Permalänk
Medlem

Lägga nytt golv

Jag har en skadad golvmatta i sovrummet som jag vill fixa. Det är någon form av plast eller vinyl och den tycks vara limmad. Tror den hängt med ett tag för limmet verkar stenhårt.

Hyra hantverkare är för fegisar så därför tänkte jag ge mig på att fixa det själv. Jag har aldrig gjort nåt sånt förut, men jag tänker... hur svårt kan det vara?

Har vi några kunniga SweC;are som kan bidra med goda tips och råd?

Det jag främst är osäker på är hur man får bort den gamla mattan och vad för slags underarbete som behövs. Kan väl nämnas att det är ett lägenhetshus, så det är betong under.

Funkar t.ex. en sånhär masking för att få bort den gamla mattan?
https://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Cocraft-HMT300/p/4...

Hur jämnar man sedan till underlaget? Är det flytspackling som gäller eller finns det enklare metoder? Gamla mattan är inte superjämn så underlaget är nog i behov av lite jobb.

Alla tips och råd välkomnas.

Permalänk
Medlem

Gammal golvmatta kan ju sitta nåt djävulskt, så hyr en rejäl maskin istället för att köpa nåt fjösigt. Sen beror väl underbehandlingen på vad du vill göra. Att lägga någon form av klickgolv behöver väl inte så mycket underarbete mer än att få bort limrester.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Måste du ta bort den gamla mattan?
Det är väldigt vanligt att man lämnar dom gamla linoleummattorna, lägger ett lager foam på denna sen kan man lägga den nya golvet på denna om du nu ska lägga parkett vill säga då.

Permalänk
Medlem

Ett klickgolv kan du väl lägga ovanpå det gamla plastgolvet.
Jag gjorde så i sovrummet. Snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på, beroende på ålder på mattan, är att det kan vara asbest i limmet som sitter under. Då måste man vidta åtgärder för att skydda sig vid avlägsnande.

Det kan även vara asbest i själva mattan, men det är ett mindre problem då det generellt sett är så hårt bundet i materialet att det inte dammar.

Men är det hela från 80-talet eller nyare har man inte så mycket att bekymra sig för.

EDIT:
Är man osäker kan man skicka in prover för analys på labb för inte alltför många hundralappar.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det är just klickgolv jag tänkte lägga. Funkar det även om det inte är helt jämt? Vi snackar förvisso små ojämnheter. Ett problem är dock trösklarna. Jag har kanske strax under 1cm kant mot golvet.

Asbest ska inte vara något problem. Golvet är inte så gammalt (blev väl förbjudet -95 eller nåt sånt?).

Permalänk
Medlem

Fråga på https://www.byggahus.se/forum/, där får du i o f s många olik svar men sållar man lite hittar man bra tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är just klickgolv jag tänkte lägga. Funkar det även om det inte är helt jämt? Vi snackar förvisso små ojämnheter. Ett problem är dock trösklarna. Jag har kanske strax under 1cm kant mot golvet.

Asbest ska inte vara något problem. Golvet är inte så gammalt (blev väl förbjudet -95 eller nåt sånt?).

Asbest förbjöds -82.

Små ojämnheter tas upp av sånt där skumlager man lägger under, det är inga problem. Trösklar är en annan grej.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om det är småskador på golvet, exempelvis efter att folk släpat möber eller annat så spelar det ingen roll. Det ska vara en rätt stor skada för att en klickgolvsplanka ska ligga ostabilt. Det tips jag fick var att lägga klickgolv ovanpå den gamla korkmattan jag hade och det funkade galant. Personen i fråga menade att det blir extra dämpning mot betongen under vilket nog kan stämma om inte det gamla golvet är stenhårt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Okej, då låter det som att kan vara bäst att lämna den gamla mattan kvar. Förvisso skönt att slippa det jobbet. Men då är frågan hur fasen man fixar nya trösklar? Det känns spontant som det kan bli rätt trixigt.

Trösklarna sitter liksom in i själva dörrkarmen och det ser ut som hela karmen måste bort för att få loss dem. Det kan eventuellt vara ett jobb som är bortom min kompetensnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, då låter det som att kan vara bäst att lämna den gamla mattan kvar. Förvisso skönt att slippa det jobbet. Men då är frågan hur fasen man fixar nya trösklar? Det känns spontant som det kan bli rätt trixigt.

Trösklarna sitter liksom in i själva dörrkarmen och det ser ut som hela karmen måste bort för att få loss dem. Det kan eventuellt vara ett jobb som är bortom min kompetensnivå.

Använd nivålist om det behövs mellan golv och tröskel.

Exempel från Hornbach: https://www.hornbach.se/shop/Golv/Overgangslister/Nivalister/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Beror på hur hög det är, men jag lämnade en skarv mot tröskeln och sedan lade jag i en sån här:

https://www.bauhaus.se/troskellist-massiv-ek-1000x24x9-10mm

Har gjort det på alla golv jag lagt, blir snyggt. Dessutom kommer dammsugarroboten över nu, vilket är ett plus.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har gjort detta i en lägenhet. Varför jag valde ta bort den gamla mattan var för att lägenheten var rökskadad (förra ägaren hade rökt där dom senaste 30+ åren). Jag ville bli av med all lukt av en gammal matta som kan sippra igenom parketten.
Även om du kan få loss plastmattan ganska hyffsat så finns fortfarande limmet kvar, där använde jag en golvskrapa. Det är ett ganska slitsamt arbete men med hög motivation kan man klara av det på en/två dagar (beroende på kvm osv).

Ang verktyg så kan det vara värt att köpa några stycken lite olika, jag hade kanske 2-3 olika med lite olika effekt. En av dom upplevde jag funkade smidigast.

Här är ett exempel på golvskrapa: https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/fargskrapor/go...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Jag tog bort ett limmat golv med mattbortagare då inte ha kvar risken för lukt från matten i framtiden. Hyrde liknande för någon hundring.
https://www.cramo.se/sv/category/byggmaskiner_fras-och-sliput...

Permalänk
Medlem

Hm, trösklarna är som en hög list och sen en lägre nivå där dörren går in. Den högre delen sitter in i dörrkarmen. Sen kom jag just att tänka på ett annat problem... det är inte så mycket utrymme mellan dörr och golv.

Hur tjockt ska man räkna med att det nya golvet blir och hur stor marginal behövs? Jag mätte springan mellan golv och dörr till 1.8cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag har gjort detta i en lägenhet. Varför jag valde ta bort den gamla mattan var för att lägenheten var rökskadad (förra ägaren hade rökt där dom senaste 30+ åren). Jag ville bli av med all lukt av en gammal matta som kan sippra igenom parketten.
Även om du kan få loss plastmattan ganska hyffsat så finns fortfarande limmet kvar, där använde jag en golvskrapa. Det är ett ganska slitsamt arbete men med hög motivation kan man klara av det på en/två dagar (beroende på kvm osv).

Ang verktyg så kan det vara värt att köpa några stycken lite olika, jag hade kanske 2-3 olika med lite olika effekt. En av dom upplevde jag funkade smidigast.

Här är ett exempel på golvskrapa: https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/fargskrapor/go...

Behövdes det något mer underarbete sen eller räcker det med att få bort matta och limmrester? En variant jag såg är att lägga både plywoodskivor och såndär dämpmatta under.

Skrivet av Navierstoke:

Jag tog bort ett limmat golv med mattbortagare då inte ha kvar risken för lukt från matten i framtiden. Hyrde liknande för någon hundring.
https://www.cramo.se/sv/category/byggmaskiner_fras-och-sliput...

Är det lätt att få bort mattan med en såndär? Snabb googling ger att man kan hyra för ca 2-300Kr/dag, så det är ju inte så dyrt.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det.
Lägg foam över och lägg ett golv över.
Vill du ha samma kännsla finns vinylklick

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hm, trösklarna är som en hög list och sen en lägre nivå där dörren går in. Den högre delen sitter in i dörrkarmen. Sen kom jag just att tänka på ett annat problem... det är inte så mycket utrymme mellan dörr och golv.

Hur tjockt ska man räkna med att det nya golvet blir och hur stor marginal behövs? Jag mätte springan mellan golv och dörr till 1.8cm.

Det beror förstås på hur tjockt det du tänker lägga dit är. För att inte råka ut för höggradigt enerverande överraskningar bör du kontrollera om mellanrummet varierar beroende på var dörren står.

Tänk också på att du förmodligen behöver hantera golvlisterna på något sätt. Jag har i och för sig haft en hall med klinker där de lagt dem bara dikt an, men det fungerar inte med alla typer av golv om man inte vill ha en förkastning mitt på e dyl...

Permalänk

Hade också betonggolv och det gick smidigt. Men bedömer du att det går bra att lämna plastmattan så är det ett par timmars jobb som du besparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför krångla till det.
Lägg foam över och lägg ett golv över.
Vill du ha samma kännsla finns vinylklick

Jag funderar ju just på vad som är minst krångligt. Att få trösklarna snygga och funktionella kan eventuellt ligga över min kompetensnivå. Beror kanske på hur högt det nya golvet skulle bli. En möjlig lösning kanske är att bara lägga en metallist vid skarven... det är nåt jag får fundera på.

Skrivet av ztenlund:

Det beror förstås på hur tjockt det du tänker lägga dit är. För att inte råka ut för höggradigt enerverande överraskningar bör du kontrollera om mellanrummet varierar beroende på var dörren står.

Tänk också på att du förmodligen behöver hantera golvlisterna på något sätt. Jag har i och för sig haft en hall med klinker där de lagt dem bara dikt an, men det fungerar inte med alla typer av golv om man inte vill ha en förkastning mitt på e dyl...

Ja, får bli att mäta både två och tre gånger innan jag gör något. Vore oerhört enerverande om dörren skulle skrapa i golvet eller annat otrevligt.

Med listerna tänker att jag antingen får ha mellanrum och sen lägga kvarsttav för att täcka det, eller om det nya golvet passar in under befintliga trösklar (som förstås måste tas loss innan och sättas tillbaka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag funderar ju just på vad som är minst krångligt. Att få trösklarna snygga och funktionella kan eventuellt ligga över min kompetensnivå. Beror kanske på hur högt det nya golvet skulle bli. En möjlig lösning kanske är att bara lägga en metallist vid skarven... det är nåt jag får fundera på.

Man kan lägga lummpapp också bygger inte lika mycket som foam, så sparar in nån mm bara det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan lägga lummpapp också bygger inte lika mycket som foam, så sparar in nån mm bara det.

Skulle kanske kunna funka... Om klickgolvet är 7mm och pappen 1mm så borde det hamna på samma nivå som tröskeln. Tänker jag tokigt eller borde det gå att snygga till med en liten list mellan tröskel och golv? Visserligen är det ett litet mellanrum som det ser ut idag, men det ser ju inte snyggt ut.

Får ta och kontrollmäta typ hundra gånger men det skulle nog kunna funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skrivet av DasIch:

Skulle kanske kunna funka... Om klickgolvet är 7mm och pappen 1mm så borde det hamna på samma nivå som tröskeln. Tänker jag tokigt eller borde det gå att snygga till med en liten list mellan tröskel och golv? Visserligen är det ett litet mellanrum som det ser ut idag, men det ser ju inte snyggt ut.

Får ta och kontrollmäta typ hundra gånger men det skulle nog kunna funka.

Lägenhetshus står det i trådstarten. Märk väl att en del föreningar ställer krav på dämpning när man lägger parkett. Bra grej att kolla upp innan man sätter igång, så man inte använder något som anses vara otillräckligt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Dörrfodren kan du använda ett multiverktyg för att komma åt.

Permalänk
Sötast

Vi använde en platt spade. Att få upp det första hörnet var rätt så drygt. Men därefter så "slog" en av oss horizontellt med spaden mot matt/limkanten och den andra drog. Var inte speciellt svårt. Tog nån timmar för ett vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte så att det bara är en liten smyglist som är spikad i den riktiga tröskeln? Så var det hos mig - de hade skurit mattan exakt mot listen och trösklarna och sedan dragit på en smyglist på både tröskeln och de andra listerna runt hela rummet. Jag rev bort alla de smyglisterna och alla golvlisterna, lade golvet och spikade sedan fast golvlisterna igen (nymålade) något högre up så att golvet fick plats under.

Skrivet av DasIch:

Det får du kolla när du köper golvet, men ett laminatgolv är normalt 8-10mm. Sen ett par mm till det där skumlagret och du är bra nära de där 18mm du har att tillgå. Min föreslagna lösning med en list till lär ju inte fungera. OBS att parkett är tjockare, så det lär inte gå alls. Blir till att läsa specar när du köper golvet, helt enkelt.

Kolla om du kan höja dörren något genom att lyfta av den och lägga i en bricka.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Bump!

Hur får man bort sockelspik från bettongsvägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bump!

Hur får man bort sockelspik från bettongsvägg?<Uppladdad bildlänk>

Om det inte funkar med hovtång eller liknande så hade jag tagit en metallklinga i tigersågen eller en vinkelslip och helt enkelt kapat spiken jämt med väggen.
Spelar ju ingen roll om det blir lite märken på väggen just där då du ändå kommer att lägga ny list över.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Bump!

Hur får man bort sockelspik från bettongsvägg?<Uppladdad bildlänk>

Brukar att kunna lirka ut sådana, men vissa fall är det mer eller mindre impossibru och då åker dremeln eller minibultsaxen fram. Går även med ett s.k. multiverktyg, men det kostar (dyra) sågblad så ganska ovärt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tar du bort golvet måste du få bort limresterna också vilket kan vara ett helsike! Men ska det vara ordentligt så ska det

Men sen som sagt finns det ju andra aspekter. Kan det vara asbest i limmet osv osv.

Finns fördelar med att låta golvet ligga kvar också. Hamnar det lite skit mellan golven så är de i regel tysta ändå om mattan ligger kvar.

Så det är en smaksak...

Tänk på att trägolv rör sig när fukthalt och temperatur ändras.
Lägg in golvpaketen i lägenheten och låt de logga en dag eller två så de har samma temperatur så slipper man de värsta problemen.