Plötsligt tröga uppstarter i min HP EliteBook (RAM 16Gb)

Permalänk
Medlem

Plötsligt tröga uppstarter i min HP EliteBook (RAM 16Gb)

Använder denna laptop dagligen och från att allt flöt felfritt i söndags uppförde den sig helt stört dagen efter. Har inte haft något liknande problem med den tidigare. Inga som helst nyinstallationer genomfördes innan förändringen. I princip gjorde jag inget annat än att kolla stream dagen innan.

Symptomet är att den plötsligt är sanslöst trög då den ska öppna program. Då den till sist öppnat fungerar dock programmet helt normalt.

För att förekomma möjliga råd:
- Gott om plats på hårddisken
- Vi talar inte om att dra igång några tunga program
- Har bra virusskydd med NOD32 och har låtit den scanna av och hittar inga elaka saker

Egna iaktagelser i Aktivitetshanteraren:
- Kanske normalt men browsers som Chrome o Edge får ett väldigt stor antal instanser
- CPU normalt
- Tycker att uppåt 50% nyttjande av minne verkar stort för någon broswser o Word igång?

Butiken ger det traditionella 'installera om OS' -rådet, men det vill man ju gärna undvika i det sista för att slippa allts strul med ominstallationer.

Något tips? Någon annan uppgift jag kan kolla som ni finner intressant info?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Använder denna laptop dagligen och från att allt flöt felfritt i söndags uppförde den sig helt stört dagen efter. Har inte haft något liknande problem med den tidigare. Inga som helst nyinstallationer genomfördes innan förändringen. I princip gjorde jag inget annat än att kolla stream dagen innan.

Symptomet är att den plötsligt är sanslöst trög då den ska öppna program. Då den till sist öppnat fungerar dock programmet helt normalt.

För att förekomma möjliga råd:
- Gott om plats på hårddisken
- Vi talar inte om att dra igång några tunga program
- Har bra virusskydd med NOD32 och har låtit den scanna av och hittar inga elaka saker

Egna iaktagelser i Aktivitetshanteraren:
- Kanske normalt men browsers som Chrome o Edge får ett väldigt stor antal instanser
- CPU normalt
- Tycker att uppåt 50% nyttjande av minne verkar stort för någon broswser o Word igång?

Butiken ger det traditionella 'installera om OS' -rådet, men det vill man ju gärna undvika i det sista för att slippa allts strul med ominstallationer.

Något tips? Någon annan uppgift jag kan kolla som ni finner intressant info?

Jag skulle nog också rekommendera en ren installation. Du säger "hårddisk", är det en mekanisk?
Kan kanske vara dags att defragmentera den då, alternativt installera en SSD i burken.

Kan också vara en windows update som sabbar burken för dig. Har hänt mig också tyvärr ett par gånger under decenniernas lopp.

Jag skulle inte köra ett antivirusprogram idag, det räcker bra med "windows defender", eller det som hette så förr i alla fall.
Extra AV-program slöar ner burken.

Hur gammal är din windowsinstallation?
Jag har som tumregel att installera om windows rent i mina burkar en gång per år. Oavsett vad Bill Gates än lovar, så går ett nyinstallerat windows kvickare ön ett som varit i gång i några år.

Jag VET att det är jobbigt att göra ren installation, det anser även jag. Gör backup på alla dina filer på annat media, och installera om allt. Då borde datorn bli lika pigg som om den vore ny.

Permalänk
Medlem

Har haft några av dessa symptom på några system. Ofta varit en snart fallerande systemhårddisk som gjorde allt slött

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jo visst. Men nyinstallation blir sista åtgärden. Först vill jag kolla kunskapsbanken här.

Datorn köptes begagnad i höstas med Win10 installerat. Har den enbart för lite streamande då jag har kraftiga stationära till mina 'tunga' aktiviteter. Vare sig defrag (det gjorde jag mest på 60-talet) eller 'program' som 'slöar' burken torde vara orsak här. Den behöver inte jobba särskilt mycket med annat än tempfiler från browsers och gjorde det som sagt med bravur i söndags. Det anmärkningsvärda är just att det var natt och dag mellan söndag o måndag. Jag tror heller inte att det gick någon Win update den natten då jag inte sett det på mina stationära.

Men det går antagligen inte att svara på och ominstallation ligger förstås på lut med förhoppning att 'något hopar tillbaka i rätt läge'. Men avvaktar någon dag utifall någon här har en mirakelmedicin

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Har haft några av dessa symptom på några system. Ofta varit en snart fallerande systemhårddisk som gjorde allt slött

Sant. En extern till råga på allt fick mitt system att gå i bootloop. Kan vara så också. Gammaldags felsökning är nog det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Har haft några av dessa symptom på några system. Ofta varit en snart fallerande systemhårddisk som gjorde allt slött

I ditt fall. Var det inte ett sakta försämrande utfall? Eller som mitt att allt går som smort ena dagen och som sirap dagen efter?

Har garanti på maskinen till september så är hårddisken på upphällning kan jag nog motivera ett byte om det skulle vara den. Visar sig förstås/kanske om en ominstallation av OS inte hjälper.

Och som sagt... ...det är inte 'trögt' då programmen väl startat. Det är uppstarten som är flaskhalsen.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara någon windows funktion eller framtida uppdatering som körs i bakgrunden.
Windows har ju en benägenhet numera att ladda hem och förbereda uppdateringar utan att meddela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan mycket väl vara någon windows funktion eller framtida uppdatering som körs i bakgrunden.
Windows har ju en benägenhet numera att ladda hem och förbereda uppdateringar utan att meddela.

Kan man ju i så fall hoppas på och har ibland erfarit. Men aldrig något som påverkat datorn i två dygn.
Ska ändå avvakta någon dag innan jag kör ominstallation-

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Tja. FYI: På tredje dygnet flyter allt på precis som vanligt igen. Är väl bara att glömma för någon bra förklaring lär inte komma. Datorj-veln kunde väl åtminstone bett om ursäkt och förklarat sig? Vet inte om det som Svensktiger sa var någon bakgrundsprocess från Win OS men har aldrig varit med om att sådant pågått i två dygn som sagt. Men, men. Så bra att jag inte direkt började strulet med ominstallation. Hade varit totalt i onödan. Tack för engagemanget. Detta blir till kunskapsbanken

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

I ditt fall. Var det inte ett sakta försämrande utfall? Eller som mitt att allt går som smort ena dagen och som sirap dagen efter?

Har garanti på maskinen till september så är hårddisken på upphällning kan jag nog motivera ett byte om det skulle vara den. Visar sig förstås/kanske om en ominstallation av OS inte hjälper.

Och som sagt... ...det är inte 'trögt' då programmen väl startat. Det är uppstarten som är flaskhalsen.

Jag använde inte systemet dagligen utan det var från ena tillfället till det andra men tiden där emellan var ganska lång så jag har svårt att svara på det.

Gör en klon på disken, ominstallera till ren windows och testa samma program igen. Beter den sig lika så är det hårdvara annars mjukvara/os

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Gör en klon på disken, ominstallera till ren windows och testa samma program igen. Beter den sig lika så är det hårdvara annars mjukvara/os

Se mitt 'avslutande' inlägg ovan. Glad jag slipper dylikt strul men tack för rådet

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Skrivet av DanMicke:

Se mitt 'avslutande' inlägg ovan. Glad jag slipper dylikt strul men tack för rådet

Om det är en fallerande mekanisk hårddisk bör du nog kolla upp den även om datorn "vaknat till liv". Kan vara sista dödsrycken ändå. Kolla diskens hälsa med t.ex CrystalDiskInfo.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Om det är en fallerande mekanisk hårddisk bör du nog kolla upp den även om datorn "vaknat till liv". Kan vara sista dödsrycken ändå. Kolla diskens hälsa med t.ex CrystalDiskInfo.

Följde ditt råd och verkar kunna andas ut. Fick status BRA gällande 'Hälsostatus'.
Är å andra sidan det enda värde jag kan utvärdera i den rapporten, men kan väl duga?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail