Permalänk
Medlem

Uppgradera för fortnite?

Hej!

Min son använder en gammal asus för att köra fortnite. Det laggar tyvärr mycket och både cpu och minne ligger nära 100%

Vad jag förstår så är det gränsfall om cpu verkligen ska klara fortnite, frågan är om det "avlastar" ngt med att utöka minnet något?

Nedan är lite speccs från speccy, om jag skulle byta till 16gb minne, vad för kort är det jag ska ha?`

Mvh

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 7200U @ 2.50GHz 71 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel Unknown @ 1064MHz (15-15-15-35)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. X756UWK (U3E1)
Graphics
Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
24G2WG3- (1920x1080@59Hz)
Intel HD Graphics 620 (ASUStek Computer Inc)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 960M (ASUStek Computer Inc) 44 °C
SLI Disabled
Storage
931GB Hitachi HGST HTS721010A9E630 (SATA ) 33 °C
119GB SAMSUNG MZNTY128HDHP-00000 (SATA (SSD)) 40 °C

RAM
Memory slots
Total memory slots 4
Used memory slots 2
Free memory slots 2
Memory
Type Unknown
Size 8192 MBytes
Channels # Dual
DRAM Frequency 1064.4 MHz
CAS# Latency (CL) 15 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 15 clocks
RAS# Precharge (tRP) 15 clocks
Cycle Time (tRAS) 35 clocks
Command Rate (CR) 2T

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte det är minnet som är problemet och då kommer mer minne tyvärr inte att hjälpa utan det är nog ny maskin som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror inte det är minnet som är problemet och då kommer mer minne tyvärr inte att hjälpa utan det är nog ny maskin som gäller.

Tack, jag misstänkte det men hoppades på ett mirakelsvar

Permalänk
Medlem

har du provat att ställa ner grafiken till lägsta på allt?

Ja, ny maskin vore på sin plats annars.
En bättre begagnad reder ut det spelet galant, ta en kik på marknaden här...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

har du provat att ställa ner grafiken till lägsta på allt?

Ja, ny maskin vore på sin plats annars.
En bättre begagnad reder ut det spelet galant, ta en kik på marknaden här...

Japp testat!

Ja det blir nog till att byta ut ändå. Har en gammal stationär som bara behöver lite mer hårddisk så funkar den.

Permalänk
Medlem

Han fick ta denna istället (se länk nedan). Den har funkat OK fram tills för nån dag sedan. Jag vet inte om det har skett någon uppgradering av fortnite men nu laggar det som s*tan och det ser konstigt ut.

Är grafikkorten så dåliga att det ej ska gå att köra fortnite?

https://www.bildtagg.se/bild/nap31msscfgevg3qn3xg3jy

Permalänk
Medlem

Det har precis släppts en ny säsong så det är väl troligt att saker kan bli mer tungrodda, ibland fixar det saker men man vet inte vart fokus är.
2 GB grafikminne låter ju lite i dag men det är lite svårt att ge råd annart än att testa och dra ner inställningar igen och hoppas att texturer laddas in och cashas så att det flyter på bättre senare.

Ett tips kan vara att testa streaming i en browser och se om det flyter på bättre där, eller om detaljerna på xbox lockar till en uppgradering:
https://www.xbox.com/en-us/play/games/fortnite/bt5p2x999vh2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det har precis släppts en ny säsong så det är väl troligt att saker kan bli mer tungrodda, ibland fixar det saker men man vet inte vart fokus är.
2 GB grafikminne låter ju lite i dag men det är lite svårt att ge råd annart än att testa och dra ner inställningar igen och hoppas att texturer laddas in och cashas så att det flyter på bättre senare.

Ett tips kan vara att testa streaming i en browser och se om det flyter på bättre där, eller om detaljerna på xbox lockar till en uppgradering:
https://www.xbox.com/en-us/play/games/fortnite/bt5p2x999vh2

När man ställer ned grafikinställningar blir allt blurrigt och man ser inte skillnad på saker o ting. För högt, ja då laggar det.

Gissar man får bita i det sura och uppdatera snart :/

tack för ditt svar!