Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Inside Man

Inte den senaste filmen men definitivt den filmen som på senaste satte ett avtryck.
Clive Owen och Denzel Washington i ett bankrånsdrama. Där det blir alltmer komplicerat och den hoppar mellan tiden fram och tillbaka. Såg den när jag satt på tåg och den var det som gjorde den tågresan bra, ville nästan inte komma fram.

Måste ge den 9,5/10 bara för att det är en oskriven regel att man inte ger 10p men hittar faktiskt inte mycket att klanka på!
Rekommenderas varmt

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Hedersmedlem

Morbius i söndags. Den här gången satt inte killen bredvid och videosamtalade med sina kids under filmen. Det va de positiva. Filmen va skräp.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CCWarlock:

Den här gången satt inte killen bredvid och videosamtalade med sina kids under filmen. Det va de positiva

Det måste ju ändå räknas som förmildrande omständigheter i en mordrättegång? ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Tack för tipset. Såg den igår, mycket bra! Kan tipsa om två filmer som du säkert kan gilla baserat på humorn i denna.

Framförallt The Lobster (2015) och kanske In Bruges (2008)

The lobster tyckte jag inte alls om, alldeles för långsam samt att jag tycker att Colin Farrell är en sjukt dålig skådis..

In Bruges - Samma sak här, Jag tror att jag hade tyckt att filmen var bättre om det inte var för den där j**la Colin.
Jag är ledsen men jag tycker han e sjukt överskattad skådis jag kan inte få bort det.
Varje gång jag ser honom så tänker jag på Family guy.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha60:

Se The Greasy Strangler av samme regissör om du inte gjort det!

The Greasy Strangler är fantastisk!!!
Är uppe där med What we do in the shadows (filmen, inte serien)när man talar om brilliant felplacerad humor!!! En fantastisk rekommendation!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En annan nyligen film jag såg var, vad jag tror är en väldigt överseende film - I Död och Lust.
Helt fantastiskt underhållande med Noomi Rapace och Aksel Hennie.
Gjord av Tommy Wirkola som gav oss den riktigt bra Död Snö.
Bra humor men blir väldigt blodig i sista akten. Ett stort plus till den extrema känslan de bygger upp i källaren!!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ikväll filmen X - From den fantastiska byrån A24
Helt ok. det var dess som gav oss den fantastiska filmen Vvicher. och är lite homage till den andra sjukt bra : The Ritual om ni inte sett den än.
Helt ok, lite för lite Horror och scary scenen frör min del men en riktigt bra story.. 7/10

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

West Side Story.
Har inte sett orginalet eller ens tänkt så mycket på att det verkligen skulle vara en full out dansmusikal. Men trots det så var den ganska bra till en början, jag kunde acceptera storyn ändå. Men när mer o mer drama ballade ur pga folk beter sig ologiska konstigt eller korkat så tappade jag intresse. Dom gjorde väl till viss del för att dom skulle förenkla det som hände "för att det är så musikaler funkar", men för mig som vuxen tänkande människa så blir det ganska svårt att se förbi. Jag tål verkligen inte när folk beter sig helt ologiskt i film (förutom i ironiska komedier då). Att den dessutom var en timme för lång hjälpte inte heller.
5/10

O förstår verkligen inte hur den här, Licorice Pizza, Nightmare Alley o framför allt The Power of the Dog kunde bli ens nominerade för bästa Oskarn. Riktig skämtgala det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

L.A. Confidential (1997) https://www.imdb.com/title/tt0119488/ - Kan ses på Netflix.

Det är så sjukt enkelt att säga att det här är en fantastisk film. För skådespelarna gör sig så naturliga i sina roller, till och med 25 år senare gör sig de olika valen helt magiskt. Visst, innehållet har små hål här och där i handlingen. Men det naggar inte på upplevelsen man känner genom hela filmen, att det snuddar till att vara ett mästerverk.

Varför jag tycker filmen endast snuddar till ett mästerverk, är för att handlingen tvärvänder från ett uppbyggande mys till ett snabbt accelererande reaplan. När den/dem skyldiga avslöjas. Visst, det är naturligt att skurkar bör tas om hand så fort det bara går. Men en liten mer utdragen konfrontation hade jag i alla fall önskat här, innan det fullt reder ut sig.

Aja, man förs verkligen in i tiden då filmen utspelas. Det är scenmiljöerna, pickadoller med pipjärn långt som långfingret, och pumphagel sätter tonen i heminvasionerna.

Shit! Är det så länge sen den kom. En kompis hade vunnit biljetter till en förhandsvisning till filmen som jag blev medbjuden på. Vi var 15 år då. Tyckte filmen var asbra och vi blev bjudna på baguetter och läsk.
Såg den för några år sedan och minst lika bra då.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

The place beyond the pines - Ett generationsdrama om rånare, poliser och ungdomar. Väldigt välgjord och sevärd. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

En annan nyligen film jag såg var, vad jag tror är en väldigt överseende film - I Död och Lust.
Helt fantastiskt underhållande med Noomi Rapace och Aksel Hennie.
Gjord av Tommy Wirkola som gav oss den riktigt bra Död Snö.
Bra humor men blir väldigt blodig i sista akten. Ett stort plus till den extrema känslan de bygger upp i källaren!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=FVuIZJVGpYY

Död Snö var helt fantastisk! Även uppföljaren Död Snö 2 var helt okey ^^
Denna läggs definitivt till i listan

Edit:
Såg just att Död Snö 3 tydligen gjordes också, med zombie Hitler! Blir till att leta efter den ^^
Eller kanske är i görningen sedan 2017, får hoppas den kommer

Edit 2:
Såg att skådisen som var huvudkaraktär dog 2021, så kanske inte blir någon 3:a trots allt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Död Snö var helt fantastisk! Även uppföljaren Död Snö 2 var helt okey ^^
Denna läggs definitivt till i listan

Edit:
Såg just att Död Snö 3 tydligen gjordes också, med zombie Hitler! Blir till att leta efter den ^^
Eller kanske är i görningen sedan 2017, får hoppas den kommer

Edit 2:
Såg att skådisen som var huvudkaraktär dog 2021, så kanske inte blir någon 3:a trots allt

Japp, Död Snö var sjukt rolig. Tvåan var inte lika bra, då de försökte göra allt samma, men lite mer extremt, men saknade humorn som fanns i 1an.
Har inte hört om Död Snö 3, och kan inte se att det är något som Tommy Wirkola jobbar på. Så kanske en taskig uppföljare som inte har med originalen att göra.

Om du gillar den typ av humor så kolla in den Nya Zeeländska filmen Black Sheep. Riktigt rolig.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag älskar Taika Waititi och hans filmer. En snubbe som kan skriva bra manus och fantastiska karaktärer. Och jag blev glad att jag hade missat Hunt for the Wilderpeople. Så jag såg denna igår.
Helt fantastisk rulle som alla borde se. nästan på samma plan som Jojo Rabbit.
"Shit. Just. Got. Real" kommer för alltid sitta i mitt minne!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Metal Lords på Netflix
5/10

Gillar musiken, men filmen kändes seg, slutet hade bra musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Metal Lords på Netflix
5/10

Gillar musiken, men filmen kändes seg, slutet hade bra musik

Såg du hela filmen? var så cringe att jag slutade efter 45min...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

The Northman på Bio.
https://www.imdb.com/title/tt11138512/?ref_=nv_sr_srsg_0

Har sett alla Eggers filmer och gillar dem (de är inte för alla), men denna var nog helt klart bäst, tätt följt av The witch.

Väldigt olik Hollywoodproduktion och en helt annan stil av film.
4/5 Skarsgårds.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag såg Scrooged - Spökenas hämnd (en film från 1988 med Bill Murray) om en TV-Exekutiv som gör allt för att uppnå succés, oftast på bekostnad av allt och alla, obarmhärtigt och nådslöst.

Det är en klassiker och har sett den förut, men det är ett tidlöst mästerverk.

En liten observation jag gjorde är att man på 80 talet ofta hittar de samma skådisar i olika berömda filmer, och det är nåt jag inte tänkte särskilt mkt. över den gång, men varje gång jag tittar på en 80 tals film, så är det ofta samma "vänkrets" med skådisar som har en eller annan roll i nån välkänd film.

Permalänk
Medlem

Wyrmwood - road of the dead - Australiensisk Zombie-action. Våldsam och osammanhängande. Bra om man gillar splatter för här är det MYCKET splatter. 6/10

Mad max - Klassisk motorvägsaction. Bra och våldsam. 7/10

Mad max 2 - Ännu klassigare motorvägs-apokalyps action. Välgjort och trevligt. 8/10

End of watch - Polis-action med Jake gyllenhall. Gjort i nåt doku-liknande format. Bra om än lite otroligt. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

The outfit
Rätt så smart film med en del twists 7.5/10

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Japp, Död Snö var sjukt rolig. Tvåan var inte lika bra, då de försökte göra allt samma, men lite mer extremt, men saknade humorn som fanns i 1an.
Har inte hört om Död Snö 3, och kan inte se att det är något som Tommy Wirkola jobbar på. Så kanske en taskig uppföljare som inte har med originalen att göra.

Om du gillar den typ av humor så kolla in den Nya Zeeländska filmen Black Sheep. Riktigt rolig.
https://www.youtube.com/watch?v=VZiqP6qcl1w

Det var faktiskt Tommy Wirkola, men det var någon intervju från 2017 där han sade att han jobbade på den. Men Covid och huvudrollsinnehavare som dör i verkligheten satte nog käppar i hjulen för den, samt att 2:an inte alls nådde upp till samma "spridning/popularitet" vilket säkert påverkade de ekonomiska förutsättningarna. Så vitt jag förstått var det äntligen dags för Zombie-Hitler att göra entré och få sitt arsle sparkat ^^

Black Sheep var helt okey, håller helt klart hela "Evil Dead" (Nåja, tvåan och trean iaf) komedin som är typiskt för Nya Zeeland vid liv

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

The Batman 2022 finns nu på HBO Max
Jag är förvånad över att alla andra ger denna film så extremt bra betyg. Jag har svårt att se något som är bra med filmen förutom CGI effekterna och miljöerna. Jag gillar inte Batman som skådespelare, för mycket Emo stil. Inget emot denna stil, men Batman, James Bond, stålmannen och andra karaktärer tycker jag ej ska vara det.
Pigvingen, varför ens kalla karaktären för detta? Gåtan vad är det ful mask han har och som han beter sig?
Handlingen, ja det hör väl ihop med budskapet att allt är samhälles fel.

Permalänk
Avstängd

Scream 2022. Njah, inte kasst men inte direkt bra heller 5.5/10

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

The outfit. https://www.imdb.com/title/tt14114802/

En äldre flyttade till Chicago och träffade en viss person, nu "kämpar han" för att överleva natten på jobbet och spelar ut människorna mot varandra. Oväntat bra imo 6.8/10

Just nu ser jag dock Moonfall.

Permalänk
Avstängd

Batman 2022, sömnpiller, onödigt utdragen handling, vill vara noir, blir bara långtråkig med få underhållande scener.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

The Batman 2022 finns nu på HBO Max
Jag är förvånad över att alla andra ger denna film så extremt bra betyg. Jag har svårt att se något som är bra med filmen förutom CGI effekterna och miljöerna. Jag gillar inte Batman som skådespelare, för mycket Emo stil. Inget emot denna stil, men Batman, James Bond, stålmannen och andra karaktärer tycker jag ej ska vara det.
Pigvingen, varför ens kalla karaktären för detta? Gåtan vad är det ful mask han har och som han beter sig?
Handlingen, ja det hör väl ihop med budskapet att allt är samhälles fel.

Catwoman säger "white privilege". Korrupta senatorn var vit och ville ha färre poliser medan svarta senatorn ville ha fler. Woke är ju typiskt för Hollywood.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Såg du hela filmen? var så cringe att jag slutade efter 45min...

höll på att ge upp, när jag såg den tänkte jag .. Yes en 80 tals inspirerad film.. Kunde varit mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

The Batman 2022 finns nu på HBO Max
Jag är förvånad över att alla andra ger denna film så extremt bra betyg. Jag har svårt att se något som är bra med filmen förutom CGI effekterna och miljöerna. Jag gillar inte Batman som skådespelare, för mycket Emo stil. Inget emot denna stil, men Batman, James Bond, stålmannen och andra karaktärer tycker jag ej ska vara det.
Pigvingen, varför ens kalla karaktären för detta? Gåtan vad är det ful mask han har och som han beter sig?
Handlingen, ja det hör väl ihop med budskapet att allt är samhälles fel.

Har en känsla av att har man betalat kanske 200 kr för att se den på bio tvingar man sig själv att gilla den mer.

Permalänk

Svarta Krabba på Netflix.. Det är faktiskt bra film. Bra svensk film sen Ondskan! Jag ha aldrig varit förtjust i svensk film. Men Svarta krabba var bra. 7.5/10

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Skrivet av downup:

Har en känsla av att har man betalat kanske 200 kr för att se den på bio tvingar man sig själv att gilla den mer.

Kan till viss del hålla med både om att betala för och lite prat med polare under filmen kunde liva upp.

Skämt åsido det finns olika typer av filmer. Vissa filmer vill man se ensam, andra kanske mer i sällskap. Komedi brukar gå fint i sällskap.
Jag tycker inte senaste Batman är superdålig så. Men ser man överallt så ger den den typ 8/10 eller högre. Medans jag själv några timmar funderade på vad handlade filmen om?
Jag har sett bortklippta klipp på Jokern och gillade inte det jag såg.

Nå som de flesta filmer och serier så kan de göra annat än en helt remake, här får vi se en Batman från en helt annan stil. Jag och många kallar det för en Emo Batman. Utan att på något sätt klanka ner på denna stil.

Permalänk
Medlem

The Northman. Hade verkligen sett fram emot den här då jag gillade både The Witch och The Lighthouse, men blev lite besviken här faktiskt. Gillade många av vikingagrejerna med asagudarna o allt, men story i sig var lite spretig o inte helt klockren pacing med lite märkliga beslut av vissa karaktärer. Egentligen tror jag att det jag saknade var att berättandet var lite för verkligt trots att det var en saga det handlade om. Som att det stundvis var en saga o stundvis bara en historisk vikingfilm. Om hela hade känts mer som en saga likt The Green Knight så hade den nog funkat bättre. Nånting med det gjorde att det inte riktigt som det var nån riktig poäng med filmen förutom att den skulle visa upp massa coola vikingagrejer mellanåt. O det gjorde den iofs bra, så ganska road var jag ändå.
6/10