Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Själv tycker jag att jag anstränger händerna mycket mer när jag skriver på mitt ortho men det kanske är en vanesak. Tänkte tvinga mig att köra det på jobbet ett tag och se om det klickar nån gång. Har fått upp farten lite iaf men det går fortfarande klart långsammare än att skriva på ett vanligt. Sen är det inte speciellt sköna brytare på det om jag ska vara ärlig så det kanske ökar motståndet lite. Känns som om de har blivit dammiga typ.

Gick du från qwerty till split ortho qwerty? Eller har du bytt layout med?

Skrivet av StuntmanMike:

Jag har bara kvar den närmast kameran nu och det är en Efreet.
Men allt började med en Planck (den röda längst bak) , tyvärr är den slut i lager nu men helt klart en bra bräda att börja med.

Preonic finns, men personligen tyckte jag inte om den extra raden efter att jag redan hade börjat använda Planck'en 🤷

Okej, fått tips om att gå från "vanligt" till split qwerty till och börja med, är det dumt att inte gå till ortho på en gång?

Anledningen till att jag vill bli mer ergonomisk är för att jag känner att jag börjat få lite strul med handlederna/fingrarna på grund av många timmar vid datorn både under arbetstid men även på fritiden. Kommer byta jobb till sommaren där jag fortsätter köra helt remote och vill ta tag i detta så snart som möjligt för att komma upp i någorlunda skrivtempo till hösten.

Jobbar med att knacka kod så blir många timmar vid datorn.

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Gick du från qwerty till split ortho qwerty? Eller har du bytt layout med?

Okej, fått tips om att gå från "vanligt" till split qwerty till och börja med, är det dumt att inte gå till ortho på en gång?

Anledningen till att jag vill bli mer ergonomisk är för att jag känner att jag börjat få lite strul med handlederna/fingrarna på grund av många timmar vid datorn både under arbetstid men även på fritiden. Kommer byta jobb till sommaren där jag fortsätter köra helt remote och vill ta tag i detta så snart som möjligt för att komma upp i någorlunda skrivtempo till hösten.

Jobbar med att knacka kod så blir många timmar vid datorn.

Jag skulle nog börja med en kyria tex, om du kan tänka dig att löda själv / be någon göra det åt dig.
https://splitkb.com/collections/keyboard-kits/products/kyria-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Gick du från qwerty till split ortho qwerty? Eller har du bytt layout med?

Från staggered till Ortho bara. Inte split.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag skulle nog börja med en kyria tex, om du kan tänka dig att löda själv / be någon göra det åt dig.
https://splitkb.com/collections/keyboard-kits/products/kyria-...

Löda har jag inga problem med. Läst lite om Sofle, något du hört något om?
https://keyhive.xyz/shop/sofle

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Löda har jag inga problem med. Läst lite om Sofle, något du hört något om?
https://keyhive.xyz/shop/sofle

Inte direkt, men ser ut som ett bra alternativ. 👍

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Inte direkt, men ser ut som ett bra alternativ. 👍

Ska vara en RGB-variant av Lily58 om den är mer bekant.

Permalänk
Medlem

Hej! Söker ett nytt tgb att ha hemma efter att IT bannat mitt Razer Ornata på grund av mjukvaran... Men det är svårt att hitta i djungeln. Finns det något vettigt som endast dyker upp som ett HID Keyboard i device manager och absolut inget annat?

100%
ISO nordic
Brown-brytare eller liknande taktila (var rätt nöjd med Ornata, så jag är inte särskilt petig)
Trådat
Belysning inte nödvändigt
Budget ca 1000kr
Absolut ingen mjukvara

Kör för tillfället med de standard tgb som följer med jobbdatorn (HP, Dell). Cadar på jobbet och sliter ut CTRL, SHIFT, ALT rätt så snabbt. Vore trevligt att bara byta brytaren om det behövs.

Har kollat lite på Keychron, Varmilo och andra i samma stil, men det verkar som dom har nån form av intern lagring för profiler, firmware osv. Det är tyvärr NO GO.

Permalänk

heavymetalkeyboards.com

Extras finns att köpa just nu, men va beredd på att vänta för leverans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

heavymetalkeyboards.com

Extras finns att köpa just nu, men va beredd på att vänta för leverans.

5½år? (som är min senaste "väntning" (ModelF))

Permalänk
Skrivet av anon257891:

5½år? (som är min senaste "väntning" (ModelF))

Inte omöjligt. Men räkna med att få det tidigast om ett halvår.

Jag fick min för ett par veckor sedan så 22 månader från GB.

Permalänk
Medlem

Någon som har nåt tips på tangentbord helst TKL eller mindre, Men! Med Play/pause knapp för musik och helst cherry mx red switchar.

Svårt att finna detta men kanske bara är jag som är dålig på att leta. 🙂

Permalänk

Hej! Söker ett nytt tangentbord att ha hemma, men mycket svårt att hitta 75%som inte är ANSI. Finns det något vettigt som endast dyker upp som inte kräver mjukvara för att fungera.

75% (dvs lite mindre än standard TKL)
ISO nordic
Godkänt med båda mech och membran. Har inte testat mekanisk, så skulle kanske vilja.
Trådat
Belysning inte nödvändigt
Budget ca 1000kr
Inget krav på mjukvara

Var väldigt sugen på ett Dreva excalibur, men verkar bara finnas i ansi.

Vad tror ni om vortex Race3 eller vortex tad 75?

Har kollat lite på Keychron, andra i samma stil, men det verkar som dom har nån form av intern lagring för profiler, firmware osv. Det finns risk att det strular.

(PS: Om detta är likt en föregående postare beror det på att vi har DELVIS liknande , och jag var lite lat.

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk

@Azurelight
Förstår inte riktigt vad du menar med att Keychron skulle strula 🤔 de profiler som finns är att det är en switch som ändra från PC till Mac och från trådat till Bluetooth.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

@Azurelight
Förstår inte riktigt vad du menar med att Keychron skulle strula 🤔 de profiler som finns är att det är en switch som ändra från PC till Mac och från trådat till Bluetooth.

@StuntmanMike berättigade frågor.

1: Jag tror att strulet med keychron främst skulle uppträda när jag använder tangentbordet i jobbet (vilket komer att ske se dagar jag arbetar hemfrån. Jag arbetar bpa en sttligt myndighet, så det förekommer lite extras säkerhetsgukelimuck ( troligen berättigat) i hop med ganska bristande upphandlingar. Detta har lett till att de kompakta tangentbord jobbet köper in är av fruktansvärd kvalitet (många knappar studsar inte ens tillbaka när man tryck ner dem och släppt dem). Just nu har jag ett kompakt tangentbord hemma som jag lånade hem från jobbet under pandemin, som dessvärre inte säljs längre. Min tanke är att kunna återbörda detta till jobbet, så att jag helt kan använda min egen utrustning (förutom dator) hemma.

2: Jag funderade länge på keychron, men dels känns de lite utöver min budget (Som jag i och för sig har råd att tänja på om det skulle knipa) sedan har jag hört högst blandade omdömmen om dem (mest bra IOFS). Framför allt att många får ont in handlederna av dem, men den kan ju bero på andra kring faktorer

3: Jag använder en sån här hemma
https://www.aten.com/global/en/products/usb-peripherals/perip...

Och min erfarenhet på flera på tangent bord med mycket extra funktioner är att de får spader av det. Är nog dock inte specifkti för keychron kanske.

Tack för att du tog dig tid

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Azurelight:

@StuntmanMike berättigade frågor.

1: Jag tror att strulet med keychron främst skulle uppträda när jag använder tangentbordet i jobbet (vilket komer att ske se dagar jag arbetar hemfrån. Jag arbetar bpa en sttligt myndighet, så det förekommer lite extras säkerhetsgukelimuck ( troligen berättigat) i hop med ganska bristande upphandlingar. Detta har lett till att de kompakta tangentbord jobbet köper in är av fruktansvärd kvalitet (många knappar studsar inte ens tillbaka när man tryck ner dem och släppt dem). Just nu har jag ett kompakt tangentbord hemma som jag lånade hem från jobbet under pandemin, som dessvärre inte säljs längre. Min tanke är att kunna återbörda detta till jobbet, så att jag helt kan använda min egen utrustning (förutom dator) hemma.

2: Jag funderade länge på keychron, men dels känns de lite utöver min budget (Som jag i och för sig har råd att tänja på om det skulle knipa) sedan har jag hört högst blandade omdömmen om dem (mest bra IOFS). Framför allt att många får ont in handlederna av dem, men den kan ju bero på andra kring faktorer

3: Jag använder en sån här hemma
https://www.aten.com/global/en/products/usb-peripherals/perip...

Och min erfarenhet på flera på tangent bord med mycket extra funktioner är att de får spader av det. Är nog dock inte specifkti för keychron kanske.

Tack för att du tog dig tid

Aha, men då är det nog bäst att fråga jobbet vilka som är OK att använda.
Har hört folk med liknande jobb som inte får använda sina fina custum keebs även att de inte använder någon mjukvara och dylikt.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Aha, men då är det nog bäst att fråga jobbet vilka som är OK att använda.
Har hört folk med liknande jobb som inte får använda sina fina custum keebs även att de inte använder någon mjukvara och dylikt.

Det skulle jag göra om jag trodde jag skulle få något svar.

Åh andra sidan har du en poäng. Det borde vara ett säkert kort att leta fram samma tangentbord jobbet hade förr. De har ju bara slutat med dem pga leverantör.

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tetsuwan:

Hej! Söker ett nytt tgb att ha hemma efter att IT bannat mitt Razer Ornata på grund av mjukvaran... Men det är svårt att hitta i djungeln. Finns det något vettigt som endast dyker upp som ett HID Keyboard i device manager och absolut inget annat?

100%
ISO nordic
Brown-brytare eller liknande taktila (var rätt nöjd med Ornata, så jag är inte särskilt petig)
Trådat
Belysning inte nödvändigt
Budget ca 1000kr
Absolut ingen mjukvara

Kör för tillfället med de standard tgb som följer med jobbdatorn (HP, Dell). Cadar på jobbet och sliter ut CTRL, SHIFT, ALT rätt så snabbt. Vore trevligt att bara byta brytaren om det behövs.

Har kollat lite på Keychron, Varmilo och andra i samma stil, men det verkar som dom har nån form av intern lagring för profiler, firmware osv. Det är tyvärr NO GO.

Mitt Varmilo syns enbart som "HID Keyboard Device" i Windows. Kör TKL-varianten av detta. Mitt är visserligen v1 men tror inte mycket mer har hänt än att kabeln blivit USB C. Utanför budget men riktigt bra.
Någon form av mjukvara finns ju i tangentbordet då man bla kan styra dess bakgrundsbelysning med olika tangentkombinationer men det visas verkligen som "HID Keyboard Device" i Windows 10.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag söker ett tangentbord som jag befarar inte finns att hitta!

Vill ha ett mekaniskt tangentbord utan numpad men istället extra knappar längst till vänster, som man hittar på exv Logitechs G915 https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-keyboards/g91...

Spelar en del MMOs och har behov av de extra knapparna men vill inte ha en stor numpad i vägen för det!

Någon som vet om det finns ett likt det jag söker?

Det enda jag hittat är det här https://www.amazon.com/KINESIS-Gaming-Freestyle-Mechanical-Ke...

Kanske att det skulle funka men vet inte om jag är så sugen på ett delat tangentbord egentligen och dessutom osäker hur knapparna känns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Hej!

Jag söker ett tangentbord som jag befarar inte finns att hitta!

Vill ha ett mekaniskt tangentbord utan numpad men istället extra knappar längst till vänster, som man hittar på exv Logitechs G915 https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-keyboards/g91...

Spelar en del MMOs och har behov av de extra knapparna men vill inte ha en stor numpad i vägen för det!

Någon som vet om det finns ett likt det jag söker?

Det enda jag hittat är det här https://www.amazon.com/KINESIS-Gaming-Freestyle-Mechanical-Ke...

Kanske att det skulle funka men vet inte om jag är så sugen på ett delat tangentbord egentligen och dessutom osäker hur knapparna känns..

Det finns men vet inte din budget, ett exempel

https://ramaworks.store/products/zenith-keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Det finns men vet inte din budget, ett exempel

https://ramaworks.store/products/zenith-keyboard

Hmm ja nåt i den där stilen hade funkat men alldeles för långt över min budget. Inte över 2000 kr helst..
Men var ett bra tips, tack!

Permalänk

Söker ett trådlöst 100% iso-bräde med taktila brytre. Har beställt ett razer protype ultra men kan inte leva med linjära brytare. Finns en del 96% att köpa men vill h gapet mellan sektionerna. Keychron k10 verkar inte finnas att beställa någonstans.. Vad har jag för alternativ? Har en uppsättning keycaps, så språk på tangentbordet är oviktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

1: Jag tror att strulet med keychron främst skulle uppträda när jag använder tangentbordet i jobbet (vilket komer att ske se dagar jag arbetar hemfrån. Jag arbetar bpa en sttligt myndighet, så det förekommer lite extras säkerhetsgukelimuck ( troligen berättigat) i hop med ganska bristande upphandlingar. Detta har lett till att de kompakta tangentbord jobbet köper in är av fruktansvärd kvalitet (många knappar studsar inte ens tillbaka när man tryck ner dem och släppt dem). Just nu har jag ett kompakt tangentbord hemma som jag lånade hem från jobbet under pandemin, som dessvärre inte säljs längre. Min tanke är att kunna återbörda detta till jobbet, så att jag helt kan använda min egen utrustning (förutom dator) hemma.

Fråga jobbet, men jag tror det kan vara lugnt. Jag är i en liknande situation där jag jobbar på en arbetsplats där sekretess är otroligt viktigt. Du kan t.ex. glömma WLAN eller bluetoothtangentbord eller trådlösa headsets. Däremot så länge det är trådat brukar det inte vara någon fara. Ett tangentbord innehåller ju inget minne eller något som kan överföra informationen du knappar in någon annanstans.

Skrivet av Azurelight:

Det skulle jag göra om jag trodde jag skulle få något svar.

Åh andra sidan har du en poäng. Det borde vara ett säkert kort att leta fram samma tangentbord jobbet hade förr. De har ju bara slutat med dem pga leverantör.

Såg detta nu. Är det så tight med säkerheten som det är på min arbetsplats så borde det rimligtvis finnas extremt tydliga riktlinjer på vad som är okej eller inte. Fråga HR eller nått om vilket styrdokument som reglerar vad du får eller inte får använda och utgå från det.

Permalänk

Är Ducky de enda alternativet om man vill ha mx cherry brytare och cleant tangentbord eller finns det andra alternativ?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Är Ducky de enda alternativet om man vill ha mx cherry brytare och cleant tangentbord eller finns det andra alternativ?

Vortex och Corsair ser ut att köra Cherry MX också.

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Vortex och Corsair ser ut att köra Cherry MX också.

Corsair rör jag inte med ett finger. Så Vortex ska jag kolla på finns det andra alternativ?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Corsair rör jag inte med ett finger. Så Vortex ska jag kolla på finns det andra alternativ?

Köp en hotswap-bräda och stoppa i de switchar du vill ha 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är Ducky de enda alternativet om man vill ha mx cherry brytare och cleant tangentbord eller finns det andra alternativ?

Kikat på Varmilo? Beroende på vad du tycker är "cleant" men det borde finnas något som passar från dem. Själv har jag v1-versionen av Varmilo VEA88 Ink Rhyme med Cherry MX Brown.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kikat på Varmilo? Beroende på vad du tycker är "cleant" men det borde finnas något som passar från dem. Själv har jag v1-versionen av Varmilo VEA88 Ink Rhyme med Cherry MX Brown.

Har haft 3 olika Varmilo med olika brytare. Och det kändes premium out of the box.
Nu när jag har ett moddat GMMK Pro, så spelar det i helt olika ligor, GMMK känns bättre och mer premium på alla sätt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Helt lost

Hej alla glada!

Jag sitter på ett Corsair K70 RGB (MX Cherry Red) från 2015-2016 nånstans. Känner att det är dags att byta upp sig. Sneglade först på Logitech G915 men insåg snabbt att det finns mycket mer att välja på än vad jag var bekväm i.

Lirar mest MMO och FPS.

Söker:

  • TKL

  • Tactile brytare

  • Korta aktiveringsavstånd är en fördel men inget krav

  • Trådlöst är en fördel men inget krav

  • Skulle inte ha något emot ett hotswap-kompatibelt, men vill köpa ett färdigt med brytare och keycaps och eventuellt grotta ner mig i det där vid ett senare skede

  • Bakbelyst, måste EJ vara RGB dock

  • Budget 2000kr

Vad är mest bang for the buck i nuläget? Marknaden är något helt annat än när jag valsade in på media markt för att köpa det corsair jag har idag.

Om flera tangentbord skulle ses som likvärdiga är jag inte villig att lägga "extra" pengar för att det ena är trådlöst.

Jävligt luddigt. Jag vet. Men marknaden är fan luddig, speciellt när man inte fönstershoppat på många år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600X / 7900 XT / 32GB DDR5 @6000MHz
G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Jsson:

Hej alla glada!

Jag sitter på ett Corsair K70 RGB (MX Cherry Red) från 2015-2016 nånstans. Känner att det är dags att byta upp sig. Sneglade först på Logitech G915 men insåg snabbt att det finns mycket mer att välja på än vad jag var bekväm i.

Lirar mest MMO och FPS.

Söker:

  • TKL

  • Tactile brytare

  • Korta aktiveringsavstånd är en fördel men inget krav

  • Trådlöst är en fördel men inget krav

  • Skulle inte ha något emot ett hotswap-kompatibelt, men vill köpa ett färdigt med brytare och keycaps och eventuellt grotta ner mig i det där vid ett senare skede

  • Bakbelyst, måste EJ vara RGB dock

  • Budget 2000kr

Vad är mest bang for the buck i nuläget? Marknaden är något helt annat än när jag valsade in på media markt för att köpa det corsair jag har idag.

Om flera tangentbord skulle ses som likvärdiga är jag inte villig att lägga "extra" pengar för att det ena är trådlöst.

Jävligt luddigt. Jag vet. Men marknaden är fan luddig, speciellt när man inte fönstershoppat på många år.

Ducky ONE 3