Kylare till Geforce RTX 4090 Ti dyker upp på bild

Permalänk
Medlem

Varför använder man inte den bilden som bild till artikeln istället för ett vanligt 3080/3090? 🤔

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Större chassin räcker nog inte. Den otroliga mängden varm luft kommer ju hetta upp alla andra komponenterna så pass mycket att det blir ett problem. Om något måste man antingen köra AIO eller att man har chassin som har en speciell kammare för grafikkort med dedikerade fläktar.

Hade gärna sett flera utvecklare satsa på AiO-kylning för grafikkorten specifikt

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kallamamran:

Varför använder man inte den bilden som bild till artikeln istället för ett vanligt 3080/3090? 🤔

Det hade varit för logiskt.

Permalänk
Medlem

Kul när detta visar sig vara kylaren till det hyfsat törstiga 4060

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Gigantiska kyllösningar med lika gigantiska effektuttag känns väldigt ointressant och en tråkig utveckling över lag, kan jag tycka.

Energieffektivitet och krympning av korten varit betydligt mer spännande, helt klart. Ge mig 3080-prestanda till 150 watt och jag köper direkt.

Fast det gör dom ju. Jag bytte som exempel från ett 1080 TI till 3070. ca 50% snabbare och drar 100w mindre, och dessutom hälften så stort. ett extremt exempel men ändå.

Marknaden för PC-gaming ökar hela tiden, och globalt har den ökat väldigt mycket. Tillverkare anpassar sig och vill självfallet tillgodose den växande marknaden. Men folk är vana vid att köpa det nyaste, bästa, dyraste grafikkortet och drar fel slutsats. Om vi jämför med personbilsmarknaden som är betydligt äldre så har vi idag en svensk biltillverkare Koenigsegg som säljer bilar för typ 10 miljoner. Det är ingen som tycker det är något konstig med det. Marknaden är enorm och det finns nog med folk som köper dessa. PC-gaming marknaden har tagit ett litet steg åt det hållet.

jag gissar där kommer finnas ett "3080" nästa generation som drar strax över 200W. Vad det kommer heta och vem som tillverkar det återstår att se. Att det sedan även kommer finnas en "skitprodukt" som är extremt ineffektiv både förhållande till kostnad och prestanda/energi är något annat. Mitt tips är att inte köpa den.

Permalänk

Atx formfaktorn kanske behövs pensioneras snart?

Permalänk
Medlem

Hoppas dom säljer 4050 med samma kylare, så kan man köra det passivt!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Hade gärna sett flera utvecklare satsa på AiO-kylning för grafikkorten specifikt

Hade nog varit bra. Fast då gärna med standardiserad storlek på kylplatta och montering, så man fem år senare kan byta ut den fallerande pumpen utan att spendera tjugo timmar på ebay.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag förstår vad ni menar med att kontaktytan är större men ändå inte…
Den nya designen gör ju inte att minnena får mer kontaktyta mot kylaren på något magiskt sätt? Skillnaden som det ser ut är att kontaktytan är fräst i ett plan/stycke. Det kan innebära bättre eller sämre möjlighet för minnena att hamna närmare kontakt än de ca 1,5mm som det är på 3090. Hade de velat så kunde man lätt minskat ner det avståndet även på gamla modellen. Kuddarna finns ju där även på nya designen ser det ut som, precis som innan.
Jag tror att nya designen beror på enklare/snabbare gjutning och eller bearbetning.

Edit
Inser att ni kanske menar baksidan av kortet… Lite oklart vad som är vad..

3090 för jämförelse
Även om det inte syns för kuddarna är i vägen så finns klackar som är bearbetade i fräs. =direktkontakt eller som en del av kylaren om så vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Enklaste är väl att emulera x86-64 direkt på grafikkortet, bygga in PSU:n och slänga allt annat.

Tänk om de hade kunnat få Steam och spel att köras på Linux och Arm så hade de inte ens behövt Windows och X86.

Permalänk
Medlem

Känns som att vettig ventilation av rummet som burken bor i kan vara ganska väsentligt med tanke på förmodad värmeutveckling 😉

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förköpt.

Ätit för mycket - förätit
Lovat för mycket - förlovat
Köpt för mycket - förköpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Grafikkort behöver nog styckas upp, liknande hur CPU och moderkort säljs separat.
Man borde således kunna köpa en GPU och sedan ha en socket på kretskortet, sen kan man köpa till kylning, eller om man har tur få med en fläkt med GPU'n. Potentiellt kanske man kan byta ut minnesstickor på grafikkortet också så småning om.

Den våta drömmen, att kunna bygga sina egna grafikkort hade gjort dunder för priser hos konsumenter.

Permalänk
Medlem

Just det, bredden på det där klockarmbandet i bakgrunden på en av bilderna är sannolikt 18-20 mm, så det är en liten hand som håller i kylaren för att den ska se extra stor ut...

Permalänk
Avstängd

"Nvidia byter ut grafikminnets värmeledande kuddar mot direkt kontakt med kylaren." - Om sant = tack!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ätit för mycket - förätit
Lovat för mycket - förlovat
Köpt för mycket - förköpt

Tur att man inte förlovat sig

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 3060 Ti idag och är rätt nöjd än. Kör i 1080p och kan köra alla spel jag kör på ultra i 60 fps. Elräkningen lär nog stiga en del med 4000 serien och elpriserna lär stiga. Ingen bra combo. Finns inget spel för mig än som motiverar mer än ett 3070 Ti. Möjligtvis om GTA 6 lanseras så kan det bli aktuellt med kort i 4000 serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB