Dubbla IT-jobb från hemmakontoret blev trend under pandemin

Permalänk
Avstängd

Några av mina kollegor som är egenkonsulter har andra kunder de tar hand om utanför heltidsjobbet på mitt jobb. Det verkar funka bra för det mesta. Mina faktiskt anställda kollegor har inga sådana saker för sig dock, däremot är det en del som pysslar med helt andra saker som ibland genererar lite pengar som musik eller typ lagar mat på instagram.

Permalänk
Medlem

Arbetsgivarna har börjat att motarbeta "quiet quitting".

De lite större företagen har 100% kontroll över Windows, och har nu en "idle timer" som timar dig ut om du inte aktivt arbetar på datorn inom t.ex. 5 minuter. Då ser din manager direkt på teams att du inte är aktiv just då, och du får ett utskick som frågar om vad du gör just nu.

Det gäller företag som t.ex. önskar att du ska hantera så många tickets som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Arbetsgivarna har börjat att motarbeta "quiet quitting".

De lite större företagen har 100% kontroll över Windows, och har nu en "idle timer" som timar dig ut om du inte aktivt arbetar på datorn inom t.ex. 5 minuter. Då ser din manager direkt på teams att du inte är aktiv just då, och du får ett utskick som frågar om vad du gör just nu.

Det gäller företag som t.ex. önskar att du ska hantera så många tickets som möjligt.

Det rundar du enkelt. Sätt igång en Youtube-video, poppa ut fönstret och gör det så litet så möjligt och göm i ett av skärmens hörn. Om du inte kan poppa ut videon så gör bara hela webbläsefönstret superlitet och göm. Gå och ta en tupplur. Profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Arbetsgivarna har börjat att motarbeta "quiet quitting".

De lite större företagen har 100% kontroll över Windows, och har nu en "idle timer" som timar dig ut om du inte aktivt arbetar på datorn inom t.ex. 5 minuter. Då ser din manager direkt på teams att du inte är aktiv just då, och du får ett utskick som frågar om vad du gör just nu.

Det gäller företag som t.ex. önskar att du ska hantera så många tickets som möjligt.

Det där är i regel inte tillåtet i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bättre löneutveckling, större frihet, mer tid, förtroendeuppdrag/roligare arbetsuppgifter, utbildningar, referenser, kontakter...

Nedan baseras på mina erfarenheter från tjänster i stora svenska företag som kräver lång utbildning hög allmän nivå på dig som person:

  • Löneutveckling - Bestäms av kollektivavtal i regel, minimal skillnad

  • Större frihet - Vet inte vad du menar med det. Snarare tvärt om

  • Mer tid - Vet inte vad du menar med detta heller

  • Förtroendeuppdrag - Mer arbete utan ersättning

  • Roligare arbetsuppgifter - Till viss del kanske, men knappast istället för dina ordinarie uppgifter

  • Utbildningar - Tveksamt, alla brukar få samma oavsett

  • Referenser - Man väljer sina egna så lätt att komma runt. Oavsett brukar en chef vara nöjd så länge man gör det ordinarie arbete

  • Kontakter - Denna håller jag delvis med om, även om det inte är chefer jag personligen brukar bli vän med utan andra kollegor

Skrivet av Aktsu:

Om du arbetar på en arbetsplats där den som producerar mer inte får högre lön/frihet/andra förmåner än de andra så bör du byta arbetsplats då det låter som ett ställe där endast de som inte är eftertraktade på arbetsmarknaden är de som kommer bli kvar där över tid.

Så som arbetsmarknaden ser ut så är det riggat för de som är lata/optimerar sitt arbete och mot de som tar på sig extragrejer. Man kan få ut 99,9% av det positiva utan att göra något extra.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Arbetsgivarna har börjat att motarbeta "quiet quitting".

De lite större företagen har 100% kontroll över Windows, och har nu en "idle timer" som timar dig ut om du inte aktivt arbetar på datorn inom t.ex. 5 minuter. Då ser din manager direkt på teams att du inte är aktiv just då, och du får ett utskick som frågar om vad du gör just nu.

Det gäller företag som t.ex. önskar att du ska hantera så många tickets som möjligt.

Skulle detta ens föreslås eller testas på något bolag jag hade att göra med skulle jag vända och springa därifrån direkt. Så sjukt ofta jag löst ett problem på en lunchpromenad eller på kvällen i duschen. Att räkna arbetstid i uppbokade minuter och räkna musklick per timme eller whatever är definitivt helt fel väg framåt, och de som gör det kommer ganska snart märka hur många som inte stannar

Det omvända är ju att skapa lagkänsla, lita på sina anställda, positiv och attraktiv arbetsmiljö etc. Sök er till företag som ni vill jobba på, inga problem att hitta nya jobb i de flesta fallen (framförallt inom IT)

Hittade detta skräckexempel nyligen:

https://old.reddit.com/r/mildlyinfuriating/comments/xq6zy5/mi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Nedan baseras på mina erfarenheter från tjänster i stora svenska företag som kräver lång utbildning hög allmän nivå på dig som person:

  • Löneutveckling - Bestäms av kollektivavtal i regel, minimal skillnad

  • Större frihet - Vet inte vad du menar med det. Snarare tvärt om

  • Mer tid - Vet inte vad du menar med detta heller

  • Förtroendeuppdrag - Mer arbete utan ersättning

  • Roligare arbetsuppgifter - Till viss del kanske, men knappast istället för dina ordinarie uppgifter

  • Utbildningar - Tveksamt, alla brukar få samma oavsett

  • Referenser - Man väljer sina egna så lätt att komma runt. Oavsett brukar en chef vara nöjd så länge man gör det ordinarie arbete

  • Kontakter - Denna håller jag delvis med om, även om det inte är chefer jag personligen brukar bli vän med utan andra kollegor

Så som arbetsmarknaden ser ut så är det riggat för de som är lata/optimerar sitt arbete och mot de som tar på sig extragrejer. Man kan få ut 99,9% av det positiva utan att göra något extra.

Nej det tycker jag inte, de som producerar mer har alltid fått högre lön och mer frihet på de arbetsplatser jag varit på. Har man bara fått minimal höjning enligt kollektivavtalet så är det för att man antingen tillhör de som inte presterar bra eller så har man inte använt det faktumet att man presterar bra i förhandlingen. Även inom den kollektivavtalade höjningen kan en individ få markant mer än de andra då det är en pott som kan fördelas relativt fritt även om det såklart är mer eller mindre omöjligt att få 15-20% på ett år bara via den potten utan då krävs det extra höjningar utöver potten. Har själv fått i spannet 6-8% av kollektivavtalets pott flera gånger, det betyder ju då att andra som arbetsgivaren inte velat hålla kvar lika mycket kommer ha fått klart under genomsnittsnivån som legat kring 2% för att potten skall räcka till.

Sedan är det såklart viktigt att chefer med flera som man arbetat med tycker man är duktig, det är sådana rekommendationer som gör att det ringer stup i kvarten med jobberbjudanden vilket gör att det är ännu lättare att få upp lönen på befintlig arbetsplats i framtiden.

Skrivet av medbor:

Skulle detta ens föreslås eller testas på något bolag jag hade att göra med skulle jag vända och springa därifrån direkt. Så sjukt ofta jag löst ett problem på en lunchpromenad eller på kvällen i duschen. Att räkna arbetstid i uppbokade minuter och räkna musklick per timme eller whatever är definitivt helt fel väg framåt, och de som gör det kommer ganska snart märka hur många som inte stannar

Det omvända är ju att skapa lagkänsla, lita på sina anställda, positiv och attraktiv arbetsmiljö etc. Sök er till företag som ni vill jobba på, inga problem att hitta nya jobb i de flesta fallen (framförallt inom IT)

Det du beskriver där är varför vettiga arbetsgivare inte bryr sig om hur många timmar folk arbetar, de inser själva att producerar man bra så lägger man hjärnkraft även utanför den tiden man sitter i kontorsstolen och stirrar på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Skulle detta ens föreslås eller testas på något bolag jag hade att göra med skulle jag vända och springa därifrån direkt. Så sjukt ofta jag löst ett problem på en lunchpromenad eller på kvällen i duschen. Att räkna arbetstid i uppbokade minuter och räkna musklick per timme eller whatever är definitivt helt fel väg framåt, och de som gör det kommer ganska snart märka hur många som inte stannar

Det omvända är ju att skapa lagkänsla, lita på sina anställda, positiv och attraktiv arbetsmiljö etc. Sök er till företag som ni vill jobba på, inga problem att hitta nya jobb i de flesta fallen (framförallt inom IT)

Hittade detta skräckexempel nyligen:
https://i.redd.it/uva1l46o8kq91.jpg
https://old.reddit.com/r/mildlyinfuriating/comments/xq6zy5/mi...

Jo jag vet inte hur vanligt det är, men bara att möjligheten finns kan ju skapa stress och osäkerhet. Även om "chefen" inte får någon detaljerad rapport kan den ju gnälla på att man är "gul" för ofta exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Beror ju på hur högpresterande man är. Tex på mitt förra jobb så gjorde jag en dags arbete på 2-3 timmar. Resten dötid.

Många andra klarade inte ens att göra samma arbete på en hel dag.

Fast då var det väl inte en dags arbete om det bara tog 2-3 timmar?

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Jo men vadå var ärlig.

Jag har samma förfarande här. Jag kodar ett par timmar om dagen och mitt är klart.

Men både du och jag vet att vi kan refaktorera de bättre, skriva unit tester i dagar om vi så orkar, dokumentera, etc etc.

Man har alltid något att göra som utvecklare, ofta bara vilja som sätter stopp.

Jag var ärlig, min arbetsgivare visste vad jag kunde prestera eftersom jag körde på fullt tempo första året.

Vid löneförhandlingen så bad jag om 80% högre lön eftersom jag gjorde två personers jobb. Men det gick inte riktigt igenom.

Klart jag kunde gjort mera, men det hade jag inte betalt för. Folk säljer sig alldeles för billigt och sen klagar de på dåliga arbetsvillkor och/eller låga löner.

Skrivet av Don_Tomaso:

Fast då var det väl inte en dags arbete om det bara tog 2-3 timmar?

Vi hade väldigt precisa mål och jag anser att när jag nått 100% eller strax över så hade jag gjort "ett dags arbete". Ska jag göra mer än så får de betala för det, allt annat är dålig business.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag var ärlig, min arbetsgivare visste vad jag kunde prestera eftersom jag körde på fullt tempo första året.

Vid löneförhandlingen så bad jag om 80% högre lön eftersom jag gjorde två personers jobb. Men det gick inte riktigt igenom.

Klart jag kunde gjort mera, men det hade jag inte betalt för. Folk säljer sig alldeles för billigt och sen klagar de på dåliga arbetsvillkor och/eller låga löner.

Vi hade väldigt precisa mål och jag anser att när jag nått 100% eller strax över så hade jag gjort "ett dags arbete". Ska jag göra mer än så får de betala för det, allt annat är dålig business.

Det är svårt att få igenom en sådan lön.

När jag jobbade som "kvalitetskonsult" inne på Volvo Cars så var det inte ovanligt att en person gjorde tre personers jobb eller så, men det var ju för att jobben var extremt simpla och snabba (som att hissa ner fönsterrutorna och sen hissa upp dem igen, eller kolla att en plastkåpa satt på plats, på alla av en viss modell). Chefen tjänade på det i alla fall.

Men vi hade även jobb på vårt "kontor" och kvällsskiftet där var ju rätt trevligt för man kollade helt enkelt vad de på dagen hade gjort och hur många de var. Så säg att de hade varit fem pers och gått igenom tio pallar av X och fem av Y, på kvällen var vi kanske två och borde då i samma takt göra fyra X och två Y. Men grejen var att dagskiftet mest spelade kort och drack kaffe typ, så vi drack kaffe tills chefen gick hem sen jobbade vi röven av oss och var färdiga på en halvtimme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det tycker jag inte, de som producerar mer har alltid fått högre lön och mer frihet på de arbetsplatser jag varit på. Har man bara fått minimal höjning enligt kollektivavtalet så är det för att man antingen tillhör de som inte presterar bra eller så har man inte använt det faktumet att man presterar bra i förhandlingen. Även inom den kollektivavtalade höjningen kan en individ få markant mer än de andra då det är en pott som kan fördelas relativt fritt även om det såklart är mer eller mindre omöjligt att få 15-20% på ett år bara via den potten utan då krävs det extra höjningar utöver potten. Har själv fått i spannet 6-8% av kollektivavtalets pott flera gånger, det betyder ju då att andra som arbetsgivaren inte velat hålla kvar lika mycket kommer ha fått klart under genomsnittsnivån som legat kring 2% för att potten skall räcka till.

Sedan är det såklart viktigt att chefer med flera som man arbetat med tycker man är duktig, det är sådana rekommendationer som gör att det ringer stup i kvarten med jobberbjudanden vilket gör att det är ännu lättare att få upp lönen på befintlig arbetsplats i framtiden.

Det är ju naturligtvis väldigt avhängt arbetsplats och väldigt olika på olika arbetsplatser/branscher. Min erfarenhet är helt motsatt din beskrivning ovan. De som producerar mer utnyttjas till en minimalt högre ersättning. Väldigt få chefer vågar/orkar sätta högre %-satser för då blir det tjafs med facket om utvecklingsplaner och grejer. Så alla får mer eller mindre samma.

Personligen brukar jag få straxt under taket, säg 4/5-delar, på 50% av arbetsinsatsen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur känner folk angående trenden med ’quiet quitting’? Alltså folk som jobbar precis det som krävs och prioriterar annat. Jag har känt att jobba hårt/över inte varit något för mig, men när man börjar på en ny arbetsplats blir det ganska vanligt i en period

Det är en myt. Arbetsgivaren betalar en för att göra X.
Gör man X så är man klar. Vill de att man gör Y så får de inkludera det i arbetsbeskrivningen och betala mer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inte med IT och skulle jag göra det, skulle jag inte vilja göra timavlönat arbete hemifrån ÖHT.
På ett kontor i min stad, visst det vore bekvämt, men inte hemma.
Hemma är jag ledig.

Flera jobb? -Då går priset upp markant, det är ju ett jobb att jonglera jobben i sig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det är ju naturligtvis väldigt avhängt arbetsplats och väldigt olika på olika arbetsplatser/branscher. Min erfarenhet är helt motsatt din beskrivning ovan. De som producerar mer utnyttjas till en minimalt högre ersättning. Väldigt få chefer vågar/orkar sätta högre %-satser för då blir det tjafs med facket om utvecklingsplaner och grejer. Så alla får mer eller mindre samma.

Personligen brukar jag få straxt under taket, säg 4/5-delar, på 50% av arbetsinsatsen.

Låter som sagt som dåliga arbetsplatser där man inte vill vara kvar, för om det är så de gör så kommer de som faktiskt producerar sluta direkt då andra arbetsgivare står på rad för att anställa dem till högre lön. Att det blir tjafs med facket låter inte som någon kontorsarbetsplats inom privat regi jag hört talas om, facken brukar knappt ha någon närvaro där mer än att det görs ett avtal för hela branschen som skall följas och det finns någon förtroendevald som i princip ingen vet vem det är. Löneskillnaderna brukar kunna vara riktigt stora bland folk inom samma grupp ifall vissa presterar bättre än andra även om de har samma titel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Kanske finns så väl beskriven arbetsbeskrivning på olika företag, men har själv varit chef på ett lite större svenskt bolag. Du har en roll, exakt vad du skall leverera är lite luddigt. Du har ett ansvarsområde och fler har samma roll. Det finns inget X definierat förutom att du skall jobba 8h/dag och 40h/vecka. Det är ditt X. Om du sedan är produktiv så levererar du mer än andra inom samma tidsram och därmed får bättre prestationsvärdering och större möjligheter till karrirär. Byter du firma får du bättre referens.

För att koppla till beskrivningen ovan. Jag var chef för flera medarbetare som ville ha precis det beskrivs ovan, dvs. exakt beskrivning av vad som skulle göras. M.a.o. jag som chef skall ha detaljkoll på precis allt mina medarbetare gör och detaljstyra allt som skall göras då de uppenbarligen saknar förmåga att se behovet runtomkring sig. Andra hörde bara av sig för rådfrågning då och då och hade förslag på hur de ville driva problem vidare. Ville bara ha någon att bolla sina tankar med innen de tog egna initiativ och drev saker frammåt.
När man jobbar med utveckling så jobbar man med att ta fram nya saker. Det händer oväntade saker. Medarbetare som saknar förmåga att anpassa sig, se luckor och själva ta initiativ i den mån tid finns, får inte bra prestationsvärdering, karriärmöjligheter eller referenser i framtiden.
Leverera X finns nog om man får en mycket specifik uppgift. T.ex. ta fram ett specifikt GUI enligt en tydlig beställning. Men har själv sällan (aldrig tror jag) sett den typen av anställningskontrakt.

Ah nej, förstår att i sådana situationer så går det ju inte att detaljstyra Men säg att du som chef har en höftning om vad som är en "OK" prestation sett till vad som rimligt skall gå att prestera inom de luddiga ramar som finns, du lär ändå ha ett hum om man under- eller överpresterar sett till anställningen. De som bara lägger sig mitt i gör ju i sig inte fel... men förstår absolut att man nog inte är den första man tänker på för framtida uppdrag sen, eller referenser! Där det där med prioritet kommer kan jag tänka. Vad är viktigt i livet för den enskilda individen etc.

Sen är det såklart en tolkning jag gör genom mig själv. Jag har aldrig varit särskilt brydd om prestationer för prestationens skull. Närmast noll tävlingsinstinkt och inte särskilt brydd i dyrbara ägodelar. Så jag är väl svår att locka till extra prestationer om det som kan ges i utbyte är just bättre karriärsmöjligheter eller högre lön. Kan tänka mig min typ är lurig för en chef Sen är jag kanske ändå en hyfsat högt presterande individ där jag är nu för att... man gör rätt för sig, haha.

Skulle jag bli lockad är det nog mer att kunna gå ner i tid, eller intressantare arbetsuppgifter. Lite som att det inte finns något ett företag kan ge för säg arbetad övertid som är värt möjlig förlorad egentid.

Tack för fint och genomtänkt svar och en chans till lite reflektion!

Permalänk
Medlem

Inom IT försäljning är det vanligt med klausul som gör man inte kan ta flere jobb och specielt inte hos ett konkurrerande företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag var ärlig, min arbetsgivare visste vad jag kunde prestera eftersom jag körde på fullt tempo första året.

Vid löneförhandlingen så bad jag om 80% högre lön eftersom jag gjorde två personers jobb. Men det gick inte riktigt igenom.

Klart jag kunde gjort mera, men det hade jag inte betalt för. Folk säljer sig alldeles för billigt och sen klagar de på dåliga arbetsvillkor och/eller låga löner.

Vi hade väldigt precisa mål och jag anser att när jag nått 100% eller strax över så hade jag gjort "ett dags arbete". Ska jag göra mer än så får de betala för det, allt annat är dålig business.

Det jag menar är att man har alltid o göra som utvecklare även om du har slut på "tickets"..

Säljer sig för billigt? Helt klart, utvecklare är väldigt underbetalda i Sverige men det är ju en annan fråga.

Och värt att nämna, är du duktig och ambitiös så borde du bara starta eget och få runt 50-80k netto i månaden med utdelning inräknat. Där kan du snacka mer lön.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vi hade väldigt precisa mål och jag anser att när jag nått 100% eller strax över så hade jag gjort "ett dags arbete". Ska jag göra mer än så får de betala för det, allt annat är dålig business.

Det låter som väldigt precisa mål. Är det även enligt anställningsavtalet eller mer månadsplaneringen som innehåller "så här mycket behöver vi göra varje dag för att nå vårt mål"?

Permalänk
Medlem

Valde att plugga en ettårig distansutbildning vid sidan av jobbet under pandemitiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Beror ju på hur högpresterande man är. Tex på mitt förra jobb så gjorde jag en dags arbete på 2-3 timmar. Resten dötid.

Många andra klarade inte ens att göra samma arbete på en hel dag.

Om jag betalar någon för att utföra 8 timars arbete så förväntar jag mig det oavsett effektivitet ... vi tvingar inte medarbbetare att jobba 16 timmar om dagen för att dom inte är lika snabba som snittet ..

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Om jag betalar någon för att utföra 8 timars arbete så förväntar jag mig det oavsett effektivitet ... vi tvingar inte medarbbetare att jobba 16 timmar om dagen för att dom inte är lika snabba som snittet ..

Hur håller man annars kvar de högpresterande? Ger dem lön för tre personer eftersom de utför tre personers arbete? För det finns gott om arbetsplatser som värderar prestation före närvaro så de som presterar har allt att vinna på att söka sig dit.

Och jag skulle säga att det är väldigt vanligt att anställda "tvingas" arbeta väldigt mycket om de inte klarar av att göra arbetet på 40h i veckan (eller kortare), det är ingen som står där med piska såklart men om de presterar sämre än de andra så uteblir löneökning och karriär. Finns hela branscher där det är standard med långa arbetsveckor just för att den prestation som förväntas är så pass hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Arbetsgivarna har börjat att motarbeta "quiet quitting".

De lite större företagen har 100% kontroll över Windows, och har nu en "idle timer" som timar dig ut om du inte aktivt arbetar på datorn inom t.ex. 5 minuter. Då ser din manager direkt på teams att du inte är aktiv just då, och du får ett utskick som frågar om vad du gör just nu.

Det gäller företag som t.ex. önskar att du ska hantera så många tickets som möjligt.

Lite som ett förhållande, litar inte din partner på dig så drar du ju 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Företaget jag arbetar på har upptäckt ett samband. Ju mindre arbetstimmar jag gör hos dem, ju mindre problem har de med allt. Så det är bara glad att jag jobbar mer hos konkurrenterna.

Skämt åsido. Om man har heltidsjobb så ser jag svårt för många inom IT att kunna få mer betalt att jobba hos andra, speciellt när man kan göra övertid.

Dock kan det uppstå situationer som ett annat företag behöver hjälp med en produkt och man själv just har jobbat med denna väldigt mycket och då är väldigt grym på det.

Det finns olika jobb. Men jag tycker många sysslor är att sätta sig in i något helt nytt och det därför går slött, att anlita en privatperson som denna lilla syssla kan vara effektivt. Än att låta en vanlig utvecklare som kanske inte alls brukar konfigurera denna router eller vad det nu är-

"Ju mindre vi gör idag desto mindre måste vi korrigera imorgon"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur håller man annars kvar de högpresterande? Ger dem lön för tre personer eftersom de utför tre personers arbete? För det finns gott om arbetsplatser som värderar prestation före närvaro så de som presterar har allt att vinna på att söka sig dit.

Och jag skulle säga att det är väldigt vanligt att anställda "tvingas" arbeta väldigt mycket om de inte klarar av att göra arbetet på 40h i veckan (eller kortare), det är ingen som står där med piska såklart men om de presterar sämre än de andra så uteblir löneökning och karriär. Finns hela branscher där det är standard med långa arbetsveckor just för att den prestation som förväntas är så pass hög.

Oftast ger man dom andra ”förmåner” istället för att jobba mindre, även om det skiljer sig i olika branscher
Det kan handla om tex lönehöjningar och karriärmöjligheter eller faktiskt en klapp på axeln uppskattas utav vissa mer något annat

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Oftast ger man dom andra ”förmåner” istället för att jobba mindre, även om det skiljer sig i olika branscher
Det kan handla om tex lönehöjningar och karriärmöjligheter eller faktiskt en klapp på axeln uppskattas utav vissa mer något annat

Kan säga att av de jag känner i olika branscher är det ingen som har en klocka på sig som styr deras arbete, de har ett arbete som skall göras och de kan inte traska hem vid 17 om de inte hunnit med det som krävs av dem. På samma sätt är det ingen som kommer bli upprörd ifall de inte "gjort sina timmar" heller. Skall jag vara ärlig så låter det du beskriver mer som att stå i butik eller liknande än yrken där det man som anställd säljer är tankekraft.

Anledningen till varför så många arbetsgivare inte vill vara sådana är för att de har allt att förlora på att folk slår igen datorn enligt klockan oavsett situationen. I alla mina arbeten jag har haft har det behövts göra något på någon helg här och där, kanske jobba en dag på semestern osv. Det är också många som faktiskt jobbar mer än heltid för att hinna med det som förväntas och det vill man som arbetsgivare inte behöva registrera. Allt sådant går arbetsgivaren miste om ifall det är klockan som skall styra vilket är varför det är smart av dem att istället flytta fokuset till att man skall sköta sitt arbete istället för att gå efter klockan. Båda vinner på det helt enkelt, den anställda kan ta det lugnare när det finns utrymme för det och arbetsgivaren får tillgång till tid den annars inte hade fått när det behövs.

Permalänk
Medlem

Jag håller med men det fins tex tjänster som du säljer per tid och då måste det hållas utav samtliga , sen ska det finnas flexibilitet åt alla båda håll som vilken relation som helst .
Det är inte rimligt att jobba halvtid och fakturera heltid och inte heller att jobba övertid utan ersättning

Men det är säkert olika i olika branscher och tjänster så klart

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Om jag betalar någon för att utföra 8 timars arbete så förväntar jag mig det oavsett effektivitet ... vi tvingar inte medarbbetare att jobba 16 timmar om dagen för att dom inte är lika snabba som snittet ..

Då kan de ge mig sparken och anställa folk som arbetar hela tiden ut, om än långsamt.

Dock har det aldrig hänt ännu.

Min lön ska motsvara min prestation (relativt vad företaget "tjänar" på min anställning och även andra anställda). Jag har ingen brist på potentiella anställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Då kan de ge mig sparken och anställa folk som arbetar hela tiden ut, om än långsamt. Jag har ingen brist på potentiella arbeten. Min lön ska motsvara min prestation (relativt vad företaget "tjänar" på min anställning och även andra anställda).

Dock har det aldrig hänt ännu.

Nu misstolkat du nog mig medvetet 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Läser i tråden att många endast ser mer pengar som belöning. Ni måste ha tråkiga jobb
Själv gör jag mitt arbete snabbt och effektivt och med tiden som "blir över" kan jag forma mitt arbete och mina uppgifter. Allt tillsammans med min chef såklart. Nu är mitt arbete ännu roligare än för två år sedan!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3