Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd

Det är ok att ni vill cosplaya Fallout, men ni behöver inte tvinga på det på oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Men det är ändå lite lustigt att man avser dämpa amplituderna i elpris genom att bygga MER väderberoende elproduktion (vind). Vind hanterar fortfarande inte systemtjänster som reaktiv effekt, vilket exempelvis kärnkraften gör, men inte får betalt för. Reaktiv effekt är ju trots allt en förlust i generatorn varför jag tycker det borde utgå ersättning till de som hanterar den (vatten och kärnkraft).

SVK skulle ta fram ett förslag för kompensering för reaktiv effekt. Googla "stödtjänster och avhjälpande åtgärder rapport", det borde dyka upp Tidigast skulle det implementeras 2024. Det är inte själva förslaget däremot, men det borde också finnas ute nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det står att videon innehåller betald marknadsföring, vad är det hon gör reklam för? Videon är ju ändå nästan 23 minuter lång, om hela videon är en infomercial skippar jag gärna

Om du klickar på time-line grejen så ser du att hon har delat upp videon. I just detta fallet så är det bara det sista segmentet som innehåller hennes sponsor. Sponsorn har inget att göra med själva ämnet dock.

Skrivet av snajk:

Det är ok att ni vill cosplaya Fallout, men ni behöver inte tvinga på det på oss andra.

Vem är det som cosplayar menar du? Det här är ju riktig historia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Om du klickar på time-line grejen så ser du att hon har delat upp videon. I just detta fallet så är det bara det sista segmentet som innehåller hennes sponsor. Sponsorn har inget att göra med själva ämnet dock.

Vem är det som cosplayar menar du? Det här är ju riktig historia

Det är riktig historia med idéer och prototyper på femtiotalet, vilka är typ vad Fallout har inspirerats av. Men det fanns ju aldrig några faktiska produkter, inga "atombilar" och inga kärnkraftverk i storlek som passar en villa. Alltså är det fantasier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är riktig historia med idéer och prototyper på femtiotalet, vilka är typ vad Fallout har inspirerats av. Men det fanns ju aldrig några faktiska produkter, inga "atombilar" och inga kärnkraftverk i storlek som passar en villa. Alltså är det fantasier.

Du säger fantasi, jag säger historia Alla nya tekniker börjar med prototyper och idéer! Även om just den idén aldrig blev en verklighet. Det är det som lägger grunden till där vi är idag. Jag tycker det är fantastiskt!

Jag reserverar mig rätten att göra ett skämtsamt inlägg efter 160 sidor med debattering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Du säger fantasi, jag säger historia Alla nya tekniker börjar med prototyper och idéer! Även om just den idén aldrig blev en verklighet. Det är det som lägger grunden till där vi är idag. Jag tycker det är fantastiskt!

Jag reserverar mig rätten att göra ett skämtsamt inlägg efter 160 sidor med debattering

Mitt inlägg var inte riktigt gravallvarligt heller. Därav

Prototypen till atombilen, Forden, är absolut historia förstås, men den var ju en fantasi redan då ändå. Att hoppas att alla villor skulle ha en reaktor i källaren är än mindre förankrat i verkligheten dock, även om det förstås fanns folk som trodde på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej!
De närmsta åren, ja. Decennium? Absolut inte.
Solenergi i dess olika former är morgondagen, det tror jag alla är överens om. Sedan handlar det bara om hur snabbt omställningen kan tänkas gå. Vi har redan teknik för att bli klimatpositiva, så det handlar mer om viljan. Sedan kan man också fundera på om det är brutto eller nettoutsläpp man ska räkna med, CO2-infångare är också rätt hett att satsa på.

Nä? Solenergi funkar enbart då och då. Dock för vissa länder är läget bättre.
Bättre med kärnkraft, vattenkraft. Och på sikt fusion energi.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mitt inlägg var inte riktigt gravallvarligt heller. Därav

Prototypen till atombilen, Forden, är absolut historia förstås, men den var ju en fantasi redan då ändå. Att hoppas att alla villor skulle ha en reaktor i källaren är än mindre förankrat i verkligheten dock, även om det förstås fanns folk som trodde på det också.

Det var lätt att misstolka, inte alltid lätt att kommunicera med text, eller hur!
Ja, även mini-reaktorerna det snackas om skulle få svårt att få plats i gemenes källare!
Svårt att hitta conceptbilder på dom...

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Du kan ju försöka bygga in en reaktor för ubåtar i ett enfamiljshus, du behöver väl ha en grund som tål flera tusen ton i vikt, det är ju en annan miljö så du vill ha andra säkerhetssystem som säkert tar plats och det blir svårt att kyla. Ska du ha något som bara producerar kW så kommer de vara brutalt ineffektiva gissningsvis. Atombatteri hade gått fint och är nog ett bättre alternativ, bara att det blir ett väldigt dyrt hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Chromatic: Du kan ju försöka bygga in en reaktor för ubåtar i ett enfamiljshus, du behöver väl ha en grund som tål flera tusen ton i vikt, det är ju en annan miljö så du vill ha andra säkerhetssystem som säkert tar plats och det blir svårt att kyla. Ska du ha något som bara producerar kW så kommer de vara brutalt ineffektiva gissningsvis. Atombatteri hade gått fint och är nog ett bättre alternativ, bara att det blir ett väldigt dyrt hus

Hah, väldigt intressant att det är så tungt. Blir svårt onekligen. Får en att tänka på den där dokumentären om "the radioactive boy scout"

Vi får väl se om det blir någon framtid för dom här "Mikro reaktorerna" som det skrivs om. Och hur dom kommer se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hah, väldigt intressant att det är så tungt. Blir svårt onekligen. Får en att tänka på den där dokumentären om "the radioactive boy scout"

Vi får väl se om det blir någon framtid för dom här "Mikro reaktorerna" som det skrivs om. Och hur dom kommer se ut.

Reaktorn i sig är inte särskilt tung, ska du ha massor betong, bly och stål för att kapsla in allt så blir det tungt. Tusentals ton är lite av en överdrift – det räcker nog med tvåtusen ton eller så.

Atombatterier går ju bra i årtionden i rymdfarkoster, alltså sonder. De kan byggas både enligt termisk princip och att på olika sätt konvertera strålning till el icke termiskt. En RTG i källaren hade definitivt fungerat, GPHS-RTG som använts i flera sonder ger någonstans mellan 200-300 W el kontinuerligt. Blir bara lite dyrt med rymdteknik i källaren.

Det är inte riktigt rationellt med små kraftverk, hade det varit det så hade alla ställen som kan köra värmepanna på någon form av bränsle kört ång- eller gasturbiner. O andra sidan krävs det inte särskilt mycket för ett jordbruk som vill vara off-grid att köra ett dieselelverk på biometan de producerar själva. Nu är ju inte jordbruk off-grid och vill de ha biogödsel kan de skicka sin biomassa/avfall/skit till en anläggning som drivs av någon annan och få tillbaka gödsel.

Permalänk

När jag hör ord som atombatteri mm tänker jag på bokserien Stiftelsen. Där är det atomsköldar, atomstrålvapen osv.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

När jag hör ord som atombatteri mm tänker jag på bokserien Stiftelsen. Där är det atomsköldar, atomstrålvapen osv.

Min favorit var nog atomaskkoppen

Permalänk
Skrivet av tomas1976:

Min favorit var nog atomaskkoppen

Ja den var fin! Min favorit idag är nog atomkraftverket

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Sverige säljer mest energi i hela EU, detta är anledningen till våra elpriser, inget annat

Kanske dags att klippa några sladdar?

Permalänk
Medlem

Normalt är det dock frankrike som säljer mest men på grund av deras problem med kärnkraften så har deras export i år minskat.

Permalänk

Det lustiga är att det är otroligt svårt för de bestämmande i Sverige att skilja på effektbrist och energibrist. Vi har ett överskott av energi på årsbasis men brist på effekt periodvis. Jag hörde av en kollega som kände några Tyskar att det var hopplöst att få tag på rörmokare just nu i Tyskland då så pass många ska riva ut sina gaspannor och ersätta de med pellets. När jag beställde pellets i år fick jag till svar att det var ransonering och därför fick jag inte beställa så mycket jag ville ha. De tog dessutom bara beställning från befintliga kunder. Mitt energipris för pellets har gått från ca 50 öre/kWh när jag började för 8 år sedan, till 85 öre/kWh idag. Visst, tittar man på priserna som blir i vinter kan det nog anses som ok. Jag hoppas innerligt att Finlands OL3 ska kunna göra priset lite bättre, men när nu SVK "hotar" med brownouts i SE4 i vinter blir man lite nervös.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av medbor:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Sverige säljer mest energi i hela EU, detta är anledningen till våra elpriser, inget annat

Kanske dags att klippa några sladdar?

Problemen i Frankrike består av att pandemin satt käppar i hjulet för många projekt med försenade leveranser av komponenter. Därför ligger olyckligtvis många revisionsavställningar samtidigt under sommaren när projekten nu äntligen kan genomföras. Utöver detta får de inte släppa tillbaka för varmt vatten till floderna för då kokar väl fisken :-). Men i höst bör det vara ordning och reda igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Problemen i Frankrike består av att pandemin satt käppar i hjulet för många projekt med försenade leveranser av komponenter. Därför ligger olyckligtvis många revisionsavställningar samtidigt under sommaren när projekten nu äntligen kan genomföras. Utöver detta får de inte släppa tillbaka för varmt vatten till floderna för då kokar väl fisken :-). Men i höst bör det vara ordning och reda igen.

Ja, jo, men problemet för sveriges elmarknad är inte överföringskapacitet, det är att vi säljer elen så våra priser spårar ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det lustiga är att det är otroligt svårt för de bestämmande i Sverige att skilja på effektbrist och energibrist.

Som den cyniker jag är misstänker jag att de egentligen vet mycket väl vad det handlar om.
Det är bara att de saknar svar på effektproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Vattenkraft är solenergi, likaså vind. Det är här framtiden ligger.

Statistiken för första halvan av 2022: Sverige blev Europas största exportör av el med en export på 16TWh.
Anledningen: Frankrikes kärnkraft är inte bra skick.
https://www.enappsys.com/sweden-overtakes-france-as-europes-b...

https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/swed...

Samma problem har vi i Finland just nu med deras Olkiluoto 3 som ännu inte kommit igång. Istället importerade de ungefär 40%, eller 7TWh, av den exporterade strömmen från Sverige.

https://www.reuters.com/business/energy/sweden-tops-france-eu...

Vad betyder detta? Jo, en ökning i produktion, oavsett energikälla, skapar för stunden inte lägre elpriser. Det finns ingen elbrist i Sverige utan det som finns är en kapacitetsbrist. Det är ren och skär propaganda och populism av vissa partier nu att gå till val på.

Även om man skulle satsa på kärnkraften idag skulle det ta 10-15 år att färdigställa, antagligen mer.
Kostnad: Många miljarder som faller ut på de svenska skattebetalarna
Skulle en ökad produktion göras tillgänglig idag skulle den ändå hamna på export och enbart gå in i Vattenfalls och ägarna svenska statens fickor, inte sänka priset i Sverige.

Vi ser också i Ukraina att kärnkraftsverk är potentiella mål i ett verkligt krigsscenario. Oavsett om Sverige får gå med i NATO eller ej är det en faktor att ta med i en beräkning.

Edit: Hoppla, ser att andra redan skrivit liknande saker. Jag svarade bara på citatet från igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

https://world-nuclear-news.org/Articles/Heatwave-forces-tempo...

Vissa kärnkraftverk fick undantag i juli och de får antagligen det nu i augusti med.

Skrivet av MsSmith:

Vattenkraft är solenergi, likaså vind. Det är här framtiden ligger.

I så fall är gas och olja också solenergi, men diskussionen blir betydligt lättare om vi håller oss till de vanliga definitionerna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

I så fall är gas och olja också solenergi, men diskussionen blir betydligt lättare om vi håller oss till de vanliga definitionerna istället.

Nej det är det inte. Vind och vatten är per definition solenergi. Sweclockers-definitionen är felaktig.

https://www.energy.gov/eere/wind/advantages-and-challenges-wi...

Citat:

Wind is actually a form of solar energy. Winds are caused by the heating of the atmosphere by the sun, the rotation of the Earth, and the Earth's surface irregularities. For as long as the sun shines and the wind blows, the energy produced can be harnessed to send power across the grid.

Detsamma gäller för vatten.
https://www.energy.gov/eere/water/benefits-hydropower

Citat:

The energy generated through hydropower relies on the water cycle, which is driven by the sun, making it renewable.

Som min gode vän Per säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Även om man skulle satsa på kärnkraften idag skulle det ta 10-15 år att färdigställa, antagligen mer.
Kostnad: Många miljarder som faller ut på de svenska skattebetalarna
Skulle en ökad produktion göras tillgänglig idag skulle den ändå hamna på export och enbart gå in i Vattenfalls och ägarna svenska statens fickor, inte sänka priset i Sverige.

Det har hamnat på skattebetalarna oavsett. Energikrisen i europa har skapat en inflation med producentprisökningar på 30-33% årligt. Inflation är taxering.

Svenska staten är skattebetalarna. Problemet är att stänga ner fullständigt duglig baskraft innan du har tillförlitliga alternativ, det har skett i hela europa.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej det är det inte. Vind och vatten är per definition solenergi. Sweclockers-definitionen är felaktig.

Som jag precis förklarade för dig så är olja och gas också solenergi enligt den där definitionen, det är inte Sweclockers som hanterar den. Jag motsätter definitionen i det här sammanhanget. Även om det rent fysiskt är därifrån energin kommer. Problemet är att när du säger solenergi så tror folk att du menar energi skapad mha solpaneler eller någon form av termisk solkraft. Det såg du när du skrev det, @IceMan(FZ) trodde du menade så. Om jag pratar om vattenkraft då skriver jag inte solenergi, det blir vara förvirrande för alla inblandade. Vi har termer som på ett mer exakt sått beskriver vad vi menar, då känns det självklart att vi använder dem istället.

Permalänk
Medlem

https://old.reddit.com/r/europe/comments/wlmv15/the_river_loi...

Verkar inte bara vara temp, också vattenbrist i vissa fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Nja, framtiden ser onekligen ut som att vi kommer sikta mer på mikronät.
Alltså nät som balanseras lokalt med digital utrustning istället för stora svängande massor.

Detta kommer göra privat solel väldigt viktigt, för det är något som du, jag och den gemene Anders/Anna Svensson kan slänga upp på taket, samt med lokal lagring av energi (batterier i källaren) så kan vi till stor del bli självständiga.

Detta leder också till att vi privatpersoner kan bättre förhandla på elmarknaden, vi får faktiskt förhandlingsmakt.

Därför är solel kanske den viktigaste energikällan framöver.
Mer än vind, mer än vatten, mer än kärnkraft, för alla della källor binder oss till stora nätägare som driver monopol och handlar helt utan förhandlingsförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Det har hamnat på skattebetalarna oavsett. Energikrisen i europa har skapat en inflation med producentprisökningar på 30-33% årligt. Inflation är taxering.

Svenska staten är skattebetalarna. Problemet är att stänga ner fullständigt duglig baskraft innan du har tillförlitliga alternativ, det har skett i hela europa.

Absolut, och om vi ska lösa det kortsiktigt är inte ny kärnkraft alls en bra lösning.
Håller med dig helt att nedstängning är dumt (även om det var vattenfall som gjorde det på ekonomiska anledningar).

Ska vi lösa energiproblemet kortsiktigt borde samtliga hus få stöd för att sätta upp solenergi, samtliga kommunala hus borde sätta solceller, samtliga bostads/hyresrätter borde sätta upp solceller.
Vi vill mätta exportkablarna till våran fulla kapacitet så mycket vi kan, alltså bygga kapacitet snabbt.

Och pengarna kan ju komma ifrån Vattenfalls enorma vinst xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det lustiga är att det är otroligt svårt för de bestämmande i Sverige att skilja på effektbrist och energibrist. Vi har ett överskott av energi på årsbasis men brist på effekt periodvis. Jag hörde av en kollega som kände några Tyskar att det var hopplöst att få tag på rörmokare just nu i Tyskland då så pass många ska riva ut sina gaspannor och ersätta de med pellets. När jag beställde pellets i år fick jag till svar att det var ransonering och därför fick jag inte beställa så mycket jag ville ha. De tog dessutom bara beställning från befintliga kunder. Mitt energipris för pellets har gått från ca 50 öre/kWh när jag började för 8 år sedan, till 85 öre/kWh idag. Visst, tittar man på priserna som blir i vinter kan det nog anses som ok. Jag hoppas innerligt att Finlands OL3 ska kunna göra priset lite bättre, men när nu SVK "hotar" med brownouts i SE4 i vinter blir man lite nervös.

Tvivlar att vi kommer se några brownouts i SE4.
Eventuellt kommer någon energiintensiv industri få pausa deras aktivitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zaarker:

Tvivlar att vi kommer se några brownouts i SE4.
Eventuellt kommer någon energiintensiv industri få pausa deras aktivitet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpell...
https://cornucopia.se/2020/06/aftonbladet-svenska-kraftnat-mo...

Nejdå, Tvivla vidare..