Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har precis skaffat en gravel-cykel då vi fick bra deal på leasing via jobbet, och var igår och köpte skor.

Tänkte börja så smått och ge mig ut på kortare rundor nu när solen börjar titta fram.

Några generella tips för en fullständig novis? Misstänker att jag kommer ligga i diket några gånger i början och svära över att jag inte lyckades koppla ur skorna. Men i övrigt?

Skaffa bra bibs (cykelbyxor). Din perineal nerv kommer tacka dig.

Se även till att du sitter bra på cykeln. Överväg en bikefit.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rikta ner lamporna, åka runt och blända folk är varken bra för din eller deras trafiksäkerhet.

Den är riktad så att ljuskäglan går jämnt med horisonten, bländar inte förutom när man tar sej över höga hinder då den av naturliga skäl pekar uppåt men annars hade den varit oanvändbar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Typ en sån här: https://www.bikester.se/cube-editor-M1011284.html?vgid=G14841..., men den har inte lampor, skärmar, eller pakethållare, så det tillkommer ju

Tack för tipset. Det var en lite högre budget än jag från början tänkt mig, men jag hade nog en orealistisk bild av vad en driftsäker och hyfsat energi-effektiv cykel ligger på i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har precis skaffat en gravel-cykel då vi fick bra deal på leasing via jobbet, och var igår och köpte skor.

Tänkte börja så smått och ge mig ut på kortare rundor nu när solen börjar titta fram.

Några generella tips för en fullständig novis? Misstänker att jag kommer ligga i diket några gånger i början och svära över att jag inte lyckades koppla ur skorna. Men i övrigt?

Öva att koppla ur skorna så du har det i minnet innan du ger dig ut förslagsvis på gräsmatta
Grus på asfalt får tänka på så man inte tappar greppet fram

Lycka till

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

Den är riktad så att ljuskäglan går jämnt med horisonten, bländar inte förutom när man tar sej över höga hinder då den av naturliga skäl pekar uppåt men annars hade den varit oanvändbar.

Det vill säga helt fel, den ska peka lite nedåt. Jmf med halvljus på en bil, aldrig lysa över baklyktorna på en bil framför.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det vill säga helt fel, den ska peka lite nedåt. Jmf med halvljus på en bil, aldrig lysa över baklyktorna på en bil framför.

2 meter från cykeln lyser den inte över knähöjd, man ska alltså ligga platt på backen framför för att bli bländad.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

2 meter från cykeln lyser den inte över knähöjd, man ska alltså ligga platt på backen framför för att bli bländad.

Ja, jag ber om ursäkt. Talade i affekt. Såg första bilden, såg andra bilden men trodde det var två olika användare. Som du redan klargjort så är det ljusa i första bilden från gatlyktan.

Du verkar ha koll, brukar bli bländad typ varje dag för att folk cyklar runt med lampor riktade upp i skyn (eller typ, rakt fram mot horisonten så det är lika mycket uppåt som nedåt).

Tl;dr: Du har rätt, jag har fel. Borde läst mer noggrant och inte utgått från illvilja utan missförstånd från min sida!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, jag ber om ursäkt. Talade i affekt. Såg första bilden, såg andra bilden men trodde det var två olika användare. Som du redan klargjort så är det ljusa i första bilden från gatlyktan.

Du verkar ha koll, brukar bli bländad typ varje dag för att folk cyklar runt med lampor riktade upp i skyn (eller typ, rakt fram mot horisonten så det är lika mycket uppåt som nedåt).

Tl;dr: Du har rätt, jag har fel. Borde läst mer noggrant och inte utgått från illvilja utan missförstånd från min sida!

Det är helt ok, inte så lätt att avgöra alla gånger så jag klargjorde och tog jag i så ber jag om ursäkt med.

På MTBn har jag en lampa som klarar bägge förresten, Nitecore BR35 som har en LED som studsar av under/framkanten av lampan, där det finns en reflektor, i stadsbruk och en LED som fläskar på rakt fram när man ger sej ut i skogen, rätt smidig lösning men tung klimp att bära runt med. Den verkar i city-mode undvika att blända allt för svårt.

terrängläget duger åtminstone när det är snö på backen och man åker långsamt.

Trasig länk, klumpiga fingrar
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Går att köra med sommarsko vintertid om man har lite plats i dem och kan köra ullsocka. Utanpå har man sedan ett neoprenöverdrag. Är det bara nån minus klarar man sig med ullsocka och tåvärmare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Om man är beroende av lyset på sin väg till jobbet under den mörka tiden av året hade jag satsat på dynamo. Men annars klarar man sig utan lyse den dagen batterierna tar slut, även om trafiksäkerheten blir lidande.

Mekaniska skivbromsar får man skruva på regelbundet. Medan hydrauliska fungerar av sig själv. Byta belägg får man göra oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om man är beroende av lyset på sin väg till jobbet under den mörka tiden av året hade jag satsat på dynamo. Men annars klarar man sig utan lyse den dagen batterierna tar slut, även om trafiksäkerheten blir lidande.

Mekaniska skivbromsar får man skruva på regelbundet. Medan hydrauliska fungerar av sig själv. Byta belägg får man göra oavsett

Jag justerade mina TRP spyre när jag installerade dom för 6 år sen(pendlarhojen) och 4 år sen(långfärdscykeln) och har, utöver klossbyte typ vartannat år inte behövt röra dom sen dess mer än att rulla nåt varv hit eller dit på vajerjusteringsrullorna. Hydraulbromsar är i min värld avesvärt mer underhållskrävande.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag justerade mina TRP spyre när jag installerade dom för 6 år sen(pendlarhojen) och 4 år sen(långfärdscykeln) och har, utöver klossbyte typ vartannat år inte behövt röra dom sen dess mer än att rulla nåt varv hit eller dit på vajerjusteringsrullorna. Hydraulbromsar är i min värld avesvärt mer underhållskrävande.

TRPs bromsar verkar väldigt underhållsfria. Att de har flytande ok på bägge sidor spelar nog stor roll då slitaget på klossarna och skivan inte påverkar skivan lika mycket som de flesta andra mekaniska skrivbromsar där det ena belägget är fast monterat. TRPs bromsar kräver på sin höjd lite vajerjustering vilket enkelt görs för hand.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem

Man lär ju behöva rengöra och smörja vajern om det ska fungera i längden så det är väl snarlikt med att man behöver fylla på olja i behållaren på en hydraulisk. Man fyller ju inte på olja särskilt ofta så att plocka fram oljekannan en gång om året lär man behöva göra för båda teknikerna så underhållsbehovet är väl likvärdigt. Bromsklossarna och skivan lär ha likvärdigt slitage.
Men känslan är allt bättre i wirefria system för även om de är rena och välsmorda så är det friktion i wiren och det känner man inte i hydrauliska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man lär ju behöva rengöra och smörja vajern om det ska fungera i längden så det är väl snarlikt med att man behöver fylla på olja i behållaren på en hydraulisk. Man fyller ju inte på olja särskilt ofta så att plocka fram oljekannan en gång om året lär man behöva göra för båda teknikerna så underhållsbehovet är väl likvärdigt. Bromsklossarna och skivan lär ha likvärdigt slitage.
Men känslan är allt bättre i wirefria system för även om de är rena och välsmorda så är det friktion i wiren och det känner man inte i hydrauliska.

Där får du medhåll. Mina Shimano BR-M6100 är iofs rätt stumma men tar bra. Känslan var bättre i mina gamla Hayes när dom var nyservade men dom läckte som as och skulle luftas stup i kvarten. I med nya o-ringar och smörja och gnida och passa in pistonger näeeee...men det var som sagt länge sen.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl tolka det som ja om du förenklar det väldigt mycket.

Testade idag: Kombipedaler, tjocka yllestrumpor och rejäla kängor: blev en klar förbättring för fossingarna (om än fortfarande småkyligt efter 5 mil): Tack för tipset!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Där får du medhåll. Mina Shimano BR-M6100 är iofs rätt stumma men tar bra. Känslan var bättre i mina gamla Hayes när dom var nyservade men dom läckte som as och skulle luftas stup i kvarten. I med nya o-ringar och smörja och gnida och passa in pistonger näeeee...men det var som sagt länge sen.

Åtminstone Shimano behöver normalt sett inte luftas om du inte gör nått typ kapar slangarna eller på annat sätt tömmer dem på olja utan det räcker att fylla på och det är ju väldigt lätt, bort med skruven som är lock på oljetanken och använd en oljekanna med en böjlig pip för att pumpa över olja i tanken.

Funkar jättebra och man behöver knappt torka runt hålet på tanken efteråt eftersom man inte pumpar ut mer olja än som verkligen behövs och inget rinner ut av sig själv pga gravitationen, rent och enklare än deras egna verktyg med "tank", jag har ett luftningskit >

Men det har jag aldrig använt till påfyllning vid vanlig service när jag kom på att testa med en oljekanna (jag undrade varför man inte gjorde så i stället och det visade sig fungera bra och "okladdigt" med en oljekanna när jag provade och jag gör numera alltid så) oljan förvaras i kannan och minimalt läcker ut om man slutar pumpa när tanken är full och det ser man ganska enkelt tycker jag så jag har väl slaskat ett par droppar totalt och det tar en minut att fylla upp tanken. När man fyllt på klart så böjer man upp pipen på kannan så rinner oljan i pipen ner i kannan igen så i princip inget kladd alls till skillnad från när man använder ett luftningkit för att fylla på.
Men en oljekanna med böjlig pip och bra pump är viktigt så undvik de allra enklaste för de "kladdar" betydligt mer men det påverkar inte bromsarna utan det är bara tråkigt att behöva torka rent efteråt.

Jag har inte ens behövt luftningkitet vid montering av nya bromsdelar för det har gått bra att gravitationslufta, fylla, cykla lite på planmark men så det skakar om lite och fylla igen, upprepa tills det är fullt, ger man sig inte på båda bromsarna samtidigt går det snabbt och enkelt att göra så.
Luftningkitet visade sig alltså mest bli en rolig pryl som inte används för det behövs inte för vanlig service utan bara komplicerar den nått enormt.

Det här gäller Shimao men jag gissar att det är snarlikt för de som har hydraulolja i bromsarna medans det verkar vara betydligt mer service för de som har DOT-vätskor som behöver bytas men man kan ju undvika "gamla bilbromsar"

Skrivet av anon257891:

Testade idag: Kombipedaler, tjocka yllestrumpor och rejäla kängor: blev en klar förbättring för fossingarna (om än fortfarande småkyligt efter 5 mil): Tack för tipset!

Du får labba lite tills du hittar en kombination för varje temp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med min Merida pendlingscykel sedan 2016 och har inte behövt röra de hydraliska skivbromsarna, de bara funkar. De är från Tektro.

Under dessa år jag har haft cykeln så har jag pendlat med den året runt åtminstone fyra år, ca 5-7 km enkel väg. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till bromsar med vajer 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag tänkte ta tillfället i akt och köpa en cykel för stadspendling, på grund av hälsoskäl, miljöskäl och inte minst ekonomiska skäl. Jag har endast promenerat och kört bil i ett antal år och har noll koll på vad man ska tänka på vid köp av en cykel ämnad för stadspendling. Är det stor praktisk skillnad mellan mekaniska skivbromsar och hydrauliska skivbromsar vad gäller säkerhet och underhåll? Byter ni andra alltid till vinterdäck på vintern? Jag tänker själv att dubbdäck bör göra en markant skillnad på halt underlag så jag är väl i nuläget i princip 99% säker på att jag både ska ha sommardäck och vinterdäck till cykeln. Finns det någon guide till vilka växelpaket man "minst" bör köpa för att ha ett hyfsat problemfritt ägande? Efter att ha läst en guide vad gäller cykelköp så tror jag att jag ska köpa en hybridcykel och inte en racer eller något annat, är det något som många efter en tid brukar ångra för att sedan övergå till en racer?

Stadspendling kan betyda så många olika saker…

Här är några frågor jag hade velat ha svar på innan jag ger för många tips:

Var i landet bor du? Vädret påverkar enormt vilka krav man bör ställa på cykeln. Är det blåsigt, kallt regnigt?

Kommer du att cykla i alla väder?

Hur är belysningen där du ska cykla? För vanlig stadscykling inne i städer upplever jag att det räcker med nästan vad som helst eftersom funktionen är att synas mer än att se. Där hjälper gatlyktorna till. Åker du mellan stadsdelar med mörkare partier kan det vara värt att ha en bättre lampa men man behöver ändå inte överdriva.
Dynamo eller batteri beror också på hur långa sträckor du ”måste” ha lyse.

Hur långt ska du cykla?

Är det backigt?

Ska du dela cykeln med någon?

Hur ser skötseln av vägarna ut?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mina Tektro-vajeraktuerade skivbromsar åt upp bromsbeläggen mycket snabbare än min Hybrid-skivbroms pga av att bara halva oket rörde sig på vajervarianten.

Med hydraltank och att båda sidor rör sig så blir det ingen skev belastning på beläggen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Igår så avfettade jag hela min drivlina och hade mig. Idag så avfettade jag en ny kedja och vaxade in med Squirt kedjevax.
Ska bli skoj att testa.

Förra kedjan höll bara ca 550 km i slaskiga vintervädret här i göteborg. Trots tvätt en gång i veckan och cykel förvarad inomhus.
Var en KMC-E11, verkar inte vara någon vidare kvalité.

Båda mina senaste KMC E-kedjor höll ca 550-650 km. Som jämförelse så höll Sram XX5X-kedja hela 1370 km med samma smörj och väder. Nu har jag köpt billigaste SRAM PC-1110 och vaxat, får se hur länge den håller. Kostade 130 kr för en kedja. Har även två Ultegra 11-speed kedjor på G in som jag tänkte testa med Vax och vanlig smörj.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag fick lufta frambromsen på min fatbike efter ca 3 veckor, men det är väl normalt med en ny cykel, kantänka det inte läggs många minuter på kontroll vid montering. Använde ett bleed kit från Epic Bleed Solutions som funkade smidigt. Fick nog utpressat/knackat en hel del luftbubblor. Bakbromsen funkar fortfarande som ny men så används den ju lite mindre med.

Och så ett klipp från dagens tur, märks att snötäcket minskar i tjocklek för var dag, snart blir det lera och då hålls jag nog på asfalten en stund. Har tänkt konvertera min pendlarhoj till tubeless, 50-622 Marathon Almotion på den som fixar ojämna traktorvägar och sånt bra sen när det torkat lite.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Igår så avfettade jag hela min drivlina och hade mig. Idag så avfettade jag en ny kedja och vaxade in med Squirt kedjevax.
Ska bli skoj att testa.

Förra kedjan höll bara ca 550 km i slaskiga vintervädret här i göteborg. Trots tvätt en gång i veckan och cykel förvarad inomhus.
Var en KMC-E11, verkar inte vara någon vidare kvalité.

Båda mina senaste KMC E-kedjor höll ca 550-650 km. Som jämförelse så höll Sram XX5X-kedja hela 1370 km med samma smörj och väder. Nu har jag köpt billigaste SRAM PC-1110 och vaxat, får se hur länge den håller. Kostade 130 kr för en kedja. Har även två Ultegra 11-speed kedjor på G in som jag tänkte testa med Vax och vanlig smörj.

Jg har fått bra många km ur KMC X10 EPT-kedjorna, men dom verkar nöta aningen mer på kassetten som nackdel. Bättre än Shimanos kedjor åtminstone, SRAM har jag bara provat 9-dels av.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Igår så avfettade jag hela min drivlina och hade mig. Idag så avfettade jag en ny kedja och vaxade in med Squirt kedjevax.
Ska bli skoj att testa.

Förra kedjan höll bara ca 550 km i slaskiga vintervädret här i göteborg. Trots tvätt en gång i veckan och cykel förvarad inomhus.
Var en KMC-E11, verkar inte vara någon vidare kvalité.

Båda mina senaste KMC E-kedjor höll ca 550-650 km. Som jämförelse så höll Sram XX5X-kedja hela 1370 km med samma smörj och väder. Nu har jag köpt billigaste SRAM PC-1110 och vaxat, får se hur länge den håller. Kostade 130 kr för en kedja. Har även två Ultegra 11-speed kedjor på G in som jag tänkte testa med Vax och vanlig smörj.

Rapsolja verkar fungera väldigt bra i Polen som vinter och lerolja, bättre än petroleumoljor.
Jag har blivit lite sugen på att testa, men den smakade ju inte gott att dricka men det blir ju i vart fall mycket billigare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Stadspendling kan betyda så många olika saker…

Här är några frågor jag hade velat ha svar på innan jag ger för många tips:

Var i landet bor du? Vädret påverkar enormt vilka krav man bör ställa på cykeln. Är det blåsigt, kallt regnigt?

Kommer du att cykla i alla väder?

Hur är belysningen där du ska cykla? För vanlig stadscykling inne i städer upplever jag att det räcker med nästan vad som helst eftersom funktionen är att synas mer än att se. Där hjälper gatlyktorna till. Åker du mellan stadsdelar med mörkare partier kan det vara värt att ha en bättre lampa men man behöver ändå inte överdriva.
Dynamo eller batteri beror också på hur långa sträckor du ”måste” ha lyse.

Hur långt ska du cykla?

Är det backigt?

Ska du dela cykeln med någon?

Hur ser skötseln av vägarna ut?

Stockholm. 10-15 km enkel väg. Det är backigt. Jag kommer att cykla i alla väder. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med belysningen längs cykelvägarna. Jag ska inte dela cykeln med någon.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

Jg har fått bra många km ur KMC X10 EPT-kedjorna, men dom verkar nöta aningen mer på kassetten som nackdel. Bättre än Shimanos kedjor åtminstone, SRAM har jag bara provat 9-dels av.

Kedjan jag hade var en KMC X11E, finns även en X11 SL som är betydligt vassare.
https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durabi...

Skrivet av mrqaffe:

Rapsolja verkar fungera väldigt bra i Polen som vinter och lerolja, bättre än petroleumoljor.
Jag har blivit lite sugen på att testa, men den smakade ju inte gott att dricka men det blir ju i vart fall mycket billigare
https://www.youtube.com/watch?v=dMUuUsCP4BY

Blir lätt att avfetta åtminstone när det inte krävs nafta utan räcker med diskmedel eller biologiska avfettningsmedel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Förra kedjan höll bara ca 550 km i slaskiga vintervädret här i göteborg. Trots tvätt en gång i veckan och cykel förvarad inomhus.
Var en KMC-E11, verkar inte vara någon vidare kvalité.

Det låter kort? Nu började jag cykla i typ september men med en ny cykel har jag avverkat 60 km i veckan fram till dags dato och inte noterat något störande slitage. Dock på östkusten och i torrare väder men samtidigt har jag bara tvättat den ett par gånger.

Skrivet av shenzhendev:

Stockholm. 10-15 km enkel väg. Det är backigt. Jag kommer att cykla i alla väder. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med belysningen längs cykelvägarna. Jag ska inte dela cykeln med någon.

Budget glömde jag också. 🙂

Efter att ha själv ha börjat pendla med utanpåliggande växlar kan jag se charmen med navväxlar även om jag verkligen inte ångrar mitt val och tycker att det har fungerat bra den här första vintern. Beroende på tillgång till tvättplats för cykeln (som jag saknar) är det dock inte särskilt svårt eller jobbigt att tvätta vid behov. Om du riskerar mycket slask och frysgrader omvartannat kan växlingen trilskas något om cykeln står ute om dagarna men har bara irriterat mig vid något enstaka tillfälle.

Kör du navväxlat är det ännu enklare att rengöra kedjan. Därför är remdrift förvisso säkert trevligt men kanske också en budgetfråga?

Vilken typ av navväxel (om du går för det) du ska välja beror också på budget. Prova gärna och var inte rädd för att cykla långt när du provar.

Jag skulle gissa att en sporthybrid passar dig bäst. Med det menar jag rakt styre, stel framgaffel, lite bredare däck än landsväg men inte lika breda som mtb. Samtidigt lite mer framåtlutad än på en stadscykel. De har också bra möjligheter till skärmar och pakethållare.

Gravelbike kan vara ett ännu sportigare alternativ men de brukar vara rätt dyra.

Gällande budget är det dumt att vara dumsnål då 10-15 km fem dagar i veckan, oavsett väder, är krävande både för utrustningen och för dig. Räkna in bra kläder, hjälm, handskar och skor i budgeten.
.
.
.
.
För kännedom valde jag en mtb med 1x utanpåliggande växlar för cirka 6 km enkel väg, mestadels cykelvägar eller trottoarer med mycket grus. Då jag har en sträcka grusväg och stig också är det skönt med en lite grövre cykel men egentligen inte nödvändigt.

Jag valde mtb eftersom jag fick en sportigare sittställning än cityhybrid och kan välja smalare däck när det är dags att byta. Jag kan också ta med den ut på sämre vägar i sommar, om jag vill cykla på landet.
Jag valde också utanpåliggande 1x eftersom det är en bra kompromiss mellan underhåll, pris och rullmotstånd.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det låter kort? Nu började jag cykla i typ september men med en ny cykel har jag avverkat 60 km i veckan fram till dags dato och inte noterat något störande slitage. Dock på östkusten och i torrare väder men samtidigt har jag bara tvättat den ett par gånger.

Budget glömde jag också. 🙂

Efter att ha själv ha börjat pendla med utanpåliggande växlar kan jag se charmen med navväxlar även om jag verkligen inte ångrar mitt val och tycker att det har fungerat bra den här första vintern. Beroende på tillgång till tvättplats för cykeln (som jag saknar) är det dock inte särskilt svårt eller jobbigt att tvätta vid behov. Om du riskerar mycket slask och frysgrader omvartannat kan växlingen trilskas något om cykeln står ute om dagarna men har bara irriterat mig vid något enstaka tillfälle.

Kör du navväxlat är det ännu enklare att rengöra kedjan. Därför är remdrift förvisso säkert trevligt men kanske också en budgetfråga?

Vilken typ av navväxel (om du går för det) du ska välja beror också på budget. Prova gärna och var inte rädd för att cykla långt när du provar.

Jag skulle gissa att en sporthybrid passar dig bäst. Med det menar jag rakt styre, stel framgaffel, lite bredare däck än landsväg men inte lika breda som mtb. Samtidigt lite mer framåtlutad än på en stadscykel. De har också bra möjligheter till skärmar och pakethållare.

Gravelbike kan vara ett ännu sportigare alternativ men de brukar vara rätt dyra.

Gällande budget är det dumt att vara dumsnål då 10-15 km fem dagar i veckan, oavsett väder, är krävande både för utrustningen och för dig. Räkna in bra kläder, hjälm, handskar och skor i budgeten.
.
.
.
.
För kännedom valde jag en mtb med 1x utanpåliggande växlar för cirka 6 km enkel väg, mestadels cykelvägar eller trottoarer med mycket grus. Då jag har en sträcka grusväg och stig också är det skönt med en lite grövre cykel men egentligen inte nödvändigt.

Jag valde mtb eftersom jag fick en sportigare sittställning än cityhybrid och kan välja smalare däck när det är dags att byta. Jag kan också ta med den ut på sämre vägar i sommar, om jag vill cykla på landet.
Jag valde också utanpåliggande 1x eftersom det är en bra kompromiss mellan underhåll, pris och rullmotstånd.

Jag pendlar dagligen på en hybrid med kedja och utanpåliggande växlar. Den går i regn, snö, slask, värme och kyla. Tid, lust och ork att tvätta cykeln har jag inte. Jag torkar av och smörjer kedjan ibland, däremot byter jag kedja rätt ofta.

Det skulle verkligen vara skönt med en cykel med remdrift och navväxlar. Det känns däremot som onldigat pengar, det min cykel är bra och fungerar. Enda skillnaden om jag skulle köpa en ny skulle vara just drivlinan. Lite surt att lägga 15k-20k kr för endast den förbättringen 😛

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av twk:

Jag pendlar dagligen på en hybrid med kedja och utanpåliggande växlar. Den går i regn, snö, slask, värme och kyla. Tid, lust och ork att tvätta cykeln har jag inte. Jag torkar av och smörjer kedjan ibland, däremot byter jag kedja rätt ofta.

Det skulle verkligen vara skönt med en cykel med remdrift och navväxlar. Det känns däremot som onldigat pengar, det min cykel är bra och fungerar. Enda skillnaden om jag skulle köpa en ny skulle vara just drivlinan. Lite surt att lägga 15k-20k kr för endast den förbättringen 😛

Det är blir skillnad på servicebehov bara med interna växlar, kedjan slits mycket mindre när man har en rak kedjelinje och man brukar även ha en lite kraftigare kedja. Det finns även cyklar som har helt inkapslad kedja, den typen av kedjeskydd är ganska vanliga i Holland (och det är ju även bra utifall man cyklar med vanliga byxor om nu nån skulle få för sig nått sånt)

Jag köpte en billig internväxlad cykel ny för ca 2500kr, aluram från Kamodia men det är Shimano Nexus 8 växlar trots det och visst går det att spara kanske ett kilo i ramvikt om man betalar det tredubbla men då hade jag hellre lagt de pengarna på Alfine 11 eller Rohloff växlar i stället.
Den var mycket roligare att cykla på än jag hade trott från början för jag hade tänkt att bygga på den till en ren vintercykel men så har det inte blivit, den fick sommarkläder .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är blir skillnad på servicebehov bara med interna växlar, kedjan slits mycket mindre när man har en rak kedjelinje och man brukar även ha en lite kraftigare kedja. Det finns även cyklar som har helt inkapslad kedja, den typen av kedjeskydd är ganska vanliga i Holland (och det är ju även bra utifall man cyklar med vanliga byxor om nu nån skulle få för sig nått sånt)

Jag köpte en billig internväxlad cykel ny för ca 2500kr, aluram från Kamodia men det är Shimano Nexus 8 växlar trots det och visst går det att spara kanske ett kilo i ramvikt om man betalar det tredubbla men då hade jag hellre lagt de pengarna på Alfine 11 eller Rohloff växlar i stället.
Den var mycket roligare att cykla på än jag hade trott från början för jag hade tänkt att bygga på den till en ren vintercykel men så har det inte blivit, den fick sommarkläder .
https://i.imgur.com/Y0Hc8Go.jpg

Smart, det hade jag inte tänkt på! 🙂 Jag ska kika på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Skaffa bra bibs (cykelbyxor). Din perineal nerv kommer tacka dig.

Se även till att du sitter bra på cykeln. Överväg en bikefit.

Absolut bra bibs. bästa tipset.

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus