Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Men på tal om laddning och semester så måste man ju få hata de som ska ladda till 95% för att ”så vi klarar oss hela vägen fram utan att stanna igen”.
Står och puttra på 15 kw sista halvtimmen istället för att göra flera stopp och faktiskt spara tid.

Brukar vara därför jag tycker att det skall kosta mer att ladda när stationen har hög belastning, kan t.ex. vara en tidskomponent som är 0 kr/min när det är under 80% belastning men att det kostar några kronor per minut utöver vanlig taxa att ladda på en snabbladdare ifall stationen är full. Ett enkelt sätt att försöka styra folks beteenden.

Permalänk
Medlem

Fick låna en Enyaq IV80x Sportline från säljaren jag beställde ifrån, bara för att få känna på att faktiskt leva med elbil och vara nöjd. Hämtade den igår och får ha den till på söndag, så idag tog vi en tripp hemifrån (i Lycksele) till Umeå och tillbaka, totalt ca 27 mil. Just landsvägskörnincen dit gick på ca 14,6 kw/100km och hemvägen på runt 16,8, så säg ett snitt på 15,7. Med det resmönstret är vi kusligt nära WLTP, och det med 21" fälgar. Visserligen rätt optimala förhållanden men ändå en bra indikation 🙂

Trevlig bil också, bullriga däck på 21" men annars behaglig bil. Inte så farlig med sportfjädringen faktiskt. Sämre stolar än vanliga bilen, HUD börjar jag gilla och får se om man kommer ångra att man inte valde det.

Permalänk
Medlem

Vad rattar man för bil om man tycker att Enyaqen är bullrig? 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad rattar man för bil om man tycker att Enyaqen är bullrig? 🤷🏻‍♂️

Man kör den med 21" däck på gamla slitna Norrlandsvägar. Finns vissa vägar här som har så grov asfalt att ni anar inte... Tyckte det sjöng väl mycket om däcken men är helt övertygad om att 19-tummarna jag beställt med kommer vara knäpptysta. På lenare asfalt gick den verkligen som en dröm, och mötande bilar hördes knappt. Väldigt trevligt 🙂

Permalänk
Medlem

Jahapp där försvann meningen med Bonnet. Dubblar sina priser från och med den första Augusti till 8,20kWh. 😳

”A lot has changed in the world since we first went live in 2021. One of the biggest changes has been the huge increase in energy and electricity prices. This has impacted the EV charging sector particularly, including us.

Earlier this year we increased our UK pricing but we managed to delay mainland Europe price rises. Unfortunately, the present climate means we now have no choice but to raise our prices for all Bonnet users, alongside the rest of our industry.

We will also be reshuffling our Refill package volumes as requested by our users.

From Monday 1st August 2022, Bonnet’s new tariffs and Refill volumes in Sweden will look like this:

Rates are local to the country you are charging in and may change if you go abroad.

Although our Refill volumes have changed, they remain the same in every other way. Unused kWh will carry over to the following month and extra kWh will be charged at the rate you locked in when you prepaid for your Refill.”

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jahapp där försvann meningen med Bonnet. Dubblar sina priser från och med den första Augusti till 8,20kWh. 😳

”A lot has changed in the world since we first went live in 2021. One of the biggest changes has been the huge increase in energy and electricity prices. This has impacted the EV charging sector particularly, including us.

Earlier this year we increased our UK pricing but we managed to delay mainland Europe price rises. Unfortunately, the present climate means we now have no choice but to raise our prices for all Bonnet users, alongside the rest of our industry.

We will also be reshuffling our Refill package volumes as requested by our users.

From Monday 1st August 2022, Bonnet’s new tariffs and Refill volumes in Sweden will look like this:

Rates are local to the country you are charging in and may change if you go abroad.

Although our Refill volumes have changed, they remain the same in every other way. Unused kWh will carry over to the following month and extra kWh will be charged at the rate you locked in when you prepaid for your Refill.”
https://i.imgur.com/4Cw3QzB.jpg

Vilket betyder att Bonnet kommer sluta användas av folk i från Sverige då ingen kommer använda det då dom blir väldigt dyra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

Vi körde Gävle - Malmö i onsdags. Det gick hur smidigt som helst. Stannade i Linköping för lunch runt 11:30, ingen kö på Supercharger där, ca 5-6 platser lediga faktiskt. När vi kom ut efter lunchen (ca 30 minuter) så var det vara 2 platser lediga kvar.

Nästa stopp blev Markaryd runt... 15-snåret? Där var det bara 2 platser lediga när vi kom, varav vi knep den ena. Blev ingen kö där heller de 15 minuter vi var på plats. En toa-paus och köpte några drickor. Sen var vi på väg igen.

Sammantaget så gick laddningen finnemang. Och ärligt talat så tog inte resan på ca 80 mil en enda minut längre än om vi haft vår tidigare bensin-bil. På 80 mil så vill både jag och frugan stanna minst två gånger i alla fall

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHz
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja, det är riktiga fantasipriser. 1 560kr/mån för 200Kwh och 7,8kr/kWh. Ett år på Elli Charging kostar 1 548kr och då får man 3,1kr/kWh på Ionity Eftersom Elli också ägs av VW är det inte lika stor risk att en höjning kommer där heller. Blir att köra slut på dom kWh man har redan sen blir det att ta bort appen och glömma att den fanns. Trevligt att man fick ha den under sommarresan iallafall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, det är riktiga fantasipriser. 1 560kr/mån för 200Kwh och 7,8kr/kWh. Ett år på Elli Charging kostar 1 548kr och då får man 3,1kr/kWh på Ionity Eftersom Elli också ägs av VW är det inte lika stor risk att en höjning kommer där heller. Blir att köra slut på dom kWh man har redan sen blir det att ta bort appen och glömma att den fanns. Trevligt att man fick ha den under sommarresan iallafall

Funderar på att skaffa Elli med nu och man binder sig på 1 år och 129kr/mån. Jag använder Ionity kanske 3-4 resor per år.. utan abonnemang är dom lika dyra.. Frågan är om man binder upp sig och får betala 1500 spänn och så höjer dom också till 6-8kr/kWh så gäller bindningstiden fortfarande då? Eller har man det priset i 1 år? 🤔

Edit: Tolkar detta som man kan säga upp det inom 1 månad om priserna ändras:

”2. Ändringar av dessa användarvillkor, tariffer eller priser

2.1 Elli och Elli Tjeckien förbehåller sig rätten att med framtida verkan ensidigt ändra dessa Villkor samt överenskomna Planer (jfr punkt 3.3) – förutom priser för vilka punkt 2.2. gäller. Elli och Elli Tjeckien ska informera Kunden om de avsedda ändringarna uttryckligen via e-post. Ändringarna blir en del av avtalet om Kunden uttryckligen har godkänt de ändrade Villkoren. För det fall att Kunden inte godkänner de ändrade Villkoren tillämpas inte ändringarna på Kunden. I detta fall har Elli / Elli Tjeckien rätt att säga upp avtalet i vanlig ordning med en månads uppsägningstid.

2.2 Elli och Elli Tjeckien förbehåller sig rätten att justera de laddningspriser som visas i Planen (jfr punkt 3.3) – på ett sätt som anses rimligt för Kunden – endast i den utsträckning som är nödvändig för att kompensera för kostnader och prisökningar som bekostas av Elli/Elli Tjeckien (t.ex. ökning av inköpspriser för Elli/Elli Tjeckien, ökning av skatter eller avgifter som påverkar anskaffning, överföring, distribution, transport, nätanvändning eller förbrukning avseende laddningsström, eller andra kostnader som härrör från lagstadgade, juridiskt påbjudna eller officiella bestämmelser som påverkar anskaffning, överföring, distribution, transport, nätanvändning eller förbrukning avseende laddningsström). Elli och Elli Tjeckien ska informera Kunden om de avsedda ändringarna uttryckligen via e-post. Ändringen börjar gälla om Kunden bekräftar ändringen. För det fall att kunden inte bekräftar ändringen, tillämpas ändringen inte på kunden. I detta fall förbehåller sig Elli / Elli Tjeckien rätten att säga upp avtalet med en uppsägningstid på en månad.”

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk

Ska man betala 8:- kWh så är det billigare att åka bensin eller dieselbil.

En av de största dragkrafterna till elbilar har ju varit lägre driftskostnad (ja, jag förstår att det går ladda hemma till billigare priser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

En av de största dragkrafterna till elbilar har ju varit lägre driftskostnad (ja, jag förstår att det går ladda hemma till billigare priser).

Driftkostnaden är en bieffekt, bättre kör upplevelse, tystare och inga lokala utsläpp är anledningarna för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fortfarande markant billigare för mig jämfört med att betala 22 kr/litern i en bil som drar i spannet 1-1,5 liter milen.

Sedan är det som sagt massvis med andra fördelar med att köra elbil över bensinbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Funderar på att skaffa Elli med nu och man binder sig på 1 år och 129kr/mån. Jag använder Ionity kanske 3-4 resor per år.. utan abonnemang är dom lika dyra.. Frågan är om man binder upp sig och får betala 1500 spänn och så höjer dom också till 6-8kr/kWh så gäller bindningstiden fortfarande då? Eller har man det priset i 1 år? 🤔

Ja, det är min tolkning också, att om priserna hos Elli höjs så kan man ta sig ur sin bindningstid, alternativt att Elli hedrar det tiden ut men nya kunder får det högre priset. Vill minnas att det är så Ionity sagt om sitt Ionity Passport dom har, att om dom höjer priserna så hedrar dom priset som abonnemangsägare har signat upp sig på.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av megaman01:

”2. Ändringar av dessa användarvillkor, tariffer eller priser

2.1 Elli och Elli Tjeckien förbehåller sig rätten att med framtida verkan ensidigt ändra dessa Villkor samt överenskomna Planer (jfr punkt 3.3) – förutom priser för vilka punkt 2.2. gäller. Elli och Elli Tjeckien ska informera Kunden om de avsedda ändringarna uttryckligen via e-post. Ändringarna blir en del av avtalet om Kunden uttryckligen har godkänt de ändrade Villkoren. För det fall att Kunden inte godkänner de ändrade Villkoren tillämpas inte ändringarna på Kunden. I detta fall har Elli / Elli Tjeckien rätt att säga upp avtalet i vanlig ordning med en månads uppsägningstid.

2.2 Elli och Elli Tjeckien förbehåller sig rätten att justera de laddningspriser som visas i Planen (jfr punkt 3.3) – på ett sätt som anses rimligt för Kunden – endast i den utsträckning som är nödvändig för att kompensera för kostnader och prisökningar som bekostas av Elli/Elli Tjeckien (t.ex. ökning av inköpspriser för Elli/Elli Tjeckien, ökning av skatter eller avgifter som påverkar anskaffning, överföring, distribution, transport, nätanvändning eller förbrukning avseende laddningsström, eller andra kostnader som härrör från lagstadgade, juridiskt påbjudna eller officiella bestämmelser som påverkar anskaffning, överföring, distribution, transport, nätanvändning eller förbrukning avseende laddningsström). Elli och Elli Tjeckien ska informera Kunden om de avsedda ändringarna uttryckligen via e-post. Ändringen börjar gälla om Kunden bekräftar ändringen. För det fall att kunden inte bekräftar ändringen, tillämpas ändringen inte på kunden. I detta fall förbehåller sig Elli / Elli Tjeckien rätten att säga upp avtalet med en uppsägningstid på en månad.”

Praxis är att när priset justeras på ett abonnemang så ska kunden alltid ha möjlighet att bryta avtalet. Kan finnas en klausul att det inte gäller mindre justeringar.

Skrivet av ajn:

Driftkostnaden är en bieffekt, bättre kör upplevelse, tystare och inga lokala utsläpp är anledningarna för mig i alla fall.

Just lokala utsläpp är också något jag ser som kanske den största fördelen. Kommer bli mycket bättre luft i speciellt stadskärnorna när de flesta kör elbil.

Sen behöver vi bara göra något åt däcken också.

Men för majoriteten är det ändå plånboken som styr.

Skrivet av Aktsu:

Fortfarande markant billigare för mig jämfört med att betala 22 kr/litern i en bil som drar i spannet 1-1,5 liter milen.

Sedan är det som sagt massvis med andra fördelar med att köra elbil över bensinbil.

Jo har man så törstig bil. Snittbilen i Sverige förbrukar mindre än det dock. Skulle gissa 0.65l/mil för diesel och 0.8l/mil för bensin eller dylikt.

Förnekar inte många andra fördelar med elbilen, men för de flesta är det ändå plånboken som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, det är min tolkning också, att om priserna hos Elli höjs så kan man ta sig ur sin bindningstid, alternativt att Elli hedrar det tiden ut men nya kunder får det högre priset. Vill minnas att det är så Ionity sagt om sitt Ionity Passport dom har, att om dom höjer priserna så hedrar dom priset som abonnemangsägare har signat upp sig på.

Tror tyvärr att alla dessa kommer höja priserna rejält ganska snart. Kanske förhoppningsvis inte som Bonnet till det dubbla, men säkert till minst 5-6kr som El-läget ser ut i Europa just nu och inte minst i vinter.
Kan ju inte va en tillfällighet att Bonnet dubblar sina priser. Dom kommer ju tappa alla sina kunder, vilket jag inte tror dom vill, såklart.
Men hoppas jag har fel.
Bokat ett kort och signat ett abonnemang nu iaf.
Ska resa norrut den 3e Augusti så Bonnets höjning kom minst sagt olämpligt. 😏

Visa signatur

Permalänk
Medlem

99% av min laddning sker hemma så bryr mig inte jättemycket om höjningar, såklart tråkigt då bonnet appen faktiskt var smidig men får väl köra med Kias detta året iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den här invändningen är ändå rätt fånig. Köper man en personbil som drar så mycket är det uppenbart att bränslekostnaden inte är en prioriterad fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den här invändningen är ändå rätt fånig. Köper man en personbil som drar så mycket är det uppenbart att bränslekostnaden inte är en prioriterad fråga.

Ja? Detsamma gäller inlägget jag svarade på. Köper man en elbil som bara skall laddas på de dyraste snabbladdarna så är det uppenbart att kostnaden för laddning inte är en prioriterad fråga, det finns gott om billigare snabbladdare och för de flesta är AC-laddning hemma det som är en majoritet av laddningen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av svolter:

Funderar på en Easse laddare, men förstod nu att tillsammans med en enegic lastbalansering så är det inte Easse appen som används. Utan allt görs via Enegics egna app och de styr Easse laddaren via molnet.
Bryr mig direkt inte om smarta hus funktioner och annat. Men någon simpel schemaläggare hade de lagt in.
Däremot hittar jag ingen info om man kan ställa in laddeffekt. Pga elbolagens effekttariff så kommer jag nog för det mesta vilja begränsa laddning till typ 3.7kw och inte köra på 11kw.
Någon som har en Enegics och kan ge någon klarhet vad man förlorar via Enegics lastbalanseringen vs endast en Easse?

Nu installerade vi Easee Charge (designade för större installationer), inte Easee Home (som är designad för småhus). Är ändå samma mobil-applikation och så vitt jag kan se går det inte att sätta laddstyrkan där.

Är däremot möjligt att styra maximal effekt via https://easee.cloud/ där vi kan styra/övervaka BRF:ens installation. Specifikt vad man kan göra är sätta storleken på huvudsäkringen, vill kan dra ned maxeffekt till t.ex. 4 kW är det bara sätta storlek på huvudsäkringen till 6 A (om man kopplat boxen till 3 faser).

Är det någon med Easee Home som kan svara på om man får tillgång till den webbsidan även om man kör Easee Home?

Allt fler kommer införa effekt-tariff, accessnäten är inte dimensionerade för att alla ska ladda elbilar i sina hem samtidigt. Det som är lite svettigt är hur pass dyrt det är!

I Sollentuna är effekt-tariffen 122 kr / kW under vinterhalvåret och 62 kr / kW under sommarhalvåret. Då vi inte värmer med el ligger normal toppeffekt per månad på mellan 2,5-3,0 kW, skulle man då utnyttja 16 A säkringarna maximalt (11 kW) för elbil ger det en merkostnad på strax under 1000 kr / månad under vinterhalvåret och 500 kr / månad under sommaren

Rätt uppenbart att effekt-tariff fungerar (för nätägaren):

"Våra kunder använder i storleksordningen 15 procent mindre effekt än normalkunden [kommentar från Sollentuna energi]"

De större nätägarna kommer följa efter, Vattenfall har redan sagt att de kommer införa effekt-tariff för sina kunder...

Jo har så törstig bil. Snittbilen i Sverige förbrukar mindre än det dock. Skulle gissa 0.65l/mil för diesel och 0.8l/mil för bensin eller dylikt.

Förnekar inte många andra fördelar med elbilen, men för de flesta är det ändå plånboken som styr.

I Sverige finns statistik på det mesta. Naturvårdsverket har sådan för genomsnittsförbrukning för nya bilar (för den faktiskt fordonsflottan är det naturligtvis högre då inte alls kör senaste årsmodellen).

Var lite förvånad hur pass lite genomsnittsbilen faktiskt drar (5,8 l/mil bensin, 5,2 l/mil diesel). Undrar om inte det massiva forskningen kring minskat luftmotstånd man gjort för elbilar "spillt" över på "gammel-bilarna"?

Klicka för mer information
Visa mer

Lär komma motsvarande statistik för elbilar relativt snart

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu installerade vi Easee Charge (designade för större installationer), inte Easee Home (som är designad för småhus). Är ändå samma mobil-applikation och så vitt jag kan se går det inte att sätta laddstyrkan där.

Är däremot möjligt att styra maximal effekt via https://easee.cloud/ där vi kan styra/övervaka BRF:ens installation. Specifikt vad man kan göra är sätta storleken på huvudsäkringen, vill kan dra ned maxeffekt till t.ex. 4 kW är det bara sätta storlek på huvudsäkringen till 6 A (om man kopplat boxen till 3 faser).

Är det någon med Easee Home som kan svara på om man får tillgång till den webbsidan även om man kör Easee Home?

Allt fler kommer införa effekt-tariff, accessnäten är inte dimensionerade för att alla ska ladda elbilar i sina hem samtidigt. Det som är lite svettigt är hur pass dyrt det är!

I Sollentuna är effekt-tariffen 122 kr / kW under vinterhalvåret och 62 kr / kW under sommarhalvåret. Då vi inte värmer med el ligger normal toppeffekt per månad på mellan 2,5-3,0 kW, skulle man då utnyttja 16 A säkringarna maximalt (11 kW) för elbil ger det en merkostnad på strax under 1000 kr / månad under vinterhalvåret och 500 kr / månad under sommaren

Rätt uppenbart att effekt-tariff fungerar (för nätägaren):

"Våra kunder använder i storleksordningen 15 procent mindre effekt än normalkunden [kommentar från Sollentuna energi]"

De större nätägarna kommer följa efter, Vattenfall har redan sagt att de kommer införa effekt-tariff för sina kunder...

I Sverige finns statistik på det mesta. Naturvårdsverket har sådan för genomsnittsförbrukning för nya bilar (för den faktiskt fordonsflottan är det naturligtvis högre då inte alls kör senaste årsmodellen).

Var lite förvånad hur pass lite genomsnittsbilen faktiskt drar (5,8 l/mil bensin, 5,2 l/mil diesel). Undrar om inte det massiva forskningen kring minskat luftmotstånd man gjort för elbilar "spillt" över på "gammel-bilarna"?

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Lär komma motsvarande statistik för elbilar relativt snart

Stora droppet är ju fram till 2010, så är nog väldigt lite som spillt över från elbilsforskningen där. Snarare hårda krav från EU och beskattning som fått folk att välja snålare bilar.

Dessutom är ju många fossilbilstillverkare fortfarande inte satsat fullt ut på aerodynamisk design, utan envisas med någon platt plastskiva i fronten, jag kollar på dig BMW iX.

Edit: plus körcykelsoptimeringar för att få en så låg förbrukning som möjligt på pappret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Stora droppet är ju fram till 2010, så är nog väldigt lite som spillt över från elbilsforskningen där. Snarare hårda krav från EU och beskattning som fått folk att välja snålare bilar.

Dessutom är ju många fossilbilstillverkare fortfarande inte satsat fullt ut på aerodynamisk design, utan envisas med någon platt plastskiva i fronten, jag kollar på dig BMW iX.

Edit: plus körcykelsoptimeringar för att få en så låg förbrukning som möjligt på pappret

Samtidigt har Skoda Enyaq bättre aerodynamik med mindre luftmotstånd än id.4 verkar det som, vilket en inte tror då Enyaq har en platt front och id.4 inte har det, så är inte bara det som spelar in tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Samtidigt har Skoda Enyaq bättre aerodynamik med mindre luftmotstånd än id.4 verkar det som, vilket en inte tror då Enyaq har en platt front och id.4 inte har det, så är inte bara det som spelar in tydligen...

Såklart spelar grillen bara en del av helheten och BMW iX är väl inte dålig med 0.26 i drag co, samma som Skoda Enyaq. Tesla X har däremot 0.24 medans jag inte vet vad VW sysslat med id.4 som har 0.28.

Sen spelar ju frontarean en roll också, där hittar jag inga bra siffror.

Edit:referens så har Volvo xc90 0.3

Permalänk
Medlem

Kört min första längre trip Stockholm till Höga Kusten ToR.
Laddad på Ionity för 3,1 SEK/kWh och på Eviny och Recharge för 5 SEK/kWh.
Snittförbrukning blev 164 Wh/km viket är bättre än WLTP som är 179 Wh/km.
Kostnad/mil blev 6 SEK
Laddad 6 gånger i totalt 95 minuter
Laddtop 220 kW på uppvägen i temp över 20 grader C
Laddtop 180 kW på nervägen i temp på ca 17 grader C

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Besökte Daftö Camping häromdagen och velade lite till att plugga in hybriden, de tog nämligen 5kr/kW samt 15kr/timmen för parkeringen.

Kan tycka att det är lite i saftigaste laget men det var inget som bekymrade norrmännen som stod inkopplade 🤷

Eller är det normal taxa tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Besökte Daftö Camping häromdagen och velade lite till att plugga in hybriden, de tog nämligen 5kr/kW samt 15kr/timmen för parkeringen.

Kan tycka att det är lite i saftigaste laget men det var inget som bekymrade norrmännen som stod inkopplade 🤷

Ja i syd Sverige/Norge är det ganska likt, andra priser i norr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Kört min första längre trip Stockholm till Höga Kusten ToR.
Laddad på Ionity för 3,1 SEK/kWh och på Eviny och Recharge för 5 SEK/kWh.
Snittförbrukning blev 164 Wh/km viket är bättre än WLTP som är 179 Wh/km.
Kostnad/mil blev 6 SEK
Laddad 6 gånger i totalt 95 minuter
Laddtop 220 kW på uppvägen i temp över 20 grader C
Laddtop 180 kW på nervägen i temp på ca 17 grader C

Bara vänta till vintern så är det något helt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En hybrid är typ aldrig värd att ladda på station om man inte har i stort sett gratis 1 fasladdning hos nån eller ingår i hotell mm. Tar alldeles för lång tid och oftast för dyrt.
Får inte igen dom pengarna mot att köra i hybridläge istället i 30-40mil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Kommer kunna ladda upp till 14kwh med nuvarande huvudsäkring, men vill som sagt enkelt kunna strypa laddningen pga effekttariffen. Om man glömt ladda eller kört långt och behöver ladda upp snabbt så kan det vara trevligt att kunna gasa på. Annars blir det slöseri med pengar om bilen ändå kunde laddat långsammare över natten.

Effekttariffen tas ut av elnätsleveratören som man inte kan byta eller välja fritt.

Jag gör precis som du tänkt, har dock Tibber+Easee, har ställt ner den så den laddar i cirka 4kw för att få ner avgiften på effektavgiften.

Permalänk
Medlem

Sånt här kan jag tycka är lite tråkigt, varför ska chademo vara billigare? Fattar ju att det har med total effekt, men jag som inte ens når 50kWh, varför ska jag behöva betala en premie för att laddaren är på 300..

”Vågar” man köpa en Leaf idag? Det är ju betydligt färre laddare, men samtidigt kanske mindre kö där. Beg leaf är ju en av få relativt rimliga begagnade alternativ prismässigt och även leasing är ok. Nissan själva har väl sagt att nuvarande modell av leaf är den sista med chademo?

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Sånt här kan jag tycka är lite tråkigt, varför ska chademo vara billigare? Fattar ju att det har med total effekt, men jag som inte ens når 50kWh, varför ska jag behöva betala en premie för att laddaren är på 300..

<Uppladdad bildlänk>

”Vågar” man köpa en Leaf idag? Det är ju betydligt färre laddare, men samtidigt kanske mindre kö där. Beg leaf är ju en av få relativt rimliga begagnade alternativ prismässigt och även leasing är ok. Nissan själva har väl sagt att nuvarande modell av leaf är den sista med chademo?

som andra-bil med tillgång till hemmaladdning. annars hade jag inte gjort det..

inte bara mindre tillgång på laddare, du har också ett batteri som blir märkbart sämre med åren snabbt på grund av brist på värmereglering.