Bästa skrivaren - 100 svartvita papper per år

Permalänk
Medlem

Bästa skrivaren - 100 svartvita papper per år

Vilken skrivare skulle ni säga är den mest ekonomiska för detta ändamål? Jag läser om vissa skrivare som har patroner som klarar 1200 papper men då kommer det dröja 12 år innan man brukat kapaciteten varav patronen förmodligen har gått sönder (I guess?).

Vilken tror/anser ni är den billigaste skrivaren för detta? Laser eller bläck spelar ingen roll. Endast utskrift av dokument.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vilken skrivare skulle ni säga är den mest ekonomiska för detta ändamål? Jag läser om vissa skrivare som har patroner som klarar 1200 papper men då kommer det dröja 12 år innan man brukat kapaciteten varav patronen förmodligen har gått sönder (I guess?).

Vilken tror/anser ni är den billigaste skrivaren för detta? Laser eller bläck spelar ingen roll. Endast utskrift av dokument.

Billigaste svartvita laserskrivaren du kan hitta. Jag har brukat rekommendera billigaste Brothern som Inet har i lager och alla har varit toknöjda.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Instämmer med lambdan

Själv köpte jag köpte Brother HL-L2350DW för ca två år sedan och den har jag varit så otroligt nöjd med. Det finns billigare så klart, kolla bara så de har funktioner du behöver. För mig var wifi viktigt, därför valde jag den istället för den billigare HL-L2310D som saknar wifi.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är som printas? Bara av ren nyfikenhet
Är så ovanligt att man hör att folk printar nåt nuförtiden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem

En laserskrivare och det är också väldigt bekvämt om den har ett magasin så slipper du hålla reda på var du lagt pappren så de allra minsta skrivarna tycker jag går bort för de har oftast inget magasin utan nån bricka eller så ska man ställa ner papper i dem.
Själv skaffade jag en Oki B410d

för 800kr när det var en kampanj (och tonerkasett går att köpa för 150 kr) Tycker som sagt det är väldigt bekvämt att den rymmer en pappersbunt så man bara kan slå på den och skriva ut vid det fåtal tillfällen det behövs, den kan även skriva dubbelsidigt.
Nått likt denna nedan funkar nog.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4549237&api_client=1509

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En svartvit laserskrivare från Brother är nog bland det billigaste och bästa du kan hitta för syftet.

Jag hade satsat på en Brother HL-L2350DW, kostar ca 1400 kr och har trådlöst nätverk (lättare att placera skrivaren i hemmet), inbyggd printserver, klarar dubbelsidig utskrift samt har ett slutet pappersmagasin så att inte pappershögen är exponerad och blir dammig.

Personligen föredrar jag en multifunktionsmaskin med scanner så att man får en kopiator hemma, brukar använda den för att kopiera butikskvitton på varor med lång garanti eftersom termopappret som de flesta butikskvitton skrivs ut med har en tendens att blekna över tid.

Edit: Samma skrivare som multifunktionsmaskin kostar 450 kr ytterligare:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4549234

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Får man fråga vad det är som printas? Bara av ren nyfikenhet
Är så ovanligt att man hör att folk printar nåt nuförtiden.

Adresslappar t.ex. Sambon säljer en del på Tradera och behöver skriva ut för att kunna skicka. Ibland måste man fortfarande skriva under fysiska dokument och att då slippa vänta på att de ska komma med posten för underskrift kan man själv skriva ut, skriva på och skicka. Samhället är fortfarande långt från pappersfritt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gå till biblioteket och skriv ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Gå till biblioteket och skriv ut.

Då ska man antingen riskera att exponera sina inloggningsuppgifter till mail eller liknande på en publik dator, alternativt ta med grejerna på ett USB-minne som riskerar bli "smutsigt" av samma anledning (om det överhuvudtaget går att koppla in).

Skrivare hemma är en ganska billig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Gå till biblioteket och skriv ut.

Skrivet av Sveklockarn:

Då ska man antingen riskera att exponera sina inloggningsuppgifter till mail eller liknande på en publik dator, alternativt ta med grejerna på ett USB-minne som riskerar bli "smutsigt" av samma anledning (om det överhuvudtaget går att koppla in).

Skrivare hemma är en ganska billig lösning.

Inte att förglömma, det kanske inte är öppet när man behöver skriva ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då ska man antingen riskera att exponera sina inloggningsuppgifter till mail eller liknande på en publik dator, alternativt ta med grejerna på ett USB-minne som riskerar bli "smutsigt" av samma anledning (om det överhuvudtaget går att koppla in).

Lobba dit bibliotek om att implementera Princh-appen. I huvudstaden går vi till bibblan med dokumentet i telefonen och skickar via bibblans LAN till deras skrivare. Sjukt smidigt och inget inlogg krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Lobba dit bibliotek om att implementera Princh-appen. I huvudstaden går vi till bibblan med dokumentet i telefonen och skickar via bibblans LAN till deras skrivare. Sjukt smidigt och inget inlogg krävs.

Sjukt mycket smidigare att ha en skrivare redo hemma 24/7/365 och inte behöva fundera, men då du skriver huvudstaden så gissar jag att du inte har lika gott om utrymme hemma, så det är förstås något som kan vara en faktor

Permalänk
Medlem

om inte annat så har ju det förbenade bläcket torkat ut när man väl ska skriva ut och man får vackert kasta 600:- på den igen.
En laser i garderoben, gärna en avhängd från ett företag med en toner som drar en 20000 ark innan den kroknar

Permalänk
Medlem

Som redan sagt - S/V laserskrivare på rimligt låg peng och inte allt för dyra förbrukningsvaror (dvs. toner och ev trumman efter x antal tusen utskrifter).

Sedan att tänka på att när ni väl har skrivaren i hemmet så kan det lätt blir betydligt fler utskrifter än 100 st/år...

Glöm bläcksprutor - de torkar igen med så låg användningsnivå och speciellt om det är långa tider mellan utskrifter. Dessutom är bläcket ofta inte vattenfast och det kan rinna ut till oläslighet om de används som packsedlar etc. och får en massa fukt och regn på sig även om de ligger i plastfickor.

Permalänk
Medlem

Instämmer om Brothern som tipsats och länkats, köpte en i våras (versionen med scanner) och den har funkat klockrent. Betydligt bättre/trevligare än de budget-bläckskrivarna man haft innan (främst Canon).
Som bonus så funkar den klockrent med Chrome OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

om inte annat så har ju det förbenade bläcket torkat ut när man väl ska skriva ut och man får vackert kasta 600:- på den igen.
En laser i garderoben, gärna en avhängd från ett företag med en toner som drar en 20000 ark innan den kroknar

Jo precis. Det är bläcket jag är rädd att kommer torka ut, speciellt när det handlar om 1200 sidors patroner.

Skrivet av Mieriola:

Instämmer om Brothern som tipsats och länkats, köpte en i våras (versionen med scanner) och den har funkat klockrent. Betydligt bättre/trevligare än de budget-bläckskrivarna man haft innan (främst Canon).
Som bonus så funkar den klockrent med Chrome OS.

Det är min pappa som vill ha den. Scanner har vi beslutat inte behövs då det så sällan används. Istället har jag visat hur man använder CamScanner på android.

Men det kanske blir en brother med wifi. Såg att den fanns på 123ink för 1390kr.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Laserskrivare, billigast som har hyfsat stor medföljande toner är det bästa. Själv köpte jag för några år sedan Lexmark CS410dn, som är en färglaser, 1200x1200 etc där jag fick med en patron för 1400 sidor och den kostade en bit under 1000-lappen. Det är väl en utgången modell nu, men enda nackdelen med den är att den är lite stor, annars är det ett av mina bättre köp.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

En laser i garderoben, gärna en avhängd från ett företag med en toner som drar en 20000 ark innan den kroknar

Problemet med såna är att förbrukningsartiklarna kostar en förmögenhet, bättre att ha en modern konsumentenhet som det går att få tag på billiga förbrukningsdelar samt som inte har massa problem med pappersbanorna p.g.a. smuts och torra löphjul.

Den Brother DCP-L2530DW som nämns ovan går det t.ex. få tag på nya tonerkassetter till för så lite som 199 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jo precis. Det är bläcket jag är rädd att kommer torka ut, speciellt när det handlar om 1200 sidors patroner.

Fördelen med laser är just att tonern inte förstörs lika lätt. Står skrivaren bara torrt så kan tonern mycket väl fungera i tio år. Köp en billig variant från en stor tillverkare så kommer skrivaren lätt fungera tills ni tröttnar på den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Det är min pappa som vill ha den. Scanner har vi beslutat inte behövs då det så sällan används. Istället har jag visat hur man använder CamScanner på android.

Scannern i en multifunktionsmaskin är mest användbar när man använder flatbädden som en kopieringsmaskin, blir svårt att emulera med en mobilkamera tror jag.

Skrivet av Kladdpapper:

Men det kanske blir en brother med wifi. Såg att den fanns på 123ink för 1390kr.

Jag rekommenderar att köpa en såpass stor och tung produkt från en seriösare ÅF typ Dustin Home för en hundralapp mer. Blir det något problem med skrivaren så att den behöver skickas tillbaka så är det mycket enklare med ett bolag som har en riktig kundservice samt skickar ut retursedel inom garantitiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Sjukt mycket smidigare att ha en skrivare redo hemma 24/7/365 och inte behöva fundera, men då du skriver huvudstaden så gissar jag att du inte har lika gott om utrymme hemma, så det är förstås något som kan vara en faktor

Fast nu handlade ju inlägget jag svarade på om utskrifter på biblioteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Lobba dit bibliotek om att implementera Princh-appen. I huvudstaden går vi till bibblan med dokumentet i telefonen och skickar via bibblans LAN till deras skrivare. Sjukt smidigt och inget inlogg krävs.

Jag sätter hellre min tillit till den egna plånboken än kommunal IT-kompetens.

Sen vet jag inte hur du bor, men jag bor i centrala Jönköping och det skulle bli en halvtimmes jobb att gå till biblioteket tur och retur för att skriva ut något, jämfört med sekunder efter att jag tryckt på skriv ut...