Vanligt att störa sig på kollegors kod?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Annie har knäckt koden

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan. Vi anställer vettigt folk, och automatiserar lågnivå-grejer som formattering. De flesta konflikterna (som alltid är civiliserade) handlar om verkliga problem relaterade till systemdesign eller vilka s.k. "trade-offs" som borde göras.

Permalänk
Medlem

Haha, lite fina grejjer har man ju sett när det inte riktigt orkats med att. Ofta hittat ex. fotbollsresultat bland kommentarerna Men värsta var nog när någon kört windows -> solaris via telnet och klistrat in koden innan kompilering. All indentering var pajjad... ja, det var ju innan alla lexers med fina regelverk osv. Knåpade förvisso ihop en egen variant som löste problemet, men men

eller en höjdare där fältet rokare i databasen istället betyder om man skall ha mat på planet (när man läste koden).

Permalänk

Lite off tonic men kanske någon vänlig själ som har tips. Skulle vilja lära mig powershell, någon som har bra tips på vart man kan börja? Någon bra sida eller videos skulle uppskattas. Från grunden och ”uppåt”.

Permalänk
Medlem

Stör mig aldrig på andras kod. Det är tråkigt om jag inte förstår vad koden gör, men det håller ju inte att gå runt 8 timmar och dagen och vara irriterad hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Stör mig aldrig på andras kod. Det är tråkigt om jag inte förstår vad koden gör, men det håller ju inte att gå runt 8 timmar och dagen och vara irriterad hehe.

8 timmar om dagen? Det låter som att du förmodligen syftar på arbetstid, men tänk på hur upprörd man är resten av dygnet, ingen sömn, osv. /s

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sällan på specifik kod, dock på system. Vi har en massa strukturella problem på jobbet som jag stör mig på.

* Två monoliter som ska synka state, tar massa tid och smärta. Hade varit enklare med en kodbas.
* Överkrångliga data-pipelines. Det är svårt att bygga enkla och snabba pipelines.
* Ett enorm infrastruktur-state som växt organiskt och nu behöver styckas upp.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Njaa kod i sig bryr jag mig inte så mycket, alla har sina egna stilar och vissa föredrar if else och andra vill ha häftiga moderna varianter.

De viktigaste är att koden är förvaltningsbar och att en junior förstår det. Sitter du och skriver kod som ingen så är det dålig kod även hur fräck den är.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.