Permalänk
Medlem
Skrivet av carbua:

Vilka inställningar kom du fram till?
När jag jämförde med min macbook (9.7 pre-factory calibration på Rtings) så blev det så här:
R Gain: 46
G Gain: 43
B Gain: 51

Om du använder dig av ICC-profiler tillämpas de inte på windows desktop utan du måste ex. gå in på en bild för att se förändringarna.

R: 55
G: 50
B: 80
Max brightness on och brightness på 60 ihop med kontrast 60.

Öppnade Youtube startfönster med massa förslag på klipp på båda skärmarna och kalibrerade därifrån. Den vita bakgrunden ser fortfarande bättre ut på den gamla skärmen mot den nya som går mot gult/grått. Trotts att brightness är högre ställd på den nya.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Ok, då ska GPU orka iallafall. Längd på DP-kabeln?
Jag har också 3080 och får ut 4k@144hz med RGB Full och 10bpc med en 5m DP-kabel utan problem så jag skulle tro att det är din kabel som är dålig.

Två meter på DP kabeln. specifikt denna: https://www.webhallen.com/se/product/295498-Deltaco-DisplayPo...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TaunyTiger:

R: 55
G: 50
B: 80
Max brightness on och brightness på 60 ihop med kontrast 60.

Öppnade Youtube startfönster med massa förslag på klipp på båda skärmarna och kalibrerade därifrån. Den vita bakgrunden ser fortfarande bättre ut på den gamla skärmen mot den nya som går mot gult/grått. Trotts att brightness är högre ställd på den nya.

Du kommer inte komma någon vart ifall du jämfört random klipp på youtube. Du vet inte vilket som är rätt eller fel från första början. Till exempel har jag aldrig varit med om någon datorskärm i Acer/Asus/etc.-klass som vinner på att man ökar kontrastreglaget över default eftersom det klipper nivåerna.

Börja i rätt ände:

Se till att du lämnar gradvis lämnar svart här: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
Kan du inte kan urskilja nivån runt 5 klipper du mot svart. Är 1 väldigt framträdande mot bakgrunden är det tvärtomfel.

Du ska ha teckning mot vitt så att 254 eller i värsta fall 253 precis urskiljs som något mer ljusgrå mot bakgrunden: http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php
Kan du inte ens urskilja 245–253 klipper du mot vitt. Det brukar ske när man drar i kontrastreglaget.

På denna bild http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php ska alla 32 stegen urskiljas för varje primär och sekundärfärg. Om inte är det något som klipper nivåer.

Efter man får till detta kan man enklare börja jämföra exempelvis vitbalans och gamma.

Permalänk

Även jag slog till på denna monitor. Fick precis hem den och har tyvärr hitta en grön och röd fast pixel. Bummer!
Om jag bortser från detta så är den här monitorn absolut något jag kan tänka mig för det dagliga gnetet. Får plats med så mycket fler paneler i vscode jämfört med min nuvarande 27" 2560x1440. 🕺

Tråkig fråga: Är det bara att åka och hävda att den inte motsvarar mina förväntningar och lämna tillbaka den i och med distansavtalslagen eller är det bara att leva med de döda pixlarna? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonprod:

Även jag slog till på denna monitor. Fick precis hem den och har tyvärr hitta en grön och röd fast pixel. Bummer!
Om jag bortser från detta så är den här monitorn absolut något jag kan tänka mig för det dagliga gnetet. Får plats med så mycket fler paneler i vscode jämfört med min nuvarande 27" 2560x1440. 🕺

Tråkig fråga: Är det bara att åka och hävda att den inte motsvarar mina förväntningar och lämna tillbaka den i och med distansavtalslagen eller är det bara att leva med de döda pixlarna? 🤔

Tekniskt sett så finns det en gräns för hur många pixlar som får fela, de flesta tillverkare har 5 st om det ej är premiummodeller, då kan det vara 0.

Lämna tillbaka den på öppet köp och ta en ny, eller var ärlig och säg som det är, du har ju fortfarande öppet köp hursomhelst.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonprod:

Köpt på Netonnet? Bara att lämna tillbaka. Ska jag med göra på en skärm med pixelfel.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Köpte en till. Denna har en pixel som lyser i olika färger beroende på vilkeln du ser på den (enbart svart bakgrund).

Denna skärm har också lite BLB något bättre än min första.
Den andra skärmen har något bättre kontrast.
En annan skillnad är att vitan på den första skärmen är vit och den andra har märkbart varmare vit.

Permalänk
Medlem

Hallå där,

Gjorde som många här och beställde Acer skärmen från netonnet... Jag har dock efter två dagars användande lagt märke till något konstigt.. I svarta bilder så ser jag små små blixtrande pixlar ? något som vet något om detta?

Jag har ett 1080 grafikkort och kör 4k på 60hz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltid1:

Hallå där,

Gjorde som många här och beställde Acer skärmen från netonnet... Jag har dock efter två dagars användande lagt märke till något konstigt.. I svarta bilder så ser jag små små blixtrande pixlar ? något som vet något om detta?

Händer detta när du kör 4k i högre hz? (har också gammal dator och jag höjde hz manuellt via mitt grafikkorts mjukvara till 120hz). Har för mig att jag hört något om att någon hade problem med det i lägre frekvens men vet inte om det var just små blixtrande pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Händer detta när du kör 4k i högre hz? (har också gammal dator och jag höjde hz manuellt via mitt grafikkorts mjukvara till 120hz). Har för mig att jag hört något om att någon hade problem med det i lägre frekvens men vet inte om det var just små blixtrande pixlar.

Har testat i högre hz och då är det ännu fler blixtrande pixlar och de blinkar fortare känns det som...

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Tekniskt sett så finns det en gräns för hur många pixlar som får fela, de flesta tillverkare har 5 st om det ej är premiummodeller, då kan det vara 0.

Lämna tillbaka den på öppet köp och ta en ny, eller var ärlig och säg som det är, du har ju fortfarande öppet köp hursomhelst.

Mvh

Skrivet av SanTeoX:

Köpt på Netonnet? Bara att lämna tillbaka. Ska jag med göra på en skärm med pixelfel.

Tack hörni!
Ja precis monitorn är köpt hos Netonnet. Ja, jag kommer nog ändå se till att informera om problemet. Döm om min förvåning så har faktiskt den gröna pixel;n kommit till liv igen så jag har hopp om att den röda ska försvinna över helgen 🤞

Permalänk

Är det någon som lyckas väcka monitorn via USB-C efter sleep? Är tvungen att slå av och på monitorn för att få det att funka. Har jag missat någon inställning i skärmen? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt beror det på dålig kabel. Det är första åtgärden i en felsökning när en lägre bandbredd fungerar men inte den högre. Att ena halvan får problem kommer av att det är så skärmarna adresseras. På länknivå beter sig skärmen som två separata skärmar.

Kan också komma av problem med drivrutiner, men också GPU där särskild äldre grafikkort brukar få lite hicka då 4K/144 är något som aldrig fanns i praktiken när de grafikkorten konstruerades.

Skrivet av noujzz:

Vad har du för GPU?
Testa en annan kabel, både HDMI och DP.

Skrivet av Pamudas:

Har för mig att DP 1.4 bara har bandbredd så det räcker för 4K 120Hz? Prova med din HDMI-kabel istället så borde du klara 4K 144Hz

Skrivet av noujzz:

Ok, då ska GPU orka iallafall. Längd på DP-kabeln?
Jag har också 3080 och får ut 4k@144hz med RGB Full och 10bpc med en 5m DP-kabel utan problem så jag skulle tro att det är din kabel som är dålig.

Jag har testat med att koppla in HDMI 2.1 kabel och tyvärr fick jag samma fel. Jag har spelat in två videos på hur det ser ut, dock så är detta med Displayport kablen. Samt så har jag några screenshots på NVIDIA control panel om det säger något. Jag kör i HDR, både i windows och på skärmens inställningar (kanske är det som strular? men rätta gärna mig om jag har fel)

Här finns videoklippen:

https://vimeo.com/manage/videos/730548531
https://vimeo.com/manage/videos/730547911

Här finns bilderna:

https://iili.io/wwQycN.png
https://iili.io/wwZJ9t.png (på denna så ändrade jag till 120hz igen för att det såg helt knasigt ut med 144hz, så ignorera den biten )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonprod:

Tack hörni!
Ja precis monitorn är köpt hos Netonnet. Ja, jag kommer nog ändå se till att informera om problemet. Döm om min förvåning så har faktiskt den gröna pixel;n kommit till liv igen så jag har hopp om att den röda ska försvinna över helgen 🤞

Min röda pixel kommer och går. Ibland funkar den ibland inte. Men större chans att den vaknar till liv när den inte är fullständigt död, utan bara fastnat i ett visst läge. Du kan ju testa JScreenfix, finns på jscreenfix.com. Gör säkert inte mycket nytta men värt att testa.

Skrivet av Antonprod:

Är det någon som lyckas väcka monitorn via USB-C efter sleep? Är tvungen att slå av och på monitorn för att få det att funka. Har jag missat någon inställning i skärmen? 😅

Hmm jag har noterat samma problem. Trodde det var kabeln jag använde mig av.. Ska testa med några fler och se om det gör någon skillnad. Båda mina exemplar har betett sig likadant, dock med samma kabel. Har för mig att den inte gjorde det första gångerna med annan kabel, men jag kan komma ihåg fel. Ska testa så fort jag kan.

Skrivet av alltid1:

Har testat i högre hz och då är det ännu fler blixtrande pixlar och de blinkar fortare känns det som...

Nej det har jag inte på mina. Har testat med 3 olika datorer. Två macar och en pc. Är intr ditt grafikkort som har några hyss för sig?

Slog ihop inläggen.
Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholani:

Jag har testat med att koppla in HDMI 2.1 kabel och tyvärr fick jag samma fel. Jag har spelat in två videos på hur det ser ut, dock så är detta med Displayport kablen. Samt så har jag några screenshots på NVIDIA control panel om det säger något. Jag kör i HDR, både i windows och på skärmens inställningar (kanske är det som strular? men rätta gärna mig om jag har fel)

Här finns videoklippen:

https://vimeo.com/manage/videos/730548531
https://vimeo.com/manage/videos/730547911

Här finns bilderna:

https://iili.io/wwQycN.png
https://iili.io/wwZJ9t.png (på denna så ändrade jag till 120hz igen för att det såg helt knasigt ut med 144hz, så ignorera den biten )

Videoklippen kräver inlogg så jag kan tyvärr inte kolla.
Men får du samma fel över HDMI är det ju något annat än kablarna som är vajsing.
Har du undervoltat din GPU? Vet inte om det kan påverka men en tanke bara.

Jag hade skickat tillbaka skärmen och beställt en ny medan de fortfarande finns i lager. Du verkar vara den enda i den här tråden med det här problemet så det kan mycket väl vara så att du haft otur och fått ett defekt exemplar.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Videoklippen kräver inlogg så jag kan tyvärr inte kolla.
Men får du samma fel över HDMI är det ju något annan än kablar som är vajsing.
Har du undervoltat din GPU? Vet inte om det kan påverka men en tanke bara.

Jag hade skickat tillbaka skärmen och beställt en ny medan de fortfarande finns i lager. Du verkar vara den enda i den här tråden med det här problemet så det kan mycket väl vara så att du haft otur och fått ett defekt exemplar.

Yes jag har undervoltat GPU, det har jag inte tänkt på att det kan vara orsaken till det. Jag ska testa vidare ikväll och återkomma med resultat. Tack för tipset!

Jag ska se ifall videoklippen kan göras publik och därefter kan ni se vad det är!

EDIT: Nu fungerar videoklippen (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Min röda pixel kommer och går. Ibland funkar den ibland inte. Men större chans att den vaknar till liv när den inte är fullständigt död, utan bara fastnat i ett visst läge. Du kan ju testa JScreenfix, finns på jscreenfix.com. Gör säkert inte mycket nytta men värt att testa.

Hmm jag har noterat samma problem. Trodde det var kabeln jag använde mig av.. Ska testa med några fler och se om det gör någon skillnad. Båda mina exemplar har betett sig likadant, dock med samma kabel. Har för mig att den inte gjorde det första gångerna med annan kabel, men jag kan komma ihåg fel. Ska testa så fort jag kan.

Nej det har jag inte på mina. Har testat med 3 olika datorer. Två macar och en pc. Är intr ditt grafikkort som har några hyss för sig?

Vad kan jag göra för att kontrollera om det är grafikkortet eller inte? Har inte haft problem med blixtrande pixlar på min tidigare skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sholani:

Jag har testat med att koppla in HDMI 2.1 kabel och tyvärr fick jag samma fel.

DP och HDMI fungerar ganska annorlunda mot varandra. Får du samma problem över båda anslutningarna är det rimliga att det är grafikkortet som krånglar. Videon ser heller inte ut som typiskt skärmkrångel.

Permalänk
Medlem

Nöjd med skärmen, men har kommit fram till att själva displayen inte är helt rak. Tar jag en lång linjal och håller mot skärmen så diffar det någon mm från varje sidan från mitten, dvs den är konvex.

Någon annan som märkt av detta?

Kan inte tänka mig att det är så de ska va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltid1:

Hallå där,

Spelade in en video för att visa vad jag menar. Något som vet något om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=APbnKnl2Spo

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltid1:

Spelade in en video för att visa vad jag menar. Något som vet något om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=APbnKnl2Spo

Hade något likande på en tidigare acer skärm.
https://community.acer.com/en/discussion/635701/xv272u-what-i...

Permalänk
Bildexpert 📺

Vita prickar "snö" på svart bakgrund är ett typiskt tecken på en dålig kabel som precis klarar gränsen. Signalen kommer igenom till typ 99,99% och sistvarande 0,01% fel leder till bitflip som förstås blir extra tydligt på svart bakgrund.

Kan också orsakas av annat än själva kabeln, likt glapp eller annan interferens, till exempel radiointerferens. Men det brukar ofta landa på att själva kabeln inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vita prickar "snö" på svart bakgrund är ett typiskt tecken på en dålig kabel som precis klarar gränsen. Signalen kommer igenom till typ 99,99% och sistvarande 0,01% fel leder till bitflip som förstås blir extra tydligt på svart bakgrund.

Kan också orsakas av annat än själva kabeln, likt glapp eller annan interferens, till exempel radiointerferens. Men det brukar ofta landa på att själva kabeln inte duger.

Prickarna är inte vita utan mer färgglada, och testade ta ut displayportkabeln så att endast strömkabel sitter i skärmen och de blixtrande pixlarna finns fortfarande... Testade en annan strömkabel också men det hjälpte inte heller, ska man reklamera varan eller är det någon som sitter på en lösning ?

Dåligt filmat men här är ett klipp med endast strömkabel.
https://youtu.be/1P4-ymxGWuU

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltid1:

Prickarna är inte vita utan mer färgglada, och testade ta ut displayportkabeln så att endast strömkabel sitter i skärmen och de blixtrande pixlarna finns fortfarande... Testade en annan strömkabel också men det hjälpte inte heller, ska man reklamera varan eller är det någon som sitter på en lösning ?

Skicka in på service helt klart. Om ingen kabel sitter i så är din dator/kabel helt utesluten och det enda som finns kvar är då skärmen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alltid1:

Ja, de är färgglada. Svart är följande binärkod för vardera färgkanal.

R: 00000000
G: 00000000
B: 00000000

Ta ett random bitflip någonstans där och beroende på vilken signifikant position som flippas blir det uppemot 50 procent signalnivå i fråga om ljus. Så följande bitflip...

R: 00000000
G: 00000001

ger en tydlig grön punkt eftersom HDMI (och DP, så långt jag kan urskilja) är big endian. Medan följande bitflip...

R: 01000000
G: 00000000

...ger en svag röd pixel som kanske är svårare att se.

Vid YCbCr-signal är det samma princip men det blir ofta vita pixlar eftersom bitflipet kan ske på Y som är Luma och alltså håller ljusinformationen.

Att det blir bitflip mot en skärm som inte har någon aktiv signalanslutning tyder på att den blir störd på annat sätt. Men också att något är fel, någon krets fungerar inte som den ska. Får du inte bort "snön" på en skärm efter upprepade försök, likt att den får stå strömlös ett tag, då skulle jag reklamera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltid1:

Är detta konstant eller kommer det efter en stund?

Jag hade mycket liknande problem som sagt på en tidigare acer skärm. Då uppstod problemet efter jag kört en HDR video i ca 20min, och försvann efter en omstart av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Är detta konstant eller kommer det efter en stund?

Jag hade mycket liknande problem som sagt på en tidigare acer skärm. Då uppstod problemet efter jag kört en HDR video i ca 20min, och försvann efter en omstart av skärmen.

Det är konstant och kommer med detsamma när jag startar skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltid1:

Du kan ju alltid testa att byta strömkälla om du t ex har skärmen inkopplad i ett grenuttag. Händer ibland att kontakter i grenuttag börjar glappa.

Känns dock som ett garantiärende eftersom det flimrar även utan bildkälla.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltid1:

Ok då är det inte samma som jag har. Har du testat skärmen med en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

DP och HDMI fungerar ganska annorlunda mot varandra. Får du samma problem över båda anslutningarna är det rimliga att det är grafikkortet som krånglar. Videon ser heller inte ut som typiskt skärmkrångel.

Jag kontaktade EVGA supporten och frågade de efter tips. Detta var svaret jag fick från de, är det sant de som de säger?

Dear Arya,

many thanks for your clarification.
So from this data I could see that there is a problem with the compatibility of the monitor with their graphics card.

You are using an AMD FreeSync 4K 144Hz monitor, there is probably only 120Hz possible with the Nvidia card.
For this reason, we ask you to ask Acer if they already have any tips in this regard.

If you have any further questions, please do not hesitate to contact us again.

Kind regards
Patrick

Your EVGA customer service