EU inför USB Type-C som standard från år 2024

Permalänk

Den stora frågan är hur Apple kommer presentera detta?

Kommer Tim Cook säga att deras mobiltelefoner kommer få en helt ny revolutionerande och banbrytande usb C kontakt som fungerar emot alla nya konsumentprodukter och de även inför bättre överföringshastighet.

Eller kommer Tim Cook säga att vi blev av Eu tvingade att ha usb C på nästa iPhone, jag tycker telefonen riktigt suger med denna kontakt, jag skulle nästan kalla iPhonen för obrukbar med usb c då den brukar då sönder efter en laddning. I vilket fall här har ny iPhone XX med usb c för endast 14 995kr att köpa.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att detta sker. Jag har ingen bra erfarenhet med Kontakt C. Den börjar enligt min uppfattning glappa alldeles för tidigt. Min iPhone är nästan 5 år och har inga problem. Jag anser att framtidens lösning till denna byråkrati är trådlösladdning. Detta innebär att strömkontakten inte slits i onödan. Dock tror jag att Apple kommer bruka klausulen gällande tjocklek.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, men grejen med att ha en kontakt för allt är ju att gemene man som inte har någon koll bara kan stoppa i en sladd som passar så ska det funka.

Hur många Svenssons kommer använda mobilens USB-C laddare till laptopen om den ligger närmre till hands?

Vi ser väl iofs redan samma sak idag när vissa gamla laddare inte kan ge särskilt mycket laddning och det tar väldigt många timmar att fulladda en ny toppmobil.

Jo, men kommer gemene man ha koll på det här?
Det är ju samma kontakt liksom...

Redan nu kommer ju windows på en modern laptop säga till om laddaren inte duger till fullo, och så länge laptop tillverkare inte går Apple spåret och tar bort laddaren från lådan så kommer de flesta klara sig länge. Jag kan tycka att om man köper ny laddare till sin laptop bör man iaf läsa på lite vad som krävs. Så är det redan idag för den vanliga laddarna.

Permalänk
Medlem

Har då aldrig sett en glappande USB-C-kontakt, då kör vi det på allt som går, telefoner, jobbtelefoner, laptops, surfplattor och annat.
+ Jag hanterar kunders enheter på jobb dagligen.
Aldrig har jag sett en glappande kontakt.
Undantagsfall när det är ludd i kontakten.
Min stackars Lenovo X1 från sekelskiftet som har laddning med USB-C visar inga tecken på glapp heller, sladd i och ur dagligen i 5+ år.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Oj då, jag hade liksom missat att detta även skulle inkludera laptops, wow!

Det är ju dock lite förvirrande för jag tror många USB-C laddare är för klena för att ladda laptops medan dom är igång?

USB-C går upp till 240W - Tveksamt om du behöver mer än så i en bärbar?

Skrivet av Jygge:

Usb c kan mata en del effekt genom kabel
Men de finns gränser för 5v men enar dom om en spännings standar med avskänning så skulle dom ha hög spänning för dom törstiga sakerna

USB-PD går upp till 20V, så det lär inte vara några problem.
Återigen, det finns ute idag upp till 240W, och det lär kunna gå att få ut mer än så.

Skrivet av Noob I am:

Tråkigt att detta sker. Jag har ingen bra erfarenhet med Kontakt C. Den börjar enligt min uppfattning glappa alldeles för tidigt. Min iPhone är nästan 5 år och har inga problem. Jag anser att framtidens lösning till denna byråkrati är trådlösladdning. Detta innebär att strömkontakten inte slits i onödan. Dock tror jag att Apple kommer bruka klausulen gällande tjocklek.

Det går att vända på också - Jag personligen har aldrig (hittills) haft en enda USB-C enhet som glappat, krånglat eller på annat sätt inte fungerat som tänkt (Förutom en gång när jag hade en katthårstuss som stack ut, men det var lätt att plocka ut).

- Jag har däremot stött på desto fler som haft problem med Lightning, både i form av sin fantastiska överföringshastighet (480Mbit/s á la USB2), men främst i hur ofta kontakterna slits ut på kablarna. Självklart är detta per design (precis som USB-C), det är billigare att byta ut en kabel än en kontakt, men har ännu inte sett samma på USB-C-sidan

Edit*
Trådlös laddning är ett oerhört slöseri, både för din enhet och din elräkning då det (med dagens teknik) är väldigt stora förluster åt alla håll och kanter.
Sedan kan jag inte säga att jag har något större problem, då min Xperia pallar 4 dagar normal användning så jag kanske inte laddar allt för ofta

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora frågan är hur Apple kommer presentera detta?

Jag tror att Apple helt kommer strunta i sladd och gå över helt på det trådlösa spåret. De är redan på god väg.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Det enda sättet USB-C har blivit glapp för mig är om det packas fickludd i kontakten så att hanen inte går i hela vägen, om man tar ut det med en nål eller liknande funkar det bra igen.

Sen undrar jag hur dessa regler ser ut om marknaden vill innovera och byta USB-C till nåt nytt i framtiden? Detaljstyrning riskerar att hindra innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Hur står sig denna kontakt mot gamla och andra ur förslitningssynpunkt? Är rätt ny själv i detta format

Beror väl på vilken kontakt du jämför med. Själva kontakterna på en magnetisk kontakt, typ Magsafe kommer ju hålla betydligt längre än en type C, liknande fall gäller ju väldigt basic kontakter som en vanlig 12v kontakt. Problemet som vanligt är väl att det finns flera olika tillverkare av type C med olika priser och kvalitet.

Felaktigt påstående angående USB C hållbarhet jämfört med tidigare verisoner.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Tråkigt att detta sker. Jag har ingen bra erfarenhet med Kontakt C. Den börjar enligt min uppfattning glappa alldeles för tidigt. Min iPhone är nästan 5 år och har inga problem. Jag anser att framtidens lösning till denna byråkrati är trådlösladdning. Detta innebär att strömkontakten inte slits i onödan. Dock tror jag att Apple kommer bruka klausulen gällande tjocklek.

Det är ju underbart att det blir en gemensam standard. Värdelöst är det när man måste har flera sladdar lite varstans för att den ena råkade vara för Apple enbart, och någon är micro-USB osv... Sen att det blir USB är helt enkelt för att det är den enda öppna standarden av de vitt utbredda idag. Lightning hade ju varit ett alternativ om det inte var så att Apple kräver dyra licensavgifter för den

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Skumtomten:

Jag tror att Apple helt kommer strunta i sladd och gå över helt på det trådlösa spåret. De är redan på god väg.

Trådlös laddning har sina problem. Väldigt många laddar mobilen i bussar, tåg, bilar etc samtidigt som de använder mobilen. Dessutom finns inte laddplattor överallt, laddplattor är också klumpiga att ha i fickan.

Missförstå mig inte, jag tror att trådlös laddning är framtiden för mobiltelefoner av hur många orsaker som helst. Men idag så blir det för användaren en massa problem med enbart dessa.

*edit*
Att tänka på är att även om man har stora fickor i sina byxor för trådlös laddplatta, så måste man lika förbaskat ha med sig usb c kabel för att kunna ladda andra saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikos:

Beror väl på vilken kontakt du jämför med. Själva kontakterna på en magnetisk kontakt, typ Magsafe kommer ju hålla betydligt längre än en type C, liknande fall gäller ju väldigt basic kontakter som en vanlig 12v kontakt. Jämfört med tidigare USB kontakter är type C betydligt mycket bättre, problemet som vanligt är väl att det finns flera olika tillverkare av type C med olika priser och kvalitet.

Jo, men magsafe och liknande designer ägs av Apple och de licensierar inte ut den utom i undantagsfall. Men USB C är inte bättre än Micro-B ur denna aspekt tydligen, vilket är lite oväntat med tanke på att kontakten känns mer stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trådlös laddning har sina problem. Väldigt många laddar mobilen i bussar, tåg, bilar etc samtidigt som de använder mobilen. Dessutom finns inte laddplattor överallt, laddplattor är också klumpiga att ha i fickan.

Missförstå mig inte, jag tror att trådlös laddning är framtiden för mobiltelefoner av hur många orsaker som helst. Men idag så blir det för användaren en massa problem med enbart dessa.

*edit*
Att tänka på är att även om man har stora fickor i sina byxor för trådlös laddplatta, så måste man lika förbaskat ha med sig usb c kabel för att kunna ladda andra saker.

Det är ju knappast ovanligt att Apple plockar bort saker som folk tar för givet. *host* 3.5mm-kontakt *host*.

Permalänk
Medlem

Köpte en kabel som har Lightning, usb-c och micro-usb. Fantastiskt smidig att ha.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft felande eller glappande USB-C kontakter.

Däremot sett massor med problem med lightning kontakten.

Detta är en mycket bra ändring och det är dags att Apple lär sig ett och annat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Wait, what!?

Hörlurar, dvs. även "stereolurar"?
Ska alla förstärkare bli obrukbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Wait, what!?

Hörlurar, dvs. även "stereolurar"?
Ska alla förstärkare bli obrukbara?

Nej, läs igen. Det handlar om laddning av enheter.

Permalänk
Medlem

Kanske jag ska förtydliga från min del vad jag menar med "glapp". Jag menade inte glapp som i att det glappar i med kontakt så att man till exempel inte får laddning. Menade mera att sladd kontakten (hanen) kan röra sig i uttaget (honan). Har inte varit med om att det blir riktigt glapp på mera än någon enhet eller två på jobbet.

Däremot tycker jag inte om att det kan röra sig lite.. Enligt mig ska det inte finnas något spelrum för sådant.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Nice för telefoner paddor och enklare laptops!
Trist för gaming-laptops som begränsas till 240W (min asus laptop tar 19.5V x 11.8A = 230,1W)
Fast tekniskt sett så skulle man ju kunna ha en laptop som laddas från TVÅ usb C kablar

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bra.

Men kanske kunde haft en effektgräns så tyngre grejer får ha vad de tycker är bäst?
Exempelvis enheter som har laddare under 100W ska ha USB Type-C.
Saker som använder laddare över 100W valfritt.

Och sen de undantag de redan har med att typ smart klockor eller andra enheter som är för små för att det ska vara rimligt med Type-C kontakt inte behöver ha det.

Permalänk
Medlem

Logitech: Neeeeej, vårat bulklager med miljarder Micro USB kontakter som vi tänkt använda till 2040....

Ironin är att jag skaffade Logitech tangentbord och mus för inte så länge sedan. Självklart med micro-USB i båda, men jag kör normalt trådlöst. Hade Ducky tb och Glorious mus innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nice för telefoner paddor och enklare laptops!
Trist för gaming-laptops som begränsas till 240W (min asus laptop tar 19.5V x 11.8A = 230,1W)
Fast tekniskt sett så skulle man ju kunna ha en laptop som laddas från TVÅ usb C kablar

Det är väl ganska vanligt även idag att laptops som vill ha mer kräm än runt 240w kommer med två laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är väl ganska vanligt även idag att laptops som vill ha mer kräm än runt 240w kommer med två laddare?

Nu är jag lite sugen på att kontrollera om laptopen laddas snabbare om den får 240W + 65W via usb-C från skärmen eller om den då bara använder 240W.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Av händelse innan jag såg tråden så gjorde jag faktiskt just det du sa. Plockade ut ludd från min pixel 4a, den glappar lite men det är inget problem än. Men de chromebooks jag har på jobbet de glappar ganska mycket och det är inte bara för att det är barn som hanterar dom.

Min 4a började glappa i kontakten redan efter 1år (!), detsamma gällde kabeln jag använde (Otterbox premium). Blev så förbannad att jag köpte en Iphone 13 och använder numera magsafe och lightning 🙃

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, läs igen. Det handlar om laddning av enheter.

Läste, men tänker på som citatet är formulerat,

"We are proud that laptops, e-readers, earbuds, keyboards, computer mice, and portable navigation devices are also included in addition to smartphones, tablets, digital cameras, headphones and headsets, handheld videogame consoles and portable speakers."

Där står inget om att det just skulle vara kopplat till laddning av dessa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Min 4a började glappa i kontakten redan efter 1år (!), detsamma gällde kabeln jag använde (Otterbox premium). Blev så förbannad att jag köpte en Iphone 13 och använder numera magsafe och lightning 🙃

Ungefär efter ett år så kickar luddet in på riktigt ja, bara rensa o så lär den hålla sig bra ett år till. Har rockat en Lenovo-laptop sen 2018 med USB-C-laddning o den funkar fortfarande klockrent, så utöver luddet så håller dom sig nog ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Läste, men tänker på som citatet är formulerat,

"We are proud that laptops, e-readers, earbuds, keyboards, computer mice, and portable navigation devices are also included in addition to smartphones, tablets, digital cameras, headphones and headsets, handheld videogame consoles and portable speakers."

Där står inget om att det just skulle vara kopplat till laddning av dessa produkter.

Citat:

Från hösten 2024 gäller laddning med USB Type-C för telefoner, surfplattor och andra handhållna enheter. Även möss, tangentbord och hörlurar inkluderas.

Eller gå till källan som är länkad i artikeln: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20220603IPR...

Charge/charger/charging står med 31 gånger på den sidan.

Permalänk
Medlem

iPhone 16 kommer garanterat enbart ha trådlös laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, men grejen med att ha en kontakt för allt är ju att gemene man som inte har någon koll bara kan stoppa i en sladd som passar så ska det funka.

Hur många Svenssons kommer använda mobilens USB-C laddare till laptopen om den ligger närmre till hands?

Laddar min telefon jätteofta med min laptop-laddare. Inte så förvånad att min lilla samsung-laddare inte orkar med laptopen men tvärtom går ju utmärkt.

Supersmidigt.

Tycker det fortfarande är coolt att man kan trycka in sin samsungtelefon i valfri usb-c docka på jobbet och få dubblaskärmar, mus tgb osv. Usb-c for the win!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Så vad gör företag som vill innovera och erbjuda något som USB-C inte kan hantera?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Så vad gör företag som vill innovera och erbjuda något som USB-C inte kan hantera?

Engagerar sig och Påverkar nästa generation USB-C så den inkluderar deras önskan om innovation av X, Y eller Z. Vinsten med samma kontakt överallt är troligen större än vinsten skulle vara av att någon väljer en icke-standardiserad väg framåt.

Visa signatur

Dator: Mac