Ljud till källaren där jag cyklar

Permalänk
Avstängd

Ljud till källaren där jag cyklar

Vänner,

Jag sitter och kör på min träningscykel 40 minuter varje dag i källaren. För närvarande har jag en sak där jag fångar in FM och spelar upp. Det är inget fel på upplägget, då det fungerar, men det är riktigt dåligt ljud.

Jag använder FM-bandet, så det blir givetvis brus. Det andra problemet är givetvis de "högtalare" som spelar upp ljudet. De är mindre bra, skulle man nog kunna säga.

Jag söker ett paket som kan spela upp ljud på ett bättre sätt.

Jag tänker mig att jag kanske kan dela ljud från min mobil, som jag har med mig (trådlöst via WiFi/BT). Vad finns det för saker som man kan köpa för 3-4 papp som är bra i det prisspannet? Är allt skit? Behöver man investera i dyrare saker?

Permalänk
Inaktiv

Själkv köpte jag en Sonos One och satte i vårat hobbyrum där jag har löpbandet ståendes, då har jag iofs wifi där nere, signalen från routern i lägenheten räcker ner. inte det värsta HIFI ljudet men det räcker till där nere.

I sonos appen har du alla radiokanaler, poddar osv, osv osv och du kan streama direkt från spotify till One

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

Jag sitter och kör på min träningscykel 40 minuter varje dag i källaren. För närvarande har jag en sak där jag fångar in FM och spelar upp. Det är inget fel på upplägget, då det fungerar, men det är riktigt dåligt ljud.

Jag använder FM-bandet, så det blir givetvis brus. Det andra problemet är givetvis de "högtalare" som spelar upp ljudet. De är mindre bra, skulle man nog kunna säga.

Jag tänker mig att jag kanske kan dela ljud från min mobil, som jag har med mig (trådlöst via WiFi/BT). Vad finns det för saker som man kan köpa för 3-4 papp som är bra i det prisspannet? Är allt skit? Behöver man investera i dyrare saker?

kan inte bara om du ändå kunde tänka dig att dela ljudet från mobilen skaffa en ok ljudanläggning till ditt träningsrum och bara köra en aux kabel ur 3.5mm jacket?

för 3-4 tusen kan du få rätt fint begagnat stereopaket med en äldre stereoförstärkare som saknar de moderna digitala portarna men ändå låter bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

skippa sonos förslaget. köp något riktigt istället. förstår mig inte på alla de som inte köper vettigt ljud. liksom, hur hur kan folk kolla på tv utan fristående högtalare?

jag är emot sonos, audio pro och harman kardon och dem där. köp begagnat

vet inte hur strikt budget du har, men här har du något billigt. första bästa exemplet https://www.blocket.se/annons/varmland/klipsch___yamaha/99801...

lägger du till en slant kan du få nätverksstreamer, så du kan spela direkt från telefon från spotify. sjukt smidigt, värt pengarna

vill du gå upp till något ännu mer vettigare har du typ dessa. då får du lite mer tryck i basen, får vi håller det ju budget så subwoofer antar jag att vi skippar? https://www.blocket.se/annons/skane/klipsch_rf_62_ll_referenc...
sen köper du en billig stereo. vilken som helst egentligen. om du hittar en billig stereo som saknar streamer, kan du köpa till en sån här om du vill https://www.dustinhome.se/product/5011032866/musiccast-wxad-1...
den är kanon.

riktigt budgetalternativ: https://www.blocket.se/annons/dalarna/dali_suite_2_5/10003481... med förstärkare

jag har rp-280f i en av mina egna riggar och förespråkar verkligen dessa rp-250f som budgetalternativ, helt magisk horndiskant för slantarna. köper du dessa kommer du flyga av stolen (cykeln). när man går upp till klipsch reference premium serie blir det ett otroligt lyft i grejerna jämfört med de billigare. finns ju fler märken också, dali, b&w, canton, alla är bra grejer för billig peng. men föredrar klipsch
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/klipsch_rp_250f_golvho...

skippa allt som säljs på elgiganten.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Jafan bara medhåll till @HickeHiskelig, ett par stereohögtalare i fin triangel ifrån där du sitter på cykeln kommer ju bli en mycket trevligare cykeltur

Permalänk
Medlem

Jag håller också med @HickeHiskelig, hans förslag med Klipsch RF 62 ll Reference lär låta klockrent, kombinera dem med en vanlig begagnad stereoförstärkare på kanske 2x100w eller 2x200w och du har en vinnande kombination!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag instämmer med att du bör köpa begagnade högtalare och en begagnad förstärkare med wifi och spotify connect eller någon annan funktion för att skicka ljudet via wifi från telefonen till förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Hörlurar till mobilen? Som resten av världen när de tränar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ett bra förslag. Om TS kan tänka sig att ha ett par brusreducerande hörlurar så skulle jag också rekommendera det istället för ett par högtalare, men det är ju inte vad TS skriftligen eftersökte så jag tänkte dumt nog inte ens på det som en möjlighet. Billiga förslag kan vara Huawei Freelace Pro om man gillar in ear med nackbygel, Anker Q30 om man gillar over ear. Jag har dålig koll på TWS då jag själv inte gillar att använda det utan vill kunna ha hörlurarna runt nacken när jag av olika anledningar tar en paus från lyssnandet, tex om någon tilltalar mig eller något annat sker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HickeHiskelig:

jag har rp-280f i en av mina egna riggar och förespråkar verkligen dessa rp-250f som budgetalternativ, helt magisk horndiskant

Klipsch är för tondövt folk som inte kan skilja högt från vackert.
Deras horn låter magiskt ... illa.... om än högt.. Hur fan någon kan vilja ha hornljud 2022 är en gåta..
Så är inte bedömningen enbart hör högt det går spela för pengarna undvik skiten klipsch.. Sonos låter bättre på normala volymer för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

Dessa Audio Pro T14 är nu nedsatta till 1990:- på CDON, för priset hittar du inga bättre högtalare. De är aktiva och du kan koppla mobilen via BT till dem utan problem.

https://cdon.se/hemelektronik/audio-pro-addon-t14-svart-bt-p46281914

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Jag håller också med @HickeHiskelig, hans förslag med Klipsch RF 62 ll Reference lär låta klockrent, kombinera dem med en vanlig begagnad stereoförstärkare på kanske 2x100w eller 2x200w och du har en vinnande kombination!

/Lifooz

Ja va bra... då kan han ju kombinera träningen med att spela så han blir döv rätt omgående...
Man kan säga mycket om Klipsch RF 62 ll Reference och höga effekter.. det låter högt... det låter satan så.... illa.. Massivt bröl utan finnes.

Permalänk
Medlem

Det behöver ju inte kosta så mycket för lite träning.

Annars fungerar en sån här bra om man inte är ute efter overkill.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-charge-essential-va...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

Jag sitter och kör på min träningscykel 40 minuter varje dag i källaren.

Om jag utgår från att du trampar på så du blir varm åtminstone så ligger dit mentala fokus på träningen (förhoppningsvis) därmed hör du inte mycket skillnad på något för 3000 eller 100 000. Cykeln ger i från sig en del ljud med och därmed så hör du inte nyanser heller (dom maskeras av cykel buller). Så något "dyrt" är pengar i sjön...
Hur ser rummet ut? Betong källare med hårda väggar?
Hur högt vill du lyssna?

Om jag gör ett antagandet att det är ett litet rum i en källare med hårda väggar så är nog det bäste en par dämpmattor, paneler för att få ett lite dämpning av reflexer och sedan en liten bekväm högtalare. Finns en hel del för 2- 4000 att välja på.
En del använder Audio Pro Addon C10 när dom tränar, dansar osv och är nöjde med det.. Fokus ligger ju inte på ljudet utan på aktiviteten. (finns flera modeller och utföranden som ser snarlika ut från 1200 till 4000)
https://www.scandinavianphoto.se/audio-pro/addon-c10---white-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Enkelt och fungerande OCH det låter oftast bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xSean145:

Det behöver ju inte kosta så mycket för lite träning.

Annars fungerar en sån här bra om man inte är ute efter overkill.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-charge-essential-va...

Sant för ligger träningen i fokus så hör man i vilket fall inte mycket.
Sitter man bara där för att lyssna på musik.. helt otillräcklig

Permalänk
Medlem

Den absolut enklaste lösningen torde vara en liknande Marshall Stanmore:
https://www.webhallen.com/se/product/293544-Marshall-Stanmore...

Beror ju såklart helt och hållet på hur högt du tänker vrida upp musiken.
Den dyker upp på rea hela tiden kring 2000-strecket, värt att invänta kanske.

Vill man vrida upp mer så är det förstärkare + golvhögtalare som gäller, vet dock inte om man kommer åt allt det under 4000 SEK

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Såklart glömde jag att man måste ha HIFI ljud då man cyklar 40min, och helst ska det höras över halva stan såklart va dum jag är, då tycker jag att vi kör på 2st B&W Nautilus med passande stärkare...................................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ja va bra... då kan han ju kombinera träningen med att spela så han blir döv rätt omgående...
Man kan säga mycket om Klipsch RF 62 ll Reference och höga effekter.. det låter högt... det låter satan så, illa.. Massivt bröl utan finnes.

Nu har jag inte lyssnat på rf 62 just. Men har lyssnat på riggar upp till 800 000 och klipsch rp serie är bra mycket ljud för pengarna, som jag sa är det där det händer grejer när man går upp till den serien. Jag föredrar de framför focal aria. Varför skulle han bli döv? Fortfarande mycket bättre än sonos och allt annat skräp

Rp hornet är faktiskt fint. Googla lite omdömen vettja. Köper han rp skulle han sannolikt ha mkt bättre ljud än vad han har i vardagsrummet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Dessa Audio Pro T14 är nu nedsatta till 1990:- på CDON, för priset hittar du inga bättre högtalare. De är aktiva och du kan koppla mobilen via BT till dem utan problem.

Nej dom där gillar vi inte. Nope inte dom. Leta vidare. Undrar vad snubben som klagade på klipsch tycker om dom där

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu har jag inte lyssnat på rf 62 just. Men har lyssnat på riggar upp till 800 000 och klipsch rp serie är bra mycket ljud för pengarna, som jag sa är det där det händer grejer när man går upp till den serien. Jag föredrar de framför focal aria. Varför skulle han bli döv? Fortfarande mycket bättre än sonos och allt annat skräp

Skräpet i detta fall är klipsch. Dom kan spela högt. Men det låter satan så illa. Mycket volym för pengarna, ingen musik. Typisk skit för de som enbart eftersträvar skränig volym.
Sonos låter i jämförelse mycket bra, men inte så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Om jag utgår från att du trampar på så du blir varm åtminstone så ligger dit mentala fokus på träningen (förhoppningsvis) därmed hör du inte mycket skillnad på något för 3000 eller 100 000. Cykeln ger i från sig en del ljud med och därmed så hör du inte nyanser heller (dom maskeras av cykel buller). Så något "dyrt" är pengar i sjön...
Hur ser rummet ut? Betong källare med hårda väggar?
Hur högt vill du lyssna?

Om jag gör ett antagandet att det är ett litet rum i en källare med hårda väggar så är nog det bäste en par dämpmattor, paneler för att få ett lite dämpning av reflexer och sedan en liten bekväm högtalare. Finns en hel del för 2- 4000 att välja på.
En del använder Audio Pro Addon C10 när dom tränar, dansar osv och är nöjde med det.. Fokus ligger ju inte på ljudet utan på aktiviteten. (finns flera modeller och utföranden som ser snarlika ut från 1200 till 4000)
https://www.scandinavianphoto.se/audio-pro/addon-c10---white-...

C10 är en sån tragisk högtalare. Min far har tamefan fyllt hela huset med jbl Hartman kardon och audio pro precis överallt. Dom låter så sjukt diffust men det förstår man inte om man lyssnat på bättre grejer. Och det behöver inte kosta nödvändigtvis mkt pengar. Begagnade billiga golvhögtalare the way to go

Ang akustik i den där bunkern, vet inte hur den ser ut men lägg in en tjock fet matta om du vill. Har du det och typ en soffa är det rätt lugnt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Skräpet i detta fall är klipsch. Dom kan spela högt. Men det låter satan så illa. Mycket volym för pengarna, ingen musik. Typisk skit för de som enbart eftersträvar skränig volym.
Sonos låter i jämförelse mycket bra, men inte så högt.

Får huvudverk av detta. Vad har ni för erfarenheter av klipsch i fråga? Jag kör rp-280f med Yamaha r-n803d i min friggebod. Farsan har lyssnat och blev imponerad, han har audio PRO golvhögtalare till ena tvn å Hartman kardon till den andra i stugan. Ska sälja mina 2 riggar och uppgradera till ett par Martin logan nu dock. Googla vad folk tycker om dom. Är du med i hifi god ton gruppen? Ställ frågan där vad folk tycker om klipsch vettja. De flesta där har ju riggar i 100 000 kronors klassen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det funkar. Ligger ett par beg b&o E8 sport på blocket om man skulle vilja köpa beg för 2000. Dom är säkert bra. Hellre det än audio pro

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Den här tråden har cyklat ner i diket och börjat kasta lera istället för att hjälpa TS med dennes frågeställning

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

C10 är en sån tragisk högtalare. Min far har tamefan fyllt hela huset med jbl Hartman kardon och audio pro precis överallt. Dom låter så sjukt diffust men det förstår man inte om man lyssnat på bättre grejer. Och det behöver inte kosta nödvändigtvis mkt pengar. Begagnade billiga golvhögtalare the way to go

Ang akustik i den där bunkern, vet inte hur den ser ut men lägg in en tjock fet matta om du vill. Har du det och typ en soffa är det rätt lugnt

Din konflikt med din pappa behöver du inte dra in här.
Han har uppenbarligen en mer realistisk och modern syn på det hela i vilket fall.

Permalänk
Avstängd

Får huvudverk av detta. Vad har ni för erfarenheter av klipsch i fråga? Jag kör rp-280f med Yamaha r-n803d i min friggebod. Farsan har lyssnat och blev imponerad, han har audio PRO golvhögtalare till ena tvn å Hartman kardon till den andra i stugan. Ska sälja mina 2 riggar och uppgradera till ett par Martin logan nu dock. Googla vad folk tycker om dom. Är du med i hifi god ton gruppen? Ställ frågan där vad folk tycker om klipsch vettja. De flesta där har ju riggar i 100 000 kronors klassen

Men snälla... jämför inte skiten du länkar till med saker för 100 000.
För övrigt har väl saker i den prisklassen exat inget med frågan att göra.. Inte vad din pappa tycker heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Din konflikt med din pappa behöver du inte dra in här.
Han har uppenbarligen en mer realistisk och moden syn på det hela i vilket fall.

Jag ville komma till att han tyckte dom var bättre än hans tv ljud, men så långt kom jag inte riktigt

Vad har du själv för ljud om man får fråga?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag ville komma till att han tyckte dom var bättre än hans tv ljud, men så långt kom jag inte riktigt

Vad har du själv för ljud om man får fråga?

Lämna nu din pappa och återgå till det tråden handlar om....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Prisvärda för det priset och förmodligen fullt tillräckliga för ändamålet.