Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja, så din faktiska månadskostnad är högre eftersom du också behöver vinterdäck.
Som nämnt tidigare så är det köp av ICE vs leasing av elbil jag jämför, eftersom många säger att det blir billigare.
Den extra kostnaden för att lägga på 500 Mil på leasing har i grova drag varit jämförbart med den extra kostnaden för bensinförbrukningen. Men det kanske inte stämmer så bra just med dagens priser. Men för två månader så gjorde den det.

Precis det är din kalkyl. För dig blir det billigare och till stor del för ett vad jag tycker ser ut att vara ett väldigt förmånligt leasingpris i kombination med gratis laddning. Alla har nog inte turen med det.

Vi har missförstått varanda. Jag menar inte att min bil kostar mindre än din. Har ingen aning om vad du betalar för din.
Dessutom är BMW mer premium och roligare att köra än Opel.

Jag visade endast min kalkyl för samma modell bil ICE vs El. Att äga en bil 6 år skulle vara billigare än 3 år låter rimligt och inget jag kommer säga emot.

Hade en 2018 BMW 118i (begagnad ca 8 månader) innan min nya. Endast bensinen gick på ca 2500 kr/månad Räknar jag med värdeminskning, ränta osv så var kostnaden per månad högre än min nuvarande. Även om jag skulle betala laddning själv.

Har inget intresse av att "äga" bilar längre. Så har endast jämfört leasning i mina kalkyler. Vinterhjulen som jag köpt själv kommer ha en kostnad på ca 200 kr/månad om jag slår ut det på hela leasningen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Därför att argumenten i andra trådar är att leasing av elbil är billigare. Men jag får inte ihop det. Åtminstone enligt mina behov som jag ändå bör tycka är ganska normala.
Sen läser man denna tråd och då är det ÄNNU dyrare bilar som köps. Så vart är det billigare?

Jag räknar utöver handpenningen och kontantinsatsen, under de två första åren, knappt med någon värdeminskning. Och då kan man väldigt grovt räkna ca. 6400kr/mån under de första två åren. Efter det blir det bara bättre under det tredje året. Tänker att bilen är såld innan den fyller tre år.

Som @Martinot har skrivit, och spekulerat, kommer inte efterfrågan på elbilar att minska under de kommande åren. Intresset är redan stort idag.

Vi står i en situation där vi har långa leveranstider på nya bilar. Klättrande priser på råvaror och drivmedel. Detta ger avtryck även i bilpriser. Ford, Tesla, Kia, Volvo m.fl. justerar eller har justerat sina priser uppåt.

Många konsumenter är fast i sina sätt att tänka, och vill ofta ha en bil nu hellre än senare. Fortfarande äga hellre än leasa exempelvis.

https://alltomelbil.se/kronika-i-sverige-kommer-halften-kopa-...

Ett sannolikt scenario om 2-3 är att de flesta kommer att söka på Blocket/Wayke/Bytbil etc för att köpa en begagnad elbil. Dom som kommer att sälja bäst är Teslor och några framstående modeller. Föga oväntat är det om några bilar som EV6 eller Ioniq 5 kommer att stå högre i värde då dessa är uppskattade och (redan idag) före konkurrenterna (med 800V-tekniken exempelvis).

Kort sagt: en kalkyl innehåller alltid en del ovisshet. Men mycket talar för att jag sett till restvärde kommer att ha mycket mer restvärde än normalt. Då kan jag använda den insikten till att antingen se fram emot att få bra betalt för bilen (och betalat för mycket med hänsyn till restvärde).
Eller.
Inte betala mer än nödvändigt från början. (Och ta smällen sen, om jag har fel).

Därför funkar inte din kalkyl. Hos Kia/Santander kan man endast räkna upp till 55% restvärde efter tre år. Det har varit brukligt och normalt men vi står i ett skifte. Det har vi inte gjort tidigare, inte i den här omfattningen åtminstone.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Easee har 4g gratis på sina, vi kör den i föreningen för att slippa wifi /kabel

Ja, jag såg det nu när jag läste på lite. Vad händer om Easee's servrar går ner/kraschar? Kan man ladda bilen "manuellt" då så att säga eller hur funkar det?

Skrivet av martinot:

Köper du Easee väggbox och Equilizer så kan de kommunicera direkt med varandra trådlöst över radio, och inte via Internet.

Jag själv kör med Easee och en anna box som heter Watty som mäter direkt induktivt effekten över kablarna (har tyvärr ingen "smart" elmätare). Den Watty är dock en separat produkt (svensk produkt med sitt ursprung på KTH), och för att kommunicera med tex. Tibbers tjänster, så behövs Internet.

Watt kan dock koppla upp sig via WiFi, även om den är lite knepig att sätta upp. Så du måste inte ha trådat Internet.

Vissa andra väggboxar (det är inga laddare, laddarna sitter i bilen när du laddar på AC) kan dock ha en direkt koppling till lastbalanserare med trådad eller trådlös förbindelse.

Så det finns ett antal olika produkter att kombinera. Har inget patentsvar på vad som är rätt eller fel, men kom gärna med fler frågor om du har det.

Vad jag förstått så funkar inte Easee Equalizer om man inte har en modern elmätare (med diverse utgångar på), eller menar du att den även funkar med induktiv avläsning?

Kräver Watty nåt konto mm som synkas mot Easee eller kan den kommunicera direkt med Easee-boxen? Går den att få tag på utan att man skaffar Tibber?

Ju färre konton/inlogg som behöver skapas och ju mindre beroende av internet, ju bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mer info (du är väldigt snål med sådan); Andra trådar här på Sweclockers, Facebook, eller andra (a)sociala media?

Sweclockers såklart.

Skrivet av Leyer:

Vi har missförstått varanda. Jag menar inte att min bil kostar mindre än din. Har ingen aning om vad du betalar för din.
Dessutom är BMW mer premium och roligare att köra än Opel.

Jag visade endast min kalkyl för samma modell bil ICE vs El. Att äga en bil 6 år skulle vara billigare än 3 år låter rimligt och inget jag kommer säga emot.

Hade en 2018 BMW 118i (begagnad ca 8 månader) innan min nya. Endast bensinen gick på ca 2500 kr/månad Räknar jag med värdeminskning, ränta osv så var kostnaden per månad högre än min nuvarande. Även om jag skulle betala laddning själv.

Har inget intresse av att "äga" bilar längre. Så har endast jämfört leasning i mina kalkyler. Vinterhjulen som jag köpt själv kommer ha en kostnad på ca 200 kr/månad om jag slår ut det på hela leasningen.

Det var främst möjligheten till att sälja bilen efter 6 år som gjorde att kostnaden blev ungefär samma som leasing 3+3 år av elbil.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De har en GT orange leveransklar nästa vecka om leasingpaketet är ok för mig och företaget blir godkänd av finansbolaget. Då kanske jag bara tar en clear folie

Nice då är vi två snart då. Panorama ?

Permalänk
Medlem

Elbilar och kallt väder är ju inte riktigt en bra kombo....men kom och tänka på något som kostar oss pengar varje år. Vi kör 1-3h cupévärmare på vintern om dagen vilket lägger på någon eller några hundralappar i månaden under vintern. Hur är det med elbilarna?
Många av de dyrare har värmepump som då skulle vara mycket effektivare och andra som någon kia kan värma kupen på 10-15 min vilket även på en större förbrukning förlorar mindre i omgivningen under uppvärming
Tänker typ Opel corsa-e, liknande statsbilar, de billigare MG etc. Hur är möjligheterna där? Eller sitter man där med cupevärmare på 1500w ändå

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Ja, jag såg det nu när jag läste på lite. Vad händer om Easee's servrar går ner/kraschar? Kan man ladda bilen "manuellt" då så att säga eller hur funkar det?

Vad jag förstått så funkar inte Easee Equalizer om man inte har en modern elmätare (med diverse utgångar på), eller menar du att den även funkar med induktiv avläsning?

Kräver Watty nåt konto mm som synkas mot Easee eller kan den kommunicera direkt med Easee-boxen? Går den att få tag på utan att man skaffar Tibber?

Ju färre konton/inlogg som behöver skapas och ju mindre beroende av internet, ju bättre!

Hade problem för att år sedan när Easees servrar var nere, men sedan dessa så har de släppt uppdateringar att man kan starta laddningen manuellt utan app/internet.

Stämmer om Easee Equalizer. Därav att jag tyvärr inte kunde välja den. Den har inte induktiv avläsning. Enbart stöd för HAN-port.

Jag kör Watty på samma konto som Tibber. Tibber köpte upp Watty för några år sedan när de var på väg att gå i konkurs. Du behöver inget separat konto för den.

Man måste ha konto på Tibber för att köpa och använda Watty. Däremot så måste man inte köpa elen via Tibber.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Ja, jag såg det nu när jag läste på lite. Vad händer om Easee's servrar går ner/kraschar? Kan man ladda bilen "manuellt" då så att säga eller hur funkar det?

Vad jag förstått så funkar inte Easee Equalizer om man inte har en modern elmätare (med diverse utgångar på), eller menar du att den även funkar med induktiv avläsning?

Kräver Watty nåt konto mm som synkas mot Easee eller kan den kommunicera direkt med Easee-boxen? Går den att få tag på utan att man skaffar Tibber?

Ju färre konton/inlogg som behöver skapas och ju mindre beroende av internet, ju bättre!

Jag vet inte hur det fungerar vid nedgång av den tjänsten men de har en app man kan connecta med Bluetooth i närheten.
Driftsättning görs helt utan internet om man vill

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sweclockers såklart.

Sorry, det var inte så klart för mig (därav frågan).

Vad för frågor eller svar gillade du inte där i de andra trådarna?

Lite fortsatt oklart för mig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Elbilar och kallt väder är ju inte riktigt en bra kombo....men kom och tänka på något som kostar oss pengar varje år. Vi kör 1-3h cupévärmare på vintern om dagen vilket lägger på någon eller några hundralappar i månaden under vintern. Hur är det med elbilarna?
Många av de dyrare har värmepump som då skulle vara mycket effektivare och andra som någon kia kan värma kupen på 10-15 min vilket även på en större förbrukning förlorar mindre i omgivningen under uppvärming

Tidigare så hade jag en M3 LR med PTC-värmeelement, och då tappade jag typiskt (med alla andra förluster) på vintern ca 20-30% räckvidd.

Nu med den nya M3 LR jag har, men värmepump, så tappade jag typiskt (med alla andra förluster) denna vintern ca 10-15% räckvidd.

Vilket jag tycker är helt OK. Klart mycket bättre än med PTC-element. VP nästan halverar energiökningen på vintern för elbilar.

Som referens kan nämnas att jag noterat att även vår Merca diesel tappar ca 10-12% effektivitet på vintern.

Nackdelen med VP är att det tar lite längre tid att förvärma kupén. Förut så tog det typiskt 2-3 minuter med PTC vid runt noll grader. Nu tar det lite längre tid med VP, och typiskt 4-5 minuter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tidigare så hade jag en M3 LR med PTC-värmeelement, och då tappade jag typiskt (med alla andra förluster) på vintern ca 20-30% räckvidd.

Nu med den nya M3 LR jag har, men värmepump, så tappade jag typiskt (med alla andra förluster) denna vintern ca 10-15% räckvidd.

Vilket jag tycker är helt OK. Klart mycket bättre än med PTC-element. VP nästan halverar energiökningen på vintern för elbilar.

Som referens kan nämnas att jag noterat att även vår Merca diesel tappar ca 10-12% effektivitet på vintern.

Tänker mer energiåtgången. kostar ibland över 10 spänn om dagen när det är som kallast att få upp temperaturen i bilen så man inte fryser arslet av sig. Detta innan man kört en meter med bilen
Om en tesla fortfarande med PTC kostar 10 spänn så är det rätt skit samma mot nuvarande med en vanlig elfläkt.
Kan man dock utnyttja bilens egna system för att få ner förbrukningen från 3-5kwh om dagen så hade det sparat pengar i längden...och kan skuta en att välja en modell över en annan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av martinot:

Hade problem för att år sedan när Easees servrar var nere, men sedan dessa så har de släppt uppdateringar att man kan starta laddningen manuellt utan app/internet.

Stämmer om Easee Equalizer. Därav att jag tyvärr inte kunde välja den. Den har inte induktiv avläsning. Enbart stöd för HAN-port.

Jag kör Watty på samma konto som Tibber. Tibber köpte upp Watty för några år sedan när de var på väg att gå i konkurs. Du behöver inget separat konto för den.

Man måste ha konto på Tibber för att köpa och använda Watty. Däremot så måste man inte köpa elen via Tibber.

Hittade precis den här sidan: https://kwatt.quickbutik.com/products/easee-equlizer-effektvakt och denna https://laddsmart.se/laddboxar/lastbalansering/easee-equalizer/ Det verkar som att Easee Equalizer faktiskt har stöd för induktiv mätning! Får googla lite mer och läsa på lite om det stämmer.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet inte hur det fungerar vid nedgång av den tjänsten men de har en app man kan connecta med Bluetooth i närheten.
Driftsättning görs helt utan internet om man vill

Intressant! Tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tänker mer energiåtgången. kostar ibland över 10 spänn om dagen när det är som kallast att få upp temperaturen i bilen så man inte fryser arslet av sig. Detta innan man kört en meter med bilen
Om en tesla fortfarande med PTC kostar 10 spänn så är det rätt skit samma mot nuvarande med en vanlig elfläkt.
Kan man dock utnyttja bilens egna system för att få ner förbrukningen från 3-5kwh om dagen så hade det sparat pengar i längden...och kan skuta en att välja en modell över en annan.

Har inte checkat hur mycket el det drar exakt, men det är knappast 10 spänn det handlar om.

Kan gissa att det handlar om 4 kW som förvärmningen drar i effekt (utan att ha mätt).

Säg att det tar 4 minuter (ett medeltal mellan PTC-element och VP), så handlar det då med denna gissning om 4 * 4 / 60 = 0,26 kWh.

Säg att elen kostar 2,5 kr/kWh, så blir det då 2,5 * 0,26 = 67 öre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så 3100+900kr för leasing+förbrukning. Årskatten är väl som värsta första 3 åren? bör inte ha varit mer än 5000kr?
Så säg totalt 4500kr per månad.
Du har alltså kunnat haft den bilen i hela 9 år jämfört mot engångskostnaden på den nya?

Så kan man se på saken men du glömmer att man ska leva varje månad också. Jag är på inget sätt rik utan arbetar för en fast lön. Varje månad försvinner det +4000kr från kontot och det är inte småpengar när man har barn och utgifterna varierar kraftigt. Däremot har jag varit smart i mina besparingar och arbetat nu halva mitt liv, så hela debatten att en elbil är så dyr är ju relaterat till hur mycket pengar man har. Det är alltid bättre att inte ha lån eller utgifter.

Jag hade tidigare en begagnad Saab 9-3 i flera år som drog 1,1L milen och kostade 16,000kr i verkstadskostnader sista året innan jag tog ett leasingavtal. Eftersom det är precis i övergången till elbilism och straffskatt på fossilbilar ville jag inte sprätta en del av besparingarna på en ny fossilbil igen. Jag är ingen elbilsfantast på något sätt utan tänker rent logiskt i mina beslut.

En ny elbil är dyr i inköp men därefter är det plus i plånboken i jämförelse. Jag är som sagt inte förmögen på något sätt men har råd att köpa en elbil tillsammans med min sambo och eftersom det blir dyrare och dyrare att köra med bensin i mitt fall och klimatomställningen är ett politiskt agenda så är det helt klart värt att ta den första utgiften för att sedan få mer pengar över varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Halloj!

Kommer bli med elbil i höst och kommer sålunda behöva skaffa en laddare hemma. Har snöat in på en Easee Home. Den kan ju en massa trick hit å dit och kan (måste?) vara uppkopplad mot internet. Jag har dock ingen ny elmätare utan ska jag skaffa lastbegränsare så behöver den mäta med induktion, men sådana finns det ju flertalet som klarar. Men, för att det skall lira ihop med en Easee så behöver den oxå vara uppkopplad mot nätet och synka sitt konto mot Easee. Många lastbegränsare jag sett har dock inte wifi utan endast ethernet-anslutning, vilket för mig blir knepigt då allt kommer behöva sitta utomhus i garaget. När jag tar nåt steg tillbaka å funderar lite kring detta så slås jag över att allt "måste" vara uppkopplat mot nätet. Finns det nån lösning med en laddare ink lastbegränsare som inte behöver vara uppkopplade på nätet? Jag förstår att det genom uppkoppling mot nätet medföljer en del nice-to-have funktioner osv, men om vi skippar det för tillfället.

Och för att säga emot mig själv då, så vill jag ju egentligen ha vissa funktioner som följer med om man ansluter mot nätet, men jag tycker det känns knäppt att laddningen av bilen hänger på om mitt internet är igång eller ej. Det, plus att jag är så less på att man behöver skapa konton för precis allt nuförtiden, så känner jag att jag iaf behöver kika på eventuella icke-internetlösningar också, innan jag tar ett beslut.

Har zappi version 2 den behöver du inte koppla upp för att använda vad jag vet Det ända jag använder appen till är att kolla om bilen är färdig laddad och hur mycket man laddat men inget måste, Samtidigt nu när solen börjat lysa ordentligt så kan jag ställa den på att bara använda solel när jag laddar bilen.

För dom som undra om kalla dagar i December så drog min bil mellan 1,5-3 Kwh för att värma bilen på morgonen innan jag åker till jobbet nu när det är varmare ut så 0,5-1,5 Kwh

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Har zappi version 2 den behöver du inte koppla upp för att använda vad jag vet Det ända jag använder appen till är att kolla om bilen är färdig laddad och hur mycket man laddat men inget måste, Samtidigt nu när solen börjat lysa ordentligt så kan jag ställa den på att bara använda solel när jag laddar bilen.

För dom som undra om kalla dagar i December så drog min bil mellan 1,5-3 Kwh för att värma bilen på morgonen innan jag åker till jobbet nu när det är varmare ut så 0,5-1,5 Kwh

Tackar för infon! Googlar vidare...

Permalänk
Medlem

Jag har följt den här tråden i flera månader nu. Minst en gång i veckan dyker det upp någon högskolematematiker från Chalmers och börjar lägga ut sina djupa forskningsresultat på hur mycket billigare dennes dieselbil är jämfört med alla tänkbara elbilar. Vad är grejen, undrar jag?

Lite som i dessa dedikerade Nvidia grafikkortstrådar på diverse forum, där AMD-frälsta tonåringar dagligen hoppar in och argumenterar för hur mycket billigare deras 10 år gamla Radeon 7950 är och hur mycket de sparar på att inte uppgradera.

Förlåt för min rant, men shit alltså, har folk verkligen så tråkigt på fritiden?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Så kan man se på saken men du glömmer att man ska leva varje månad också. Jag är på inget sätt rik utan arbetar för en fast lön. Varje månad försvinner det +4000kr från kontot och det är inte småpengar när man har barn och utgifterna varierar kraftigt. Däremot har jag varit smart i mina besparingar och arbetat nu halva mitt liv, så hela debatten att en elbil är så dyr är ju relaterat till hur mycket pengar man har. Det är alltid bättre att inte ha lån eller utgifter.

Jag hade tidigare en begagnad Saab 9-3 i flera år som drog 1,1L milen och kostade 16,000kr i verkstadskostnader sista året innan jag tog ett leasingavtal. Eftersom det är precis i övergången till elbilism och straffskatt på fossilbilar ville jag inte sprätta en del av besparingarna på en ny fossilbil igen. Jag är ingen elbilsfantast på något sätt utan tänker rent logiskt i mina beslut.

En ny elbil är dyr i inköp men därefter är det plus i plånboken i jämförelse. Jag är som sagt inte förmögen på något sätt men har råd att köpa en elbil tillsammans med min sambo och eftersom det blir dyrare och dyrare att köra med bensin i mitt fall och klimatomställningen är ett politiskt agenda så är det helt klart värt att ta den första utgiften för att sedan få mer pengar över varje månad.

Det är just detta som jag hänger upp mig på. Hur menar du med plus i månaden?
Dina 510,000kr kommer ju från någonstans. Du har endast förlorat pengar som du sparat ihop sedan tidigare.
Det är väl samma sak som lån/leasing fast "åt andra hållet" (i detta fall det smarta alternativet, eftersom du bland annat inte betalar ränta tex)
Hur länge planerar du att ha bilen?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag har följt den här tråden i flera månader nu. Minst en gång i veckan dyker det upp någon högskolematematiker från Chalmers och börjar lägga ut sina djupa forskningsresultat på hur mycket billigare dennes dieselbil är jämfört med alla tänkbara elbilar. Vad är grejen, undrar jag?

Lite som i dessa dedikerade Nvidia grafikkortstrådar på diverse forum, där AMD-frälsta tonåringar dagligen hoppar in och argumenterar för hur mycket billigare deras 10 år gamla Radeon 7950 är och hur mycket de sparar på att inte uppgradera.

Förlåt för min rant, men shit alltså, har folk verkligen så tråkigt på fritiden?

Antar jag är en av de personer du pratar om nu. Om du läser kanske du också förstår varför jag frågar. I mitt fall var det inte billigare med elbil om jag inte bytte ned mig till något litet som egentligen inte passar mina behov. Jag har även förklarat att mitt fall inte känns som något unikt. Så mina frågor har varit åt hållet: "Förklara för mig hur det kan bli billigare"
Får jag inte ställa den frågan?

En annan stor anledning till att jag frågar är för att 8 av 10 personer i andra trådar om bilar säger att elbil är billigare. Men de verkar också tro att alla bor i storstan och att en Renault Zoe räcker.

Hursomhelst. Kan någon tipsa om den billigaste elbilen som är minst lika stor som en Volvo V40 och har dragkrok?
Det måste gå att få in två stora kattburar i baksätet och jag kör strax över 2000 mil per år.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Antar jag är en av de personer du pratar om nu. Om du läser kanske du också förstår varför jag frågar. I mitt fall var det inte billigare med elbil om jag inte bytte ned mig till något litet som egentligen inte passar mina behov. Jag har även förklarat att mitt fall inte känns som något unikt. Så mina frågor har varit åt hållet: "Förklara för mig hur det kan bli billigare"
Får jag inte ställa den frågan?

Fast det är ju inte frågan du ställer, för den frågan har du fått svar på många gånger idag. Frågan du ställer är "Förklara för mig hur det kan bli billigare för mig?" utan att sen dela med dig av din situation. Nu har det sakta kommit fram detaljer under dagen här men man har verkligen fått dra ur dig information.

Skrivet av ronz:

En annan stor anledning till att jag frågar är för att 8 av 10 personer i andra trådar om bilar säger att elbil är billigare. Men de verkar också tro att alla bor i storstan och att en Renault Zoe räcker.

För att 8 av 10 trådar är ungefär såhär: "jag behöver en pendlarbil, en billig bil att ta sig till jobbet med, vad ska jag köpa?". Då är Zoe perfekt!

Skrivet av ronz:

Hursomhelst. Kan någon tipsa om den billigaste elbilen som är minst lika stor som en Volvo V40 och har dragkrok?
Det måste gå att få in två stora kattburar i baksätet och jag kör strax över 2000 mil per år.

MG ZS EV eller MG 5. Gott om utrymme. Börjar på 1000 mil men fråga säljare om offert på 2000 så får du det utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hursomhelst. Kan någon tipsa om den billigaste elbilen som är minst lika stor som en Volvo V40 och har dragkrok?
Det måste gå att få in två stora kattburar i baksätet och jag kör strax över 2000 mil per år.

https://carplus.se/bil/nya-mg-5-luxury-ev-2022/
3552 kr inkl försäkring

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Antar jag är en av de personer du pratar om nu. Om du läser kanske du också förstår varför jag frågar. I mitt fall var det inte billigare med elbil om jag inte bytte ned mig till något litet som egentligen inte passar mina behov. Jag har även förklarat att mitt fall inte känns som något unikt. Så mina frågor har varit åt hållet: "Förklara för mig hur det kan bli billigare"
Får jag inte ställa den frågan?

En annan stor anledning till att jag frågar är för att 8 av 10 personer i andra trådar om bilar säger att elbil är billigare. Men de verkar också tro att alla bor i storstan och att en Renault Zoe räcker.

Hursomhelst. Kan någon tipsa om den billigaste elbilen som är minst lika stor som en Volvo V40 och har dragkrok?
Det måste gå att få in två stora kattburar i baksätet och jag kör strax över 2000 mil per år.

Vi kör en Volvo V60 CC 2020 Bensinare och har bokat en Kia EV6 av den klara anledningen att vi kör mer än 2000 mil om året och då jag gått igenom våra bränslekostnader har vi snittat strax över 4000kr i bensin varje månad senaste 6 månaderna. Visst är Kian dyrare i inköp men den extra kostnaden täcks upp med råge på det vi sedan sparar in på bensin. Vi har 2 hundar storlek mindre och har en hundbur för dem som vi tog med när vi testkörde som fick plats i bagaget utan problem. Vi har 3 ungar 6,13 och 17 år varav de 2 äldsta är över 180 långa. Tro det eller ej men Kian kändes större i baksätet än vår Volvo V60 CC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Vi kör en Volvo V60 CC 2020 Bensinare och har bokat en Kia EV6 av den klara anledningen att vi kör mer än 2000 mil om året och då jag gått igenom våra bränslekostnader har vi snittat strax över 4000kr i bensin varje månad senaste 6 månaderna. Visst är Kian dyrare i inköp men den extra kostnaden täcks upp med råge på det vi sedan sparar in på bensin. Vi har 2 hundar storlek mindre och har en hundbur för dem som vi tog med när vi testkörde som fick plats i bagaget utan problem. Vi har 3 ungar 6,13 och 17 år varav de 2 äldsta är över 180 långa. Tro det eller ej men Kian kändes större i baksätet än vår Volvo V60 CC.

Den näst största kostnaden, förutom just bränslepriser, är oftast värdeminskningen när det gäller nya, eller relativt nya bilar. Är ganska övertygad om att du dessutom troligen kommer att ha en extremt låg värdeminskning på din EV6 dessa närmsta åren.

Skulle du nu istället köpt en ny bensinbil, så hade det tvärt om potentiellt varit en enormt stor kostnadspost med just värdeminskningen på en sådan. Stor risk att värdet på fossilbilar kommer vara enormt stor de närmsta åren. Många som missar denna viktiga kostnadsaspekten av att äga bil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast det är ju inte frågan du ställer, för den frågan har du fått svar på många gånger idag. Frågan du ställer är "Förklara för mig hur det kan bli billigare för mig?" utan att sen dela med dig av din situation. Nu har det sakta kommit fram detaljer under dagen här men man har verkligen fått dra ur dig information.

För att 8 av 10 trådar är ungefär såhär: "jag behöver en pendlarbil, en billig bil att ta sig till jobbet med, vad ska jag köpa?". Då är Zoe perfekt!

MG ZS EV eller MG 5. Gott om utrymme. Börjar på 1000 mil men fråga säljare om offert på 2000 så får du det utan problem.

Skrivet av Leyer:

4266:- blir det med vinterdäck, dragkrok och 2000 mil. Inte 3552:-
Så över 300,000:- på 6 år där jag inte kommer få tillbaka något.

Nej det har varit flera trådar där trådskaparen ställt fler krav.

Skrivet av Lothair:

Vi kör en Volvo V60 CC 2020 Bensinare och har bokat en Kia EV6 av den klara anledningen att vi kör mer än 2000 mil om året och då jag gått igenom våra bränslekostnader har vi snittat strax över 4000kr i bensin varje månad senaste 6 månaderna. Visst är Kian dyrare i inköp men den extra kostnaden täcks upp med råge på det vi sedan sparar in på bensin. Vi har 2 hundar storlek mindre och har en hundbur för dem som vi tog med när vi testkörde som fick plats i bagaget utan problem. Vi har 3 ungar 6,13 och 17 år varav de 2 äldsta är över 180 långa. Tro det eller ej men Kian kändes större i baksätet än vår Volvo V60 CC.

En av bilarna jag intresserad av och provkörde var Volvo V60 bensin men dess förbrukning gjorde att jag valde bort den rätt snabbt. Plus att bilen i sig är något dyrare än vad jag vill betala. Snittar ni över 4000kr i bensin per månad förstår jag självklart att nästan vilken elbil som helst blir billigare i längden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle du nu istället köpt en ny bensinbil, så hade det tvärt om potentiellt varit en enormt stor kostnadspost med just värdeminskningen på en sådan. Stor risk att värdet på fossilbilar kommer vara enormt stor de närmsta åren. Många som missar denna viktiga kostnadsaspekten av att äga bil.

Det är detta som gör mig lite ledsen över att ha köpt en relativt dyr bensinbil. Men när jag gjorde kalkylerna så tog jag i hårt på värdeminskningen av just denna anledning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är just detta som jag hänger upp mig på. Hur menar du med plus i månaden?
Dina 510,000kr kommer ju från någonstans. Du har endast förlorat pengar som du sparat ihop sedan tidigare.
Det är väl samma sak som lån/leasing fast "åt andra hållet" (i detta fall det smarta alternativet, eftersom du bland annat inte betalar ränta tex)
Hur länge planerar du att ha bilen?

Inställningen från belackarna är ju att elbilar är så dyra.

Av samma anledning som du kan bo billigare i ett hus än en hyresrätt om du skjuter in mer pengar från början. Sedan när du säljer huset så får du tillbaka pengarna på fickan. Du spenderar ditt kapital för att få en billigare månadskostnad och mer pengar att leva för, som du sen kan spara eller leva bättre med.

Jag har ju förklarat detta redan. Du kan leasa dina pengar i en bil och bli ett par tusen fattigare varje månad eller så investera du dina pengar i en bil och får mer pengar över varje månad. Sedan vad som är dyrt eller billigt, det har ju att göra med hur mycket pengar du har. Det handlar inte om att skryta, folk väljer att spendera sina pengar olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

4266:- blir det med vinterdäck, dragkrok och 2000 mil. Inte 3552:-
Så över 300,000:- på 6 år där jag inte kommer få tillbaka något.

Nej det har varit flera trådar där trådskaparen ställt fler krav.

En av bilarna jag intresserad av och provkörde var Volvo V60 bensin men dess förbrukning gjorde att jag valde bort den rätt snabbt. Plus att bilen i sig är något dyrare än vad jag vill betala. Snittar ni över 4000kr i bensin per månad förstår jag självklart att nästan vilken elbil som helst blir billigare i längden.

Det är en riktigt trevlig bil som vi alla avseenden varit nöjda med. Men den är törstig. Ligger säkert på 1.1l milen i stadskörning. Var av denna anledning vi tog beslutet att gå över till el. Vi har även villa så vi kan ladda hemma så beslutet blev en nobrainer tillslut även om jag inte tänkt byta bil än på några år egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Inställningen från belackarna är ju att elbilar är så dyra.

Av samma anledning som du kan bo billigare i ett hus än en hyresrätt om du skjuter in mer pengar från början. Sedan när du säljer huset så får du tillbaka pengarna på fickan. Du spenderar ditt kapital för att få en billigare månadskostnad och mer pengar att leva för, som du sen kan spara eller leva bättre med.

Jag har ju förklarat detta redan. Du kan leasa dina pengar i en bil och bli ett par tusen fattigare varje månad eller så investera du dina pengar i en bil och får mer pengar över varje månad. Sedan vad som är dyrt eller billigt, det har ju att göra med hur mycket pengar du har. Det handlar inte om att skryta, folk väljer att spendera sina pengar olika.

Väldigt offtopic nu men. Jag förstår vad du menar. Jag har dock haft svårt för att hålla med det argumentet;
"Sedan när du säljer huset så får du tillbaka pengarna på fickan."
När sker detta? För normalt måste du ju ersätta huset med ett annat hus. För inte säljer du och kan leka med pengarna till annat? Om du inte väljer att bo på gatan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Antar jag är en av de personer du pratar om nu. Om du läser kanske du också förstår varför jag frågar. I mitt fall var det inte billigare med elbil om jag inte bytte ned mig till något litet som egentligen inte passar mina behov. Jag har även förklarat att mitt fall inte känns som något unikt. Så mina frågor har varit åt hållet: "Förklara för mig hur det kan bli billigare"
Får jag inte ställa den frågan?

En annan stor anledning till att jag frågar är för att 8 av 10 personer i andra trådar om bilar säger att elbil är billigare. Men de verkar också tro att alla bor i storstan och att en Renault Zoe räcker.

Hursomhelst. Kan någon tipsa om den billigaste elbilen som är minst lika stor som en Volvo V40 och har dragkrok?
Det måste gå att få in två stora kattburar i baksätet och jag kör strax över 2000 mil per år.

Nu har @Chippen2188 redan svarat på dina frågor så bra och jag är egentligen inte intresserad att gå in i ännu en diskussion där man i all evighet ska motargumentera varandra. Det jag undrar över är: eftersom du redan bestämt dig för att fossilbilen är billigare vad man än väljer, varför fortsätta argumentationen? Ingen har väl tvingat dig att välja en elbil?

Angående din sista fråga. Finns flera billigare elbilar som är ungefär lika stora som en V40, såsom MG ZS, MG5, Aiways U5 och Maxus. Alla dessa är Kinesiska bilmärken, men ändå hyffsade bilar till rimligt pris.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Cooling23:

Ni som kör Tesla. Har det hänt er att dörrhandtaget har frusit fast på vintern?

Modell 3 här, 10+ gånger denna vintern skulle jag väl säga.
Alltid kommit in bilen men man får trycka hårt med tummen.
Kört värmaren hela vintern så antar att den hjälper lite också.

Men varit med om att dörrar och grejer fryser fast på andra bilar också. Oftast listerna t.ex. runt dörrarna.