Rykte: Windows 12 gör debut under 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Varför skulle de behöva ett nytt operativsystem för det?

Bättre integrering mellan appar och operativsystem?
Nytt EULA?

Jag vetefan, jag vet bara att W7 hade bråkdelen av insamling av vad W10 har, och W11 är värre så det är definitivt åt det hållet man går.

(Du tar bort runt 1.2GB RAM användning dessutom om du debloatar och stänger av alla phone home tjänster)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Windows 11 i nuvarande version har en massa funktioner som saknas jämfört med tidigare versioner av Windows. De saker som jag har stört mig mest på är exempelvis att det inte finns någon snabb genväg att koppla upp emot Bluetooth enheter, tar flera klick att sänka volymen med musen, Start Menyn har inte plats nog att lägga de genvägar jag vill ha... och det finns ingen drag'n'drop till taskbaren.

Dock så är alla dessa saker som åtgärdas i nästa "feature update". Start menyn kommer exempelvis få mappar, så man precis som en telefon kan grupera saker och på så sätt få mer plats.

Dessutom kommer de lägga till en sak som jag anser gör en uppgradering ett måste, iaf för gamers. "Optimizations for Windowed games", en inställning som gör att DirectX 11 spel som körs i windowed/borderless windowed mode inte längre har input lag och sämre framerate jämfört med fullskärmsläge.

Och även om det bara ska påverka i windowed mode, så tycker jag mig faktiskt märka att DX11 spel som Apex Legends eller Rocket League känns mer responsiva i fullskärmsläge också. Riktigt trevlig funktion.

Permalänk
Medlem

Börjar bli redigt less på deras jevla insamling. Kör windows 11 men funderar på att gå tillbaka till 10:an.

Vill helst köra linux men för många av spelen jag kör fungerar inte tillfredställande eller övh där.

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med mitt win11 så det dröjer innan jag uppdaterar från den men i sinom tid såklart så kommer jag säkerligen uppdatera

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar vad de kommer att hitta på för nåt nytt dumt påfund med 12 nu då. Vilken ny typ av data kan de samla in?

Permalänk
Medlem

Windows 12.

Hade nästan helt glömt Windows 11 tills jag läste det här, kanske skulle man uppdatera.

Äh.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Färska Windows-versioner med tre års mellanrum uppges vara Microsofts plan, vid sidan av relativt täta funktionsuppdateringar av befintliga operativsystem.

Läs hela artikeln här

Undrar om jag behöver köpa en ny dator igen då?
Med tanke på att min PC är 2 1/2 år gammal och inte kan köra 11, så är risken stor att behöva köpa en ny igen.
Sneglar lite på min frus MacBook Pro från 2015 som fått MacOs uppdateringar i 7 år. Lite avundsjuk är man allt

Permalänk
Medlem

För konsumentinriktade windowsversioner har det stämt väldigt bra hittills att varannan är bra och varannan är oanvändbar. Så jag ser fram emot Windows 12 av den anledningen. Sen kan man ju alltid hoppas att de låter bli att stänga ute folk med godtyckliga spärrar men den trenden tror jag tyvärr är här för att stanna. Meh krav på TPM och annat är det ju svårare att slå av telemetri så det vill de säkert inte ta bort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Undrar om jag behöver köpa en ny dator igen då?
Med tanke på att min PC är 2 1/2 år gammal och inte kan köra 11, så är risken stor att behöva köpa en ny igen.
Sneglar lite på min frus MacBook Pro från 2015 som fått MacOs uppdateringar i 7 år. Lite avundsjuk är man allt

Och hur länge har inte Windows 10 support till 2025 du har alltså 3 år kvar med Windows 10 och Microsoft har supporterat det från 2015 totalt sett blir det tio år av support för en dator som köptes 2015 det är inte dålig support för Windows 10 eller från Microsoft sen de datorer som köptes som du säger för 2 och 1/2 år sen har givetvis en kortare tid med support eftersom Microsoft höjde kraven med Windows 11 men det måste man kunna göra någon gång och innan dess så fanns det en lång tid av möjlighet att uppgradera mellan operativsystem från Windows Vista till 7 och sen till 8 och sist till 10 innan man höjde kraven med 11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av norrby89:

Finns väll inget med 11an som är sämre än 10an? Så ytterst tveksamt ärligt talat.

Startmenyn är skräp, snabbmenyn vid högerklick är också skit. För att näma två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Börjar bli redigt less på deras jevla insamling. Kör windows 11 men funderar på att gå tillbaka till 10:an.

Vill helst köra linux men för många av spelen jag kör fungerar inte tillfredställande eller övh där.

Framtiden ser ordentligt ljus ut för spelande på Linux, bärbart pc-spelade ser ut att bli dominerat av Linux och allt som görs för att få spel att fungera på SteamOS, AYANEO OS, osv kommer också desktop spelande på linux komma att ta nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Och även om det bara ska påverka i windowed mode, så tycker jag mig faktiskt märka att DX11 spel som Apex Legends eller Rocket League känns mer responsiva i fullskärmsläge också. Riktigt trevlig funktion.

Hmm... är inte det ett tecken på att du kanske undermedvetet övertygar dig om något som faktiskt inte är fallet? Hur som helst låter det nice med bättre stöd för windowed/windowed full screen.

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir Vista 2 ska det väl inte vara så farligt. Är ju ändå gratis att uppdatera och frivilligt att inte göra så om en absolut inte vill så ser inte varför detta skulle vara en dålig nyhet.

Permalänk
Medlem

Perfekt då behåller jag win10 lite till.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Bara det inte blir Vista 2 ska det väl inte vara så farligt. Är ju ändå gratis att uppdatera och frivilligt att inte göra så om en absolut inte vill så ser inte varför detta skulle vara en dålig nyhet.

Lite så.
Jag vet ärligt inte om jag tycker att Vista var sämre än ME. Ja Vista var segt som sirap men det kändes som allt kraschade i ME.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag hoppas att dom ska ta bort all gammal skräpkod. Borde gå att lösa bakåtkompatibiliteten med nån sorts emulering eller virtualisering.

Det är just detta som gjorde att högerklicksmenyn "gick sönder". De bröt bakåkompatibiliteten med gammal kod.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Folk som påstår att 11:an inte är bra har nog inte använt den men det är väl inte konstigt att den inte blivit populär när det finns i princip noll behov för 9/10 användare att uppgradera till 11.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lite så.
Jag vet ärligt inte om jag tycker att Vista var sämre än ME. Ja Vista var segt som sirap men det kändes som allt kraschade i ME.

Ja, det var ju en ännu värre smet faktiskt. Men hade mycket problem i Vista så körde XP riktigt länge. Det är nog bästa Windows-versionen i mitt tycke. Men OS överlag föredrar jag fortfarande OSX på mac. Haft kanske nått enstaka problem på typ 12-15 år jag kört det jämfört med kort period med valfritt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Finns väll inget med 11an som är sämre än 10an? Så ytterst tveksamt ärligt talat.

Taskbaren i Windows 11 är en rejäl downgrade från tidigare versioner.

Avsaknaden av labels t.ex. är en big deal för mig personligen. Har ofta flera instanser av applikationer igång samtidigt och i tidigare versioner har man en konstant överblick av vad som är igång och man kan byta med ett klick. I Windows 11 har de tagit bort den funktionaliteten av någon oförklarlig anledning.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Hmm... är inte det ett tecken på att du kanske undermedvetet övertygar dig om något som faktiskt inte är fallet? Hur som helst låter det nice med bättre stöd för windowed/windowed full screen.

Det är iaf tydlig skillnad på riktigt windowed mode med inställningen på, i alla DX11 spel jag testat. I vissa titlar, till exempel Apex Legends, tycker jag mig märka någon viss skillnad också i fullskärm. Det kan ju vara att de har någon skum implementering av deras fullskärms läge... men absolut, du kan ha rätt, kan också vara placebo - det utesluter jag inte.

Vi får hoppas någon hårdvaru site med tillgång till en Nvidia LDAT gör lite tester på det här när uppdateringen släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Windows 11 i nuvarande version har en massa funktioner som saknas jämfört med tidigare versioner av Windows. De saker som jag har stört mig mest på är exempelvis att det inte finns någon snabb genväg att koppla upp emot Bluetooth enheter,

Detta kommer komma i 22H2, då kommer det finnas en pil bredvid Bluetooth ikonen

Och då kommer du få upp anslutna enheter, samt ej anslutna enheter, så här

Skrivet av Cimlite:

tar flera klick att sänka volymen med musen

I 22H2 kommer du kunna hålla över volymikonen och använda scrollhjulet för att höja och sänka volymen, annars är det väl exakt lika många steg som i Windows 10, tryck på volymikonen och sedan dra i ljudmätaren?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag förstår inte heller motståndet. Det rullar på fint på alla mina datorer. Kan vara lite rörigt att man inte homogeniserat alla UI-delar i Windows inställningar, kontollpanel och medföljande verktyg än. Men det är ju inget speciellt med Windows 11 utan fanns även hos Windows 10.

Motstånd och motstånd. Alla har inte möjlighet att uppgradera pga hårdvarukravet trots att de har relativt modern hårdvara.

Permalänk
Medlem

Sålänge "Never combine taskbar buttons" funktionen inte finns (eller kräver registerändringar) så är det ju inte Windows 11 ett tänkbart alternativ. Jag förstår inte ens vad poängen med den funktionen är? Eller sitter alla på skärmar med ~200 pixlars bredd så de inte får plats med något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Sålänge "Never combine taskbar buttons" funktionen inte finns (eller kräver registerändringar) så är det ju inte Windows 11 ett tänkbart alternativ. Jag förstår inte ens vad poängen med den funktionen är? Eller sitter alla på skärmar med ~200 pixlars bredd så de inte får plats med något?

Inte använt "Never combine taskbar buttons" sedan Windows Vista. Har kört med combine taskbar buttons sedan Windows 7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Folk får gratis funktioner och uppdateringar och uppdaterade operativsystem och klagar ändå.
Det är klart som fan det är på sin plats att uppdatera stort vart 3e år. Det går snabbt fram i IT världen och har alltid gjort, kommer alltid göra. Ny hårdvara, ny mjukvara allt blir bättre.

Denna skit-generation är aldrig nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Folk får gratis funktioner och uppdateringar och uppdaterade operativsystem och klagar ändå.
Det är klart som fan det är på sin plats att uppdatera stort vart 3e år. Det går snabbt fram i IT världen och har alltid gjort, kommer alltid göra. Ny hårdvara, ny mjukvara allt blir bättre.

Denna skit-generation är aldrig nöjd.

"Gratis" med andra ord menar du att Microsoft bara samlar in data för att sälja. Windows är helt enkelt sättet de samlar in information med. Har inget med generationer att göra. Girighet är något alla generationer har pysslat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Folk får gratis funktioner och uppdateringar och uppdaterade operativsystem och klagar ändå.
Det är klart som fan det är på sin plats att uppdatera stort vart 3e år. Det går snabbt fram i IT världen och har alltid gjort, kommer alltid göra. Ny hårdvara, ny mjukvara allt blir bättre.

Denna skit-generation är aldrig nöjd.

Dom har ju inte gjort det smidigare direkt som @tcntad är inne på menyerna är ju bedrövliga, mer klick för att komma till rätt meny och rörigt som tusan.
Ska inte säga att Windows 10 är super enkelt att hitta men man känner sig ändå någorlunda hemma jämfört med 11an, där upplever jag att allt är "ihop mosat på en plats", lite som att leta efter nål i en höstack.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Dom har ju inte gjort det smidigare direkt som @tcntad är inne på menyerna är ju bedrövliga, mer klick för att komma till rätt meny och rörigt som tusan.
Ska inte säga att Windows 10 är super enkelt att hitta men man känner sig ändå någorlunda hemma jämfört med 11an, där upplever jag att allt är "ihop mosat på en plats", lite som att leta efter nål i en höstack.

Personligen gillar jag Nya Inställningarappen eller vad man nu kan kalla den i Windows 11 mycket mer än i Windows 10. Känns mer logiskt och inte så många olika menyer i Inställningarna som det är i Windows 10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Finns väll inget med 11an som är sämre än 10an? Så ytterst tveksamt ärligt talat.

I Windows 11 är du tvingad till WSL2 om du vill köra det, vilket kräver att full MS virtualiseringsstack (Hyper-V) är aktiv, vilket inte behövs med WSL1 som man kan köra i Win10 (jag vet att man inte har full Linuxkernel i WSL1).

Om man som mig använder VMWare Workstation Pro, så vill man inte tvingas att även ha Hyper-V aktivt i bakgrunden, och det skapar även en hel del latencyproblem i spel när Hyper-V är aktivt.

Permalänk
Medlem

Meeen jag orkar inte ens byta till 11an ju