Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Låter bra, blir intressant att höra vad du siktar på och vilka justeringar som blir.

Jag provade min äldre Spyder vilket inte fungerade så bra(den tyckte inte att skärmen var nog blå även när den var lila), lär nog skaffa en modern (min är från 2007. Den fungerade sist med visst trassel). Målprofilen brukar jag ha på 120cd vilket kanske inte är så ljusstarkt som alla gillar, för fotoredigering, enl guiden länkad. Som nämnt tidigare i tråden beror vilken vitbalans man anser behaglig en del på omgivningens ljus, brukar kompromissa med ca 6k (och nattljus efter 21).

Ändrade 'color temp' till 'Normal' och ökade brightness några snäpp. Ska skaffa en Spyderx pro vad det lider, tills vidare är jag rätt nöjd.

Jag har en X-Rite i1 Display Pro. Har även en äldre Spyder, men Spyder tenderar att kalibrera gravt fel
ganska fort. Så blev en ny när jag köpte min Dell-skärm. Brukar sikta på 120cd, 6500k. Får se hur far off den är från fabrik 🙂 Upplever inte denna skärm som något som sticker ut åt nåt håll. Annat var det med min U4320Q som var totalt blå och kalibrerad till 10000k. Den här skärmen är ju inställd på Warm som standard, men inte ens i Normalläge upplever jag den som särskilt blå utan ”normal”. Men det återstår att se hur välkalibrerad den är 🙂

Är först om några dagar jag kan kalibrera och kolla dock. Men återkommer när jag pysslat med det. 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Förresten, glöm inte att aktivera ProxiSense om ni vill spara lite energi nu när elen är så dyr. Rätt häftig inställning som sänker brightness när du går iväg från datorn och höjer den igen (med hjälp av infraröd värme) när du sätter dig vid datorn igen. Finns tre distansinställningar, jag kör på den mittersta.

Jag hittar LightSense och ColorSense i min meny men inte ProxiSense. Var finns det?

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Jag hittar LightSense och ColorSense i min meny men inte ProxiSense. Var finns det?

System i huvudmenyn > ProxiSense > Range 2 har jag valt

Närmare förklaring:
"There’s also a ‘ProxiSense’ proximity sensor which dims the screen significantly if nobody is detected in front of it for 1 minute. And if nobody is detected for a further 2 minutes, it sends the screen into a low power state to conserve energy. When the user returns, it quickly switches back on, set to normal brightness."

Tror också man får en varning om man suttit vid datorn för länge och bör ta en paus för ens ögons skull, men inte varit med om det än så tror inte det dyker upp särskilt ofta.

"LightSense och ColorSense verkar också vara bra grejer. Extra bra om man har skärmen vid fönster eller om ljussättningen i rummet där skärmen är skiljer sig åt."

"LightSense- och ColorSense-tekniken justerar ljusstyrkan och färgen på X25-skärmen åt dig baserat på omgivningsljuset, så att du kan fokusera på skärmen."

Här kan ni läsa mer om det:
https://www.acer.com/ac/en/GB/content/acer-visioncare

Edit: Slog på LightSense och ColorSense nu. När jag slår på LightSense blir skärmen väldigt mörk oavsett level 1, 2 eller 3. Jag sitter i ett ljust rum. ColorSense är igång nu, skärmen blir också mörkare och anpassar sig till omgivningen men lite osäker på om jag tycker om det. Slog av bägge tills vidare. Hade varit intressant att testa dagtid. Har ni andra testat detta?

Det verkar som att man blir låst på 'Warm' om man kör ColorSense men jag har efter mycket testande återgått till Warm och gamma 2.2 med brightness på standard (50) då jag tycker att det passar bra för ögonen.

Har endast på ProxiSense tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Precis, det måste ju vara så. Att NoN har fått ett erbjudande av någon underleverantör till Acer och köpt in en jäkla massa skärmar då de vet att folk kommer köpa. Men tror ärligt talat NoN hade kunnat sälja av alla med ett pris på 5990:- bara att det skulle ta lite längre tid. Detta priset för den här fina skärmen är ju väldigt bra och något jag hade förväntat mig på Black Friday eller liknande. Visst är Mini-LED och Amoled runt hörnet men priserna kommer fortfarande vara så dyra så ser ingen anledning till att skaffa det oavsett förrens om ett par år när den marknaden har mognat.

Är väldigt nöjd efter någon vecka med skärmen.

Förresten, glöm inte att aktivera ProxiSense om ni vill spara lite energi nu när elen är så dyr. Rätt häftig inställning som sänker brightness när du går iväg från datorn och höjer den igen (med hjälp av infraröd värme) när du sätter dig vid datorn igen. Finns tre distansinställningar, jag kör på den mittersta.

Dessutom viktigt med en sån här skärm att låta den vila när ni inte är vid datorn under längre perioder. För min förra skärm hade jag nog några timmar på skärmsparläget men denna vaknar upp snabbt så kör faktiskt med 15 minuter så är man snäll både mot klimatet och sin plånbok.

Nu skulle man bara vilja ha ett 3080 TI (med tillhörande setup) eller den nya generationens grafikkort (som förvisso kommer sluka lika mycket energi som ett hus) så att man kan lira 144hz i 4k. Kör just nu 4k 120hz i surf/mediekonsumtion och 1080p ca 100hz i spel då jag har en äldre dator. Visst är det 3080 TI man behöver för 144hz i 4K?

För övrigt. Någon som har vågat överklocka skärmen? Hur mycket kommer ni upp i? Hur mycket klarar skärmen av att överklocka? Är det säkert? Blir det 8bit istället för 10bit då?

Blackscreen vid 150hz, möjligt att typ 148hz fungerar.
Min erfarenhet av manuell överklock strödjer inte 10bit, men det kanske inte stämmer på alla skärmar.

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången vi haft dessa priset på 144hz skärmar med 2.1 hdmi (4k).

Denna skärm har legat ungefär 5990 i något år nu om jag minns rätt :
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812399

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Det är inte första gången vi haft dessa priset på 144hz skärmar med 2.1 hdmi (4k).

Den är ju dock 28” bara. Inget kul med 4K på 28” enligt mig.. D.v.s jag som kör 100% skalning. Gillar inte högre skalning som 125-150% eftersom jag är ute efter yta.

Dessutom verkar den ju sakna usb-c och givetvis då också usb power delivery som faktiskt Acern har.. 👍🙂

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Precis, det måste ju vara så. Att NoN har fått ett erbjudande av någon underleverantör till Acer och köpt in en jäkla massa skärmar då de vet att folk kommer köpa. Men tror ärligt talat NoN hade kunnat sälja av alla med ett pris på 5990:- bara att det skulle ta lite längre tid. Detta priset för den här fina skärmen är ju väldigt bra och något jag hade förväntat mig på Black Friday eller liknande. Visst är Mini-LED och Amoled runt hörnet men priserna kommer fortfarande vara så dyra så ser ingen anledning till att skaffa det oavsett förrens om ett par år när den marknaden har mognat.

Är väldigt nöjd efter någon vecka med skärmen.

Dessutom viktigt med en sån här skärm att låta den vila när ni inte är vid datorn under längre perioder. För min förra skärm hade jag nog några timmar på skärmsparläget men denna vaknar upp snabbt så kör faktiskt med 15 minuter så är man snäll både mot klimatet och sin plånbok.

Nu skulle man bara vilja ha ett 3080 TI (med tillhörande setup) eller den nya generationens grafikkort (som förvisso kommer sluka lika mycket energi som ett hus) så att man kan lira 144hz i 4k. Kör just nu 4k 120hz i surf/mediekonsumtion och 1080p ca 100hz i spel då jag har en äldre dator. Visst är det 3080 TI man behöver för 144hz i 4K?

För övrigt. Någon som har vågat överklocka skärmen? Hur mycket kommer ni upp i? Hur mycket klarar skärmen av att överklocka? Är det säkert? Blir det 8bit istället för 10bit då?

En fråga bara, varför ge sig på att
överklocka skärmen? Duger inte 144Hz? 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

En fråga bara, varför ge sig på att
överklocka skärmen? Duger inte 144Hz? 🙂

Jodå. Bara nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Blackscreen vid 150hz, möjligt att typ 148hz fungerar.
Min erfarenhet av manuell överklock strödjer inte 10bit, men det kanske inte stämmer på alla skärmar.

Alright, känns ju inte så värt då nej om det blir 8bit då.

Permalänk
Medlem

Ahh inne och testade lite BF2042 snabbt. Med uppskalning från 1440p till 2160p.

Oneplus 7 Pro kamera.
https://www.youtube.com/shorts/4JEq7ILrbJQ

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag kör skärmen som docka till en Mac Air M1 via thunderboltkabel och blev ganska irriterad över att om man använder hörlursutgången på skärmen så kan man inte längre reglera volymen via datorns volymkontroll, alltså tangenterna F10-F12.

Detta går att lösa med gratisversionen av programmet eqMac - https://eqmac.app/
Enda nackdelen är att det inte finns något slut på hur högt du kan höja volymen. Även om volympop-upen visar full bar så går det att höja förbi det.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag kör skärmen som docka till en Mac Air M1 via thunderboltkabel och blev ganska irriterad över att om man använder hörlursutgången på skärmen så kan man inte längre reglera volymen via datorns volymkontroll, alltså tangenterna F10-F12.

Enda nackdelen är att det inte finns något slut på hur högt du kan höja volymen. Även om volympop-upen visar full bar så går det att höja förbi det.

Det gäller dock alla skärmar, inte knutet till denna Acer (Apples egna borträknat)
Jag kan inte reglera ljudet på min Dell-skärm heller, eller mina tidigare Xiaomi där jag ibland kopplade in hörlurar till skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det gäller dock alla skärmar, inte knutet till denna Acer (Apples egna borträknat)
Jag kan inte reglera ljudet på min Dell-skärm heller, eller mina tidigare Xiaomi där jag ibland kopplade in hörlurar till skärmen.

Så är det säkert, jag har tidigare kört extern docka så inte haft det problemet tidigare.
Men nu vet du att det finns en lösning på det iaf

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Den skärmen är som redan nämnts 28".

Utbudet på 32" 4k@144hz är fortfarande väldigt begränsat och de få som finns utöver den här kostar uppåt 9-10k+.
Faktum är att de flesta 32" med 4k endast har 60hz och de kostar ändå mer än den här skärmen.

Med det i åtanke blir 4990 kr för den här skärmen/specen ett osannolikt bra pris.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk

Såg nu att skärmen tagits bort från flera aktörers hemsidor, bla Inet. Ställde frågan i deras kundsupport och de hade ingen mer information om varför produkten utgått.

Hann visserligen klicka hem en, men blir lite fundersam om det uppdagats något slags produktions fel eller annat som gör att man drar in produkten från Acers håll. Någon som har mer intel kring detta? Eller tror vi att de bara ska släppa en ny lika bra fast dyrare skärm?

Permalänk
Medlem

Borde väl inte behöva ändra någon setting. Acer kalibrerar ju skärmen, eller har jag missat nåt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av moyozuz539:

Borde väl inte behöva ändra någon setting. Acer kalibrerar ju skärmen, eller har jag missat nåt?
https://i.ibb.co/9hmQMtc/20220714-190900.jpg

Acer har säkert försökt göra sitt bästa men det finns två fel med den där typen av "fabrikskalibrering". Det ena är att det inte tydligt specificerar när, var och hur mätinformationen är aktuell. Till exempel med vilka inställningar i skärmen och med vilka signaler man uppnår det som pappret visar.

Det andra är att mätningarna inte alls säger så mycket om att något är kalibrerat. Men det ger intrycket av att vara något "kalibrerat" ifall man inte riktigt har koll på detaljerna.

Grafen om färgtemperatur som exempel är en fuling. Färgtemperatur är endast en korrelation mot svartkroppskurvan och pekar inte ut en inte en exakt vitbalans, likt exempelvis D65. Två skärmar skulle kunna komma med identiska färgtemperatur-grafer där ena är tydligt grönare och den andra tydligt mer rosa. Gamma-grafen är omöjlig att tyda exakt på vilken "gamma" eller EOTF det faktiskt handlar om. Normalt skriver man ut det i klartext, till exempel "Target:2.2 Avarage 2.242".

Det tredje, utöver vad som är rätt eller fel enligt graferna, är att man kan ha andra mål med en kalibrering än det som Acer (med flera andra tillverkare) väldigt otydligt försöker visa via sitt papper.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om netonnet har någon typ av automatisk prissättning på produkter som inte säljs eller är utgående sortiment och därför så har den blivit prisdumpad, eller så har NoN någon deal där man försöker pumpa ut denna typ av display/panel för att få så mycket feedback som möjligt inför nästa generation. Se Predator X32FP med Mini led och riktig(?) HDR. Storebror till den här skärmen kostar dessutom fortfarande runt 9-10k på flesta sidor. Predator versionen alltså, misstänker det är exakt samma panel och skärm i grunden minus vissa features.

Kul att se hur denna tråd fick sånt liv och alla som gjort ett riktigt bra köp! Nu måste man bara börja titta på att hitta en vettig monitorarm 🤣

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Acer har säkert försökt göra sitt bästa men det finns två fel med den där typen av "fabrikskalibrering". Det ena är att det inte tydligt specificerar när, var och hur mätinformationen är aktuell. Till exempel med vilka inställningar i skärmen och med vilka signaler man uppnår det som pappret visar.

Det andra är att mätningarna inte alls säger så mycket om att något är kalibrerat. Men det ger intrycket av att vara något "kalibrerat" ifall man inte riktigt har koll på detaljerna.

Grafen om färgtemperatur som exempel är en fuling. Färgtemperatur är endast en korrelation mot svartkroppskurvan och pekar inte ut en inte en exakt vitbalans, likt exempelvis D65. Två skärmar skulle kunna komma med identiska färgtemperatur-grafer där ena är tydligt grönare och den andra tydligt mer rosa. Gamma-grafen är omöjlig att tyda exakt på vilken "gamma" eller EOTF det faktiskt handlar om. Normalt skriver man ut det i klartext, till exempel "Target:2.2 Avarage 2.242".

Det tredje, utöver vad som är rätt eller fel enligt graferna, är att man kan ha andra mål med en kalibrering än det som Acer (med flera andra tillverkare) väldigt otydligt försöker visa via sitt papper.

Där ser man

Funderar på om jag ska köpa en till skärm och se om den är bättre ang BLB och sedan retunera den sämsta.
Vad tycker ni?

Ps: har redan retunerat 5-6 skärmar på netonnet de senaste månaden så börjar få dåligt samvete.

Permalänk
Medlem

Kopplade upp min förra primära skärm för att försöka kalibrera min nya skärm så den ska efterlikna min gamla så mycket som möjligt. Fortfarande skillnad, bilden ser bättre ut på den gamla tycker jag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

There is a free open-source tool monitorcontrol.app that allows you to control both brightness and volume on the monitor using the DDC protocol. It can read data from the display and bound controls to its min and max values. My favorite feature is that it can automatically adjust the brightness of the external display to the inbuilt MacBook one level based on manual or automatic brightness changes, so both screens always have similar brightness.

Sound control also changes the monitor's hardware volume level using the DDC. Don't forget to enable it in OSD->System->DDC/CI.
Tested with MacBook Pro 2019 16" + Thunderbolt 4 cable and this acer monitor.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off-topic, men även jag beställde skärmen och har märkt att det blir "myrornas krig" när jag kör på 144hz på skärmen. Jag har dålig koll på vad för inställningar man behöver ha på skärmen, men om jag kör på 120hz så ser allting helt normalt ut. Vet ni vad det kan bero på? Jag kan försöka spela in en video på skärmen när det dyker upp. Samt det skumma är att det händer på Vänstra halvan av skärmen och aldrig på högra. Förlåt om jag förklarar det dåligt!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sholani:

Kanske lite off-topic, men även jag beställde skärmen och har märkt att det blir "myrornas krig" när jag kör på 144hz på skärmen. Jag har dålig koll på vad för inställningar man behöver ha på skärmen, men om jag kör på 120hz så ser allting helt normalt ut. Vet ni vad det kan bero på? Jag kan försöka spela in en video på skärmen när det dyker upp. Samt det skumma är att det händer på Vänstra halvan av skärmen och aldrig på högra. Förlåt om jag förklarar det dåligt!

Generellt beror det på dålig kabel. Det är första åtgärden i en felsökning när en lägre bandbredd fungerar men inte den högre. Att ena halvan får problem kommer av att det är så skärmarna adresseras. På länknivå beter sig skärmen som två separata skärmar.

Kan också komma av problem med drivrutiner, men också GPU där särskild äldre grafikkort brukar få lite hicka då 4K/144 är något som aldrig fanns i praktiken när de grafikkorten konstruerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholani:

Vad har du för GPU?
Testa en annan kabel, både HDMI och DP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt beror det på dålig kabel. Det är första åtgärden i en felsökning när en lägre bandbredd fungerar men inte den högre. Att ena halvan får problem kommer av att det är så skärmarna adresseras. På länknivå beter sig skärmen som två separata skärmar.

Kan också komma av problem med drivrutiner, men också GPU där särskild äldre grafikkort brukar få lite hicka då 4K/144 är något som aldrig fanns i praktiken när de grafikkorten konstruerades.

Testade att koppla in i port 1 och 3 av displayport uttagen på datorn, men jag ska testa med HDMI kabel senare idag och se ifall jag får fram samma fel.

Skrivet av noujzz:

Vad har du för GPU?
Testa en annan kabel, både HDMI och DP.

Jag har RTX 3080 FTW3 samt att jag köpte en kabel från webhallen igår (Displayport 1.4 Deltaco, vet dock inte om denna anses vara dålig) men jag köpte en ny HDMI 2.1 kabel som jag kopplade ps5:an med, kan alltid testa med den och se ifall jag får samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholani:

Testade att koppla in i port 1 och 3 av displayport uttagen på datorn, men jag ska testa med HDMI kabel senare idag och se ifall jag får fram samma fel.

Jag har RTX 3080 FTW3 samt att jag köpte en kabel från webhallen igår (Displayport 1.4 Deltaco, vet dock inte om denna anses vara dålig) men jag köpte en ny HDMI 2.1 kabel som jag kopplade ps5:an med, kan alltid testa med den och se ifall jag får samma fel.

Har för mig att DP 1.4 bara har bandbredd så det räcker för 4K 120Hz? Prova med din HDMI-kabel istället så borde du klara 4K 144Hz

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har för mig att DP 1.4 bara har bandbredd så det räcker för 4K 120Hz? Prova med din HDMI-kabel istället så borde du klara 4K 144Hz

Testar me det (Y) stort tack för era snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholani:

Ok, då ska GPU orka iallafall. Längd på DP-kabeln?
Jag har också 3080 och får ut 4k@144hz med RGB Full och 10bpc med en 5m DP-kabel utan problem så jag skulle tro att det är din kabel som är dålig.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TaunyTiger:

Kopplade upp min förra primära skärm för att försöka kalibrera min nya skärm så den ska efterlikna min gamla så mycket som möjligt. Fortfarande skillnad, bilden ser bättre ut på den gamla tycker jag.

https://i.imgur.com/yCITKvb.jpg

För att kalibrera måste man ha ett mål som är tillräckligt gångbart för båda skärmarna. För att matcha skärmar måste båda kunna nå samma mål. Även då kommer det finnas skillnader som blir tydliga när man har dem sida vid sida. Den typen av skillnader kan vara fysiskt omöjliga att korrigera för eftersom två olika skärmar inte levererar exakt samma ljus.

Försöker man få en godtycklig skärm att efterlikna en annan helt godtycklig skärm blir det extra svårt. Det man har satt som sitt mål kan vara skärm som är så fel inställd att endast den skärmen och ingen annan klarar av att se exakt likadan ut i färgerna.

Detta är den stora fällan med att köra godtyckliga färger som man "...själv gillar...". Risken är att man drar en skärm till en bildkaraktär som endast just den skärmen är kapabel att uppnå. Så lär man sig titta på fel färger efter alla år. När man sedan köper ny skärm uppstår alltid missnöjd eftersom man försöker få den nya skärmen att se ut som den gamla. Något som då är omöjligt eftersom den gamla skärmens godtycke i sammanhanget är unikt för just den skärmen och ingen annan skärm.

Nu säger ett foto bara så lite om hur skärmarna ser ut eftersom det aldrig är en absolut jämförelse utan något helt godtyckligt och relativt. Särskilt när man dessutom använder en godtycklig bild som jämförelse. Det finns några hundra olika faktorer som påverkar hur fotot ser ut och hur det sedan reproduceras.

Fast lite ledtrådar kan man få. Den vänstra är relativt betydligt blåare/kallare och mer mättad i färgerna än den högra. Baserat på vitbalansen i rummet, förutsatt att omgivningsljuset är varmgult från inomhusbelysning, är den högra skärmen (Acern) för varm i sin vitbalans. Ifall det är dagsljus mitt på dagen i soligt väder är den vänstra fortfarande lite för varm och den högra istället väldigt kall.

Har du en hyfsat ny iphone eller annan Apple-enhet kan det vara rätt bra som jämförelse. Generellt är Apples skärmar precis för kalla i färgerna, runt 7000 K. Då har man något man visuellt kan vitbalansera efter. Då stänger man av Truetone och liknande först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

https://i.imgur.com/yCITKvb.jpg

Vilka inställningar kom du fram till?
När jag jämförde med min macbook (9.7 pre-factory calibration på Rtings) så blev det så här:
R Gain: 46
G Gain: 43
B Gain: 51

Om du använder dig av ICC-profiler tillämpas de inte på windows desktop utan du måste ex. gå in på en bild för att se förändringarna.