Google lägger ned Stadia

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SCORPIUS:

Inte som trådlös då va?
Behöver du ha steam igång för att den ska funka?

Nepp, inte trådlöst.
Kommer ju säkert finnas någon som bygger någon ny firmware nu dock

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan nog tycka google maps, gmail, android, youtube, chrome, chromium, sökmotorn google, google ads, analytics, google docs, google drive, pixeltelefonerna, , nexustelefonerna deras routrar och chromecast kan räknas som ganska lyckade.

Bara flugor som snart kommer skrotas också!

Återkom om 250år och säg hur det går för Google!

Personligen rörde jag aldrig Stadia med tanke på risken att tappa alla spel inom något år, nu verkar ju Google ge tillbaka alla pengar vilket är bra!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte kunnat bedöma helt hur Stadia funkade, eftersom det enda spel jag spelat på plattformen var Cyberpunk 2077.
Svårt att avgöra om det var spelet eller plattformen som buggade.
Men lite synd tycker jag att det är. Jag trodde det skulle vara Google som rodde hem spelstreaming. Med deras möjlighet till serverkapacitet och ekonomiska muskler i allmänhet.
Jag gissar på att det är deras marknadsföring som de missat i. De i min närhet som känner till/testat Stadia är tekniskt intresserade. Så de har aldrig nått ut till massorna.
Sen tyckte jag generellt att spelen var dyra. Jag har köpte Cyberpunk p.g.a den dealen de hade, med hårdvaran på köpet.
Sen fick man någon cashback och då köpte jag DOOM.
Nu får man se om de löser återbetalning?

Permalänk
Medlem

Med USB så funkar det med Steam och utanför det finns xbox emulator.

https://github.com/walkco/stadia-vigem.
"Xbox 360 controller emulation for Stadia controller. Supports multiple devices and vibration."

Trådlös lösning finns men har inte testat det.

https://github.com/helloparthshah/StadiaWireless
"Stadia Wireless enables you to use your stadia controller wirelessly. Not just with stadia, but with any game."

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Lite förvånad är jag ändå, så mycket som det tjatades om att Stadia är "fjamtiden", men att Google lägger ned en tjänst efter en halvtimme är ju annars väletablerad standard.

Har svårt att känna annat än skadeglädje, ska erkännas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Xcloud, geforce now, playstation now

Måste man ha något mer än prenumerationen på dessa?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Jag har iofs inte påstått nåt annat heller. Google är experter på att starta produkter och döda dem, kan man inte göra tvärtom? Starta produkter som användare faktiskt vill ha?

Självklart vore det önskvärt, är det din poäng? Hade de på förhand vetat att efterfrågan inte skulle varit som önskad så hade de inte startat projekten. Men så är det med många projekt, även utanför Google. Eftersom du verkar ha ett sinne för vad som är dåliga projekt från början så borde du söka jobb där.

Permalänk
Medlem

Trist, tror det liknande tjänster är framtiden. Dom skulle ha marknadsfört det mer, det blev tyst och bortglömt rätt fort.

Testade faktiskt häromdan, man kan testspela gratis på deras sida, flöt på bra utan problem
https://stadia.google.com/

Här kan man testspela spelen under en viss tid
https://stadia.google.com/games

Om jag vill testa något spel, så kan man alltid gå in på stadia och testaspela det någon timme och få en känsla av spelet utan att behöva installera och kladda ner datorn, allt funkar direkt, som att spela i DLSS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Äntligen!

Väntar på android nu,
"It's not even a religion"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Just add it to the Google pile of death projects.

Man kan väl ändå ge dem att de vågar testa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Man kan väl ändå ge dem att de vågar testa nytt.

Absolut 😉

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Åh fan, jag trodde inte ens Stadia existerade längre. Man har väl knappt hört om det sen det skulle lanseras

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skäggig legend

Jag behövde en chromecast och under black friday så kunde man köp en stadiakontroll och chromecast ultra för 250kr.. använder faktiskt kontrollen till olika spel på datorn. Fett skönt..

Men med det kan man få pengarna tillbaka?!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Ganska tråkigt tycker jag. Var supernöjd med stadia som tjänst, det strulade aldrig.

Jag tänkte pröva en gång, men de hade inte vad jag ville spela, så vad var poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har iofs inte påstått nåt annat heller. Google är experter på att starta produkter och döda dem, kan man inte göra tvärtom? Starta produkter som användare faktiskt vill ha?

Känns dock som att Google är ganska bra på att lansera produkter som folk vill ha men utvecklar aldrig produkterna vidare och satsar inte. Man lanserar något och rör det inte på några år alternativt fixar skitsaker som ingen vill ha men skiter i att fixa grejer man faktiskt vill ha, folk tröttnar på att basala funktioner aldrig kommer och till slut läggs det ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Helt okej kontroll. För mig var den plug&play i Windows 10 med stöd i steam

Med kabel eller bt?

T9
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

"Google försäkrar oss om att Stadia inte kommer stängas ned"

Artikel på FZ 2022-07-31
https://www.fz.se/nyhet/290952-google-forsakrar-oss-om-att-st...

Då förutspådde jag att Stadia hade max 2 år kvar, jag hade visst fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Knappast förvånade för alla med en IQ över 10..

Det är i grund och botten en bra tjänst. Jag tror att de åkte dit på att de inte integrerade sig med andra plattformar.
Säg att man kunde betala 100-200:- i månaden och koppla Stadia mot Steam/Epic/GOG osv så hade tjänsten nog blivit hur stor som helst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Med kabel eller bt?

Stadia-kontrollern fungerar såvitt jag vet bara med kabel till PC.

Däremot hade jag lite problem initialt där trigger-knapparna inte blev analoga, utan bara antingen 1 eller 0. Det gick dock att lösa med reWASD. Kostade några € men det var det helt klart värt

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Stadia kom ju nyss? Dock inte hört ett pip om tjänsten sen lanseringen som visst var för tre(!) år sen.

Inte konstigt att de lägger ned...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, tror snarare streaming är något av #framtiden, sen kan man ju såklart ha åsikter om hur det används i just geforcenow.
Men det är svårt att kalla geforcenow, steam link, xcloud för floppar

Javisst, nu väntar vi bara på att quantum entanglement communication ska uppfinnas så att vi kan skicka information snabbare än ljusets hastighet, vilket är begränsningen som gör att det funkar dåligt att strömma spel från en server i Långtbortistan.

Även konsolspelare förväntar sig 60 FPS idag, och det kravet kommer nog inte minska över tid.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sveklockarn:

Javisst, nu väntar vi bara på att quantum entanglement communication ska uppfinnas så att vi kan skicka information snabbare än ljusets hastighet, vilket är begränsningen som gör att det funkar dåligt att strömma spel från en server i Långtbortistan.

Även konsolspelare förväntar sig 60 FPS idag, och det kravet kommer nog inte minska över tid.

Google har servrar i Sverige, och du behöver ingen "snabbare än ljuset"-kommunikation för att spela från molnet. Tekniken som behövs finns redan idag, det är annat som är problemet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Jag kör bara Stadia 😅

Edit: Körde blir det väl 😂

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Google har servrar i Sverige, och du behöver ingen "snabbare än ljuset"-kommunikation för att spela från molnet. Tekniken som behövs finns redan idag, det är annat som är problemet.

Jag skrev visserligen inte att det inte går att spela, det är bara att avståndet skapar fördröjningar som förtar spelupplevelsen t.o.m. i jämförelse med konsolers relativt klena hårdvara. Märker ju även att jag kan ha över 50 ms ping till servrar som är i Sverige beroende på all utrustning som ska passeras på vägen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skrev visserligen inte att det inte går att spela, det är bara att avståndet skapar fördröjningar som förtar spelupplevelsen t.o.m. i jämförelse med konsolers relativt klena hårdvara. Märker ju även att jag kan ha över 50 ms ping till servrar som är i Sverige beroende på all utrustning som ska passeras på vägen.

Du kan även ha mycket lägre ping till servrar som är i Sverige, trots all utrustning som ska passeras på vägen

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad är så fånigt med konceptet?
De erbjöd samma sak som de övriga konsolerna - men man slapp köpa en konsol med renderingsprestanda utan streamade istället spelen från servrar.

Billigare och lägre tröskel - med uppoffringen att det inte var perfekta letenser.

Själv tycker jag det låter som ett ganska rimligt koncept faktiskt.

Fånigt är kanske fel ord. Jag ogillar bara starkt konceptet "*** as a service". Det gör oundvikligen att det blir dyrare för de som vill köra dedikerat och faktiskt äga sina saker. Så allt som promotar "hyr utan några som helst rättigheter"-kulturen är jag emot.

Sen som andra varit inne på så är det ju inte konstigt om just Google först lanserar något de ljuger om att de tror på för att sedan dumpa det och alla som faktiskt gillade det. Google Glass någon?

Meeen jag kanske bara börjar bli gammal och stel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlazer:

Tråkigt! Jag kör bara Stadia 😅

Edit: Körde blir det väl 😂

Ouch! 🥴🥊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är i grund och botten en bra tjänst. Jag tror att de åkte dit på att de inte integrerade sig med andra plattformar.
Säg att man kunde betala 100-200:- i månaden och koppla Stadia mot Steam/Epic/GOG osv så hade tjänsten nog blivit hur stor som helst.

Att man skulle ha fått hela bibloteket?
Alla spel behövdes konverteras till Stadia vilket var en extrem kostnad och jag tror Google betalade vissa bolag för det, så det hade aldrig någonsin var ekonomiskt.
Vad skulle steam få för det? Etc?
Var tjänsten verkligen bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fånigt är kanske fel ord. Jag ogillar bara starkt konceptet "*** as a service". Det gör oundvikligen att det blir dyrare för de som vill köra dedikerat och faktiskt äga sina saker. Så allt som promotar "hyr utan några som helst rättigheter"-kulturen är jag emot.

Ja jo jag förstår dig. Det är samma problem på steam, xbox game pass och allt det där. Spelen är mer som en tjänst och kan tas ifrån oss om plattformen stängs.
Men ja, vi är väl redan i den eran sedan rätt länge. Det slaget är över ;).
Vet inte riktigt om steam, stadia eller xbox game pass verkligen gjort det dyrare för oss.

Skrivet av Ozzed:

Sen som andra varit inne på så är det ju inte konstigt om just Google först lanserar något de ljuger om att de tror på för att sedan dumpa det och alla som faktiskt gillade det. Google Glass någon?

Meeen jag kanske bara börjar bli gammal och stel.

Kanske aningen orättvist. Antagligen har google själva trott på idén eftersom att de plöjt ner pengar, tid och teknik och satsat på det här - men det har inte blivit som de hoppats riktigt. Känns inte riktigt chysst att beskriva allt som en lögn.
Men visst har stora företag en kataglog med produkter och tjänster som inte längre säljs eller ebjuds. Inte minst techförertag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled