/formfaktorn. Ett Ghost S1 är t.ex dyrare, inte lika bra byggt och man måste även köpa till top hats om man vill expandera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Även i Liquid cooling läge är den ju mindre t ex, så beror ju lite på vad man prioriterar. Själv gillar jag luftkylnning så för mig passar dock nr200p bättre.

Fast är den verkligen det?
Den kanske är lite lägre, men den verkade ju vara lika bred och lång, vilket gör att fotavtrycket på bordet är lika stort.
Det är en annan sak med t.ex. Nzxt H1, det tar ju mindre plats förutom i höjdled, men effektivt upplevs det ofta som mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Fast är den verkligen det?
Den kanske är lite lägre, men den verkade ju vara lika bred och lång, vilket gör att fotavtrycket på bordet är lika stort.
Det är en annan sak med t.ex. Nzxt H1, det tar ju mindre plats förutom i höjdled, men effektivt upplevs det ofta som mindre.

NR200P är 18.25l mot shifts 17.4l i liquid cooler mode. Om det spelar någon roll är ju en annan sak. Sen tycker jag de riktar sig mot två olika upplägg så ska nog inte jämföras rakt av ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

NR200P är 18.25l mot shifts 17.4l i liquid cooler mode. Om det spelar någon roll är ju en annan sak. Sen tycker jag de riktar sig mot två olika upplägg så ska nog inte jämföras rakt av ändå.

Jo, men exakt antal liter är ju eg struntsamma, det är hur mycket plats det tar på skrivbordet.

Om det tar 1cm mindre i sidled vilket kanske skulle kunna ge 1 liter mindre i fullt läge men tar lika mycket plats på bordet i "mini-läge", om man tänker på fotavtrycket så är det eg. skitsamma.

Höjdled har aldrig varit ett problem för mig iaf, har insett att fotavtrycket på bordet är viktigare än om det är några cm högre eller så.

Permalänk
Medlem

Någon som hittat några tester på detta chassi med en AIO? Överväger att byta från mitt TU150 som iofs är väldigt trevligt men lämnar lite att önska när det kommer till luftflöde.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt som fan. Är ju nöjd med mitt Ncase M1 men..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Första chassit sen Ncase M1 som fångat mitt intresse, har dock svårt att motivera ett byte till SFF. Mitt Define R4 gör fortfarande jobbet väl, är tyst och svalt samt får plats på skrivbordet så det får nog vara med ett tag till.

Kul med första toppklassbetyget till ett SFF-chassi! Kraven är oändligt mycket större när man ska klämma in alla komponenter i liten volym.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kenneth:

Jag skulle säga att det är rätt bra pris för vad man vanligtvis får betala för den storleken/formfaktorn. Ett Ghost S1 är t.ex dyrare, inte lika bra byggt och man måste även köpa till top hats om man vill expandera det.

Det är dock inte samma sak som att det skulle på något vis vara billigt eller prisvärt.

Jag tycker närmare 2k för ett chassi är åt helsike för mycket, men det är som du antyder - den nya standarden. :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andreas_dock:

Det är dock inte samma sak som att det skulle på något vis vara billigt eller prisvärt.

Jag tycker närmare 2k för ett chassi är åt helsike för mycket, men det är som du antyder - den nya standarden. :/

Det finns många fina chassin, priserna är många, allt ifrån hundralappar till många tusenlappar.

Men det finns bara ett chassi som fått Toppklass av Jonas.

Dold text
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av hopppasdefunkar:

Inget dammfilter på topp eller i botten?

Det medföljer lösa meshgaller till toppen som kan användas vid behov, men inser att jag missade att skriva om det i recensionen. La till en passage om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/100815?key=39ef937213088b0ca6695dc1f91fe24c

Det medföljer lösa meshgaller till toppen som kan användas vid behov, men inser att jag missade att skriva om det i recensionen. La till en passage om det!

Känns ju mest relevant om man ska ha insug den vägen (och det vill man väl inte?)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra recension som vanligt!
Tycker den där lådan verkar riktigt jäkla nice. Kommer garanterat göra något bygge i en sådan någon gång

Sen måste man ju fundera på om det är bordet som är högt eller stolen som är låg
Jag lade faktiskt inte märke till det förrän Jonas nämner just skrivbordet när han ska montera ihop lådan.. sen går det inte sluta att tänka på. Haha

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av YamahaDGX630:

Men @JonasT, det BLEEV verkligen en Toppklass, som jag siade om för några veckor sedan!? Hoppas ni har firat pompa och ståt!
#19427608

Du har helt enkelt en väldigt välslipad kristallkula!

Skrivet av Laine:

Första toppklass, den omöjliga ribban äntligen traverserad! Välförtjänt utmärkelse, ser extremt intressant ut. Skulle du säga att moduläritet eller kabeldragning framstod som mest unikt eller intressant med chassit?

Skulle säga att det är en summa av de båda. Dels att modulariteten är så pass integrerad i själva designen, och inte något man "klistrar på" i efterhand. Men också det praktiska tänket kring kabeldragningen, som annars är rätt eftersatt i mindre chassin.

Permalänk
Medlem

Grymt läcker! Ska komma ihåg detta när jag bygger ny dator sedan till hösten! Det där vore perfekt.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, riktigt smart, riktigt intressanta väl genomtänkta praktiska lösningar! Överraskande lågt pris också.

Två saker som slår mig dock:

  1. Har lite svårt för nätaggsutblås på undersidan, kanske mest psykologiskt, men varmluft från nätagget vill man ju helst inte få tillbaka återcirkulerat till grafikkortet och cpu-kylaren, och dessutom blir det väl svårt för nätagget att köra i eventuellt passivläge då värmen har svårare att ta sig ut uppåt - misstänker att fläkten skulle gå oftare och längre. Men om utblåset var riktat uppåt så skulle det kunna vara sämre för en (AIO-)radiator istället förstås.

  2. Borde det inte bli ganska svettigt för en (AIO-)radiator placerad i toppen, som till stor del troligen kommer matas med ökenhetta från grafikkortet (särskilt om man trycker in ett 3090, vilket jag definitivt skulle )?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Å här satt man glad o vågen och hade infriat sina tankar på att Lian Li's Q58 was the case to go by.
Får nog tänka om...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kollade klart på recensionen nyss.
En tanke som slog mig gällande den expanderbara toppen. I teorin, borde inte ett grafikkort gå i under toppen? 3D-skriv en ny klump med pci brackets till att montera kortet. I airboost läget borde en GPU med vattenblock gå in med god marginal. Sen montera 240/280 radiator i GPU kammaren med utblås mot sidan.
Krävs ju lite moddning i form av 3D-skrivning och en kortare riser. Men det borde gå?

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men påverkar PCI Express-förlängare prestandan på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Riktigt snyggt, riktigt smart, riktigt intressanta väl genomtänkta praktiska lösningar! Överraskande lågt pris också.

Två saker som slår mig dock:

  1. Har lite svårt för nätaggsutblås på undersidan, kanske mest psykologiskt, men varmluft från nätagget vill man ju helst inte få tillbaka återcirkulerat till grafikkortet och cpu-kylaren, och dessutom blir det väl svårt för nätagget att köra i eventuellt passivläge då värmen har svårare att ta sig ut uppåt - misstänker att fläkten skulle gå oftare och längre. Men om utblåset var riktat uppåt så skulle det kunna vara sämre för en (AIO-)radiator istället förstås.

  2. Borde det inte bli ganska svettigt för en (AIO-)radiator placerad i toppen, som till stor del troligen kommer matas med ökenhetta från grafikkortet (särskilt om man trycker in ett 3090, vilket jag definitivt skulle )?

Du tänker helt rätt. I jakten på mindre chassin så blir komponentplaceringen väldigt konstig och oattraktiv, om det inte görs genomtänkt. Nätagget får nu någon godtycklig placering i chassit och blåser sin varmluft nedåt eller rakt i radiatorn, grafikkortet likaså. Och dom som gillar rent och snyggt i chassit får plötsligt en nätaggskabel dragen rakt genom hela chassit.

Optimala placeringen på komponenter har antagligen redan gjorts, dvs ett ganska standard ATX chassi från de senaste 10 åren. Friskluftsintag framtill från fläktar, utblås bak eller i taket. Nätagget i botten med friskluftsintag från botten, och utblås bak. Fungerar för luft och vattenkylning (radiator i taket mest elegant). Ett problem är kanske att tunga grafikort kan "sagga" utan stöd, vilket en "sandwhich"-layout elegant undviker.

Gör man en riktig custom loop, och även vattenkyler grafikortet, så undviker man att det blåser varmluft rakt i radiatorn. Men nätagget är ju kvar. Och det är överlag ganska tilltäppt på frisk luft i ett "sandwhich"-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Du tänker helt rätt. I jakten på mindre chassin så blir komponentplaceringen väldigt konstig och oattraktiv, om det inte görs genomtänkt. Nätagget får nu någon godtycklig placering i chassit och blåser sin varmluft nedåt eller rakt i radiatorn, grafikkortet likaså. Och dom som gillar rent och snyggt i chassit får plötsligt en nätaggskabel dragen rakt genom hela chassit.

Optimala placeringen på komponenter har antagligen redan gjorts, dvs ett ganska standard ATX chassi från de senaste 10 åren. Friskluftsintag framtill från fläktar, utblås bak eller i taket. Nätagget i botten med friskluftsintag från botten, och utblås bak. Fungerar för luft och vattenkylning (radiator i taket mest elegant). Ett problem är kanske att tunga grafikort kan "sagga" utan stöd, vilket en "sandwhich"-layout elegant undviker.

Gör man en riktig custom loop, och även vattenkyler grafikortet, så undviker man att det blåser varmluft rakt i radiatorn. Men nätagget är ju kvar. Och det är överlag ganska tilltäppt på frisk luft i ett "sandwhich"-chassi.

Det här med nätagget är väl egentligen inte något problem? Dagens sfx-nätagg är så pass effektiva att dom knappt använder fläkten?
Jag har ett Ghost S1 och har aldrig hört nätagget gå igång vad jag vet. Dock är utblåset uppåt i Ghost.
Jag är väldigt sugen på detta chassi. Vet inte om jag kanske orkar vänta in Ghost S2 när det kommer. Blir väl ungefär samma storlek som ett Shift XT i vattenkylningsläget?

Permalänk
Medlem

När man talar om trollen så lägger Louqe ut om Ghost S2 på deras Twitter.

Permalänk
Medlem

Någon som känner till ett bekräftat lanseringsdatum? Jag tycker Inet har ett datum, Komplett ett annat och Newegg ännu ett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av tsint:

Någon som känner till ett bekräftat lanseringsdatum? Jag tycker Inet har ett datum, Komplett ett annat och Newegg ännu ett.

Pratat med Inet och deras datum är när första leveransen till sveriges phanteksdistrubitör men alla butiker har ju garanterat olika distributionskanaler därav olika datum

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Pratat med Inet och deras datum är när första leveransen till sveriges phanteksdistrubitör men alla butiker har ju garanterat olika distributionskanaler därav olika datum

Aha tack! Nu ser jag att komplett skriver Komplett har öppnat upp för förköp som den enda exklusiva partnern till Phanteks i Norden och det skiljer mer än en månad i leveranstid. Tror jag avbokar på inet och beställer från komplett istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Har blivit lite kär i chassit och hittade ett sjukt clean bygge med den, 7:50 lång video nedan på det potentiellt snyggaste datorbygget med vattenkylning jag någonsin sett! Damn, säger jag!

https://www.youtube.com/watch?v=gyUFl2Eh3IY