Apple förser Ipad Pro och Apple TV med nya systemkretsar

Permalänk
Melding Plague

Apple förser Ipad Pro och Apple TV med nya systemkretsar

Gårdagens smyguppdateringar sträcker sig till toppskiktet, där Ipad Pro bestyckas med M2-krets och mediaspelaren får Iphone 13-kretsen Bionic A15. 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är så att man vill gråta.
Hittills lever min gamla 2:gen 12,9 och jag älskar verkligen den i kombination med Procreate.
Men med de här priserna får man verkligen fråga sig om det är värt det när nuvarande lägger av.
Med penna och tangentbord bör plattan landa norr om 20k

Permalänk
Medlem

Innebär det några praktiska fördelar med den nya Apple TV? Får den stöd för DV profil 7? Redan de gamla modellerna klarar ju i princip allt annat som finns idag i mediaväg, så vad bidrar en vassare krets med?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Min Gen 1 12,9" är fortfarande en riktig trooper och är inte seg eller någonting heller. Dyr då men jag har använt den några timmar i stort bokstavligt varje dag sedan jag köpte den för hur länge sedan som helst.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Starric:

Innebär det några praktiska fördelar med den nya Apple TV? Får den stöd för DV profil 7? Redan de gamla modellerna klarar ju i princip allt annat som finns idag i mediaväg, så vad bidrar en vassare krets med?

Fjärren får USB Type-C!!!!

Nej men jag missade faktiskt att det blir stöd för HDR10+, istället för endast HDR10, men i övrigt verkar det inte vara någon enorm skillnad. Men det hör ihop med nya versionen av operativsystemet vad jag ser, inte den nya mediaspelaren. Det bör alltså nå de äldre modellerna också, förutsatt att man uppdaterar till senaste versionen.

Permalänk
Medlem

"Enkla utan internet ingång"... det budget-tvs har som standard, ok.. nä INTE OK.
https://www.ica.se/handla/kategori/tv-id_619/produkt/led-tv-4...
(ioff som vanligt, snart hör de mesta till fake-mium enligt apple).

Permalänk
Medlem

AppleTVs priser var ju humana, försöker de öka sina andelar kanske?

Permalänk
Medlem

Jag betalade 12995kr i maj 2021 för min nuvarande 12,9-tums iPad Pro Wi‑Fi 128 GB – rymdgrå.
Nu kostar denna nyare modell 16495kr, USD/SEK kursen är inte nådig.
Behöver ingen ny iPad just nu men det blir o tänka till lite extra vid varje köp även om jag har råd.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AppleTVs priser var ju humana, försöker de öka sina andelar kanske?

Apple TV har väl alltid varit rätt prisvärda mediaspelare? Tycker nästan 2k låter som att de höjt priset mot tidigare generationer (kan ha fel men vill minnas att mina två tidigare versioner gått på dryga tusenlappen bara)

Skrivet av landmarks:

Fjärren får USB Type-C!!!!

Nej men jag missade faktiskt att det blir stöd för HDR10+, istället för endast HDR10, men i övrigt verkar det inte vara någon enorm skillnad. Men det hör ihop med nya versionen av operativsystemet vad jag ser, inte den nya mediaspelaren. Det bör alltså nå de äldre modellerna också, förutsatt att man uppdaterar till senaste versionen.

Aha! HDR10+ lät ju inte helt fel. Får kika om det kommer någon uppdatering till min äldre 4K-modell också inom kort då

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AppleTVs priser var ju humana, försöker de öka sina andelar kanske?

Troligtvis öka framförallt inom spel dvs ”Arcade”

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Jag blev sjukt intresserad av den nya iPad pro'n, inte för att det är M2 men för att de visade upp DaVinci Resolve i videon. Jag sitter kvar på första iPad Pro'n och den är fortfarande guld värd men nu när de har samma kretsar som apples Laptops så kanske jag kan börja sitta på sofflocket och redigera grejer! Skärmen är ju fantastisk och jag har redan hårdvara för att göra en ipad till en 2:a skärm (på pc och mac). Så sitter jag med tyngre redigering så är ju stationära givet, men sitter jag och offline redigerar så kanske jag kan göra det från soffan i framtiden! Jag har väntat på det här väldigt länge men jag trodde de skulle lansera en ännu större modell, typ 16".

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Endast 128 GB versionen som har Tread support samt Apple TV HD modellen utgick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Fjärren får USB Type-C!!!!

Och ingen ladd-kabel i lådan längre.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Endast 128 GB versionen som har Tread support

Wut? Vilket märkligt val om det stämmer och inte är en typo.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Starric:

Innebär det några praktiska fördelar med den nya Apple TV? Får den stöd för DV profil 7? Redan de gamla modellerna klarar ju i princip allt annat som finns idag i mediaväg, så vad bidrar en vassare krets med?

Inte stöd för profil 7 enligt vad jag hittat.
Fortfarande 5 dvs.

Verkar ju bokstavligt vara:

  • Snabbare krets i allmänhet (kan inte påstå att jag någonsin känt ”det hade behövts mer kräm nu”. Det enda som någonsin kan kännas lite segt är ju att installera firmwareuppdateringar)

  • HDR10+ stöd

  • USB-C-laddning

  • Halverad vikt (men samma dimensioner)

Saknar fortfarande stöd för 8K och 120 hz/fps. 120 kanske är en bit bort innan det ”behövs” men 8K finns det ju redan material för på YT tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mindfighter:

Wut? Vilket märkligt val om det stämmer och inte är en typo.

Det är sjukt märkligt. Dubbelkollade det nu iom att jag läste det som att det fungerade till båda, men det verkar stämma. Sjukt underligt.

Å andra sidan är Apple vad jag vet anslutna till Matter, så kanske att stöd för det integreras oavsett. Då bör Wifi räcka.

Har uppdaterat artikeln i varje fall

Permalänk
Medlem

OBS att 64GB-versionen förutom Thread också saknar Ethernet-port, vilket 128GB-versionen har.

Skrivet av medbor:

AppleTVs priser var ju humana, försöker de öka sina andelar kanske?

De har faktiskt sänkt priserna i USA rätt rejält. 64GB-versionen är $50 billigare än den gamla 32GB-versionen, och 128GB-versionen är $50 billigare än den gamla 64GB-versionen. Uttryckt på ett annat sätt, nu får man toppversionen för samma pris som den gamla bas-versionen hade. Sen kom ju dollarkursen och förstörde det för oss.

Skrivet av Starric:

Apple TV har väl alltid varit rätt prisvärda mediaspelare? Tycker nästan 2k låter som att de höjt priset mot tidigare generationer (kan ha fel men vill minnas att mina två tidigare versioner gått på dryga tusenlappen bara)

Priset har faktiskt varierat en hel del. Gen 1 var dyr, gen 2 och 3 låg runt tusenlappen tills de kapade priset på Gen 3 till 700 spänn precis innan den försvann. Det är Gen 4 - den första med touch-kontrollen och egen App Store - som blev dyrare, och sedan fortsatte 4K-varianterna ovanför det. Detta innebär inte riktigt att man kommer ner till gamla gen 3-priset, men nästan, och man gör det med en fullt kompetent modell istället för den gamla HD. Återigen, alla priser i dollar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Hade det inte varit för att fjärrkontrollen behöver laddas så extremt sällan så hade jag köpt en med usb c till min. Nu kan jag var 4:e månad eller så leta upp upp lightingkontakt.

iPad pro är bra för de som har "råd" med en. För min del på tok för dyr för mitt användeområde. Vore det inte för inflationen så hade den nya kanske prispressat den gamla och den hade nu för mig kunnat bli ett alternativ.
Så ingen ny Apple, Intel, amd, Nvidia produkt för mig i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Snabbare krets i allmänhet (kan inte påstå att jag någonsin känt ”det hade behövts mer kräm nu”. Det enda som någonsin kan kännas lite segt är ju att installera firmwareuppdateringar)

Som mediaspelare behöver den absolut inte mer oumpfh, men för spel kan det ju säkert vara trevligt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Dags att ta steget över till Apple TV nu kanske ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Som mediaspelare behöver den absolut inte mer oumpfh, men för spel kan det ju säkert vara trevligt.

Det finns väl inga krävande spel till tvOS som inte A12 skulle klara av?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns väl inga krävande spel till tvOS som inte A12 skulle klara av?

Fortnite? Nä, men jag vet inte, jag spelar inte särskilt krävande ios spel på vare sig apple-tv, ipad eller iphone, men det har väl börjat dyka upp lite tyngre spel på ios och det är väl aldrig fel att ge spelstudiorna tillgång till mer kraft att bygga spel för?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns väl inga krävande spel till tvOS som inte A12 skulle klara av?

Men nu kan man skapa mer krävande spel.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av hejsann:

"Enkla utan internet ingång"... det budget-tvs har som standard, ok.. nä INTE OK.
https://www.ica.se/handla/kategori/tv-id_619/produkt/led-tv-4...
(ioff som vanligt, snart hör de mesta till fake-mium enligt apple).

Var står det "Enkla utan internet ingång" i artikeln? Menar du avsaknad av ethernet? Hur många stoppar in ethernet i sin ATV egentligen, wifi räcker gott.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Å andra sidan är Apple vad jag vet anslutna till Matter, så kanske att stöd för det integreras oavsett. Då bör Wifi räcka.

Jag har försökt begripa skillnaden på Thread och Matter. Jag är inte alls säker, men om jag förstått det rätt så är Thread en direkt konkurrent till Zigbee och Z-wave - dvs, det fysiska lagret när man skickar data till enheterna. Matter är i applikationslagret och är nån form av standardisering av protokollet för Homekit, Google Home och liknande. Har man då specifikt en enhet som använder sig av Thread (till skillnad från Wifi eller Bluetooth) så kan man inte använde den med den billigare AppleTV, men om man har en sådan enhet plus en hub som förstår Thread och Wifi, så kan man alltså koppla den hubben till sin AppleTV och få allt att fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Var står det "Enkla utan internet ingång" i artikeln? Menar du avsaknad av ethernet? Hur många stoppar in ethernet i sin ATV egentligen, wifi räcker gott.

Jag kör med ehternet till mina två ATV. Allt som går att ansluta med ethernet istället för wifi försöker jag ansluta med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kör med ehternet till mina två ATV. Allt som går att ansluta med ethernet istället för wifi försöker jag ansluta med kabel.

Föredrar också kabel framför wifi på det mesta för stabiliteten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Var står det "Enkla utan internet ingång" i artikeln? Menar du avsaknad av ethernet? Hur många stoppar in ethernet i sin ATV egentligen, wifi räcker gott.

Mitt WiFi klarar inte av att streama 4K HDR utan att buffra lite av och till, framförallt om det är flera som använder nätverket samtidigt (alltså film-rippar med hög bitrate från NAS, inte hårt komprimerat Netflix eller liknande). Absolut, jag skulle kunna uppgradera mitt trådlösa nätverk med nya dyra prylar och hoppas att det räcker, eller så kopplar jag in Gbit Ethernet och behöver aldrig mer bry mig. Det är inte som att jag springer runt med min Apple TV och behöver WiFi, den sitter ju inkopplad med HDMI i tv-bänken ändå

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

En lustig detalj är att Apples A15 har ungefär lika många transistorer som nvidias 3070(Ti) kretsar, och det på en dyrare litografisk nod. Och inte bara RAM utan också lagringsmedia, nätverk, strömadapter…och naturligtvis Applemarginaler.

Om man nu behövde lite mer perspektiv på prissättningen av gamingprodukter.

Permalänk
Medlem

Nya modellen har 4GB ram (gamla 3 GB) och tydligen samma A15 version som i iPhone 13 pro, d.v.s. 5-core GPUn. Så låter som fokus varit på att biffa upp hårdvaran för spel.

Och den bästa uppgraderingen är att de tagit bort fläkten.

Visa signatur

Dator: Mac